Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2002, 17:19   #201
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Laten we dat dan doen. Dan heeft Vlaanderen internationaal toch een belangrijke betekenis, i.t.t. de status van de Zwitserse kantons.

Het lijkt me ideaal: verenigen wat ons bindt en verdelen wat ons scheidt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 19:49   #202
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Hoe staan de Belgen overigens tegenover ons koningshuis. De oranjes die alle Nederlanden hebben bevrijd van de gewelddadige spanjaarden?

Zijn belgen bereid onze koningin als staatshoofd te accepteren in een eventuele hereniging. De volgende koningin is katholiek zoals jullie weten.
Vergeef hen de drang die in het verleden katholieken is opgelegd zich te bekeren tot hun geloof, tegenwoordig is ons vorstenhuis vooral een teken van verbondenheid voor alle christelijke geloven in Nederland, op de begrafenis van prins Claus sprak een katholieke voorganger.

Trouwens het enige wat het huidig belgisch koningshuis belgië heeft gegeven is de Kongo, dat heeft ook alleen maar verdriet opgeleverd.
Ik ben tegen een samengaan met Nederland omdat ik onze goede zaken wil behouden!! Een federale staat? De mensen verstaan geen federale staten!!!

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 20:02   #203
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Ik ben tegen een samengaan met Nederland omdat ik onze goede zaken wil behouden!! Een federale staat? De mensen verstaan geen federale staten!!!
Amai zeg, ik wordt hier zo moe van, ik begin er Vlaams van te praten.
Wat stel ik voor: een confederale samenwerking zodat zowel Vlaanderen als Nederland zijn goede punten kan behouden. En met welk argument komt Thomas...? Zucht!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 20:05   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Ik ben tegen een samengaan met Nederland omdat ik onze goede zaken wil behouden!! Een federale staat? De mensen verstaan geen federale staten!!!
Kom, kom, u verslikt zich nogmaals.

Duitsland is een federale staat. De VS ook. Zwitserland eveneens. Zelfs GB is goed op weg om een federale staat te worden. Italië heeft al vele jaren een federale indeling (met zelfstandige regio's die voor bepaalde materies grote bevoegdheden hebben). Ook Spanje is sterk geregionaliseerd.

Wat blijft er nog aan echt centralistische staten over in West-Europa: Frankrijk en Griekenland. Beide geen voorbeelden dunkt me.

In een verenigd Nederland-Vlaanderen kunnen onze goed dingen behouden blijven, dat is ondertussen al zoveel keren gezegd en herhaald. Blijf dus a.u.b. niet hetzelfde herhalen: het is geen argument tegen hereniging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 20:10   #205
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Ik ben tegen een samengaan met Nederland omdat ik onze goede zaken wil behouden!! Een federale staat? De mensen verstaan geen federale staten!!!
Kom, kom, u verslikt zich nogmaals.

Duitsland is een federale staat. De VS ook. Zwitserland eveneens. Zelfs GB is goed op weg om een federale staat te worden. Italië heeft al vele jaren een federale indeling (met zelfstandige regio's die voor bepaalde materies grote bevoegdheden hebben). Ook Spanje is sterk geregionaliseerd.

Wat blijft er nog aan echt centralistische staten over in West-Europa: Frankrijk en Griekenland. Beide geen voorbeelden dunkt me.

In een verenigd Nederland-Vlaanderen kunnen onze goed dingen behouden blijven, dat is ondertussen al zoveel keren gezegd en herhaald. Blijf dus a.u.b. niet hetzelfde herhalen: het is geen argument tegen hereniging.
Voor u niet voor mij wel !

Ik zal tegen stemmen indien er ooit een referendum over komt! ( en als ik al mag stemmen ) Ik heb het over Vlaanderen en alleen over Vlaanderen! De rest kan mij geen kl*te schelen! ( op zen grof gezegd! ) ik ben van mening dat een Vlaamse staat meer duidelijkheid zal scheppen en heel goed zal fusioneren en dat een verenidge Nederlandse staat alleen maar meer moeilijkheden zal scheppen!

