Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 december 2015, 20:08   #101
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom is schoolplicht een goede zaak en leerplicht niet?
Inderdaad, met u in gedachte als leerkracht...

Ik kan me, zoals je eigenlijk kon lezen,(dan had je de vraag niet moeten stellen) vinden bij de stelling van Zeus.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Weinig liberaal, maar geen slecht voorstel van Rutten.

Lijkt mij vooral een kwestie van het kind te beschermen tegen zijn ouders. Thuisonderwijs is enkel een garantie op kwalitatief minderwaardig onderwijs, sociale deprivatie en mentale problemen.

Bovendien een goede maatregel tegen religieus fanatisme.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 9 december 2015 om 20:14.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2015, 20:20   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ik kan me, zoals je eigenlijk kon lezen,(dan had je de vraag niet moeten stellen) vinden bij de stelling van Zeus.
Ik denk dat u niemand kent die aan thuisonderwijs doet of zijn kinderen thuis laat onderrichten. Ik lees slechts een vooroordeel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2015, 20:22   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Maar dan moet ge wel de gevolgen dragen van die keuze en zien dat ge dat allemaal kunt bekostigen en niet uw hand open houden bij de maatschappij om uw keuze te helpen financieren.
Ik antwoord dan op een bericht dat u vorige keer negeerde:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan moet u consequent zijn en het naar andere zaken doortrekken. Geen renovatiepremies meer, geen gesubsidieerd onderwijs of openbaar vervoer, geen subsidies aan jeugdbewegingen, muziekscholen en andere culturele verenigingen, geen gemeentelijke hulp meer voor de plaatselijke fanfare of andere verenigingen...

Vanaf nu het leidend principe: wie iets wil, moet er maar voor betalen.

Bent u echt een VB'er? Als VB'er huldig ik dergelijke ultraliberale standpunten alvast niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2015, 20:26   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In Frankrijk is mijn kindergeld gedaald, sinds Hollande: ik krijg voor mijn 2 kinderen samen nu nog iets van 32 Euro in de maand, omdat mijn inkomen te hoog ligt. Daarmee ga ik ze natuurlijk kleren kopen, eten kopen en dergelijke
Dan verdient u bijna 90.000 euro.

https://www.service-public.fr/partic...sdroits/F13213

Alleen is er in Frankrijk bij mijn weten ook zoiets als een schoolpremie en die ligt veel hoger dan in België.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2015, 20:27   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Investeert de overheid (en dat zijn wij allen) dan al niet genoeg? Om te beginnen al fiscaal.

De discussie gaat over het kindergeld. En nogmaals ik REKEN in geen geval op kindergeld om mijn kroost te laten opgroeien.

Kinderen kosten geld, veel geld, maar dat weet je toch (hopelijk) vooraleer je er aan begint?
Ik neem dan aan dat u het kindergeld niet heeft aangevraagd... Ja?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2015, 20:27   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Tuurlijk is er niks negatief aan die laatste keuze, maar waarom zou de kost van die keuze bij een ander moeten liggen? Je pleit gewoon voor keuzevrijheid op de kosten van een ander.
Aan welke kost dacht u dan wel? Krijgt een huismoeder in België soms een overheidsloon?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2015, 20:30   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Het echtpaar Beliën - Colen zal dat voorstel niet graag horen. Geven ook huisonderwijs aan hun kinderen.
Gaven. Hun kinderen hebben hun basisopleiding al enige tijd afgewerkt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 08:12   #108
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aan welke kost dacht u dan wel? Krijgt een huismoeder in België soms een overheidsloon?
Kindergeld.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 09:04   #109
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Kindergeld koppelen aan schoolplicht is een uitstekend idee. Je moet het probleem aan de bron aanpakken, en het afwezig blijven op school is één van de bronnen van latere problemen.

Beter is nog het kindergeld afschaffen en school gaan gewoon proportioneel goedkoper maken.

Concreet is dus zeker een lovenswaardig voorstel. Voor wat, hoort wat en het is logisch dat er tegenover gunsten ook plichten staan.

OVL en NVA zijn voor, de dweilen van CD&V zijn uiteraard weer tegen.

CD&V is eigenlijk een aanhangsel van de SPA geworden door het lange regeren samen. Met zo'n partijen kan je nooit iets veranderen, die zijn voor status quo, vegen de problemen liever onder de mat, ontkennen ze, minimaliseren ze opdat ze toch maar niets zouden moeten veranderen met als gevolg dat de problemen steeds maar groter worden. Politieke moed = 0.0.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 12:32   #110
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik denk dat u niemand kent die aan thuisonderwijs doet of zijn kinderen thuis laat onderrichten. Ik lees slechts een vooroordeel.
Zo lees je alle dingen die niet in je kraam passen. Je reageert dan ook nooit op de argumenten. Negeren is niet weerleggen.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 13:30   #111
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Onlangs zag ik speelgoed dat als volgt werd geclassificeerd "0 - 3 yrs baby".

