Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 augustus 2002, 14:24   #1
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

In Groot-Brittannië zijn twee meisjes ontvoerd. Na een grootscheepse actie werden ze niet terug gevonden. Aanvankelijk dacht men dat ze weggelopen waren maar nu groeit stilaan het vermoeden dat ze ontvoerd zijn.

Grote krantenmangaten hebben onmiddellijk een beloning uitgeloofd voor de tip die leidt naar de dader, en hopelijk zo naar de meisjes. zo maakt de Express Newspapers 1,6 miljoen euro vrij en heeft zijn geduchte concurrent slechts 235.000 euro veil.

Volgens mij ruikt dit naar klantenwerving op de rug van 2 spoorloze meisjes...
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2002, 21:14   #2
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Wel voor de ouders is dit geen platte commercie en medeleven staat voor hen niet op de eerste plaats maar het welzijn van hun kinderen.

Wat beide kranten eigenlijk doen is volledig hun vrijheid en zegt het spreekwoord niet:de enen zijn dood is de anderen niet zijn brood ?

De ouders zouden er eigenlijk alles voor doen om hun kinderen terug te hebben. De manier waarop stelt soms vragen. Destijds bij de ontvoeringen en de verdwijningen van diverse kinderen in België hebben de ouders ook alle mogelijke diverse kanalen gebruikt. Hier hebben de kranten niet zo'n middelen gebruikt als wat nu gebeurd in GB doch wie zijn wij om daar over te oordelen? Ik stel me soms zelf in de plaats en het moet een verschrikking zijn om zo iets mee te maken.

Later als alles voorbij is zal er misschien een bittere pil geslikt worden en is er de mogelijkheid dat men dit tegen hen zou kunnen misbruiken.
De vraag is: moeten ze dan die platte commercie niet gebruiken of misbruiken,als ze maar hun kinderen terug hebben of tenminste iets te weten komen.

Ik hoor jullie al komen:de profiteurs zullen ,helaas, maar al te veel zand in hun ogen strooien en zo valse hoop geven.
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2002, 09:52   #3
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

U hebt overschot van gelijk als u zegt dat de ouders dom zouden moeten zijn om de macht van de media niet te gebruiken om hun dierbaren terug bij zich te hebben.
Ik zeg dat de fout bij de persreuzen ligt! Ze spelen harteloos in op dergelijke materie. Het zou de ideale tijd zijn om verbondenheid te tonen, niet enkel met de familie maar met de totale -in dit geval- Britse bevolking. Een gemeenschappelijk voorstel zou dan een mogelijkheid zijn. Zo wordt toch nog steeds een zo groot mogelijk publiek bereikt, wat goed is voor de krant én de ouders.
De een zijn dood is de ander zijn brood geldt voor vele sectoren. Maar dergelijke laagbijdegrondse praktijken zijn in strijd met de journalistieke deontologie. Al wordt daar wel meer een loopje mee genomen in Groot-Brittannië!!!
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2002, 23:47   #4
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

U heeft ook gelijk als je spreekt over een gemeenschappelijk initiatief. Maar daar wringt het schoentje.Met welk geld zullen ze dit betalen? Gemeenschapsgeld? Oeieoei dan begint iedereen en voor ook welke reden zijn deel op te eisen.Waarom zij wel en wij niet? Begrijp je. Deontolgie wordt min of meer gebroken maar wie bepaald er wanneer deze gebroken wordt als er winst gemaakt wordt.Een vette kluif voor rechtbanken. Enerzijds ware het veel beter geweest wanneer de totale media een gezamelijke actie had gevoerd. Nu is dit beperkt tot een paar enkelingen. Nochthans zullen de anderen ook een deeltje van de koek krijgen.De krantenverkoop zal over het algemeen wel stijgen.Ik brtwijfel wanneer je jaren lang dezelfde krant leest plotseling zou veranderen.
Alles is mogelijk.Kwa deontologie in GB is inderdaad al de laatste tijd veel misgelopen.Herinner nog de pedofielenkwesties. Gelukkig heeft ons landje daar min of meer iets op gevonden,in verband met de verdwijn
ing van kinderen,nml childfocus. Veel ken ik er niet over maar voor zover ik weet zijn er tot heden geen noemenswaardige problemen van deze aard geweest
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 00:05   #5
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Laat ons gelukkig prijzen dat de tweede macht in ons land nog steeds strenge deontologische regels kent en ze ook naleeft. want dat is nu eenmaal het probleem met regels...

In GB had men ofwel een gemeenschappelijk bedrag kunnen uitloven of rekeningen op de goedheid van de bevolking of beide hetzelfde bedrag uitloven. Aan wie denk je dat de getuige de tip zal geven? Aan die waarvoor hij er 235.000 euro voor krijgt of aan die waar hij er bijna 7 keer zoveel voor krijgt. De hoogstbiedende krijgt de levensbelangrijke tip die aanzet kan geven tot de opsporing van twee meisje. Twee dochters van bezorgde ouders!

Ze zouden beter al een deel van het geld storten op een rekening voor die ouders zodat ze hun psycholoog kunnen betalen. Want die komt er zeker, en hopelijk moet men er de begrafenisondernemer niet mee bekostigen...

