Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 maart 2008, 14:28   #21
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Adrian, als jij het niet begrijpt, misschien anderen wel.

Maar toch een vraag waar jij beslist het antwoord op weet als econoom. Zoals je weet gaan we binnenkort ongeveer 20 miljoen mensen importeren om ene financieel probleem op te lossen. Kan je me nu al zeggen uit welke landen die 'mensen' moeten komen. Aan welk ras had je gedacht om onze geldproblemen op te lossen ? Ik zoek er al een tijdje achter en het zou me plezieren als je me dat antwoord zou kunnen geven. Dat is meer jouw ding, heb ik inmiddels begrepen, niet dan ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 14:45   #22
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Volgens een normaal groeipatroon zullen we inderdaad eerst in onze primaire behoeftebevrediging willen voorzien in de zin van materiële rijkdom, geen probleem daarmee. Dit bepaalt initieel mede ons welzijn maar wanneer de slinger doorslaat, krijgt dit een pathologische vorm waardoor het leven meer en meer als zinloos zal ervaren worden (lees verhoogde depressie in welvarende landen). Anders gezegd, dit betekent dat we groeien in kwantiteit maar niet in kwaliteit (of levensvreugde).
Euh, wat?

Een (te felle) toename van de economische groei leidt volgens jou tot een verhoogde depressie?

Citaat:
Waarom, het geld op zichzelf is gratis, de geldhonger maakt er iets anders van en net daarom dat we de kar voor het paard gespannen hebben.
Gratis = iets wat je krijgt zonder dat daar inspanningen of verplichtingen tegenover staan.
Geld lenen bij een bank is niet gratis.

Citaat:
Dat is volgens het monopolyspel, inderdaad. Heb het al eens uitgerekend maar men acht inflatie als ‘normaal’. Wel, een brood dat nu 2 Euro kost zal tegen een inflatiecijfer van 3 % in 2050 ongeveer 7 Euro kosten, je loon moet dus met een factor 3.5 stijgen tegen die tijd, een mens doet er dus goed aan om nu al massaal veel geld te ‘vinden’. Nu, om de absurditeit hiervan aan te tonen kan je even een extreme en lineaire prognose maken. In het jaar 2500 zal dat zelfde brood (en vergeef me de afronding) ongeveer 4.000.000 Euro kosten. Dat mensen er een beetje chagrijnig van worden, tja … waar is de logica of wat is nu het nut hiervan ? Wat dit alles nog met economie te maken heeft, dat mag men me altijd proberen uit te leggen. Dus niet volgens het monopolyspel, dat is beslist bijzonder leuk maar misschien vergeten we iets in het verhaal.
Een aantal bedenkingen bij die vergelijking:

- Je moet ook de stijging van je inkomen en kapitaal in rekening brengen om je reële koopkracht te bepalen en niet enkel de kost die je hebt.
- Jouw 'lineaire prognose' is ook wel met de haren erbij getrokken. Ik kan de waarde van pakweg 100 belgische frank in het jaar 2000 ook niet vergelijken met de waarde van 100 belgische frank in het jaar 1850.
- Je kan niet zomaar veronderstellen dat de inflatievoet constant blijft over zo'n lange periode. Om nog maar te zwijgen over jouw assumptie dat inflatie iets onvermijdbaar is.
- De gemiddelde historische inflatie op jaarbasis bedraagt 2%, geen 3%.

Citaat:
Echte economen weten en zeggen dit ook.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 14:47   #23
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik waarschuw u, Savatage, don't do it...
Nu het economisch subforum er is moeten we er toch ook wat beweging in krijgen
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 14:48   #24
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Tjah, 't is op uw eigen risico.

