Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 oktober 2005, 13:48   #21
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke
bwa, als student op kot leef je zo hoor, neemt ge niet veel tijd om te kuisen en te koken en toestanden.. Hij zei ook dat die paar uurtjes huishoude per week enkel op hem sloegen e, en dat hij toen ook alleen woonde.
natuurlijk, maar hij lijkt het erg lekker door te willen trekken naar "het huishouden" in het algemeen.
Mensen die thuisblijven bij de kinderen, zijn echt een hele dag bezig, veel andere dingen en hobby's enzo zul je tussendoor niet doen.
Ook als de kinderen overdag in een creche zitten, heb je méér werk in het huishouden dan als je alleen op kot zit en nergens voor verantwoordelijk bent.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 13:53   #22
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
de rechtse verzuring grijpt dan ook snel om zich heen.
zulke mensen zijn zowat tegen alles wat hen geen rechtstreeks profijt oplevert.

maar soit, ik denk dat 1 kindje niet zoveel lawaai maakt als een stuk of 20 bij mekaar.
los daarvan vind ik dat moeder en kind veel te weinig tijd samen doorbrengen wanneer het kind in een creche gedumpt wordt.
dat gegeven is tevens een overwinning van het economisch fetisjisme op de intimiteit en geborgenheid van het gezin.
Ik zou m'n kind nooit in een creche dumpen met 20 andere kinderen.
Een goeie onthaalmoeder die een kind of 6 tot haar rekening neemt, lijkt me veel geschikter.

Los daarvan vind ik dat ook de vader wel een meer centrale rol mag innemen in het leven van een kind.
Twee ouder die parttime werken en hun werk zo verdelen dat er steeds iemand thuis is vind ik beter dan de moeder die het huishouden doet en de vader die gaat werken.
Vele huismoeders zien er echt vanaf dat ze 'opgesloten' raken in dat kinderwereldje. Ze missen volwassenen, ze missen werk buitenhuis.
Veel vaders van thuisblijvende moeders werken zich kapot en hebben het gevoel dat ze hun kinderen niet kennen.

Twee carrieremensen die beiden vaak meer dan 10 / dag werken zouden trouwens beter eens overwegen of ze wel kinderen willen als ze ze toch maar door anderen laten opvoeden.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 13:59   #23
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
jan hyoens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2003
Berichten: 11.300
Standaard

Als ik me niet vergis zijn créches open van 7.00 's morgens tot 7 uur 's avonds. Dus kan een werkmens er al niet veel last van hebben, en een gepensioneerd heeft toch genoeg aan 7uur slaap per dag! Dus wat is dan het probleem?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:10   #24
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Ook tegen scholen werd al klacht neergelegd.

Dat ze dan ergens een verkaveling opkopen waar enkel personen zonder kinderen mogen wonen en waar de geluidsnormen zeer hoog (of moet ik zeggen laag) liggen.

Getto's voor mensen die niet tegen lawaai kunnen , maar dan consequent: ook geen moto's, geen discoradio's, geen vrienden ontvangen voor een BBQ enz..., misschien echt eens uitproberen en ik vermoed dat velen rap terug in een normale buurt zullen gaan wonen, want meestal horen ze het lawaai van anderen, maar hun eigen lawaai ontkennen ze.

Tegenwoordig zijn de mensen verdraagzamer tov dieren dan tov kinderen: ik stelde ooit eens voor aan een hondeneigenaar die zijn hond voor mijn deur liet k....kken om mijn kinderen voor zijn deur dat eens te laten doen, oeioei, dat gaf nogal een scheldpartij, en nochtans, wat is het verschil???

Laatst gewijzigd door omaplop : 18 oktober 2005 om 14:13.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:25   #25
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Neen, maar ik denk niet dat je daar echt veel last van heb als die altijd op school/creche zitten.
en de rest van het huishouden is 2×niks.
inkopen=1×week (max1.5 uur(zwaar naar boven afgerond) )
eten maken=15 min/dag
afwassen=15 min/dag
Poetsen=2 uur/week
Op 15 min/dag eten maken ? Er bestaan nog mensen die iets anders willen eten dan microgolf-bakskes hoor....

