Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 mei 2015, 12:36   #1
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard Politierechter is geldtekort beu: "Geen tolk, geen straf"

Wat is dit nu weeral. Dus als een illegale vreemdeling in België iets strafbaar doet en men verstaat hem niet en er is geen tolk dan laat het gerecht hem lopen.
Dus als ik in Brussel of Wallonië iets strafbaar doe en er is geen tolk dan ben ik vrij.
Ver gekomen in België.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 13:15   #2
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Wat is dit nu weeral. Dus als een illegale vreemdeling in België iets strafbaar doet en men verstaat hem niet en er is geen tolk dan laat het gerecht hem lopen.
Dus als ik in Brussel of Wallonië iets strafbaar doe en er is geen tolk dan ben ik vrij.
Ver gekomen in België.
Doe jij nu een oproep om de mensenrechten af te schaffen ?
Want daarin staat uitdrukkelijk dat een verdachte zich in zijn of haar "eigen" taal moet kunnen verdedigen voor een rechter.
En....schijnbaar hebben je vooroordelen zulk een hoog gehalte dat jij dingen leest die er NIET staan, want nergens lees ik iets over "illegaal".
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 13:16   #3
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Dat men zichzelf in de eigen taal mag verdedigen, is noodzakelijk om het recht van verdediging te garanderen.

Als ik op vakantie in Griekenland verdacht wordt van iets, zou ik mezelf ook niet graag in het Grieks moeten verdedigen. Het lijkt me dan ook vanzelfsprekend dat men geen personen veroordeelt alvorens hij of zij zich afdoende heeft kunnen verdedigen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 13:16   #4
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Wat is dit nu weeral. Dus als een illegale vreemdeling in België iets strafbaar doet en men verstaat hem niet en er is geen tolk dan laat het gerecht hem lopen.
.
U gaat er blijkbaar ook al bij voorbaat van uit dat iemand die verdacht wordt van een misdrijf, ook schuldig is. Het vermoeden van onschuld is u onbekend?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 13:21   #5
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Dus als ik in Brussel of Wallonië iets strafbaar doe en er is geen tolk dan ben ik vrij.
Dan kan de rechter de zaak verwijzen naar het Nederlandstalig taalgebied
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 14:17   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Wat is dit nu weeral. Dus als een illegale vreemdeling in België iets strafbaar doet en men verstaat hem niet en er is geen tolk dan laat het gerecht hem lopen.
Dus als ik in Brussel of Wallonië iets strafbaar doe en er is geen tolk dan ben ik vrij.
Ver gekomen in België.
Het is een Belg (van vreemde origine). De man had zelf voorgesteld om zich in het Frans uit te drukken, maar dat mocht niet vanwege de taalwet (er was ook geen tolk Nederlands-Frans beschikbaar).
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 14:30   #7
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Wat is dit nu weeral. Dus als een illegale vreemdeling in België iets strafbaar doet en men verstaat hem niet en er is geen tolk dan laat het gerecht hem lopen.
Dus als ik in Brussel of Wallonië iets strafbaar doe en er is geen tolk dan ben ik vrij.
Ver gekomen in België.
Wat moeten ze anders doen?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 17:18   #8
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Wat moeten ze anders doen? Op tijd hun tolken betalen maar het gerecht heeft veel achterstand in facturen te betalen. Maar als ik mijn factuur niet op tijd betaal dan word ik door datzelfde gerecht veroordeeld om mijn facturen te betalen samen met intrest en gerechtskosten.Als ze de tolken op tijd betalen dan zullen ze wel tolken vinden. Volgende keer als ik iets mispeuter heb dan ben ik ineens doof en moet ik een tolk handgebaren hebben. Is die er niet dan ben ik vrij.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 17:29   #9
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.294
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Wat moeten ze anders doen? Op tijd hun tolken betalen maar het gerecht heeft veel achterstand in facturen te betalen. Maar als ik mijn factuur niet op tijd betaal dan word ik door datzelfde gerecht veroordeeld om mijn facturen te betalen samen met intrest en gerechtskosten.Als ze de tolken op tijd betalen dan zullen ze wel tolken vinden. Volgende keer als ik iets mispeuter heb dan ben ik ineens doof en moet ik een tolk handgebaren hebben. Is die er niet dan ben ik vrij.
kom ons ook vertellen in welke mate je succes zult gehad hebben hee !
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 18:24   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

