Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 mei 2013, 11:20   #41
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik wil niet beweren dat 'ras' enkel dient gedefinieerd te worden als een sociale constructie. Maar indien we kijken naar IQ testen dan zie ik toch eerder het gevolg van sociale constructies dan van rassenverschillen:

Nationale IQ scores:
  • 1 Singapore 108
  • 2 South Korea 106
  • 3 Japan 105
  • 4 Italy 102
  • 5 Iceland 101
  • 5 Mongolia 101
  • 6 Switzerland 101
  • 7 Austria 100
  • 7 China 100
  • 7 Luxembourg 100
  • 7 Netherlands 100
  • 7 Norway 100
  • 7 United Kingdom 100
  • 8 Belgium 99
  • 8 Canada 99
  • 8 Estonia 99
  • 8 Finland 99
  • 8 Germany 99
  • 8 New Zealand 99
  • 8 Poland 99
  • 8 Sweden 99
  • 9 Andorra 98
  • 9 Australia 98
  • 9 Czech Republic 98
  • 9 Denmark 98
  • 9 France 98
  • 9 Hungary 98
  • 9 Latvia 98
  • 9 Spain 98
  • 9 United States 98
  • 10 Belarus 97
  • 10 Malta 97
  • 10 Russia 97
  • 10 Ukraine 97
  • 11 Moldova 96
  • 11 Slovakia 96
  • 11 Slovenia 96
  • 11 Uruguay 96
  • 12 Israel 95
  • 12 Portugal 95
  • 13 Armenia 94
  • 13 Georgia 94
  • 13 Kazakhstan 94
  • 13 Romania 94
  • 13 Vietnam 94
  • 14 Argentina 93
  • 14 Bulgaria 93
  • 15 Greece 92
  • 15 Ireland 92
  • 15 Malaysia 92
  • 16 Brunei 91
  • 16 Cambodia 91
  • 16 Cyprus 91
  • 16 FYROM 91
  • 16 Lithuania 91
  • 16 Sierra Leone 91
  • 16 Thailand 91
  • 17 Albania 90
  • 17 Bosnia and Herzegovina 90
  • 17 Chile 90
  • 17 Croatia 90
  • 17 Kyrgyzstan 90
  • 17 Turkey 90
  • 18 Cook Islands 89
  • 18 Costa Rica 89
  • 18 Laos 89
  • 18 Mauritius 89
  • 18 Serbia 89
  • 18 Suriname 89
  • 19 Ecuador 88
  • 19 Mexico 88
  • 19 Samoa 88
  • 20 Azerbaijan 87
  • 20 Bolivia 87
  • 20 Brazil 87
  • 20 Guyana 87
  • 20 Indonesia 87
  • 20 Iraq 87
  • 20 Myanmar (Burma) 87
  • 20 Tajikistan 87
  • 20 Turkmenistan 87
  • 20 Uzbekistan 87
  • 21 Kuwait 86
  • 21 Philippines 86
  • 21 Seychelles 86
  • 21 Tonga 86
  • 22 Cuba 85
  • 22 Eritrea 85
  • 22 Fiji 85
  • 22 Kiribati 85
  • 22 Peru 85
  • 22 Trinidad and Tobago 85
  • 22 Yemen 85
  • 23 Afghanistan 84
  • 23 Bahamas, The 84
  • 23 Belize 84
  • 23 Colombia 84
  • 23 Iran 84
  • 23 Jordan 84
  • 23 Marshall Islands 84
  • 23 Micronesia, Federated States of 84
  • 23 Morocco 84
  • 23 Nigeria 84
  • 23 Pakistan 84
  • 23 Panama 84
  • 23 Paraguay 84
  • 23 Saudi Arabia 84
  • 23 Solomon Islands 84
  • 23 Uganda 84
  • 23 United Arab Emirates 84
  • 23 Vanuatu 84
  • 23 Venezuela 84
  • 24 Algeria 83
  • 24 Bahrain 83
  • 24 Libya 83
  • 24 Oman 83
  • 24 Papua New Guinea 83
  • 24 Syria 83
  • 24 Tunisia 83
  • 25 Bangladesh 82
  • 25 Dominican Republic 82
  • 25 India 82
  • 25 Lebanon 82
  • 25 Madagascar 82
  • 25 Zimbabwe 82
  • 26 Egypt 81
  • 26 Honduras 81
  • 26 Maldives 81
  • 26 Nicaragua 81
  • 27 Barbados 80
  • 27 Bhutan 80
  • 27 El Salvador 80
  • 27 Kenya 80
  • 28 Guatemala 79
  • 28 Sri Lanka 79
  • 28 Zambia 79
  • 29 Congo, Democratic Republic of the 78
  • 29 Nepal 78
  • 29 Qatar 78
  • 30 Comoros 77
  • 30 South Africa 77
  • 31 Cape Verde 76
  • 31 Congo, Republic of the 76
  • 31 Mauritania 76
  • 31 Senegal 76
  • 32 Mali 74
  • 32 Namibia 74
  • 33 Ghana 73
  • 34 Tanzania 72
  • 35 Central African Republic 71
  • 35 Grenada 71
  • 35 Jamaica 71
  • 35 Saint Vincent and the Grenadines 71
  • 35 Sudan 71
  • 36 Antigua and Barbuda 70
  • 36 Benin 70
  • 36 Botswana 70
  • 36 Rwanda 70
  • 36 Togo 70
  • 37 Burundi 69
  • 37 Cote d'Ivoire 69
  • 37 Ethiopia 69
  • 37 Malawi 69
  • 37 Niger 69
  • 38 Angola 68
  • 38 Burkina Faso 68
  • 38 Chad 68
  • 38 Djibouti 68
  • 38 Somalia 68
  • 38 Swaziland 68
  • 39 Dominica 67
  • 39 Guinea 67
  • 39 Guinea-Bissau 67
  • 39 Haiti 67
  • 39 Lesotho 67
  • 39 Liberia 67
  • 39 Saint Kitts and Nevis 67
  • 39 Sao Tome and Principe 67
  • 40 Gambia, The 66
  • 41 Cameroon 64
  • 41 Gabon 64
  • 41 Mozambique 64
  • 42 Saint Lucia 62
  • 43 Equatorial Guinea 59
  • North Korea N/A
Ik zou niet weten waar jij dat ziet, want mij lijkt het dat vanboven Zuid-Oost Aziërs staan, gevolgd door Europeanen, gevolgd door Indianen en Mestizo's, gevolgd door Arabieren en Berbers, en achteraan vrijwel uitsluitend Afrikanen.
Met natuurlijk nog tussenin wat ruimte voor andere Aziaten, Polynesiërs, etc.

