Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 maart 2003, 20:22   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Zeno plaatst zo graag tekstjes van Franstalige fora, maar dan wel alleen diegenen die met zijn mening stroken.
Welnu, hier de andere kant van het verhaal.

Citaat:
"les flamands et les wallons sont completement differents,leur mentalité,leurs idées,etc.....
donc,les flamands doivent prendre leue independance et les wallons....se rattacher a la France!!!!!!,quelle honte!Et en France,les basques et les Alsaciens ont ils la meme mentalité que les corses et les bretons????assurement pas!!!
alors arretons ces betises et ces inepties et apprenons a vivre ensemble dans le respect mutuel de l'autre communauté,toutes ces betises ne font qu'apporter de l'eau au moulin des nationalistes flamands,qui ne sont qu'en fait qu'une infime minorité!
Mais a quand un referendum pour remettre les pendules �* l'heure????
Citaat:
Ca me rend franchement triste de voir tant de critiques envers nos compatriotes du nord. Souvent d'ailleurs par des francophones qui n'ont jamais parlé avec des néerlandophones (et sans doute pas non plus avec des francophones d'une autre province) et qui n'ont que l'image véhiculé par les médias qui parlent du flamand raciste et du politicien flamand séparatiste mais qui ne va jamais parler du flamand moyen qui �* part la langue n'a pas de différences fondamentales avec le francophone moyen.
Je parle d'expérience puisque j'ai eu la chance de faire cette année une seconde rhétorique �* Anvers. Je ne me suis jamais fait traiter de sale wallon, de paresseux,... Au contraire ils m'ont tout de suite accueilli et je garderai un super souvenir de ces nombreuses fêtes autour d'un (ou plusieurs) de nos bons bacs Jupiler. C'est vrai que certains étaient penché vers le Vlaams Blok mais par ras le bol et certainement pas contre les francophones car ils sont conscient de la chance que l'on a de vivre dans une mini-Europe et ils en ont marre de l'hypocrisie (tout comme les jeunes francophones) de 99% des politiciens et de leurs soif de pouvoir au point de créer des dizaines de ministres (et donc de cabinets, de chauffeurs,...) superflus pour que tout le monde ait son poste.
Enfin, je crois qu'on peut croire en l'avenir de la Belgique si la plupart des intervenants de ce forum foute le camp en France (l'herbe est toujours plus verte ailleurs) ou vont créer leur république de wallonie sur une île déserte (puisque on est 1 pays sans histoire donc peut importe l'endroit) et qu'ils laissent la majorité de la population (qui est belge et fier de l'être) vivre en paix dans un esprit de fraternité constructif.

Vive la Belgique
Citaat:
Pour François Perin, constitutionnaliste, ancien ministre et cofondateur du Mouvement populaire wallon, les Wallons devraient répliquer �* la manière de Hugo Schiltz aux revendications d'indépendance de la Flandre : chiche ! Vous allez déclarer l'indépendance ? Vous savez bien que vous ne pouvez pas le faire. Vous voulez Bruxelles ? Vous ne pouvez pas l'obtenir. Charles Picqué a dit quelque chose de très vrai : « Celui qui met fin �* la Belgique, perd Bruxelles. »
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2003, 20:40   #2
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Pas op, Patriot, dit past niet in de Vlaemsch-nationale kraam, alle "Walen" zijn immers tégen de "Vlaemingen" !

Geen nuances aanbrengen, gewoon Vlaemsch-nationale leugentjes vertellen, de bevolking bedriegen en tweedracht zaaien tussen de Belgen. Zo werken die jongens al 30 jaar. Chapeau !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2003, 00:31   #3
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Deze artikeltjes zijn een doordruk van hetgeen ik bijna dagelijks meemaak, wanneer ik met mijn Waalse collegae, vrienden en tevens landgenoten werk, praat, plezier maak, kortom omga.
De Waal in de straat is geen vlamingenhater. Die Waal met de pet betaalt dezelfde taksen als ik op hetzelfde loon. Die verstaat Nederlands als ik mij eens opwind of boosmaak. Die stuurt zijn kinderen naar een Vlaamse school uit goede wil, opdat ze nog beter Nederlands zouden leren dan hijzelf. Die springt en vliegt als ik hem een gunst vraag. Die is blij als ik hem, zijn taal en zijn gebruiken begrijp, meeleef en respecteer.
Al dat separatistisch gezeik is gewoon een smerige vuige bedoening, geïnstigeerd door onze politieke voogden om hun eigen falen toe te dekken en de simpele mens op te jutten over de verkeerde redens.

