Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juni 2014, 11:53   #1
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard zonne energie revolutie of niet?

Is dit iets of enkel blabla, graag jullie mening

https://www.youtube.com/watch?v=qlTA3rnpgzU

Site: http://www.solarroadways.com/intro.shtml
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2014, 12:11   #2
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

quanta costa?
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2014, 11:56   #3
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Veel bekeken, weinig respons.
Misschien een woordje meer als inleiding.
Er zijn heel veel wegen, pleinen, platte daken, enzoverder.
Ergens wordt gezegd dat voor de usa alleen een veelvoud aan de energiebehoefte zou kunnen opgewekt worden met dit product als men (alleen nog maar) alle wegen in dit product zou uitvoeren.
De voordelen zijn zonneklaar.
Wegen moeten er toch zijn, je kan ze dan maar beter een paar extra functies geven (zoals energielijn).
Als het product dan ook nog eens voor een goed stuk bestaat uit (gerecycleerd) afval (wat in ruime mate voorhanden is) dan lijkt dit me wel iets.

Aan Khil, kostprijs is natuurlijk belangrijk, maar zegt in dit stadium niet alles, je zou een inschatting moeten kunnen maken van de kostprijs eens het product in stadium van massaproductie zit.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2014, 14:35   #4
Snarf
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 6 mei 2011
Berichten: 86
Standaard

Is even duurzaam en bestendig als onze huidige wegen ?
De geproduceerde stroom kan je ook niet oneindig ver verplaatsen omwille van verliezen.
Er gaat een soort van opslag moeten komen om de opgewekte stroom van overdag te gebruiken voor de wegmarkeringen savonds.
Zijn de leds scherp genoeg om overdag een duidelijke witte doorgetrokken streek op de baan te kunnen projecteren ?

leuk project maar ik denk niet dat het gaat doorbreken op de gewone openbare wegen.
Snarf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2014, 15:33   #5
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snarf Bekijk bericht
Is even duurzaam en bestendig als onze huidige wegen ?
De geproduceerde stroom kan je ook niet oneindig ver verplaatsen omwille van verliezen.
Er gaat een soort van opslag moeten komen om de opgewekte stroom van overdag te gebruiken voor de wegmarkeringen savonds.
Zijn de leds scherp genoeg om overdag een duidelijke witte doorgetrokken streek op de baan te kunnen projecteren ?

leuk project maar ik denk niet dat het gaat doorbreken op de gewone openbare wegen.

1)Is volgens mij ook één van de belangrijkste vragen, in het fimpje wordt er met een soort tractor overgereden (wellicht om de stevigheid/robuustheid aan te tonen) maar dat zegt natuurlijk niet alles.

2)Je hoeft ook zo gek ver niet te transporteren (bijkomend voordeel = minder transportverliezen). Om de zoveel km een laadstation/buffer voor onder meer elektrische wagens zal al een heel pak van de opgewekte energie direct afleveren aan diegenen die zich over deze energiebaan bewegen (mss is zelfs al rijdend opladen een mogelijkheid?)

3) Klopt, zie ook punt 2

4) Volgens mij is dit geen probleem en kan je de tegels eender welke kleurencombinatie (achtergrond) geven waardoor overdag een min of meer gewone belijning ontstaat (die geen energie vergt)

5) Lijkt me ook een ontwerp met veel potentieel waarvan ik hoop dat het economisch een succes kan worden. De ontwerpers gaan ook uit van geleidelijke groei (eerst parkings, stoepen, fietspaden, enz) Autowegen uitrusten zou een enorme energiehoeveelheid opleveren maar zal wss ook heel wat investeringen vergen (mss teveel?).

