Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 mei 2017, 10:23   #41
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Mannen die bij mekaar komen in een clubje en wat domme rituelen en hierarchie verzinnen, en daar dan geheimzinnig over doen.
Alstublieft hé. We leven in de 21e eeuw, hoor.
Mannen? Er zijn ook vrouwelijke vrijmetselaars voor zover u het nog niet wist. En gemengde loges. U kunt dit lezen in elk boek over vrijmetselarij. Wat u ook kunt lezen is dat deze rituelen een symbolische taal zijn. Of deze rituelen ' dom ' zijn? Dat laat ik aan uw over.

De geschiedenis van de maçonnerie leert ons dat zij vaak een dam is tegen het obscurantisme die -bijvoorbeeld- een godsdienst op bepaalde vlakken zeker is en blijft. En vermits er nu een nieuwe vorm van obscurantisme zit aan te komen (de islam) kan een genootschap als de vrijmetselarij zeker geen kwaad.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 mei 2017 om 10:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 10:45   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.681
Standaard

Laat ze toch doen, niemand ligt daar wakker van.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 12:51   #43
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Mannen? Er zijn ook vrouwelijke vrijmetselaars voor zover u het nog niet wist.
Dat wist ik, maar het overgrote deel va, de vrouwen houdt zich niet bezig met zulk kinderachtig gedoe en ik geef ze groot gelijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En gemengde loges. U kunt dit lezen in elk boek over vrijmetselarij.
dat interesseert me nu echt geen knijt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat u ook kunt lezen is dat deze rituelen een symbolische taal zijn.
Oei! En daarom intelligent? Ze zijn even zinvol als de symbolen bij de scouts.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Of deze rituelen ' dom ' zijn? Dat laat ik aan uw over.
Geeft dat gewoon toe.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

De geschiedenis van de maçonnerie leert ons dat zij vaak een dam is tegen het obscurantisme die -bijvoorbeeld- een godsdienst op bepaalde vlakken zeker is en blijft. En vermits er nu een nieuwe vorm van obscurantisme zit aan te komen (de islam) kan een genootschap als de vrijmetselarij zeker geen kwaad.
Totaal zinloos!
Geheime genootschappen die onder mekaar het 1 en ander bedisselen is niet meer van deze tijd. We leven in een tijd van transparantie! Dit is ook hoe we achterlijke godsdiensten moeten aanpakken. met open vizier.
Ik zou niet graag voor een rechter staan die een logebroeder is van mijn tegenpartij. U wel?
Heel die geheimdoenerij is achterlijk en onrechtvaardig. dat volwassen mensen zich daar nog mee bezighouden.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 7 mei 2017 om 13:04.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 13:35   #44
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat wist ik, maar het overgrote deel va, de vrouwen houdt zich niet bezig met zulk kinderachtig gedoe en ik geef ze groot gelijk.
dat interesseert me nu echt geen knijt.
Oei! En daarom intelligent? Ze zijn even zinvol als de symbolen bij de scouts.
Geeft dat gewoon toe.
Totaal zinloos!
Geheime genootschappen die onder mekaar het 1 en ander bedisselen is niet meer van deze tijd. We leven in een tijd van transparantie! Dit is ook hoe we achterlijke godsdiensten moeten aanpakken. met open vizier.
Ik zou niet graag voor een rechter staan die een logebroeder is van mijn tegenpartij. U wel?
Heel die geheimdoenerij is achterlijk en onrechtvaardig. dat volwassen mensen zich daar nog mee bezighouden.
Kletspraat. Daar is niets onrechtvaardigs aan. Bovendien, mensen die discreet werken, zijn dikwijls 100 x meer efficiënt dan mensen met veel lawaai. Zeker in de strijd tegen een bepaald obscurantisme.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 14:17   #45
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Kletspraat. Daar is niets onrechtvaardigs aan. Bovendien, mensen die discreet werken, zijn dikwijls 100 x meer efficiënt dan mensen met veel lawaai. Zeker in de strijd tegen een bepaald obscurantisme.
Is er democratische controle op de beslissingen die in achterkamerkes genomen worden? Nee! Zijn de notulen van die vergaderingen openbaar? Nee!
Dus afschaffen!

En om achterkamer politiek goed te praten met een onbewijsbare stelling dat het '100x (honderd!!!) meer efficient' is, dat is wel het toppunt.

In een democratie moet alles transparant, zo simpel is het, zelfs al is het zogezegd 100x minder efficient.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 14:51   #46
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Is er democratische controle op de beslissingen die in achterkamerkes genomen worden? Nee! Zijn de notulen van die vergaderingen openbaar? Nee!
Dus afschaffen!

En om achterkamer politiek goed te praten met een onbewijsbare stelling dat het '100x (honderd!!!) meer efficient' is, dat is wel het toppunt.

In een democratie moet alles transparant, zo simpel is het, zelfs al is het zogezegd 100x minder efficient.
Transparant? Een hol woord. Er is niet veel 'transparant'. Ook niet in een democratie. Nooit geweest.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 mei 2017 om 14:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 17:05   #47
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Transparant? Een hol woord. Er is niet veel 'transparant'. Ook niet in een democratie. Nooit geweest.
Ge vindt het dus zelfs niet de moeite om ernaar te streven?
Geeft ge het al op? Dat is heel goed manneke!
Ga dan maar naar uw clubke, een belachelijk hoedje opzetten, wat nutteloze rituelen uitvoeren en wat aan male bonding doen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 18:03   #48
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Transparant? Een hol woord. Er is niet veel 'transparant'. Ook niet in een democratie. Nooit geweest.
Hij heeft wel gelijk dat democratische beslissingen transparant moeten genomen worden.

Maar hij heeft ongelijk indien hij ervan uit gaat dat er beslissingen genomen worden in de loges. Er worden hoogstens relaties gelegd maar dit kan inderdaad overal en op eender welke manier. Zo zou men ook relaties kunnen uitbouwen via een golfclub.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2017, 18:28   #49
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Hij heeft wel gelijk dat democratische beslissingen transparant moeten genomen worden.

Maar hij heeft ongelijk indien hij ervan uit gaat dat er beslissingen genomen worden in de loges. Er worden hoogstens relaties gelegd maar dit kan inderdaad overal en op eender welke manier. Zo zou men ook relaties kunnen uitbouwen via een golfclub.
Daar kan ik me in vinden.

Maar dan nog. Neem nu de verkiezingen van de rector van de Gentse universiteit. Een mooi voorbeeld. Er zijn zoals we weten twee kandidaten voor de functie van rector. Zelfs indien het effectieve procedé van de verkiezingen van één van de twee een transparante gebeurtenis is en gecontroleerd kan worden , dan is het lobbywerk vóór de verkiezingen heel wat minder 'transparant'. En dan is het nog maar de vraag hoe 'transparant' deze verkiezingen eigenlijk zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 mei 2017 om 18:30.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be