Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 oktober 2012, 06:23   #121
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Hallo ? Denk je dat een varken alleen maïs eet ?
Een goed varken eet zowat alles.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 06:55   #122
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Is er een probleem met everzwijnen in het bos en veld,of is er een probleem dat menige bezitter van een huisje in de buiten eigenlijk een beetje bang is van de beestjes die "op den buiten"leven.Beestjes die,in onze geschiedenis,slechts korte tijd "weg" zijn geweest van de plaatsen waar ze thuishoren..

In mijn streek zijn ze begot al aan het teuten over vossen die wel eens "bloederige" dingen doen met kippen....De onvoorstelbare DAGELIJKSE slachtpartij op onze wegen(hazen,konijnen,egels,andermans kat,verschillende uilen zelfs...) dat moet dan weer kunnen

Mijn standpunt...een landbouwer kan en moet ruime kompensatie krijgen voor wildschade...al de rest,van verkavelingsbewoner tot uitbater van een golfterrein, niks,en stoppen met zagen!
² Volledig mee eens!
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 06:56   #123
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ja dat zijn tamme beesten . Zoals ik zei, ga er eens tussen staan.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 07:01   #124
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
... ik heb een voorstel : vlakbij Koersel kapelleke houden ze everzwijnen achter draad. Ga daar eens tussenstaan en kom me dan nog eens terug praten over everzwijnen.
Waarom zou iemand zomaar in de habitat van een dier willen kruipen? De enkele gekken die in de zoo bij de tijgers kropen weten nu ook dat je het terrein van de dieren gerust moet laten.
Mss zou het gewoonweg makkelijker zijn om er voor te zorgen dat de dieren terug een natuurlijke habitat hebben, de mens heeft er precies toch iets te veel van weggenomen...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 09:57   #125
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Waarom zou iemand zomaar in de habitat van een dier willen kruipen? De enkele gekken die in de zoo bij de tijgers kropen weten nu ook dat je het terrein van de dieren gerust moet laten.
Mss zou het gewoonweg makkelijker zijn om er voor te zorgen dat de dieren terug een natuurlijke habitat hebben, de mens heeft er precies toch iets te veel van weggenomen...
Geen probleem, vroeg of laat eindigen die beesten ook in jouw 'habitat'.

Bij mij krijgen ze een bal.

Laatst gewijzigd door Stingray : 5 oktober 2012 om 09:58.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 15:14   #126
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Dit gezegd zijnde, ik speel met het idee om een bende van 15 van die brave varkens in slaap te doen met slaapmiddel bewerkt eten en dan vervolgens te verschepen naar een grootstad zoals bijvoorbeeld Antwerpen. Eens kijken hoe de natuurlijke habitat van de stad daarop zal reageren. Ik heb zo mijn vermoeden dat ik best mijn camera meeneem voor wat sfeerbeelden op youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=1AZxuZUeUW0

Al goed dat we in BE geen ijsberen hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=H-KTI...eature=related

Laatst gewijzigd door Stingray : 5 oktober 2012 om 15:25.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 17:54   #127
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Geen probleem, vroeg of laat eindigen die beesten ook in jouw 'habitat'.

Bij mij krijgen ze een bal.
Mij lijkt het handiger om er voor te zorgen dat die (en andere) dieren een plaats hebben om 't zwijn uit te hangen...
Makkelijk om te klagen dat er een beestje in je tuin komt maar vrij stom dat je dan eerst het bos waar de dieren woonden liet verdwijnen...Geef ze een deel van de natuur terug.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2012, 20:14   #128
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Mij lijkt het handiger om er voor te zorgen dat die (en andere) dieren een plaats hebben om 't zwijn uit te hangen...
Makkelijk om te klagen dat er een beestje in je tuin komt maar vrij stom dat je dan eerst het bos waar de dieren woonden liet verdwijnen...Geef ze een deel van de natuur terug.
Dus een everzwijn moet zijn bos hebben en de mensen moeten maar in een boom gaan wonen ? Is dat jouw stelling ?