En 2 uur/week poetsen? Dan leef je gewoonweg in de smeerlapperij.
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:32   #26
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Als je alles een beetje proper houdt onder de dag, moet je idd. niet zoveel tijd steken in kuisen.
Als je iedere dag 10 minuten bezig bent met opruimen of eens iets afkuisen of zo, ben je volgens Nachtuil z'n planning slechts 50 minuten bezig om heel je huis te vegen/stofzuigen en dweilen.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:37   #27
De Nachtuil
Gouverneur
 
De Nachtuil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Als je iedere dag 10 minuten bezig bent met opruimen of eens iets afkuisen of zo, ben je volgens Nachtuil z'n planning slechts 50 minuten bezig om heel je huis te vegen/stofzuigen en dweilen.
Waarom moet dat iedere dag ? Als je overdrijft moet je niet komen zagen dat je tijd te weinig hebt.
Trouwens, zoals ik al gezegd heb, als je met 2 gaat gaan werken, staat het huis overdag leeg. Weinig kans dus dat het een vuilnisbelt word.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:46   #28
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Waarom moet dat iedere dag ? Als je overdrijft moet je niet komen zagen dat je tijd te weinig hebt.
Trouwens, zoals ik al gezegd heb, als je met 2 gaat gaan werken, staat het huis overdag leeg. Weinig kans dus dat het een vuilnisbelt word.
Het ging over gezinnen met kinderen, niet over kotstudenten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:47   #29
De Nachtuil
Gouverneur
 
De Nachtuil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Het ging over gezinnen met kinderen, niet over kotstudenten.
Ik ben geen kotstudent meer.
Daarbij kinderen horen overdag in een school/creche te zitten.

Laatst gewijzigd door De Nachtuil : 18 oktober 2005 om 14:55.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:56   #30
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Ik ben geen kotstudent meer.<br />
Daarbij kinderen zitten overdag in een school/creche.
Nooit over zieke kinderen gehoord, of schoolvakanties, weekends ?
Het ging trouwens over moeders die thuiszitten. Die sturen hun kinderen waarschijnlijk niet naar een crèche.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 14:58   #31
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Ik ben geen kotstudent meer.
Daarbij kinderen horen overdag in een school/creche te zitten.

juist. je kinderen zelf helpen opgroeien, dat is natuurlijk fout.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 15:06   #32
Desiderius
Minister-President
 
Desiderius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Neen, maar ik denk niet dat je daar echt veel last van heb als die altijd op school/creche zitten.
en de rest van het huishouden is 2×niks.
inkopen=1×week (max1.5 uur(zwaar naar boven afgerond) )
eten maken=15 min/dag
afwassen=15 min/dag
Poetsen=2 uur/week
Iets realistischer als er kinderen zijn én naar de crèche/school gaan.

Inkopen: minstens 2 x per week supermarkt = 2 uur x 2 (incl. vervoer) + verse groenten, fruit en vlees + vers brood 3 x per week = 1,5 uur

Totaal: 5,5 uur; niet iedereen is tevreden met smakeloze maaltijden en zéker kinderen hebben behoefte aan vers. Maaltijden zijn trouwens het belangrijkste om het "moreel" in het gezin hoog te houden; vaak ook één van de enige momenten waar iedereen samen is. Verwaarloos dat en je gezinsleven is goed op weg om de dieperik in te gaan...

Koken met verse ingrediënten en een minimum aan afwisseling: minstens 1 uur per dag als je het simpel houdt en minstens 2 uur per dag als je iets verfijnders op je bord wil. Gemiddeld dus 11 uur per week. (tja, een week duurt 7 dagen)

Afwassen: slim zijn en een vaatwasser kopen. 5 minuutjes per dag. Totaal een half uur per week.

Opruimen en kuisen: minstens één uur per dag om het geheel overzichtelijk te houden + 3 �* 4 uur per week om de basisopkuis te doen. Een minimum aan hygiëne is meer dan luxe, tenzij je ervan houdt om in je eigen vuil te wallebakken. Totaal : 11 uur per week.