Proficiat om ook eens de andere klok te laten luiden: de klok van de normale Waal, die ook maar een mens is bevoogd door perfide politici.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2003, 02:10   #4
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Al dat separatistisch gezeik is gewoon een smerige vuige bedoening, geïnstigeerd door onze politieke voogden om hun eigen falen toe te dekken en de simpele mens op te jutten over de verkeerde redens.
Heel, heel juist. Vlaams-nationalisten vertikken het om met mensen van een andere taal in één staat samen te leven, wegens de zgn. onoverbrugbare kloof der culturen, het bodemloze-putten-argument, etc...
Maar wat Superstaaf hier zegt, raakt volledig de kern: Het falen om een beter beleid voor iedereen te maskeren door retrograde staatsconstructies te bedenken en mensen tegen elkaar op te hitsen. Mooi gezegd!
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2003, 13:28   #5
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

En uiteraard wordt deze topic dan doodgezwegen door onze goede vrienden Vlaams-nationalisten.

We mogen enkel zeggen dat iedereen België haat, anders worden we doodgezwegen

Maar het zal niet baten
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 14:23   #6
Calle
Parlementslid
 
Geregistreerd: 17 december 2002
Berichten: 1.942
Standaard

Ik ben een Vlaams-nationalist, en ik heb er geen problemen mee om frans te spreken als ik mij op waalse grond bevindt.

Ik zou ook graag hebben dat ze hetzelfde doen hier.

Spijtig genoeg spreken mijn Waalse collega's geen woord nederlands.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 20:05   #7
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Dan zal het aan u liggen, want de Walen die ik ken zijn heel goed in Nederlands.
Maar als ze dat niet zouden zijn zou ik het niet erg vinden, zolang we mekaar maar verstaan, wij maken van taal geen probleem.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 20:07   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Ik ben een Vlaams-nationalist, en ik heb er geen problemen mee om frans te spreken als ik mij op waalse grond bevindt.

Ik zou ook graag hebben dat ze hetzelfde doen hier.

Spijtig genoeg spreken mijn Waalse collega's geen woord nederlands.
In de Vlaamse rand willen ze na 30 jaar nog altijd faciliteiten omdat ze er met geen geweld geen nederlands willen spreken of zelfs leren.
Wie zei daar iets over de welwillendheid van de franstaligen op dat vlak?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 21:13   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Maar als ze dat niet zouden zijn zou ik het niet erg vinden, zolang we mekaar maar verstaan, wij maken van taal geen probleem.
Inderdaad, u maakt van taal geen probleem. En dan zal al heel vlug gebeuren wat al zovele jaren gebeurd: het Frans rukt verder op. Daarom is het meer dan tijd dat de Vlaming taalbewust en een grotere taalfierheid aan de dag legt. Geen Frans in Vlaanderen. Punt uit, andere lijn. Wie als Franstalige naar Vlaanderen komt, leert en spreekt Nederlands.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2003, 23:20   #10
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Pas op, Patriot, dit past niet in de Vlaemsch-nationale kraam, alle "Walen" zijn immers tégen de "Vlaemingen" !