Dat zijn nationale IQ's dan nog. Binnen landen, vooral de VS, zijn zowel rasverschillen in IQ als SAT-scores opgetekend, die eenzelfde trend aangaven. Zuid-Oost Aziers eerst, dan Europeanen, dan Indianen en Mestizo's, dan Afrikanen (Berbers en Arabieren worden zelden inbegrepen).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De vraag is wat we precies meten.
IQ. Het gaat er niet zozeer om hoe we dat definiëren, maar waaraan we dat kunnen linken. Eén van de beste voorspellers van levensstandaard in het Westen is bijv. IQ.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ik heb het verhaal als eens gedaan van die vriendin die intelligentietesten afnam in de amazone, en deficiënties vaststelt in parameters die uiteindelijk onmogelijk overeen kunnen komen met de werkelijkheid. bv. slecht scoren in een vaardigheidstest en daarna zie je diezelfde ondermaatse scoorder balancerend op een bootje een vishaak aan een draad doen.

Een andere vriend van me heeft een marktonderzoekbureau. Testen is zijn dagelijkse bezigheid. Na een paar decennia zegt hij me 'niet meer te geloven in tests'.

voorzichtigheid is geboden. Dat weet ik al minstens sinds Stinissen.
Ja maar met een vishaak aan een draad doen, daar ben je in onze samenleving niet veel mee.
Dus je zal nog zeer adequaat a.d.h.v. het IQ van die Amazoniër zijn functioneren in onze samenleving, succes hier e.d. kunnen schatten.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 11:29   #42
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ik zou niet weten waar jij dat ziet, want mij lijkt het dat vanboven Zuid-Oost Aziërs staan, gevolgd door Europeanen, gevolgd door Indianen en Mestizo's, gevolgd door Arabieren en Berbers, en achteraan vrijwel uitsluitend Afrikanen.
Met natuurlijk nog tussenin wat ruimte voor andere Aziaten, Polynesiërs, etc.
Eens je de resultaten begint op te splitsen naar sociale klasse of opvoedingsniveau verdwijnen die verschillen. De genetische component is minimaal.

