Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2016, 20:37   #41
djoebidoebidoe
Gouverneur
 
Geregistreerd: 30 augustus 2014
Locatie: Binnnen-mongolië
Berichten: 1.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Totaal fout. De overheid subsidieert niet "het priesterambt", maar wel de "geestelijke bedienaar". Dat kan zowel een geestelijke, maar ook een leek zijn. En daardoor ook een man of een vrouw.
Een priester is geen geestelijke bedienaar? Wat is hij dan wel?
Kan ik ook geestelijk bedienaar worden en zo een uitkering trekken? Hoe doe ik dat dan het best?

Laatst gewijzigd door djoebidoebidoe : 6 november 2016 om 20:41.
djoebidoebidoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2016, 20:48   #42
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Totaal fout. De overheid subsidieert niet "het priesterambt", maar wel de "geestelijke bedienaar". Dat kan zowel een geestelijke, maar ook een leek zijn. En daardoor ook een man of een vrouw.
Niet jokken.

Citaat:
Of het nu gaat om het inkomen van de priesters of het onderhoud van de gebouwen: de overheid betaalt.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archi...-betaalt.dhtml
Citaat:
Toen Napoleon de rijkdommen van de Kerk plunderde, voorzag hij in de wetgeving een soort van compensatie voor de geestelijken. Vroeger kreeg enkel de katholieke kerk zo’n compensatie, maar later werden ook andere godsdiensten erkend, zoals het jodendom en de islam. De meeste geestelijken, benoemd door de bisschoppen, krijgen hun loonbrief van de Dienst Vaste Uitgaven van de federale overheid. Net als onderwijzers, ambtenaren ...", legt Harry Claes uit. Hij is verantwoordelijk voor de staatspersoneelsdienst (lees: de geestelijken) in het aartsbisdom van Mechelen-Brussel.
Bisschop: 81.914 euro bruto per jaar

Per jaar verdient een bisschop 81.914 euro bruto. pensioen:Netto komt dat voor de bisschop neer op 2.800 euro per maand.
Pastoor: 19.924,6 euro bruto per jaar

Het brutomaandsalaris van priesters die benoemd zijn tot pastoor of vicaris van een parochie, bedraagt 1.660,38 euro. Bovendien hebben ze recht op een eindejaarspremie, vakantiegeld en – enkel voor pastoors – een woning (in de pastorij) of een 'woonbudget', gestort door de gemeente. Het gaat om een vaste geïndexeerde verloning.

Veel parochiepastoors of -priesters bekleden meerdere pastorale ambten. Heel wat priesters verdienen zo 2.490,57 euro bruto. Of ze nu twee of elf parochies bedienen, aan de vergoeding verandert niets: ze strijken sowieso 50% meer salaris op.

Of ze een vergoeding krijgen voor hun verplaatsingen, hangt af van de financiële middelen van de parochie, en van de persoonlijkheid van de geestelijke. Sommige vragen hun kosten terug, andere niet.

Tot slot wordt een deel van de geestelijken betaald door een vzw (bv.: aalmoezenier van een ziekenhuis) of door privé-instellingen.
Aartsbisschop: 8.466,13 euro bruto per maand

http://www.vacature.com/carriere/sal...t-een-bisschop
Cijfers van 2011

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 november 2016 om 20:59.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2016, 20:52   #43
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarmee u dus bevestigt wat ik schreef over uw onwil en misschien zelfs onvermogen om alles in ogenschouw te nemen. Wie niet verder kijkt dan de eigen navel, kan inderdaad het goede bij anderen niet meer zien.
Maar wat betekent 'alles in ogenschouw'? Dat al het goede dat de kerk doet moet afgewogen worden tegenover al het slechte? Zoals een boekhouder doet? Debet en credit afwegen?

Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Godsdienst is toch geen boekhouding?

Het zou er nog maar aan ontbreken dat de kerk geen goede dingen heeft gedaan! Het is namelijk haar 'maatschappelijk doel'! het staat zo haar 'statuten'. En dat ze haar doel nastreeft is dan ook niet meer dan normaal. Maar alle slechte dingen die ze doet, wel daar moet ze dan maar 3 dubbel op afgerekend worden!
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2016, 21:03   #44
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar wat betekent 'alles in ogenschouw'? Dat al het goede dat de kerk doet moet afgewogen worden tegenover al het slechte? Zoals een boekhouder doet? Debet en credit afwegen?

Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Godsdienst is toch geen boekhouding?