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 20:13   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
... en dat een verenidge Nederlandse staat alleen maar meer moeilijkheden zal scheppen!
Welke dan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 20:50   #207
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Jazeker. Honderdduizend maal liever de Oranjes dan die Saksen-Coburgs
Je lust dus geen savooi, maar wel groene kool?

Citaat:
Duizendmaal liever Maxima als prinses dan die houterige barbiepop Mathilde.
Je gedegen kennis van geschiedenis zet zich duidelijk niet verder op het domein der kennis van vrouwelijke schoonheid.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 20:59   #208
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Je gedegen kennis van geschiedenis zet zich duidelijk niet verder op het domein der kennis van vrouwelijke schoonheid.
Kom, kom, u gaat me toch niet vertellen dat u die plank op twee stelten mooier vindt dan die volle, echte vrouwelijke verschijning van een Maxima.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 21:20   #209
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Kom, kom, u gaat me toch niet vertellen dat u die plank op twee stelten mooier vindt dan die volle, echte vrouwelijke verschijning van een Maxima.
Feiten, facts, realiteit............... dat cijfer je zomaar niet weg.......
Mathilde is een voluptueuze, elegante verschijning.
Haar benen zijn oneindig lang en extreem fraai gebeeldhouwd.
Haar gelaatstrekken zijn verfijnd, met licht slavische inslag.
Haar handdruk is warm, stevig, vol vuur en persoonlijkheid.
Haar stem verukkelijk zoet, helder als belletjes in een vriesnacht.
Haar kledij is sober maar smaakvol. Un rien l'habille......
In h�*�*r nabijheid staat zelfs Superstaaf® met de mond vol tanden, doodsbang om te uiten wat hem door het hoofd schiet, op straffe van eeuwig in de kerkers van het koninklijk paleis weg te moeten kwijnen wegens obsceniteiten en majesteitschennis.

Neem het aan van een kenner. 8)
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 21:30   #210
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Mathilde is een voluptueuze, elegante verschijning.
Voluptueus? Tja, als u een plank voluptueus noemt, zal dat wel zo zijn, zeker. Maar, zoals de Romeinen al zeiden: over smaken, geuren, kleuren en vrouwen valt niet te twisten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 21:43   #211
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 21:47   #212
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Mathilde is een voluptueuze, elegante verschijning.
Voluptueus? Tja, als u een plank voluptueus noemt, zal dat wel zo zijn, zeker. Maar, zoals de Romeinen al zeiden: over smaken, geuren, kleuren en vrouwen valt niet te twisten.
Ik kan me met geen geweld het 'mulieribus' uit betreffende spreuk voor de geest halen.
Je fantaseert er dapper op los.
Ook wat betreft Maxima Z.?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 21:50   #213
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Ik kan me met geen geweld het 'mulieribus' uit betreffende spreuk voor de geest halen.
Je fantaseert er dapper op los.
Ook wat betreft Maxima Z.?
Zoals zoveel dingen hebben velen in het college dit in een gekuiste versie geleerd. Daar heeft men de "mulieribus" uit verwijderd. Voor zover ik me echter door mijn leraar Latijn in de laatste jaren heb laten wijsmaken hadden de Romeinen ook de vrouwtjes in de spreuk besloten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 21:58   #214
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Ik werd dus weer het slachtoffer van katholieke censuur?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 17:53   #215
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
... en dat een verenidge Nederlandse staat alleen maar meer moeilijkheden zal scheppen!
Welke dan?
Veranderingen van wetteksten, decreten en nog zovele kleinigheden! Paperassen werk! Aneen, was het vergeten! Het ging een federale staat worden ! Wat het nut er dan nog van is, weet ik niet.

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 00:50   #216
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Veranderingen van wetteksten, decreten en nog zovele kleinigheden! Paperassen werk! Aneen, was het vergeten! Het ging een federale staat worden ! Wat het nut er dan nog van is, weet ik niet.
Nee, een confederale staat. En het nut is het voordeel van samenwerking voor de internationale (en culturele) positie van onze regio, met name in de Europese Unie.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 00:56   #217
Otto
Schepen
 
Otto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2002
Berichten: 423
Standaard

Superstaaf van welk geslacht bent u, ik vind uw foto enorm onduidelijk.

