Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 augustus 2011, 09:43   #21
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Een goedkope bewering die een hele groep beschuldigd van strafbare misdrijven. U zal dat bewijs wel even voorbrengen.

De groei van de populatie in Vlaanderen en West-Europa is te wijten aan een betere natuurkwaliteit, zachtere winters, goede mastjaren.
De groei van de wild populatie is aan verschillende zaken te danken.
Want het zijn niet enkel de everzwijnen die in aantal toenemen.
Ook het aantal herten is toegenomen. Eigenlijk de enige twee soorten grootwild die nog in onze bossen leven.
De betere natuurlijke omstandigheden zijn er 1 van, maar een 2de zaak is dat de natuurlijke vijand van het everzwijn verdwenen is uit onze contrainen.
En een derde oorzaak is dat de dieren zich hebben aangepast naar de levensomstandigheden die de mens heeft gecreëerd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2011, 11:40   #22
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde
 
pixelpower's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2010
Berichten: 905
Standaard

Persoonlijk krijg ik het vliegend bruin van de demonisering van zulke dieren door de pers. Of het dramatiseren van hun interacties met de mens. "Wild" staat meteen voor "gevaarlijk" of zelfs "dodelijk". Gisteren nog een interviewer op de radio:

"Als ik zo'n wild beest zou tegenkomen, mat moet ik dan doen? In een boom klimmen?" (compleet met het nodige drama en de verschrikte stem)



Laat ons maar zeggen zoals het is; het is niet het dier dat niet met de mens overweg kan. Het is de mens die niet met het dier overweg kan.

Ik stel daarom voor dt we ze afmaken. Allemaal! Want een duif, dat schijt op je hoofd of op je auto (en dat trekt in de lak). En een paard kan ontsnappen en je een stamp geven. En een hond kan bijten. En een uil kan je uit je slaap houden En... en... en... Alles dood zeg ik! En dan allemaal gaan wonen in die gigantische pinball machine genaamd "stad".

PP
pixelpower is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2011, 14:36   #23
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Persoonlijk krijg ik het vliegend bruin van de demonisering van zulke dieren door de pers. Of het dramatiseren van hun interacties met de mens. "Wild" staat meteen voor "gevaarlijk" of zelfs "dodelijk". Gisteren nog een interviewer op de radio:

"Als ik zo'n wild beest zou tegenkomen, mat moet ik dan doen? In een boom klimmen?" (compleet met het nodige drama en de verschrikte stem)



Laat ons maar zeggen zoals het is; het is niet het dier dat niet met de mens overweg kan. Het is de mens die niet met het dier overweg kan.

Ik stel daarom voor dt we ze afmaken. Allemaal! Want een duif, dat schijt op je hoofd of op je auto (en dat trekt in de lak). En een paard kan ontsnappen en je een stamp geven. En een hond kan bijten. En een uil kan je uit je slaap houden En... en... en... Alles dood zeg ik! En dan allemaal gaan wonen in die gigantische pinball machine genaamd "stad".

PP
Ik heb een voorstel : hier in de buurt houden ze everzwijnen in een afgesloten park. Ik stel voor dat ik je eens meeneem en dat je over de draad kruipt... Moet je echt eens doen.
Ik heb geen probleem met dieren, maar sommige dieren vormen wel een probleem. In een land als België dat zo dicht bevolkt is en met het huidige verkeer moeten ze die houden in een groot natuurpark waar ze op één of ander manier niet uit kunnen en de weg overlopen of een woonwijk binnen wandelen. Zoiets als die afsluitingen langsheen de E314 in Houthalen en Genk.