Laatst gewijzigd door satiper : 25 juni 2014 om 15:36.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2014, 15:35   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Kijk even naar dit.

https://www.youtube.com/watch?v=ocV-RnVQdcs
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2014, 16:14   #7
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Men doet daar wel heel erg zijn best om het idee neer te halen, zo erg dat het m.i. wat verdacht overkomt.
Dat de zaken wat overoptimistisch voorgesteld worden, daar kan ik inkomen.
Maar de basis blijft wel ok.
Er is een heel groot oppervlakte dat mss gebruikt kan worden voor zowel energieopwekking als voor transport.
Zonneenergie werkt (is reeds geweten). Opbrengst =ongeveer 3000 kwh/dak/jaar
Daar kan je wel iets meer mee dan enkele led lampjes laten branden (hetgeen het contrafilmpje lijkt te suggereren).
Toegepast op grote oppervlaktes (zoals snelwegen) moet dit een enorme hoeveelheid energie genereren (zelfs bij minder opbrengst door omstandigheden als lichtinval en dergelijke).

Dit alles gezegd zijnde, ik zou ook niet bij de eersten zijn om te investeren, liever wat afwachten en zien wat er van komt, laat niet staan dat ik hoop dat het toch de potentie in zich draagt om een succes te worden.

Laatst gewijzigd door satiper : 25 juni 2014 om 16:17.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2014, 16:30   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als ik mijn best zou doen om het idee neer te halen, zou ik me nog niet eens bezig houden met het electrische aspect van het idee, maar het mechanische.

Asfalt zoals we het nu kennen is een veelzijdig ding.
Het zorgt voor goeie grip met rubber banden, is geluidsdempend, laat een beetje water door en is gemakkelijk en goedkoop aan te leggen en herstellen (in verhouding tot alle andere systemen voor wegbedekking).

Hoe gaan we dat met glas doen?
Grip als eerste probleem...

En ik ben benieuwd hoeveel zonnepanelen er bij de pinksterstorm zijn gesneuveld. En dat zijn maar ijsballetjes, geen vrachtwagens met een klapband.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2014, 18:59   #9
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Ik snap niet waarom veel mensen zo enthousiast zijn over dit idee. Het gaat hier om een zeer duur wegdek waarin een zeer duur zonnepaneel zit. Om nog maar te zwijgen over de slijtgevoeligheid, als je ziet hoe onze wegen er nu al bij liggen...

Het is natuurlijk een cool idee maar het is veel zinvoller om gewone wegen aan te leggen en zonnepanelen te plaatsen op een oppervlakte dat veel minder afziet (een dak bv.)

Laatst gewijzigd door Thomas- : 25 juni 2014 om 18:59.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2014, 20:53   #10
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als ik mijn best zou doen om het idee neer te halen, zou ik me nog niet eens bezig houden met het electrische aspect van het idee, maar het mechanische.

Asfalt zoals we het nu kennen is een veelzijdig ding.
Het zorgt voor goeie grip met rubber banden, is geluidsdempend, laat een beetje water door en is gemakkelijk en goedkoop aan te leggen en herstellen (in verhouding tot alle andere systemen voor wegbedekking).

Hoe gaan we dat met glas doen?
Grip als eerste probleem...

En ik ben benieuwd hoeveel zonnepanelen er bij de pinksterstorm zijn gesneuveld. En dat zijn maar ijsballetjes, geen vrachtwagens met een klapband.
Aan grip had ik ook al gedacht.
Sterkte en slijtvastheid lijken me niet direct een probleem mits het glas dik genoeg is en eventueel gelaagd.

Nu ja men hoeft ook niet direct met autowegen te beginnen.
Pleinen en andere grote oppervlakten als proefproject kunnen een aardig idee opleveren in hoeverre dit iets kan worden of een zoveelste opgeblazen luchtbel is.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 12:25   #11
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Ik snap niet waarom veel mensen zo enthousiast zijn over dit idee. Het gaat hier om een zeer duur wegdek waarin een zeer duur zonnepaneel zit. Om nog maar te zwijgen over de slijtgevoeligheid, als je ziet hoe onze wegen er nu al bij liggen...

Het is natuurlijk een cool idee maar het is veel zinvoller om gewone wegen aan te leggen en zonnepanelen te plaatsen op een oppervlakte dat veel minder afziet (een dak bv.)
2


volgens mij leuk projectje om eens te zien, maar niet technisch of economisch interessant.