Geen nuances aanbrengen, gewoon Vlaemsch-nationale leugentjes vertellen, de bevolking bedriegen en tweedracht zaaien tussen de Belgen. Zo werken die jongens al 30 jaar. Chapeau !
Nee, ik heb helemaal niet het gevoel dat de Walen tégen mij (Vlaamse) zijn. Helemaal niet. Maar ze zijn trots op hun taal. Ze dénken dat het een wereldtaal is. Ze vinden het vanzelfsprekend dat wij (ook) Frans spreken. Ze dringen hun taal hier, in Vlaanderen op. Zo brengen die ziekenwagens in Vlaams-Brabant Vlaamse patienten bij dokters in Brussel die geen woord Nederlands spreken. De Raad van Europa heeft beslist dat er een rapporteur naar Brussel gaat komen. Steek die Waalse patiënten ne keer bij nen dokter die geen woord Frans spreekt. Ook vind ik het maar normaal dat die Brusselse rechters ook Nederlands spreken. Brussel is tweetalig. Maar ze weigeren het te leren. Toen ik een tijd geleden in de City 2 was, ben ik naar vier of vijf winkels geweest. Slechts één verkoper sprak Nederlands. De meeste vekopers daar spreken geen Nederlands. Als je iets in het Nederlands vraagt, krijg je vaak antwoord in het Frans. Die éne verkoopster was wel heel vriendelijk. Ze was dus niét tegen mij. Maar haar uitgebreiden uitleg was volledig in het Frans. Ze was vriendelijk, maar sprak geen Nederlands. Meer zelfs: de meeste Vlaamse verkoopsters zijn niet zo vriendelijk en doorgaans afstandelijker.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 11:49   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
De meeste vekopers daar spreken geen Nederlands. Als je iets in het Nederlands vraagt, krijg je vaak antwoord in het Frans.
Dan zeg ik altijd: "Pas de flamand, pas d'argent." En ik schud het stof van mijn schoenen en vertrek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 13:50   #12
Kotsmos
Minister-President
 
Geregistreerd: 7 mei 2002
Berichten: 4.137
Standaard

Nogal een geluk dat jìj tenminste van je gelijk overtuigd bent dan he
Kotsmos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 15:09   #13
Calle
Parlementslid
 
Geregistreerd: 17 december 2002
Berichten: 1.942
Standaard

Het leuke is , dat onze belgicisten altijd zeggen dat je je niet druk moet maken om een taal, maar als de Walen weeral eens drukte beginnen maken in het europese parlement over hun minderheidsstatus, dat dat dan allemaal in orde is.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 15:44   #14
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Het leuke is , dat onze belgicisten altijd zeggen dat je je niet druk moet maken om een taal, maar als de Walen weeral eens drukte beginnen maken in het europese parlement over hun minderheidsstatus, dat dat dan allemaal in orde is.
Belgicisten zijn nu eenmaal verdedigers van de Franstalige belangen, zelfs in Vlaanderen.

Leuk weetje: het anti-Vlaamse FDF is en op-en-top belgicistische partij!
Dus, FDF en BUB: één strijd...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 19:39   #15
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Kun je dat staven met hun programma?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 19:51   #16
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Kun je dat staven met hun programma?
Ik heb Maingain al genoeg uitspraken horen doen op RTBF en RTL om dat te weten.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 19:55   #17
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
De meeste vekopers daar spreken geen Nederlands. Als je iets in het Nederlands vraagt, krijg je vaak antwoord in het Frans.
Dan zeg ik altijd: "Pas de flamand, pas d'argent." En ik schud het stof van mijn schoenen en vertrek.
Zeg het anders in 't Nederlands, dan leert die Franstalige ook wat bij.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 20:58   #18
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
De meeste vekopers daar spreken geen Nederlands. Als je iets in het Nederlands vraagt, krijg je vaak antwoord in het Frans.
Dan zeg ik altijd: "Pas de flamand, pas d'argent." En ik schud het stof van mijn schoenen en vertrek.
Zeg het anders in 't Nederlands, dan leert die Franstalige ook wat bij.
Als de franstalige nu eenmaal niet WIL leren, dan ..
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 21:11   #19
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Was dat voorval in Brussel?

Brussel is dan ook een stad met 85 procent Franstaligen, die de Vlaemsch-nationalisten koste wat kost willen domineren.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2003, 21:33   #20
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Was dat voorval in Brussel?

Brussel is dan ook een stad met 85 procent Franstaligen, die de Vlaemsch-nationalisten koste wat kost willen domineren.
Domineren??? Niks van. Ik vraag alleen om in Brussel in het Nederlands bediend te worden. Dat is alles. Niet meer en niet minder. De wet zegt trouwens dat Brussel tweetalig is. Bovendien is Brussel eigenlijk een Nederlandstalige stad. Dat we ne keer delen van Wallonië gaan vernederlandsen en dan gaan reclameren dat die Walen ons willen domineren. Die Vlamingen in Henegouwen en Waals-Brabant zouden ne keer moeten gaan klagen dat de Walen hen willen domineren. En het is daar goedkoper bouwen dan in bv. Geraardsbergen en het Leuvense. Dus wie weet hoeveel Vlamingen er in de toekomst nog naar daar gaan verhuizen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be