De groepen zijn ook niet homogeen. Midden America bengelt eveneens onderaan net zoals armere Aziatische landen. Genetische verschillen verklaren dat niet.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 mei 2013 om 11:34.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 11:43   #43
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Eens je de resultaten begint op te splitsen naar sociale klasse of opvoedingsniveau verdwijnen die verschillen. De genetische component is minimaal.
Helemaal niet.
Als men rassenverschillen in IQ probeert te bepalen, zijn dat overigens de eerst dingen waar je voor corrigeert. De uitkomst blijft hetzelfde.

Dat valt ook gemakkelijk op landelijke schaal te beredeneren. De welvaart van een gemiddelde African-American is overigens nog altijd een stuk hoger als de welvaart in pakweg Wit-Rusland.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 12:15   #44
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Helemaal niet.
Als men rassenverschillen in IQ probeert te bepalen, zijn dat overigens de eerst dingen waar je voor corrigeert.De uitkomst blijft hetzelfde.

Dat valt ook gemakkelijk op landelijke schaal te beredeneren. De welvaart van een gemiddelde African-American is overigens nog altijd een stuk hoger als de welvaart in pakweg Wit-Rusland.
1 studie? Bekijk dan beter de officiële positie van de wetenschappelijke instanties ter zake. Die zijn toch iets genuanceerder.

Als u wil geloven dat de verschillen in IQ tussen bv. Aziaten en Europeanen voornamelijk erfelijk te verklaren zijn doet u maar. Er zijn namelijk geen waterdichte bewijzen in een of andere richting, al was het maar omdat zowel 'ras' als 'intelligentie' onduidelijke begrippen zijn. Mij (en anderen) lijkt het voor de hand liggender dat die verschillen voornamelijk een gevolg zijn van sociale factoren.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 12:30   #45
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Daarbovenop kun je je IQ trainen, roept dit geen vraagtekens bij je op?
Dat zou moeten. Bekijk ook het Het flynn effect (de gestage STIJGING van IQ test uitslagen)

bv. Men test twee groepen kinderen met een tussenpoze van 30 jaar en de stijging blijkt maar liefst 10 IQ punten te zijn. Dit is onmogelijk erfelijk te verklaren. Het is een kwestie van milieu.

Een tegenvaller voor degenen die rassensuperioriteit proberen aan te tonen via verwijzing naar IQ testen. Van een ideologische instelling gesproken.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 12:36   #46
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Zijn er studies die IQ vergelijken tussen vervuilde en niet vervuilde steden?

Citaat:
If there have been declines in national IQs this may have causes other than those proposed above. In an essay published online in The Lancet, two researchers have warned that exposure to industrial chemicals may be responsible for a "silent pandemic" of brain development disorders.
Een beetje zoals onvrijwillig lijm inhaleren?
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 13:10   #47
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Onder de Chinezen zijn er ook verschillen meetbaar in IQ. Laten we Suriname als voorbeeld geven, de Chinese wegwerkers en bouwvakkers zijn allen voor Noord Chinezen die je kan herkennen aan hun donkere huidskleur. De winkeliers zijn voornamelijk Zuid (Kust) Chinezen, uit de buurt van Kanton. Het is echt eng om te zien hoe snel dit laatste volk Sranan leert spreken, en Nederlands kunnen verstaan. Ik ken menig Chinese kassiere die vloeiend Sranan, Nederlands en Portugees spreekt, na enkel 2 of 3 jaar in Suriname te hebben gewerkt !! Tevens kennen kenne ze allen het assortiment van binnen en buiten uit hun hooft, alsook de plek waar het gestald is.
Ik denk dat deze Zuid Oost Chinezen idem de Joden van Oost Europese komaf een bijzonder begaafde groep binnen het mensendom is.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 13:10   #48
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Onder de Chinezen zijn er ook verschillen meetbaar in IQ. Laten we Suriname als voorbeeld geven, de Chinese wegwerkers en bouwvakkers zijn allen voor Noord Chinezen die je kan herkennen aan hun donkere huidskleur. De winkeliers zijn voornamelijk Zuid (Kust) Chinezen, uit de buurt van Kanton. Het is echt eng om te zien hoe snel dit laatste volk Sranan leert spreken, en Nederlands kunnen verstaan. Ik ken menig Chinese kassiere die vloeiend Sranan, Nederlands en Portugees spreekt, na enkel 2 of 3 jaar in Suriname te hebben gewerkt !! Tevens kennen kenne ze allen het assortiment van binnen en buiten uit hun hooft, alsook de plek waar het gestald is.
Ik denk dat deze Zuid Oost Chinezen idem de Joden van Oost Europese komaf een bijzonder begaafde groep binnen het mensendom is.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 14:19   #49
Effect
Minister-President
 