Beton en tarmak gaan altijd stukken goedkoper zijn dan dit soort dingen.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 12:29   #12
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Aan grip had ik ook al gedacht.
Sterkte en slijtvastheid lijken me niet direct een probleem mits het glas dik genoeg is en eventueel gelaagd.

Nu ja men hoeft ook niet direct met autowegen te beginnen.
Pleinen en andere grote oppervlakten als proefproject kunnen een aardig idee opleveren in hoeverre dit iets kan worden of een zoveelste opgeblazen luchtbel is.
een kuub beton kost u +- 100euro. Pak dat je dus tussen de 30 a 50 euro per m² bestrating betaalt.


Ruwe inschatting is dat zonnepannelen een factor tien hoger zijn. Aint gonna happen
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 17:25   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Het probleem met zonnecellen is niet voornamelijk de plaats om ze te leggen. Het is inderdaad een eigenaardig idee om zonnepanelen als WEG bedekking te zien. Ik zou ze dan eerder als een dak boven de weg monteren ! Dan heb je een bescherming van de weg tegen sneeuw en zware regenval, en dan moet je niet op je panelen rijden.

Het grote probleem met zonnecellen is natuurlijk hun kost en hun variabiliteit in opbrengst (zomer/winter, dag/nacht). De gebruikte oppervlakte is maar bijkomstig. Eerst zijn er nog genoeg daken te vullen en zelfs woestijnen vol te plaatsen, alvorens we aan WEGDEK moeten gaan denken. Wat zouden we doen met die stroom ? Wegverlichting mee aansteken ?


Trouwens, een ander probleem dat ik zie is de vervuiling van het oppervlak: hoeveel licht komt er nog door een glasplaat waar 100 000 kamions zijn over gereden, waarvan er een paar goed geremd hebben ? En een paar rupsvoertuigen ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 juni 2014 om 17:27.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2014, 23:37   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hoe nuttig is een volgeparkeerde parking solar road plavijen?

Wanneer zijn autosnelwegen in Blegië het meest bereden?

En dan nog een subtiel dingetje. Orientatie van een zonnenpaneel doet veel voor de efficientie. Gaan we de wegen ook gekanteld aanleggen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2014, 00:43   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Hoe noemen ze dat; iets dat elektriciteit opwekt door wrijving?

Men zou beter daar de straten mee leggen in elk geval.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2014, 00:59   #16
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snarf Bekijk bericht
Is even duurzaam en bestendig als onze huidige wegen ?
De geproduceerde stroom kan je ook niet oneindig ver verplaatsen omwille van verliezen.
Er gaat een soort van opslag moeten komen om de opgewekte stroom van overdag te gebruiken voor de wegmarkeringen savonds.
Zijn de leds scherp genoeg om overdag een duidelijke witte doorgetrokken streek op de baan te kunnen projecteren ?

leuk project maar ik denk niet dat het gaat doorbreken op de gewone openbare wegen.
Indien je de opgewekte stroom via inductie meteen kunt laden op passerende voertuigen is dat geen probleem.
Laadstations op regelmatige afstanden langs de weg om te tanken in plaats van verzameld in een soort tankstation zou het probleem van de verplaatsing ook grotendeels kunnen opvangen, rood en groen ledje er op. Groen? Ok, aan deze paal kan je 'tanken', hij is vol.

Moderne leds zijn meer dan sterk genoeg, ook voor overdag. Er zijn led staaflampjes die je voor uren een straal geven die je 50 meter ver duidelijk ziet, geef ze een kleur en je probleem is opgelost.