Laatst gewijzigd door Stingray : 10 augustus 2011 om 14:40.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2011, 15:13   #24
Zapatista
Parlementslid
 
Zapatista's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2009
Locatie: De wereld
Berichten: 1.603
Standaard

Het jaagquota van everzwijnen verhogen.
Zapatista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2011, 21:30   #25
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter
 
Ke Nan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2004
Berichten: 8.074
Standaard

Sonderkommando's samenstellen bestaande uit devote moslims. Een goed zwijn is een dood zwijn!
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 09:37   #26
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Sonderkommando's samenstellen bestaande uit devote moslims. Een goed zwijn is een dood zwijn!
hela,'k zal t zeggen aan Michel hoor! (van gaia) ,dat wordt nog een interessante knokpartij tussen "fundamentalisten"...

Laatst gewijzigd door kelt : 11 augustus 2011 om 09:37.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 09:58   #27
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik heb een voorstel : hier in de buurt houden ze everzwijnen in een afgesloten park. Ik stel voor dat ik je eens meeneem en dat je over de draad kruipt... Moet je echt eens doen.
Ik heb geen probleem met dieren, maar sommige dieren vormen wel een probleem. In een land als België dat zo dicht bevolkt is en met het huidige verkeer moeten ze die houden in een groot natuurpark waar ze op één of ander manier niet uit kunnen en de weg overlopen of een woonwijk binnen wandelen. Zoiets als die afsluitingen langsheen de E314 in Houthalen en Genk.
mens invadeert natuur (vive la fermette), => natuur past zich aan (everzwijnen op mijn pelous) => MOORD BRAND

laten we ze gewoon allemaal afknallen, is het probleem helemaal van de baan
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 10:02   #28
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ik heb al everzwijnen in de woonwijken gezien. Tis maar wat je een bos noemt nietwaar.

En ... al eens ooit een aanrijding met een everzwijn gezien. Of wanneer je kleine in je hof plots oog in oog staat met een everzwijn. Moet je eens doen.

Ik heb een hekel aan uitspraken van mensen, die er dus geen bal vanaf weten.
Als je dan leest wat er staat en wat moeite doet om er voor te zorgen dat zo'n dier niet in je tuin komt heb je dat niet.
't Is natuurlijk makkelijker om die dieren neer te leggen... U was ook tegen het uitzetten van wolven zeker?
Ik heb een hekel aan uitspraken van mensen wiens enige zicht op de natuur is om die aan te passen naar hun believen...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 23:42   #29
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Als je dan leest wat er staat en wat moeite doet om er voor te zorgen dat zo'n dier niet in je tuin komt heb je dat niet.
't Is natuurlijk makkelijker om die dieren neer te leggen... U was ook tegen het uitzetten van wolven zeker?
Ik heb een hekel aan uitspraken van mensen wiens enige zicht op de natuur is om die aan te passen naar hun believen...
In Koersel kapelleke is een everzwijnen kolonie in een afgesloten park. Ik stel voor dat je er eens tussen gaat staan en mij dan eens komt vertellen hoe moeder natuur meevalt.

Ik heb lak aan blaaskaken die niet weten waar ze over praten.

Laatst gewijzigd door Stingray : 11 augustus 2011 om 23:42.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2011, 23:58   #30
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
In Koersel kapelleke is een everzwijnen kolonie in een afgesloten park. Ik stel voor dat je er eens tussen gaat staan en mij dan eens komt vertellen hoe moeder natuur meevalt.

Ik heb lak aan blaaskaken die niet weten waar ze over praten.
Ik heb lak aan lamstralen die niet eens een tekst lezen maar wel zeiken alsof ze de wereld bezitten en vooral, ik heb lak aan idioten die niet eens een everzwijn van dichtbij hebben gezien maar denken dat ze'r alles van kennen omdat ze ngc op de buis hebben...
Nog iets?
En als je dan graag over everzwijnen praat, probeer die beestjes een keer van dichtbij te zien, caligulazwijn zal wel een film zijn maar die is even echt als rambo...
Leg dan nu eens uit hoe die zwijnen in uwen tuin komen en wat ze er komen doen... Aan zowat alles is een mouw te passen, daar moet je geen dieren voor neerleggen...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2011, 13:32   #31
Havana
Europees Commissaris
 
Havana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 6.810
Standaard

Gisteren was er nog een klopjacht;
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2011, 11:07   #32
Havana
Europees Commissaris
 
Havana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 6.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Een goedkope bewering die een hele groep beschuldigd van strafbare misdrijven. U zal dat bewijs wel even voorbrengen.