Percalion blokkeert niet zomaar mensen...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 15:47   #25
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Een (te felle) toename van de economische groei leidt volgens jou tot een verhoogde depressie ?
Relatief van je basis, inderdaad. Wanneer er totaal geen materiële welvaart is, zal het niet snel genoeg kunnen groeien om een dak boven ieders hoofd te geven, dat is begrijpelijk (bvb. na WO II). Wanneer echter het breekpunt (wat lokaal te evalueren is) bereikt is, krijg je oververzadiging en dat heeft een effect op ons welzijn. Het monopolyspel gaat natuurlijk als een trein verder en dat ondanks allerhande psychologisch studiewerk dat hierover rapporteert. Nu de economie verschuift onder dezelfde vlag van de winsthonger kan dit enkel nog erger worden wat dan ook gebeurt.
Citaat:
Gratis = iets wat je krijgt zonder dat daar inspanningen of verplichtingen tegenover staan. Geld lenen bij een bank is niet gratis
Geld lenen niet maar iedereen kan op een stuk papier een getal drukken. Trouwens, tegenwoordig doet men dat zelfs middels het gekende LETS systeem. Het zijn mensen die een waarde toekennen aan papier, dat papier op zichzelf vraagt helemaal niets. Tegenwoordig is het dus echt monopoly, real time. Jammer voor diegenen die minder talent heeft om aan dat geld te komen, die geven we een aalmoes als blijk van menselijkheid (zoals men dat al eens zegt).
Citaat:
Een aantal bedenkingen bij die vergelijking.Je moet ook de stijging van je inkomen en kapitaal in rekening brengen om je reële koopkracht te bepalen en niet enkel de kost die je hebt.
Uiteraard, je loon moet mee stijgen om hetzelfde brood te kunnen kopen. Pas op, de Chinezen die nu onze concurrent zijn door hun lage lonen, zouden dan nog sneller dat verschil moeten inhalen. Je kan zo wel een tijdje bezig blijven, als het om winst gaat, bijzonder lucratief natuurlijk.
Citaat:
Jouw 'lineaire prognose' is ook wel met de haren erbij getrokken. Ik kan de waarde van pakweg 100 Belgische frank in het jaar 2000 ook niet vergelijken met de waarde van 100 Belgische frank in het jaar 1850.
Uiteraard niet maar toch dezelfde dynamiek, niet dan ? De winsthongerige econoom heeft er alle baat bij dat er verschillen bestaan om het monopolyspel te kunnen spelen. Dat hierdoor ongeveer 900.000.000 mensen in pure ellende leven is bijzaak volgen de doelstelling van dat spel. Het is leuk bedacht allemaal maar of het nog gaat blijven duren, lijkt me bijzonder twijfelachtig.
Citaat:
Je kan niet zomaar veronderstellen dat de inflatievoet constant blijft over zo'n lange periode. Om nog maar te zwijgen over jouw assumptie dat inflatie iets onvermijdbaar is.
Dat zeg ik niet, dat is de maatschappij die daar blijkbaar vanuit gaat. De bank lacht natuurlijk eens, dat is evident.
Citaat:
De gemiddelde historische inflatie op jaarbasis bedraagt 2%, geen 3%
Dan zal het wat minder zijn.

Laatst gewijzigd door MIS : 27 maart 2008 om 15:56.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 15:47   #26
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Zo springen jullie om met kritiek. Dat doe ik mss in het vervolg beter ook tov alle libertariërs.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 27 maart 2008 om 15:49.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 15:50   #27
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Tjah, 't is op uw eigen risico. Percalion blokkeert niet zomaar mensen...
Zeer zeker Adrian, mensen worden meer en meer gemarginaliseerd en uitgesloten door dat mooie monoplyspel van je. Ik ben je al dankbaar dat je het durft schrijven ook, er komt dan toch wat openheid, ook al iets. Wat was je quota voor depressiviteit ook alweer ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 16:29   #28
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Zo springen jullie om met kritiek. Dat doe ik mss in het vervolg beter ook tov alle libertariërs.
Kritiek?
:')
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:35   #29
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Kritiek?
Efkes serieus Adrian, leg het nu nog eens uit, als je wil. Als ik jou moet blijven geloven ben je de enige die iets van economie begrijpt, ECB niet, Sarkozy niet, politiek niet want die hebben een affaire met de ECB, wij begrijpen er natuurlijk nog veel minder van, alle instellingen die in de wereld bestaan blijken nutteloos te zijn, je gaat wel (als ik je goed begrepen heb) de goudstandaard herinvoeren … , zo ook steun je de import van 20 miljoen mensen om een financieel probleempje op te lossen, je gaat mensen terug langer laten werken omwille van de groei van de economie, milieuproblemen bestaan niet langer in jouw virtuele monopolywereld … en ga zo maar door. Laat ons niet langer in spanning, kom nu even met je ware en mensvriendelijke economische oplossingen. Dan zijn wij (als ons dat lukt tenminste) van ons lijden verlost …

Wij, levenden in armoede, volk aller natiën … alvast dank

Laatst gewijzigd door MIS : 27 maart 2008 om 17:36.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:44   #30
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Dit bericht is verborgen omdat MIS op jouw negeerlijst staat.
Zalig.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:44   #31
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Efkes serieus Adrian, leg het nu nog eens uit, als je wil. Als ik jou moet blijven geloven ben je de enige die iets van economie begrijpt, ECB niet, Sarkozy niet, politiek niet want die hebben een affaire met de ECB, wij begrijpen er natuurlijk nog veel minder van, alle instellingen die in de wereld bestaan blijken nutteloos te zijn, je gaat wel (als ik je goed begrepen heb) de goudstandaard herinvoeren … , zo ook steun je de import van 20 miljoen mensen om een financieel probleempje op te lossen, je gaat mensen terug langer laten werken omwille van de groei van de economie, milieuproblemen bestaan niet langer in jouw virtuele monopolywereld … en ga zo maar door. Laat ons niet langer in spanning, kom nu even met je ware en mensvriendelijke economische oplossingen. Dan zijn wij (als ons dat lukt tenminste) van ons lijden verlost …

Wij, levenden in armoede, volk aller natiën … alvast dank
Al de problemen die je beschrijft nu al aanwezig. Het is duidelijk dat dit geen libertarische wereld is, waarom steek je alle problemen in de wereld dan op libertarisme?