Geregistreerd: 3 juni 2011
Berichten: 4.414
Standaard

Als ik dit forum lees kom ik ook vaak tot die conclusie
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 14:30   #50
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat zou moeten. Bekijk ook het Het flynn effect (de gestage STIJGING van IQ test uitslagen)
Het Flyn effect is inderdaad bestaande, niemand ontkent dat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
bv. Men test twee groepen kinderen met een tussenpoze van 30 jaar en de stijging blijkt maar liefst 10 IQ punten te zijn. Dit is onmogelijk erfelijk te verklaren. Het is een kwestie van milieu.
Ah neen? Toen ik klein was was ik blond, ondertussen zijn mijn haren donker bruin. Haarkleur is dus onmogelijk erfelijk bepaald, volgens jouw redelijk ongeïnformeerde redenering.

Jij moet terug naar Genetica 1.01. Genexpressie is veranderlijk doorheen de levensontwikkeling.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Een tegenvaller voor degenen die rassensuperioriteit proberen aan te tonen via verwijzing naar IQ testen. Van een ideologische instelling gesproken.
Rassendiversiteit is niet rassensuperioriteit. En ik heb daar geen enkel ideologisch belang bij. Ik kom net van een ideologisch egalitarische pro-multicul positie, die ik veranderd heb omwille van nieuwe informatie.
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 24 mei 2013 om 14:36.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 14:31   #51
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
1 studie? Bekijk dan beter de officiële positie van de wetenschappelijke instanties ter zake. Die zijn toch iets genuanceerder.
Bekijk het anders eens, het is een review van 30 jaar studies.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Als u wil geloven dat de verschillen in IQ tussen bv. Aziaten en Europeanen voornamelijk erfelijk te verklaren zijn doet u maar. Er zijn namelijk geen waterdichte bewijzen in een of andere richting, al was het maar omdat zowel 'ras' als 'intelligentie' onduidelijke begrippen zijn. Mij (en anderen) lijkt het voor de hand liggender dat die verschillen voornamelijk een gevolg zijn van sociale factoren.
Dan liegt U enkel Uzelf voor. Het wetenschappelijke consensus legt de erfelijkheid van IQ op ongeveer 70%.

Ik ben vrijwel zeker dat dat Uw waanbeelden ideologisch geïnspireerd zijn, ik was ook ooit zo.
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 24 mei 2013 om 14:44.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 14:44   #52
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Daarbovenop kun je je IQ trainen, roept dit geen vraagtekens bij je op?
IQ trainen heeft maar zeer bescheiden effecten, en wat dat moet bewijzen is maar de vraag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NoTuma Bekijk bericht
Sowieso wil een IQ niet veel zeggen, ik heb een 'hoog' IQ, toch ken ik veel mensen met een lager IQ die veel succesvoller in het leven zijn als mij, financieel en emotioneel...
Kom, jij kan wel beter dan persoonlijke ervaringen (uitschieters) als negatie gebruiken voor populatie-studies.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 14:47   #53
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Zijn er studies die IQ vergelijken tussen vervuilde en niet vervuilde steden?
http://www.sciencedirect.com/science...13935112000023

Ik heb de hele tekst als pdf, mocht je willen mail ik hem wel even door.
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 24 mei 2013 om 14:49.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 15:31   #54
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ah neen? Toen ik klein was was ik blond, ondertussen zijn mijn haren donker bruin. Haarkleur is dus onmogelijk erfelijk bepaald, volgens jouw redelijk ongeïnformeerde redenering.

Jij moet terug naar Genetica 1.01. Genexpressie is veranderlijk doorheen de levensontwikkeling.
Het ging niet om dezelfde groep kinderen, maar over een andere cohort. De verklaringen die naar voren gebracht worden door wetenschappers zijn verbeterd schoolsysteem, voeding, of een meer stimulerende omgeving. Allemaal leereffecten. Over genetische verklaringen kan men kort zijn
Citaat:
Heterosis, or hybrid vigor associated with historical reductions of the levels of inbreeding, has been proposed by Michael Mingroni as an alternative explanation of the Flynn effect. However, according to other researchers, the possible increase in IQ brought about by heterosis is too small to be a complete explanation. James Flynn has argued that even if everyone married his brother or sister in 1900, this would not be a sufficient explanation of the IQ gains.