Uw mening omtrent Maxima slaat ook geheel de plank mis. Zij is enorm sexy juist. Mathilde is inderdaad een domme barbipop zonder enige charme. Die warmte die Mazima uitstraalt is met geen pen te beschrijven. Haar mooi ronde vormen brengen menigeen in extase.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 09:51   #218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Veranderingen van wetteksten, decreten en nog zovele kleinigheden! Paperassen werk! Aneen, was het vergeten! Het ging een federale staat worden ! Wat het nut er dan nog van is, weet ik niet.
Als het maar "kleinigheden" hoeven we ons daar niet druk over te maken, zeker?

Neem nu dat we met z'n allen met een Nederlandse nummerplaat gaan rijden. Is dat zo onoverkomelijk? Natuurlijk zal dat niet van de ene dag op de andere dag ingevoerd worden, maar zullen nieuw ingeschreven wagens een nieuwe nummerplaat rijden terwijl de eerder ingeschreven auto's hun Belgische nummerplaat zullen behouden. Dat werd indertijd ook zo uitgewerkt voor Oost-Duitsland.

Paperassen? De Nederlandse overheid werkt heel wat efficiënter dan de Belgische. U weet het misschien niet, maar de administratie van de Vlaamse regering is sterk op Nederlandse leest geschoeid. Bij de voorlaatste hervorming stelde men een Nederlandse manager aan... Is toch wel tekenend, niet?!

In Nederland kun je bijvoorbeeld je belastingsaangifte elektronisch invullen en doorsturen. Bij ons moet dat nog altijd op een papieren formulier dat vele tientallen jaren geleden eens werd opgesteld.

En de wetteksten? Denkt u nu werkelijk dat van de ene dag op de andere alle wetten veranderd, aangepast of gewijzigd zullen worden? Weet u dan soms niet dat er in het koninkrijk België nog altijd wetten van kracht zijn die uit Franse tijd stammen, terwijl andere dan nog weer dateren van de tijd toen we deel uitmaakten van de Nederlanden (1813-1830) onder koning Willem I?

De Nederlandse wetgeving is trouwens heel wat consistenter dan de Belgische (die meer lijkt met een lappendeken dan iets anders).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 10:00   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Nee, een confederale staat. En het nut is het voordeel van samenwerking voor de internationale (en culturele) positie van onze regio, met name in de Europese Unie.
Juist. Al zouden we er goed aan doen onze culturele banden te verstevigen. Ik merk immers nu - tot mijn grote spijt - dat Nederland maar weinig doet aan de verdediging van de Nederlandse taal op Europees niveau. Toen Nederland enkele jaren terug het voorzitterschap van de EU waarnam, was alles eentalig Engels. En Kok meende dat hij hoognodig alles in het Engels hoorde te moeten doen. In belabberd Engels dan nog wel... Zoiets bedroeft mij toch wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 10:09   #220
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
Superstaaf van welk geslacht bent u, ik vind uw foto enorm onduidelijk.
Ik ben van een oud adelijk geslacht. 8)
Dat is op de foto inderdaad niet duidelijk te zien.

Alle gekheid op een stokje: is mijn geslacht relevant i.v.m. de ideetjes die ik hier rondstrooi?
Zoja: mannelijk dan.

Citaat:
Uw mening omtrent Maxima slaat ook geheel de plank mis. Zij is enorm sexy juist. Mathilde is inderdaad een domme barbipop zonder enige charme. Die warmte die Mazima uitstraalt is met geen pen te beschrijven. Haar mooi ronde vormen brengen menigeen in extase.
Gelukkig vallen we niet allem�*al op hetzelfde type.
Ik zie Mathilde dus duidelijk wél zitten, maar zij ziet me niet eens staan.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be