@percalion: nu ga je toch moeten lezen wat hij zei, sorry, ik kon het me niet laten

Laatst gewijzigd door nun : 27 maart 2008 om 17:45.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:53   #32
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Al de problemen die je beschrijft nu al aanwezig. Het is duidelijk dat dit geen libertarische wereld is, waarom steek je alle problemen in de wereld dan op libertarisme?
Ik beschrijf maar wat ik zie, als we tegen de supereconomen van dienst zeggen dat winsthonger leidt tot fragmentatie en individualisme waardoor ons zicht op economie vertroebeld wordt, dan blijkt het allemaal niet waar te zijn. Het enige dat er nog komt is tegen iedereen zeggen dat men niets van economie begrijpt, alternatieven horen we niet en/of die zijn van dien aard dat men de spanning binnen de maatschappij verder zal opdrijven, dat stukje blijkt men helemaal niet te zien, als het maar groeit is het goed maar wat er nu juist groeit … rara, het zal pijn doen, dat wel.

Binnenkort gaan we alle computers buitensmijten, de postbode zal weer blij zijn …
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 17:57   #33
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

...kan goed zijn, maar das niet echt een antwoord op mijn vraag... Van mij moet je niet op mijn vraag antwoorden, maar als je me citeert mag je toch wel iets zeggen dat wat over mijn post te maken heeft. Mss was mijn vraag niet duidelijk? Ik herhaal even.

Waarom steek je alle wereldproblemen op het libertarisme?

Laatst gewijzigd door nun : 27 maart 2008 om 17:59.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 18:19   #34
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Waarom steek je alle wereldproblemen op het libertarisme ?
Het libertarisme is een reactie op de eigen tekortkomingen van het systeem dat men zelf als heilig verklaard heeft in de vorm van het kapitalisme. Wat men niet schijnt te begrijpen is dat men het slachtoffer is van de eigen dogma’s en dat projecteert men blijkbaar op de staat die men wil afschaffen. Anders gezegd, men induceert dus een revolutie als oplossing voor de voor zichzelf gecreëerde chaos maar men vergeet hierbij het eigen denken in vraag te stellen. Er zitten positieve elementen in maar men blijkt ze dus te verwerpen als het niet de naam ‘libertarisme’ draagt, dat is literalisme en getuigend van de verstarring die men zelf niet ziet, net omwille van het dogma waarin men zichzelf gevangen heeft. Dit op basis van de commentaren op dit forum, libertariërs ? Anders gezegd, men vergeet het menszijn en z’n groeipotentieel.

Laatst gewijzigd door MIS : 27 maart 2008 om 18:19.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 18:32   #35
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Zie; dat soort onzin moeten 'wij' dag in dag uit lezen en dan verschieten 'ze' ervan dat sommigen van 'ons' zich niet altijd even nederig kunnen opstellen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 18:37   #36
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Zie; dat soort onzin moeten 'wij' dag in dag uit lezen en dan verschieten 'ze' ervan dat sommigen van 'ons' zich niet altijd even nederig kunnen opstellen.
Dat is dan de bevestiging Adrian. Kom nu eerst met je alternatieven in plaats van die nietszeggende berichten, je oogst wat je zaait natuurlijk. Misschien vinden we zelfs een overeenkomst als je met iets concreets komt. Als je weer gaat beginnen met de import van 20 miljoen mensen, tja … daar moet een gezond denkend mens wel op reageren, dat begrijp je denkelijk ook wel.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 18:40   #37
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Wilt iemand MIS erop wijzen dat hij degene is die begonnen is met '20 miljoen mensen importeren' niet ik?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 18:43   #38
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Wilt iemand MIS erop wijzen dat hij degene is die begonnen is met '20 miljoen mensen importeren' niet ik?
Wees eerlijk, ga je een systeem steunen dat we nu ‘legale migratie’ noemen ? Het is maar een ja of een neen maar dan weten we tenminste hoe je erover denkt. Kunnen we vandaar verder.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 18:45   #39
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Je kan mij ook vragen of ik 'mijn vriendin nog steeds slaag'.
Ik antwoord niet op dubbele vragen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2008, 18:47   #40
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Je kan mij ook vragen of ik 'mijn vriendin nog steeds slaag'. Ik antwoord niet op dubbele vragen.
Is het weer te moeilijk om te antwoorden, beste Adrian ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be