Citaat:
Rassendiversiteit is niet rassensuperioriteit. En ik heb daar geen enkel ideologisch belang bij. Ik kom net van een ideologisch egalitarische pro-multicul positie, die ik veranderd heb omwille van nieuwe informatie.
Uw pendulum is wat te veel doorgezwaaid in de andere richting heb ik de indruk. Ik ontken niet dat de opdeling in rassen enigszins nuttig kan zijn (bv. omwille van zaken die u eerder aangaf zoals gevoeligheid aan melkproducten), maar het belang van het concept om intelligentie te verklaren wordt nogal overdreven. Misschien niet door u, maar anderen maken gretig misbruik van halve waarheden om hun superioriteit als ras of volk te pogen aantonen. En dat op basis van begrippen waarover niet eens duidelijkheid bestaat. Dat kan bijna niet anders dan een ideologisch discours zijn, de mens wat kennende. Persoonlijk heb ik geen behoefte mijn eventuele superioriteit of inferioriteit te pogen aan te tonen. De poging ertoe lijkt me zelfs eerder een teken van zwakte dan een mogelijke bron van fierheid.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 mei 2013 om 15:33.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 15:36   #55
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.364
Standaard

@ Johan Bollen, beweer jij dat intelligentie helemaal niet voor een deel erfelijk is?

Of wat probeer je nu precies te zeggen over het begrip "intelligentie"?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 15:42   #56
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Bekijk het anders eens, het is een review van 30 jaar studies.
en de conclusie. Die is vooral gericht op mensen zoals u vroeger, die rasverschillen volledig ontkennen en niet bijzonder spectaculair


Citaat:
Dan liegt U enkel Uzelf voor. Het wetenschappelijke consensus legt de erfelijkheid van IQ op ongeveer 70%.
Dat is een heel andere zaak. Dat 70 % van wat we intelligentie plegen te noemen genetisch bepaald zou zijn (een conclusie die ik me nog herinner 20 jaar geleden reeds uit het erfelijkheids-milieu debat in Leuven) betekent niet dat 70 % van de IQverschillen tussen rassen genetisch bepaald dienen te zijn.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 15:44   #57
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het ging niet om dezelfde groep kinderen, maar over een andere cohort. De verklaringen die naar voren gebracht worden door wetenschappers zijn verbeterd schoolsysteem, voeding, of een meer stimulerende omgeving. Allemaal leereffecten. Over genetische verklaringen kan men kort zijn
Ik weet wat een cohort is, dankuwel. Het punt is dat het Flyn effect niets bewijst over erfelijkheid. Erfelijkheid is geen statisch gegeven. Niemand verwachte a priori dat het IQ statisch gebleven zou zijn en het dan aan erfelijkheid toe te schrijven zou vallen. Het Flyn effect mocht even goed onbestaande of omgekeerd zijn, dat verandert niets aan de erfelijkheid van IQ.

Er is dan ook niemand die beweert dat er geen omgevingseffecten zijn. Maar wees eerlijk, het Flyn effect gaat het IQ van de gemiddelde Guineaan niet met 50 punten omhoog duwen richting Singaporeaan (?).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Uw pendulum is wat te veel doorgezwaaid in de andere richting heb ik de indruk. Ik ontken niet dat de opdeling in rassen enigszins nuttig kan zijn (bv. omwille van zaken die u eerder aangaf zoals gevoeligheid aan melkproducten), maar het belang van het concept om intelligentie te verklaren wordt nogal overdreven.
Nu ben ik wel een voorstander van eugenetica, maar ik heb op dit forum al duidelijk gemaakt dat ik bv. liever een Turk met hoog IQ als een Belg met laag IQ zich zie voortplanten. Ik voer hier geen superioriteitsagenda.
Ik ontken simpelweg de verschillen in IQ tussen rassen niet, noch de erfelijkheid, feiten die als een paal boven water staan.