Wassen en strijken: afhankelijk van de grootte van het gezin, maar voor 4 personen ben je al gauw ruim 8 uur per week kwijt. Tenzij je alles maar in de machine pleurt en zelfs geen strijkijzer in huis hebt.

Kinderen wassen en kleden, zorgen voor een hapje wanneer ze thuis komen van school (of crèche), etc... Minstens 3 uur per dag; de overige tijd reken ik dan nog aan als "vrije tijd". Totaal dus 21 uur per week.

Tuin, kinderen naar school (crèche) brengen etc... reken ik dan nog niet mee.

Totaal: 57 uur per week voor een niet al te groot gezin dat nog de moeite tracht te doen om een minimale levenskwaliteit te handhaven. Voeg dat bij twee full-time jobs en je ziet meteen dat het een quasi onmogelijke opgave wordt tenzij je een goedkope Poolse kuisvrouw kan inschakelen. Ik vraag me soms af of dit niet de hoofdreden is waarom zoveel huwelijken op de klippen lopen. Het gezinsleven kan immers je levensstandaard aardig onderuit halen als je met z'n tweeën "druk, druk, druk..." bezig bent om die glimmende terreinwagen af te betalen of te wroeten voor die twee ski-vakanties per jaar.


On topic: het is aan de rechter om uit te maken hoeveel geluidshinder we redelijkerwijs moeten tolereren. En het geluid van spelende kinderen in lijkt me in dat opzicht veel minder hinderlijk dan het lawaai van overvliegende jets of het immer aanwezige gedruis van autostrades. Voor absolute stilte moet je willen en kunnen betalen; da's tegenwoordig een luxeproduct geworden. Anderzijds neem ik aan dat kinderdagverblijven op dagen dat het minder mooi weer is (en dat zijn er nogal wat in dit verzopen land), de kinderen binnen houden. Dubbele beglazing kan hier al wonderen doen. En is het niet zo dat die kinderdagverblijven doorgaans in open bebouwingen zijn ondergebracht? Een beetje planning bij de inplanting ervan doet vaak ook wonderen.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 15:07   #33
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Ik ben geen kotstudent meer.
Daarbij kinderen horen overdag in een school/creche te zitten.
Grotere kinderen zitten inderdaad meestal op school, tenzij het schoolverlof is of dat ze ziek zijn.

Dat kleine kinderen in een crèche horen te zitten, ik vind het straf dat je dat zomaar poneert.
Ik stel mij deze vraag al een tijdje hoor, en ben er nog niet uit geraakt.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 15:22   #34
De Nachtuil
Gouverneur
 
De Nachtuil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.472
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
Iets realistischer als er kinderen zijn én naar de crèche/school gaan.

Inkopen: minstens 2 x per week supermarkt = 2 uur x 2 (incl. vervoer) + verse groenten, fruit en vlees + vers brood 3 x per week = 1,5 uur

Totaal: 5,5 uur; niet iedereen is tevreden met smakeloze maaltijden en zéker kinderen hebben behoefte aan vers. Maaltijden zijn trouwens het belangrijkste om het "moreel" in het gezin hoog te houden; vaak ook één van de enige momenten waar iedereen samen is. Verwaarloos dat en je gezinsleven is goed op weg om de dieperik in te gaan...
Waarom is iedereen toch zo geobsedeerd door vers eten.
Ik leef al +5jaar op blikvoedsel en ik leef nog altijd en voel mij uitstekend.
Trouwens blikvoer kan je ook samen eten.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 15:26   #35
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Waarom is iedereen toch zo geobsedeerd door vers eten.
Ik leef al +5jaar op blikvoedsel en ik leef nog altijd en voel mij uitstekend.
Trouwens blikvoer kan je ook samen eten.
Omdat het lekker is misschien??? En een stuk gezonder ook.

Maar goed. Steek je toekomstige peuter maar op blikvoer en microgolfvoedsel.
__________________

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 18 oktober 2005 om 15:27.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2005, 16:03   #36
longhorn
Minister-President
 
longhorn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2005
Berichten: 5.721
Standaard

Kinderen zijn in de creche tijdens de (werk)dag. Wie heeft er dan last van? Gepensioneerden misschien...
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be