De groei van de populatie in Vlaanderen en West-Europa is te wijten aan een betere natuurkwaliteit, zachtere winters, goede mastjaren.
Nu, het natuurbeleid is gebeterd - maar weet dat de natuurgebieden waar everzwijnen voorkomen een heel eind van het militair domein zijn verwijderd.


klik

klik

klik

Excuseer. Ik dacht dat iemand de 'groenen' met de vinger wees. Graag ook even dat bewijs dan.

...

Laatst gewijzigd door Havana : 15 augustus 2011 om 11:08.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 11:04   #33
Tashunka
Gouverneur
 
Tashunka's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2006
Berichten: 1.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Nu, het natuurbeleid is gebeterd - maar weet dat de natuurgebieden waar everzwijnen voorkomen een heel eind van het militair domein zijn verwijderd.


klik

klik

klik

Excuseer. Ik dacht dat iemand de 'groenen' met de vinger wees. Graag ook even dat bewijs dan.

...
Ik wijs niemand met de vinger. Geïsoleerde gevallen allemaal afkomstig dan nog van dezelfde bron zijn ook weinig overtuigend.

Bovendien blikt uit de studie van veterinair bioloog Dr. Matthias Alhorn dat de limburgse populatie afkomstig is uit Duitsland en dus via immigratie hier verzeild is geraakt.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 11:32   #34
Havana
Europees Commissaris
 
Havana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 6.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Ik wijs niemand met de vinger. Geïsoleerde gevallen allemaal afkomstig dan nog van dezelfde bron zijn ook weinig overtuigend.
Je wijst niemand met de vinger, maar ik lees toch goed?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray
Ge zou die vraag aan de green weenies moeten stellen. Die hebben dit veroorzaakt met hun beleid. -
Ik had ook gedacht vanuit die hoek suggesties te horen hier op het forum. Blijkbaar niet, misschien hebben ze er geen?


En, hoezo zelfde bron?
Trouwens, Natuurpunt heeft zelf last van de everzwijnen. Het zou nogal vreemd zijn moesten ze zichzelf van overlast bedienen?! Masochisme?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Bovendien blikt uit de studie van veterinair bioloog Dr. Matthias Alhorn dat de limburgse populatie afkomstig is uit Duitsland en dus via immigratie hier verzeild is geraakt.
Wel gek dat die gebieden ver van mekaar liggen. Ook gek dat hier al mensen zijn betrapt op het uitzetten van everzwijnen.
Wat ook vreemd is, is dat mensen oog in oog komen te staan met die dieren. Dat gebeurt normaal niet met everzwijnen. Wilde everzwijnen lopen weg; er zijn duidelijk tamme, gekweekte exemplaren tussen - er zijn zelf dieren gezien waar de nummer uit de oren is verwijderd - of worden er everzwijnen met gaten in hun oren geboren?? Toch vreemd.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2011, 12:01   #35
Havana
Europees Commissaris
 
Havana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 6.810
Standaard

Door vangsten van everzwijnen en dna-testen is trouwens bewezen dat er in 2008 tamme, gekweekte everzwijnen in Limburg zijn uitgezet.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 12:48   #36
Tashunka
Gouverneur
 
Tashunka's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2006
Berichten: 1.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Je wijst niemand met de vinger, maar ik lees toch goed?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray
Ge zou die vraag aan de green weenies moeten stellen. Die hebben dit veroorzaakt met hun beleid. -
Ik had ook gedacht vanuit die hoek suggesties te horen hier op het forum. Blijkbaar niet, misschien hebben ze er geen?