Heb trouwens iets merkwaardigs gezien op BBC vandaag. Ik weet niet of die methode ook in België gebruikt wordt. Er wordt een reconstructie gehouden met 2 meisjes van een vergelijkbare leeftijd in dezelfde kleren. De buren moeten toekijken. Zo wordt er gehoopt dat de buren via fotografische herkenning bepaalde feiten uit het geheugen kunnen terugroepen. Afwachten of het geholpen heeft, maar dit lijkt me geen slecht idee
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 09:35   #6
Linus
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Wat mij in dit verband opviel, is de Belgische aandacht hiervoor. Ik bedoel, de verdwijning van twee meisjes is nu niet bepaald wereldnieuws, zeker niet als het ergens anders gebeurt. Om het cru te zeggen, 't is dagelijkse kost.

En toch is het een van de hoofdpunten in het VRT-nieuws. "Waarom?", vraagt een mens zich af. Toch niet omdat de BBC het aandurfde om kritisch te zijn over onze eigen aanpak in de affaire Dutroux? Toch niet om, na een uiterst kritische reportage, aan te tonen dat er zich ook in het Verenigd Koninkrijk stinkende potjes bevinden?

Just a thought...

Linus
__________________
I'm a bee with a deadly sting!
Frank'n' Furter
Linus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 09:47   #7
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Wel daar brengt u iets zéér terecht naar voor. Alhoewel ik denk dat de VRT-methode niet zo doeltreffend zal zijn als die van de BBC! De BBC heeft op journalistiek vlak nu eenmaal een voetje (maat 56) voor op de Belgische. De impact zal verwaarloosbaar zijn en verwezen worden naar het jaarlijkse blooperprogramma...
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2002, 13:15   #8
RJF
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 juli 2002
Berichten: 51
Standaard

Is dat steeds weergeven van dat "bourgeois"-portret oo soms platte commercie ? politieke dan ? of bent u de woordvoerder van G. B.

Dat portret stoort. Daarbij is het nog van die omvang dat je niet overheen kunt kjiken, wat je wel kan met een tekst of slogan.

Trop is te veel, Pieterjan.

Het gaat irriteren en dan krijg je het tegengesteld effect van wat beoogd werd.
RJF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2002, 14:55   #9
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Het portret in samengang met de spreuk zorgen voor een versterking van beide. De geloofwaardigheid dat die man uitstraalt is ongeëvenaard in de Vlaamse politiek. Het intellect druipt er gewoon vanaf. Elke politiek geïnteresseerd geilt gewoon op dergelijke bekwame politici.

Lang leve het klonen!!!
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2002, 15:19   #10
Linus
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

[Verwijderd op vraag van PieterJan ]
__________________
I'm a bee with a deadly sting!
Frank'n' Furter
Linus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2002, 03:30   #11
FMisplon
Provinciaal Gedeputeerde
 
FMisplon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Locatie: (kot) Leuven | (thuis) Koolskamp
Berichten: 896
Stuur een bericht via MSN naar FMisplon
Standaard

Jip linus, problemen mee?
Pieterjan zijn teksten op politics.be (niet op het forum hé) zijn niet gekleurd denk ik... behalve dan natuurlijk de columns.... maar daar dienen columns voor. Maar bijv. zijn duidingsteksten zijn toch niet gekleurd?
__________________
Met vriendelijke groet,
Frederik Misplon
[size=2]Oprichter & Algemeen coördinator Politics.be[/size]
[size=1]Gegarandeerd 100% vrijwilligerswerk, Gegarandeerd 100% onafhankelijk
[/size]
FMisplon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2002, 08:04   #12
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linus
En deze man blijkt dan nog medewerker te zijn van het "onafhankelijke" politics.be... Zie onder andere


http://www.politics.be/modules.php?o...tid=125&page=1

En dan moet ik u nog meegeven dat uw informatie niet accuraat is. Jammergenoeg mag ik voorgaande tekst niet op mijn conto schrijven. Belangrijk punt journalistiek punt overgeslaan: check en dubbel-check!
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2002, 09:14   #13
Haroldvdk
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 maart 2002
Locatie: Kapellen
Berichten: 5
Stuur een bericht via MSN naar Haroldvdk
Standaard

Onze redactie waakt er heel streng over dat al de teksten die verschijnen door de molen der objectiviteit worden gehaald (indien nodig). Ik heb PieterJan - wiens politieke sympathieën mij overigens totaal onbekend waren - gevraagd om zich vooral toe te leggen op buitenlandse duiding. En zeg nu zelf, daar kan toch niets op tegen zijn he?

Groetjes
Harold van der Kraan
medewerker Politics.be
Haroldvdk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2002, 17:37   #14
jan breydel
Partijlid
 
jan breydel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 218
Standaard

Voor de ouders van de meisjes zijn de media misschien de laatste strohalm waaraan ze zich kunnen vastklampen...
Maar de reactie van de kranten om een beloning uit te loven voor de 'gouden tip' lijkt me toch wel overdreven.
Veel mensen zullen maar een tip uit hun duim zuigen om het geld te proberen op strijken.
Er zullen zovele tips binnenkomen dat de politie een overvloed aan nutteloze informatie heeft dat ze niet meer weten waar ze moeten beginnen zoeken!
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2002, 10:01   #15
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Geld trekt aan! Voor zo'n bedragen willen zeker tientallen mensen een leugentje plegen.

Gisteren zijn trouwens 2 mensen opgepakt. De conciërge van de school en zijn vriendin een ontslagen assistent-leerkracht.
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2018, 09:28   #16
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Voor een testje.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be