Dus als er ratten in jouw huis zitten, dan moeten we jou ook maar meteen verhuizen ?

Laatst gewijzigd door Stingray : 5 oktober 2012 om 20:14.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2012, 08:54   #129
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Mij lijkt het handiger om er voor te zorgen dat die (en andere) dieren een plaats hebben om 't zwijn uit te hangen...
Makkelijk om te klagen dat er een beestje in je tuin komt maar vrij stom dat je dan eerst het bos waar de dieren woonden liet verdwijnen...Geef ze een deel van de natuur terug.
Wat ga je doen met de boer die de helft van zijn oogst ziet verdwijnen in de kak van een roedel nutteloze zwijnen? Hetzelfe verhaal ophangen? Succes daarmee...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 15:59   #130
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Onafgezien dat ze niet weten waar ze het over hebben is het maar een kwestie van tijd totdat ze op de één of andere autosnelweg belanden of nog beter in de buurt van een grote stad als Antwerpen, Gent of Brussel.
Oh, everzwijnen in Brussel? Klinkt goed in mijn rebelse oren.

Ik zou van die everzwijnenplaag een constructief iets van maken: maak in hun leefgebied (bv een groot bos) kleine voedselafvaldumpplaatsen van boeren en supermarkten). Installeer een team nachtjagers op de toevalswegen naar die afvalplaats (niet bij die afvalplaats zelf) en laat ze schieten in de herfst en de winter. Het vlees kan per opbod verkocht worden en het geld kan dienen voor de jagers, of voor een goed doel of voor de gemeente, of voor particulieren.

Drie vliegen in één klap: de everzwijnen hebben een veilig voedseldepot waar ze altijd naartoe zullen gaan. Afval dient nog tot iets. Het kan ook een ondersteuning zijn voor andere diersoorten.
En dit hoeft niet veel te kosten. Enkele mensen die het fourageergedrag van de zwijnen in kaart brengen (studenten zoölogie?), de jagers, hun munitie en het slachtwerk, de aanvoer van de afvalgroenten en de selectie ervan, de batterijen van de nachtlampen, weet ik veel. Flyers om de mensen rondom ervan op de hoogte te stellen.
Beste locatie is natuurlijk in een beschermd natuurgebied waar geen recreatievelingen mogen komen. Al sluit ik geselecteerd en betalend toerisme niet uit bij die groentenafvalbergen. Of tijdens de nachtelijke jacht. Dan zijn het vier vliegen in één klap ipv te zeuren over teveel everzwijnen.

Daarom zei ik eerder dat het afschieten selectief dient te gebeuren. Een goede jager kan dat. Of zou dat moeten kunnen.

Momenteel is er geen beheer van die everzwijnen. Iedereen zit in het wilde weg naar een oplossing te zoeken.

Waarom niet die everzwijnen beheren op zo'n manier dat ze van de velden wegblijven zoveel als mogelijk en op groentenafvalbergen kunnen fourageren, rustig en zonder gestoord te worden. En ze slechts op de weg ernaar worden afgeschoten in de herfst en in de winter?

Op zo'n verspreide groente-afvalbergen kan je de beesten meteen ook inventariseren. Ik ben er zeker van dat je beroep kan doen op vrijwilligers.
Zo'n groentenafvalberg kan je zien als een enorme composthoop, diep in het bos, ver van bewoning.

Van een negatief gegeven kan je een win-win operatie maken voor alle partijen. Ook voor de everzijnen.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 8 oktober 2012 om 16:07.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 21:01   #131
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parsprototem Bekijk bericht
Oh, everzwijnen in Brussel? Klinkt goed in mijn rebelse oren.

Ik zou van die everzwijnenplaag een constructief iets van maken: maak in hun leefgebied (bv een groot bos) kleine voedselafvaldumpplaatsen van boeren en supermarkten). Installeer een team nachtjagers op de toevalswegen naar die afvalplaats (niet bij die afvalplaats zelf) en laat ze schieten in de herfst en de winter. Het vlees kan per opbod verkocht worden en het geld kan dienen voor de jagers, of voor een goed doel of voor de gemeente, of voor particulieren.