Het zou er nog maar aan ontbreken dat de kerk geen goede dingen heeft gedaan! Het is namelijk haar 'maatschappelijk doel'! het staat zo haar 'statuten'. En dat ze haar doel nastreeft is dan ook niet meer dan normaal. Maar alle slechte dingen die ze doet, wel daar moet ze dan maar 3 dubbel op afgerekend worden!
Zijn bedoeling is gewoon een afleidingsmanouevre van het onmiskenbaar en onweerlegbaar schandaal van de ontoelaatbare vrouwendiscriminatie in de Kerk waar wij als leken mee moeten voor betalen, en dus alle reden en recht hebben om dat te blijven aanklagen tot het in tegenstelling tot wat de Paus voorspelt, opgegeven zal worden.

In Nederland is de Kerk zelfbedruipend, ik hoop dat ze in België ook op een bepaald moment ophouden in onze zakken te zitten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2016, 21:22   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Maar wat betekent 'alles in ogenschouw'? Dat al het goede dat de kerk doet moet afgewogen worden tegenover al het slechte? Zoals een boekhouder doet? Debet en credit afwegen?
Wat betekent het? Ik heb het al uitgelegd, hoor.

Citaat:
... alsof het christelijk geloof enkel en alleen de sacramentele bediening inhoudt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2016, 21:24   #46
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Het zou er nog maar aan ontbreken dat de kerk geen goede dingen heeft gedaan! Het is namelijk haar 'maatschappelijk doel'! het staat zo haar 'statuten'. En dat ze haar doel nastreeft is dan ook niet meer dan normaal. Maar alle slechte dingen die ze doet, wel daar moet ze dan maar 3 dubbel op afgerekend worden!
De Kerk is geen vaag iets, maar bestaat slechts door de gelovigen. En de gelovigen dragen elk hun verantwoordelijkheid. Elk naar zijn of haar taak binnen die gemeenschap.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2016, 21:27   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe Bekijk bericht
Een priester is geen geestelijke bedienaar? Wat is hij dan wel?
Kan ik ook geestelijk bedienaar worden en zo een uitkering trekken? Hoe doe ik dat dan het best?
De overheid betoelaagt de geestelijke bedienaar. In de katholieke Kerk kan dat een geestelijke zijn, maar het even goed om een leek gaan. Er bestaan bijvoorbeeld ook parochiale assistenten die van de overheid een loon krijgen. Dit zijn dan leken die de parochiale taken op zich nemen in een parochie waar er geen permanente priester meer is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2016, 21:29   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Niet jokken.
Dan leest u niet wat er staat.

Ik herhaal:

Citaat:
Totaal fout. De overheid subsidieert niet "het priesterambt", maar wel de "geestelijke bedienaar". Dat kan zowel een geestelijke, maar ook een leek zijn. En daardoor ook een man of een vrouw.
Er staat dus niet dat de overheid geen uitkering geeft aan bepaalde geestelijken zoals u schijnbaar verkeerdelijk hebt begrepen. Alleen bestaan er ook heel wat geestelijken die geen loon ontvangen van de overheid. Niet door hun priesterschap krijgen ze immers een loon, maar wel omdat ze een parochiale functie bijvoorbeeld opnemen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2016, 21:32   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zijn bedoeling is gewoon een afleidingsmanouevre van het onmiskenbaar en onweerlegbaar schandaal van de ontoelaatbare vrouwendiscriminatie in de Kerk waar wij als leken mee moeten voor betalen, en dus alle reden en recht hebben om dat te blijven aanklagen tot het in tegenstelling tot wat de Paus voorspelt, opgegeven zal worden.
Als u alle reden en recht hebt om te klagen, dan bent u ook vrij om de nodige juridische stappen te zetten.

Alleen blijft het schijnbaar bij wat woorden. Kortom, blijkbaar toch niet zo erg als u nu voordoet met de woorden "ontoelaatbaar".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2016, 21:38   #50
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan leest u niet wat er staat.

Ik herhaal:



Er staat dus niet dat de overheid geen uitkering geeft aan bepaalde geestelijken zoals u schijnbaar verkeerdelijk hebt begrepen. Alleen bestaan er ook heel wat geestelijken die geen loon ontvangen van de overheid. Niet door hun priesterschap krijgen ze immers een loon, maar wel omdat ze een parochiale functie bijvoorbeeld opnemen.
Obligaat gedraai en gekonkel.Priesters, bischoppen en de hele hiërarchie wordt betaald door de staat, ik heb het bewijs geleverd en jij niets dan gejok. Bovendien weet iedereen het. Schaamteloos.
Citaat:
In 2010 kostte de Kerk de Staat 92,2 miljoen euro plus nog eens 35,5 miljoen voor de pensioenen van priesters op rust.
http://www.humo.be/humo-archief/2942...-van-de-kerk-1

DISCUSSION CLOSED.