Rutten wil dus dat mannekes van 3 jaar verplicht naar school gaan om te spelen en knutselen, bij het eten en drinken te morsen, in hun broek te poepen en plassen want ze mogen geen luier om en middagdutjes te doen. Stuur ze ineens naar de creche?

Maar eigenlijk is er bij dat gedeelte van haar voorstel niet echt een probleem. Ouders zullen hun kinderen gewoon naar de schoolcreche brengen als er een inschrijfplicht op 3 jaar komt om het kindergeld niet te verliezen.

Het problematische is dat als je moeders in hun pocket treft er weldegelijk ook een generatie verloren gaat...

Laatst gewijzigd door Guinevere : 10 december 2015 om 13:30.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 14:44   #112
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Onlangs zag ik speelgoed dat als volgt werd geclassificeerd "0 - 3 yrs baby".

Rutten wil dus dat mannekes van 3 jaar verplicht naar school gaan om te spelen en knutselen, bij het eten en drinken te morsen, in hun broek te poepen en plassen want ze mogen geen luier om en middagdutjes te doen. Stuur ze ineens naar de creche?

Maar eigenlijk is er bij dat gedeelte van haar voorstel niet echt een probleem. Ouders zullen hun kinderen gewoon naar de schoolcreche brengen als er een inschrijfplicht op 3 jaar komt om het kindergeld niet te verliezen.

Het problematische is dat als je moeders in hun pocket treft er weldegelijk ook een generatie verloren gaat...
Eigenlijk gaat het er om dat uw geloofsgenoten hun kinderen de taal leren voor ze naar het eerste studiejaar gaan en niet zo een hopeloze achterstand oplopen de eerste jaren.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 14:49   #113
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Onlangs zag ik speelgoed dat als volgt werd geclassificeerd "0 - 3 yrs baby".

Rutten wil dus dat mannekes van 3 jaar verplicht naar school gaan om te spelen en knutselen, bij het eten en drinken te morsen, in hun broek te poepen en plassen want ze mogen geen luier om en middagdutjes te doen. Stuur ze ineens naar de creche?

Maar eigenlijk is er bij dat gedeelte van haar voorstel niet echt een probleem. Ouders zullen hun kinderen gewoon naar de schoolcreche brengen als er een inschrijfplicht op 3 jaar komt om het kindergeld niet te verliezen.

Het problematische is dat als je moeders in hun pocket treft er weldegelijk ook een generatie verloren gaat...
Kinderen leren enorm veel op de kleuterklas; ook de 3-jarigen.
Wie wil zijn kind nu niet de best mogelijke start geven?
Ik begrijp dat niet.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 december 2015 om 14:49.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 14:57   #114
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan verdient u bijna 90.000 euro.
Gaat U niet aan, maar ja, gelukkig maar.

Citaat:
Alleen is er in Frankrijk bij mijn weten ook zoiets als een schoolpremie en die ligt veel hoger dan in België.
Nee, ik krijg enkel zo een premietje van mijn werkgever. 80 Euro in bonnekes van de Fnac, maar dat is niks wettelijk verplicht.

Van de staat krijg ik niks. Als ik er wel recht op heb, ben ik misschien vergeten de aanvraag te doen. Dat zal niet de eerste keer zijn, dat ik een of ander obscuur recht heb dat ik vergeet aan te vragen, omdat ik niet eens weet dat het bestaat.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 15:00   #115
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Gaat U niet aan, maar ja, gelukkig maar.



Nee, ik krijg enkel zo een premietje van mijn werkgever. 80 Euro in bonnekes van de Fnac, maar dat is niks wettelijk verplicht.

Van de staat krijg ik niks. Als ik er wel recht op heb, ben ik misschien vergeten de aanvraag te doen. Dat zal niet de eerste keer zijn, dat ik een of ander obscuur recht heb dat ik vergeet aan te vragen, omdat ik niet eens weet dat het bestaat.
Kijk eens aan, hoe gul de Franse staat zijn ambtenaren bedient...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 december 2015 om 15:00.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 15:12   #116
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.298
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Wil je ook VB-ers hun kindergeld afpakken?
De wet voor iedereen gelijk maken volstaat.
Als de kinderen van Blokkers niet naar school gaan, en ook thuis geen Nederlands leren mag ook hen de kinderbijslag afgenomen worden.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 15:55   #117
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.298
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Onlangs zag ik speelgoed dat als volgt werd geclassificeerd "0 - 3 yrs baby".

Rutten wil dus dat mannekes van 3 jaar verplicht naar school gaan om te spelen en knutselen, bij het eten en drinken te morsen, in hun broek te poepen en plassen want ze mogen geen luier om en middagdutjes te doen. Stuur ze ineens naar de creche?