538 jaar geleden werd hier een Groot Privilege uitgevaardigd dat zei:

"item, dat de zaken, die voor onsen voornoemden Grooten Raed ghehandelt zullen werden uut eenighe van de vorsz. landen, zullen werden beleet ende ghedinght tusschen denghonen, dien't ancleeft, in alsulker talen, als men ghemeenlic spreect in de landen, daer de verweerers wonachtich zijn"

Die regel geeft het recht om jezelf in je eigen taal te verdedigen. Dat lijkt mij een zeer billijk rechtsprincipe.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 30 mei 2015 om 18:24.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 18:46   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Wat moeten ze anders doen? Op tijd hun tolken betalen maar het gerecht heeft veel achterstand in facturen te betalen. Maar als ik mijn factuur niet op tijd betaal dan word ik door datzelfde gerecht veroordeeld om mijn facturen te betalen samen met intrest en gerechtskosten.Als ze de tolken op tijd betalen dan zullen ze wel tolken vinden. Volgende keer als ik iets mispeuter heb dan ben ik ineens doof en moet ik een tolk handgebaren hebben. Is die er niet dan ben ik vrij.
Vier woorden:

het geld is op.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 18:58   #12
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Blijft een feit dat Jan of Piet die twee seconden na hem door het rood reed, door dezelfde rechter heel zwaar zal gestraft worden.

De wet gelijk voor iedereen?

Schizofrener dan in dit geval kan het niet.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 20:03   #13
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Vier woorden:

het geld is op.
Daar moet snel een 'deftige' oplossing voor gevonden worden.

De Politierechter gaat daar volgens mij zwaar in de fout en dient geschrapt te worden van zijn verdere taken.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 20:05   #14
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.209
Standaard

This must be Belgium.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 20:10   #15
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Daar moet snel een 'deftige' oplossing voor gevonden worden.

De Politierechter gaat daar volgens mij zwaar in de fout en dient geschrapt te worden van zijn verdere taken.
Om een rechter te schorsen of te schrappen zal men met zware argumenten over de brug moeten komen. Want.....deze rechter doet niets anders dan de wet letterlijk toepassen. Laat premier Dewever en zijn minister van justitie hier hun tanden maar eens op stuk bijten, want zij zijn eigenlijk de echte oorzaak van deze vrijspraak.
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 20:14   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Daar moet snel een 'deftige' oplossing voor gevonden worden.

De Politierechter gaat daar volgens mij zwaar in de fout en dient geschrapt te worden van zijn verdere taken.
Dat denk ik niet, de rechten van de verdediging worden op flagrante wijze geschonden.
De tijden dat je veroordeeld werd in een taal die je niet begreep liggen achter ons hoop ik.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 20:19   #17
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat denk ik niet, de rechten van de verdediging worden op flagrante wijze geschonden.
De tijden dat je veroordeeld werd in een taal die je niet begreep liggen achter ons hoop ik.
Dat is juist, maar het wordt toch te gek. Die gast wou zijn uitleg in het Frans doen, als hij daarmee akkoord is en de rechter en de aanklager zijn akkoord, waarom niet dan. Het is geen moordzaak waarover het ging.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 20:21   #18
vrijzinnige
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2015
Berichten: 6.892
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is juist, maar het wordt toch te gek. Die gast wou zijn uitleg in het Frans doen, als hij daarmee akkoord is en de rechter en de aanklager zijn akkoord, waarom niet dan. Het is geen moordzaak waarover het ging.
Omdat hij anders de voltallige NVA over zich heen kreeg, Want Frans spreken in een Vlaamse rechtbank is "des duivels".
vrijzinnige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 20:30   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige Bekijk bericht
Omdat hij anders de voltallige NVA over zich heen kreeg, Want Frans spreken in een Vlaamse rechtbank is "des duivels".
Het is trouwens nog niet gedaan met die komedie. Het parket kan nog in beroep gaan en gaat dat waarschijnlijk ook doen.

/facepalm

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 30 mei 2015 om 20:31.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2015, 20:34   #20
Drukazz
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 31 augustus 2014
Berichten: 6.209
Standaard

..

Laatst gewijzigd door Drukazz : 30 mei 2015 om 20:34.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be