En, hoezo zelfde bron?
Trouwens, Natuurpunt heeft zelf last van de everzwijnen. Het zou nogal vreemd zijn moesten ze zichzelf van overlast bedienen?! Masochisme?



Wel gek dat die gebieden ver van mekaar liggen. Ook gek dat hier al mensen zijn betrapt op het uitzetten van everzwijnen.
Wat ook vreemd is, is dat mensen oog in oog komen te staan met die dieren. Dat gebeurt normaal niet met everzwijnen. Wilde everzwijnen lopen weg; er zijn duidelijk tamme, gekweekte exemplaren tussen - er zijn zelf dieren gezien waar de nummer uit de oren is verwijderd - of worden er everzwijnen met gaten in hun oren geboren?? Toch vreemd.
Ik had inderdaad verwacht vanuit die hoek voorstellen tot oplossing te krijgen. Daar ging dat trouwens over. Ik heb dus nooit met de vinger gewezen.

Het kan evenzeer gaan om ontsnapte exemplaren en uiteraard heeft natuurpunt ook last van everzwijnen. Hoewel ze op het colloquim van 25 mei 2010 niet genoeg konden wijzen op het belang van het everzwijn voor de fauna en flora en zij duidelijk stelden dat het everzwijn een grote ecologische waarde heeft. Dus het plaatje is wat dat betreft allesbehalve zwart wit.

Een jager heeft overigens evenzeer weinig belang bij het uitzetten van evers. Iedere jager weet dat die populaties zeer moeilijk in de hand te houden zijn en de ever een zeer moeilijk bejaagbare soort is. Het is bovendien de jager die kan worden aangesproken voor wild schade, die in het geval van everzwijnen zeer snel astronomische proporties aanneemt. Natuurpunt kan hietvoor niet worden aangesproken. In die zien ondervind natuurpunt een pak minder last van everzwijnen.

Het is het tradionele verhaal als het over wildsoorten gaat is het altijd de jager die ze heeft uitgezet. Als het over bv de vos gaat is er ondanks betrappingen, nooit sprake van uitzetting door zogenaamde natuurliefhebbers.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 15:42   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
http://http://www.hbvl.be/limburg/le...poldsburg.aspx

Al geruime tijd heeft men weet van het feit dat de everzwijn populaties toenemen.
In februari stelde minister Schauwvliege nog dat Everzwijnen op bepaalde plaatsen in Vlaanderen welkom waren en er op andere plaatsen een nultolerantie zou bestaan met betrekking tot everzwijn populaties.

Dat de everzwijn polulatie in Limburg vroeg of laat tot problemen zou leiden was ook geen groot geheim, doch er werden blijkbaar geen afdoende maatregelen getroffen.

Hoe lost men dat probleem op?
Ofwel kudes vangen en die dan verplaatsen, ... maar ge wilt geen boos everzwijn achter uw gat...

Ofwel dieren afschieten, en opeten...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 15:46   #38
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Wat dat uitzetten betreft ...

Onlangs op wandel met de hond, zie ik duidelijk een vos wegspringen in het veld...
(er zitten daar veel konijnen als ik mij daar eens een avondje met de windbuks zou bezig houden... )

maar kom ik zie wat verder onze patatenboer, en ik vraag aan die mens of hij die vos ook al gezien heeft, ...

Antwoord, ja als er jagers gaan stoefen dat ze er ene afgeschoten hebben, zetten de groen er 2 in de plaats...

Ja en dan vraagt ge u af, waar halen ze die vossen vandaan... ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 09:42   #39
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Trouwens, Natuurpunt heeft zelf last van de everzwijnen. Het zou nogal vreemd zijn moesten ze zichzelf van overlast bedienen?! Masochisme?
natuurpunt introduceerd zelf huiskoeien in de natuur
jogo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 12:46   #40
karo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 juli 2011
Berichten: 1.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wat is het probleem met die zwijntjes?
Ze hebben te weinig bossen.
karo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be