Of dit soort zaken er ooit echt komen hangt van twee elementen af.
1 de wil moet er zijn en 2 je moet het rendabel kunnen maken.
Zoals dat Nederlands bedrijfje dat je gazon omzet in een soort biologische zonnepaneel...
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2014, 01:36   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.406
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Indien je de opgewekte stroom via inductie meteen kunt laden op passerende voertuigen is dat geen probleem.
Laadstations op regelmatige afstanden langs de weg om te tanken in plaats van verzameld in een soort tankstation zou het probleem van de verplaatsing ook grotendeels kunnen opvangen, rood en groen ledje er op. Groen? Ok, aan deze paal kan je 'tanken', hij is vol.
Prima idee an sich. Helaas is er het kosten baten plaatje. Volgens mij is het rendabeler een stuk woestijn meer zuidelijk vol te plaveien met zonnepanelen, dan een stuk druk bereden snelweg hier. en tot nader order is het nog steeds rendabeler fossiele brandstoffen te verkachelen, dan zonnepanelen in de woestijn neer te leggen.

Citaat:
Moderne leds zijn meer dan sterk genoeg, ook voor overdag. Er zijn led staaflampjes die je voor uren een straal geven die je 50 meter ver duidelijk ziet, geef ze een kleur en je probleem is opgelost.
De kracht van de leds is het probleem niet. Er zijn tegenwoordig al "less lethal weapons" die met een LED flash mensen kunnen verblinden.
Citaat:
Of dit soort zaken er ooit echt komen hangt van twee elementen af.
1 de wil moet er zijn en 2 je moet het rendabel kunnen maken.
  1. 1 is gewoon een kwestie van goeie PR.
  2. 2 is wat moeilijker daar de technologie niet rijp is.
Citaat:
Zoals dat Nederlands bedrijfje dat je gazon omzet in een soort biologische zonnepaneel...
Alle planten met chlorofyl zijn biologische zonnepanelen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2014, 06:05   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hoe nuttig is een volgeparkeerde parking solar road plavijen?

Wanneer zijn autosnelwegen in Blegië het meest bereden?
Doorschijnende auto's maken he


Citaat:
En dan nog een subtiel dingetje. Orientatie van een zonnenpaneel doet veel voor de efficientie. Gaan we de wegen ook gekanteld aanleggen?
Inderdaad, daar dacht ik ook aan. Horizontaal is enkel maar optimaal in tropische regionen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2014, 06:08   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Indien je de opgewekte stroom via inductie meteen kunt laden op passerende voertuigen is dat geen probleem.
Dat bestaat, en dat heet "trein".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2014, 07:19   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Is dit iets of enkel blabla, graag jullie mening

https://www.youtube.com/watch?v=qlTA3rnpgzU

Site: http://www.solarroadways.com/intro.shtml
Als ik denk aan alle technische problemen die ze veroorzaken tegenover asvalt, lijkt het mij zelfs niet eens rendabel.
En aangenaam om over te rijden kan zoiets ook niet zijn.
En dan even denken aan het lawaai dat die noppen veroorzaken als er een wagen over rijd.

Bij een ongeval mag men direct een nieuw wegdek leggen, want de tegels hun rijoppervlak is dan beschadigd.
En dan hebben we het nog niet over een brandende auto.
Want die zal men gewoon moeten laten uitbranden met alle inzittenden er in.
Bij een woningbrand, Sorry mensen, maar de brandweer stopt met blussen, want de tegels tegen de woning zijn beschadigd en de brandweer krijgt stroom door zijn lijf.
Jullie zullen wel moeten wachten tot de beschadigde tegels vervangen zijn voor er terug stroom op het net kan gezet worden en daarvoor moet eerst heel de boel droog zijn.
Bij wegenwerken, moeten hele wijken zonder stroom gezet worden, want anders kan men geen tegels verwijderen.
En men moet heel het gebied waar de wegenwerken worden uitgevoerd, afdekken, zodat de tegels geen stroom kunnen opwekken.
Om een waterleiding te herstellen, moet men dus een heel dorp afsluiten en zonder stroom zetten.

Of zoals men nu bezig is, de riolering vernieuwen en ontdubbelen.
Sorry mensen, maar gedurende de werkzaamheden zullen jullie geen stroom hebben, want de tegels moeten verwijderd worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be