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 november 2016 om 21:39.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2016, 21:45   #51
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Obligaat gedraai en gekonkel.Priesters, bischoppen en de hele hiërarchie wordt betaald door de staat, ik heb het bewijs geleverd en jij niets dan gejok. Bovendien weet iedereen het. Schaamteloos.
En weer bent u fout. Enkel die priesters, enkel die bisschoppen en enkel die leken worden door de overheid betaalt die een parochiaal of geestelijk ambt waarnemen.

Priesters in een abdij of klooster die bijvoorbeeld geen parochie onder zich hebben, krijgen geen loon van de overheid.

Bisschoppen die slechts wijbisschop zijn en dus geen bisdom onder zich hebben, krijgen geen loon van de overheid.



Als u schrijft dat "de hele hiërarchie door de overheid wordt betaald", dan geeft u slechts te kennen dat u er hoegenaamd niets van afweet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2016, 00:51   #52
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Kerk is geen vaag iets, maar bestaat slechts door de gelovigen. En de gelovigen dragen elk hun verantwoordelijkheid. Elk naar zijn of haar taak binnen die gemeenschap.
Flauwe kul! De kerk is een instituut met een hïerarchie, en daardoor een machtsorgaan. Als instituut heeft het verantwoordelijkheden.
Dat afschuiven op individuele gelovigen is het toppunt van lafheid.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2016, 01:37   #53
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Mijn wetsvoorstel zou luiden: vrouwelike priesters accepteren of je kan fluiten naar je 100 miljoen per jaar uitbetalingen aan lonen en pensioenen door de staat. We kunnen geen ambten meer financieren van organisaties die vrouwen uitsluiten
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2016, 09:11   #54
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat betekent het? Ik heb het al uitgelegd, hoor.
So what?

Als ge pretendeert het goede te doen, en beroep doet op een opperwezen, dan kunt ge beter niet teveel uw misstappen minimaliseren.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2016, 11:07   #55
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mijn wetsvoorstel zou luiden: vrouwelike priesters accepteren of je kan fluiten naar je 100 miljoen per jaar uitbetalingen aan lonen en pensioenen door de staat. We kunnen geen ambten meer financieren van organisaties die vrouwen uitsluiten
Het is veel simpeler. Elke organisatie die zich beroept op het bestaan van een opperwezen moet niet bij de staat aankloppen voor financiering. Ze kunnen beter aankloppen bij dat opperwezen. Ik veronderstel dat een almachtig wezen ook onmetelijk rijk is, en ongetwijfeld wel enkele euro's kan missen om zijn aanhangers goed te betalen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2016, 11:13   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De volgende generatie modernistische katholieken zal zo goed als onbestaande zijn. En de enige, nog levendige groep zullen de conservatieve en traditionalistische katholieken zijn.
De amish !!

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2016, 13:07   #57
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Het is veel simpeler. Elke organisatie die zich beroept op het bestaan van een opperwezen moet niet bij de staat aankloppen voor financiering. Ze kunnen beter aankloppen bij dat opperwezen. Ik veronderstel dat een almachtig wezen ook onmetelijk rijk is, en ongetwijfeld wel enkele euro's kan missen om zijn aanhangers goed te betalen.
Akkoord, maar zelfs als ze zelfbedruipend zijn moeten ze zonder meer nog aan de wet corresponderen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 november 2016 om 13:13.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2016, 13:09   #58
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
So what?

Als ge pretendeert het goede te doen, en beroep doet op een opperwezen, dan kunt ge beter niet teveel uw misstappen minimaliseren.
Het heeft sowieso niets met deze draad te maken, die over reactionaire katholieke onverlichtheid gaat. Als ik in een andere draad (echte armoede is...) hem en de katholieken loof, vanweg hun socialeinstelling en instellingen, dan zegt hij dat dat raar is dat ik de katholieken bij armoedebestrijding betrek, en waarom ik doe alsof anderen geen inspanningen in die richting doen. Jonge jonge...

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 november 2016 om 13:12.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2016, 21:47   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Flauwe kul! De kerk is een instituut met een hïerarchie, en daardoor een machtsorgaan. Als instituut heeft het verantwoordelijkheden.
Dat afschuiven op individuele gelovigen is het toppunt van lafheid.
U snapt dus niet wat er staat. Gelovigen zijn niet alleen de leken, maar ook de geestelijken. De Kerk is het geheel van het Volk Gods, geestelijke als leek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2016, 21:48   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mijn wetsvoorstel zou luiden: vrouwelike priesters accepteren of je kan fluiten naar je 100 miljoen per jaar uitbetalingen aan lonen en pensioenen door de staat. We kunnen geen ambten meer financieren van organisaties die vrouwen uitsluiten
Zoek een politicus/a die uw voorstel wil neerleggen in de bevoegde commissies en in de Kamer.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be