Drie vliegen in één klap: de everzwijnen hebben een veilig voedseldepot waar ze altijd naartoe zullen gaan. Afval dient nog tot iets. Het kan ook een ondersteuning zijn voor andere diersoorten.
En dit hoeft niet veel te kosten. Enkele mensen die het fourageergedrag van de zwijnen in kaart brengen (studenten zoölogie?), de jagers, hun munitie en het slachtwerk, de aanvoer van de afvalgroenten en de selectie ervan, de batterijen van de nachtlampen, weet ik veel. Flyers om de mensen rondom ervan op de hoogte te stellen.
Beste locatie is natuurlijk in een beschermd natuurgebied waar geen recreatievelingen mogen komen. Al sluit ik geselecteerd en betalend toerisme niet uit bij die groentenafvalbergen. Of tijdens de nachtelijke jacht. Dan zijn het vier vliegen in één klap ipv te zeuren over teveel everzwijnen.

Daarom zei ik eerder dat het afschieten selectief dient te gebeuren. Een goede jager kan dat. Of zou dat moeten kunnen.

Momenteel is er geen beheer van die everzwijnen. Iedereen zit in het wilde weg naar een oplossing te zoeken.

Waarom niet die everzwijnen beheren op zo'n manier dat ze van de velden wegblijven zoveel als mogelijk en op groentenafvalbergen kunnen fourageren, rustig en zonder gestoord te worden. En ze slechts op de weg ernaar worden afgeschoten in de herfst en in de winter?

Op zo'n verspreide groente-afvalbergen kan je de beesten meteen ook inventariseren. Ik ben er zeker van dat je beroep kan doen op vrijwilligers.
Zo'n groentenafvalberg kan je zien als een enorme composthoop, diep in het bos, ver van bewoning.

Van een negatief gegeven kan je een win-win operatie maken voor alle partijen. Ook voor de everzijnen.
Men geeft het een oplossing die men wilt, maar wegens gebrek aan natuurlijke vijanden zal de mens de ongebreidelde uitbreiding van deze dieren een halt toe moeten roepen, het gaat hier niet over een teveel aan vlinders hé
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 15:20   #132
parsprototem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 3.630
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Men geeft het een oplossing die men wilt, maar wegens gebrek aan natuurlijke vijanden zal de mens de ongebreidelde uitbreiding van deze dieren een halt toe moeten roepen, het gaat hier niet over een teveel aan vlinders hé
Met die stelling ben ik het volledig mee eens.

Maar waarom zou het moeten neerkomen op een volledige eliminatie van everzwijnen waar sommige mensen voor pleiten? Ik pleit voor een doordacht beheer waarbij de omwonende mensen zoveel mogelijk gevrijwaard worden van schade en er zelfs iets bij kunnen winnen. Waarbij jagers aan hun trekken kunnen komen. Toeristen iets betalen om iets te zien dat ze nog nooit in het echt hebben gezien. Groentenafval de everzwijnen aantrekt en terzelfdertijd andere diersoorten ondersteunt.

Van iets negatiefs maak je iets positiefs.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 9 oktober 2012 om 15:21.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2014, 10:14   #133
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wat ga je doen met de boer die de helft van zijn oogst ziet verdwijnen in de kak van een roedel nutteloze zwijnen? Hetzelfe verhaal ophangen? Succes daarmee...
Hoeveel boeren doen de moeite om een hek rond hun maïsveld te zetten?
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2014, 10:16   #134
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

http://www.gva.be/cnt/dmf20140715_01...rond-in-bornem

“Het viel niemand aan en kwam uiteindelijk in een weide in de buurt terecht”, zegt buurtbewoner Dirk Smet. “Wat opviel, was dat het zich gewoon neerlegde en liet aaien. Ook kinderen uit de buurt waren meteen helemaal weg van het tamme everzwijn. Ze hadden het graag gehouden, maar dat was natuurlijk onmogelijk.”



__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be