Verschillen die zeer logisch zijn. Elk ras is uniek en het fitst (of superieur) voor zijn eigen leefomgeving, als gevolg van duizenden jaren evolutie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Misschien niet door u, maar anderen maken gretig misbruik van halve waarheden om hun superioriteit als ras of volk te pogen aantonen .
Dat weet ik. De oplossing van de doorsnee progressieveling is dan maar die feiten ontkennen, omdat ze misbruikt kunnen worden. Dat weiger ik dus te doen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
En dat op basis van begrippen waarover niet eens duidelijkheid bestaat. Dat kan bijna niet anders dan een ideologisch discours zijn, de mens wat kennende.
IQ is iets abstract dat wij scoren, dat wilt niet zeggen dat het niet duidelijk is.
Het tegenovergestelde is ook duidelijk ideologisch.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Persoonlijk heb ik geen behoefte mijn eventuele superioriteit of inferioriteit te pogen aan te tonen. De poging ertoe lijkt me zelfs eerder een teken van zwakte dan een mogelijk bron van fierheid.
Dat doe ik ook niet, of ik zou hier immers moeten aanprijzen dat wij ons bijv. aan Zuid-Oost Aziaten moeten onderwerpen.
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 15:46   #58
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat is een heel andere zaak. Dat 70 % van wat we intelligentie plegen te noemen genetisch bepaald zou zijn (een conclusie die ik me nog herinner 20 jaar geleden reeds uit het erfelijkheids-milieu debat in Leuven) betekent niet dat 70 % van de IQverschillen tussen rassen genetisch bepaald dienen te zijn.
Neen, dat beweer ik ook niet. Dat is eerder handig in algemene variatie.
__________________
Wortelloze bomen vallen

Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 24 mei 2013 om 15:47.
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 16:20   #59
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
http://www.sciencedirect.com/science...13935112000023

Ik heb de hele tekst als pdf, mocht je willen mail ik hem wel even door.
Dank u.

doormailen hoeft niet. Zo diepgaand ben ik daar niet mee bezig. Maar ik zou dit soort van studies wel graag willen herhaald zien op plaatsen zoals Antwerpen, met haar chemische industrie. De pers zou ik hier ook graag aandacht aan willen besteden. Staat ook niet los van mijn 'overtuiging' dat hernieuwbare energieën nog bijlange niet voldoende gewaardeerd worden.

Citaat:
These results suggest that exposure of pregnant women to emissions of PAHs from the coal-burning plant, in combination with prenatal exposure to envrionmental tobacco smoke, may have adversely affected cognitive function of children at age 5.
Ik zie ook niet graag het nogal dwaze discours dat de achteruitgang (indien die er werkelijk is) van het IQ te wijten zou zijn aan de invloed van 'minderwaardige' rassen. Een te voorspellen maar wetenschappelijk onverantwoorde conclusie van een deel van de bevolking die behoefte hebben aan een nieuw zwarte schaap.

Europa kan moeilijk om met migratie. De VS zijn daar beter in. Het is een van de redenen waarom deze eeuw zeker geen Europese eeuw zal zijn. Migratie is van alle tijden. Men kan er een positieve kracht of een destructieve kracht van maken. Noch laissez faire nog xenofobie zijn hier de oplossing.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2013, 16:41   #60
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Er zijn wel degelijk verschillen. Zo stamt elk ras behalve Afrikanen bijvoorbeeld deels af van H. neanderthalensis. Dat is al een heel groot verschil in de fylogenetische boom.

.
Ik spreek al lang niet meer in termen van 'rassen'. Je hebt de homo sapiens sapiens, en that's it.

Richard Dawkins in 'The Ancestor's Tale' : Ik citeer:

"Op dezelfde manier zou slechts één Neanderthaler die met bijvoorbeeld een sapiens-populatie kruiste, een redelijke kans hebben om een gemeenschappelijke voorouder te zijn van alle Europeanen die vandaag de dag leven. Zelfs wanneer Europeanen geen enkel Neanderthalergen bezitten, is dit mogelijk. Een opmerkelijke gedachte.
Dus ook al zijn weinig, of helemaal geen, van onze genen van Neanderthalers afkomstig, dan is het nog altijd mogelijk dat sommige mensen vele Neanderthalervoorouders hebben. Dit is het onderscheid tussen genstambomen en menselijke stambomen...
De woorden 'evolutionaire afstamming' refereren aan de voorouders van de genen, en niet aan genealogische voorouders....

De mitochondria van Neanderthalers verschillen aanzienlijk van die van alle levende mensen. ...'

Misschien dat de toekomst daar een meer genuanceerd licht op zal werpen, maar ik vind het zeer aannemelijk dat als twee genenstambomen elkaar kruisen (pak Neanderthalers en homo sapiens die een hele tijd naast elkaar hebben geleefd), de genen van de ene nadien verdwijnen.

(mijn reactie is nogal off topic) Sorry.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 24 mei 2013 om 16:42.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be