Maar eigenlijk is er bij dat gedeelte van haar voorstel niet echt een probleem. Ouders zullen hun kinderen gewoon naar de schoolcreche brengen als er een inschrijfplicht op 3 jaar komt om het kindergeld niet te verliezen.

Het problematische is dat als je moeders in hun pocket treft er weldegelijk ook een generatie verloren gaat...
Precies! Om de kinderbijslag niet te verliezen zullen de kinderen van moslims op tijd naar school gaan, zodat ze Nederlands kennen als ze naar het 1ste leerjaar gaan en niet al meteen een leerachterstand oplopen die ze nooit meer inhalen. D�*t is ook de bedoeling van Rutten. Méér dan terecht trouwens. We zitten namelijk al opgescheept met drie verloren generaties. En dit ondanks dat de kinderbijslag onvoorwaardelijk werd uitbetaald. Zelfs voor kinderen van moslims die hier niet eens woonden. In Marokko wordt er in grote luxe geleefd van de door Belgique betaalde kinderbijslag. In Nederland werd de kinderbijslag aangepast aan de levensstandaard van het land waar de gerechtigden op kinderbijslag wonen. In Belgique (voor zover ik weet) niet.


Je staat dus dubbel en dwars voor aap met het nep-argument in je laatste zin. Indien "moeders" gehoorzamen aan de schoolplicht op 3 jaar om de kinderbijslag niet te verliezen wordt er immers niet aan hun "pocket" geraakt. De reden dat er gedacht wordt aan zo'n wet is uitgerekend dat de ene na de andere generatie verloren IS gegaan. In hoofdzaak bij moslims. Uitgerekend de kinderen van moslims kenden niet voldoende Nederlands de dag dat ze leerplichtig werden. Kinderen van importouders die, buiten de taal van ouders en familie, niets anders te horen en te zien krijgen dan hetgeen ze via hun schotelantennes opvangen, kunnen onmogelijk de kinderen bijbenen die wél voldoende Nederlands machtig zijn. Wie anders is er dan verantwoordelijk voor de verloren generaties dan de verloren generaties zélf?

Terloops.
In een creche wordt ook Nederlands gesproken. Ook d�*�*r leren de kinderen dus voldoende Nederlands om te kunnen volgen in het eerste leerjaar.

Ik wil trouwens de eerste binnenshuis werkende moslima nog zien die geld wil uitgeven aan een creche. Het zijn uitgerekend die vrouwen wiens kinderen ternauwernood één woord Nederlands spreken als ze naar school moeten. Zij kunnen niet alleen niet volgen, door zich aan hun beperkte mogelijkheden aan te passen gaat het schoolpeil ook naar beneden voor de kinderen die wél kunnen volgen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 16:13   #118
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Kinderen leren enorm veel op de kleuterklas; ook de 3-jarigen.
Wie wil zijn kind nu niet de best mogelijke start geven?
Ik begrijp dat niet.
Dat spreekt voor zich en geen idee eigenlijk.

Ik ken persoonlijk enkel moslims die de kinderen al op hun 3 jaar naar school brachten, als het al niet eerder was.

Zelf begrijp ik daarom niet vanwaar de vooroordelen tegen de moslimgemeenschap komen en wie ze voedt. Ik kan wel begrijpen dat kinderen met een andere thuistaal desondanks alles toch leerachterstand kunnen oplopen. De volgende maatregel me beter geschikt tegen dat probleem: Atheneum geeft EXTRA TAALLESSEN na schooltijd

Laatst gewijzigd door Guinevere : 10 december 2015 om 16:13.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 16:55   #119
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Ik ben trouwens in Nederland vanaf 4 jaar basisschool beginnen lopen. Een kind mag daarvoor alleen een aantal (halve) dagen naar school vanaf 3 jaar en 10 maanden om te wennen.
Groep 1 en 2 zijn in principe kleuterklassen met resp. 4 en 5-jarigen.
Vanaf groep 3 leren kinderen lezen, schrijven en rekenen, als ze dus 6 jaar zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...de-basisschool

Ik kan Nederland wel volgen in dat 3-jarigen niet naar school mogen.

Laatst gewijzigd door Guinevere : 10 december 2015 om 16:56.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2015, 17:29   #120
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik ben trouwens in Nederland vanaf 4 jaar basisschool beginnen lopen. Een kind mag daarvoor alleen een aantal (halve) dagen naar school vanaf 3 jaar en 10 maanden om te wennen.
Groep 1 en 2 zijn in principe kleuterklassen met resp. 4 en 5-jarigen.
Vanaf groep 3 leren kinderen lezen, schrijven en rekenen, als ze dus 6 jaar zijn.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...de-basisschool

Ik kan Nederland wel volgen in dat 3-jarigen niet naar school mogen.
Bij ons vragen ze dan: "Doede gij dat nu express, of zijde gij echt zo?"
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be