Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 3 september 2016, 11:16   #161
Tóraí
Lokaal Raadslid
 
Tóraí's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Locatie: Radenrepubliek Libertaristan
Berichten: 355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Dan rijst de vraag of Mohammed een salafist avant la lettre was of niet.
Indien ja, dan zouden de zgn ‘gematigde’ moslims zich openlijk van hem dienen af te keren.
Indien neen, blijft hij toch een onverdraagzame geweldenaar die andersdenkenden en critici liet afslachten:

http://www.answering-islam.org/Dutch...dedichters.htm

Hoe men dat ook bekijkt, geweld blijkt inherent te zijn aan de islam an sich, hoe ‘vredelievend’ men dit dogma ook mag voorstellen.
En �*ls men een waarlijk goede en/of vredevolle moslim kent, dan ligt dat niet aan de islam als zodanig, maar heel waarschijnlijk aan het goede/aangeboren karakter van die mens zelf.
Ik zou zeggen dat Mohammed uiteraard als krijgsheer in de laatste tien jaren van zijn leven gewelddadig was, en dat dit Islam een zeker inherent geweld kan geven. En het salafisme lijkt alleen daar oog voor te hebben. Het verschil zit hem in de drijfveren, denk ik. Mohammed was een krijgsheer, een veroveraar, maar geen terrorist.

Zowat alles wat we weten over Mohammed komt uit Islamitische bronnen. Uiteindelijk gaat het daarin om een lang conflict met Mecca, dat hen eerder lange tijd vervolgd had. In de Islam van Mohammed dus geen sprake van de andere wang toekeren. Maar bon, zoiets zou eigenlijk enkel als vergoelijking van vrijheidsstrijders etcetera kunnen dienen. Later ging dit voort naar een zekere eenmaking van Arabië, iets dat ook onze Europese geschiedenis niet vreemd.

Wat de Islam betreft in de periode kort na Mohammed, de periode van de echt grote veroveringen, zelfs daar kunnen we een groot verschil zien met de Salafistische visie. Het kan eigenlijk omschreven worden als een strijd tegen de Byzantijnen en de Sassaniden, vanuit hun oogpunt eigenlijk onderdrukkers. In Egypte werden ze bijvoorbeeld onthaald als bevrijders door de Kopten.

Veel gewelddadiger en proactiever dan de oorsprong van het Christendom dus, uiteraard, maar verre van de vrijgeleide voor zwaar geweld en terrorisme in de Salafistische trant. Het behandelen van dhimmi’s als tweederangsburgers is ook van later, en de vroegste documenten die als “rechtvaardiging” worden aangehaald blijken naar wat ik recentelijk las vervalsingen te zijn. Desondanks nog steeds een minder fraai fundament dan andere religies, maar niet iets dat onoverkomelijk is.


Citaat:
De Romantiek kon zich vrijelijk uiten in allerlei dialogen en kunstvormen en had ook de Verlichting als basis waartegen ze zich kon afzetten.
De islam gaf die vrijheid niet, omdat elke poging tot vooruitgang op intellectueel gebied in de kiem werd gesmoord waarbij idd, zoals je schrijft, ook het ‘softe’ soefisme werd vervolgd, hoewel zelfs de ‘softheid’ van die islamstroming met een stevige korrel zout mag genomen worden:

http://www.kifkif.be/cult/over-het-s...-schallenbergh

Nogmaals, zelfs met de ‘meest tolerante’ islamversie als beleid, zouden mensen als jij en ik het redelijk moeilijk hebben om daardoor geregeerd te worden, gezien ook het soefisme redelijk veraf staat van het libertaire karakter van vrijdenken.
Ik noemde het milder in de zin dat die mystiek het droge legalisme inperkt. Ook bij het Christendom zijn de mystieke tradities doorgaans een stuk conservatiever, maar het conservatisme is van een heel andere aard dan het droge conservatisme van bepaalde protestanten.

Citaat:
Moslims zouden dan ook (eerst) een vorm van subtiele humor moeten leren ontwikkelen, waarbij relativisme, zelfspot en zelfs snedig sarcasme over de eigen (volkse) gedragingen niet geschuwd wordt, zoals dat bv wel mogelijk is in joodse en westerse samenlevingen.
De islamitische moppentappers en standup comedians zijn dan op slechts 1 hand te tellen en dan nóg voel je een soort van voorzichtige terughoudendheid, om vooral niet te ver te gaan.
“It is the test of a good religion whether you can joke about it.” — G.K. Chesterton

Probleem is natuurlijk mogelijk wel dat de aanhoudende onrusten in het Midden-Oosten zulk een evolutie bemoeilijkt.

Citaat:
Ik kan me niet ontdoen van een analoog gevoel, dat overeenkomt met de hedendaagse groeiende aversie van de Europese bevolkingen tegen hun nationale regeringen en de overkoepelende EU-dominantie, die gewoonweg negeren wat er leeft bij de ‘gewone’ man/vrouw en elke vorm van terechte beleidskritiek argumentloos bestempelen als ‘racisme en discriminatie’.

De afstand tussen ‘common sense’ en de wereldvreemde houding van de huidige poco-machthebbers leidt dan ook tot een kafkaanse vervreemding en zal in de toekomst mss wel leiden tot brandhaarden op eigen grond.
Laten we dan maar hopen dat het eindresultaat de moeite zal zijn.
Ja, er rommelt hier heel wat. Dan nog eens alle buitenlandse belangen (misschien zelfs nog eerder AKP-aanhang dan Islamisten), en je hebt het perfecte recept voor rampen.

Citaat:
Ik hoop alvast met je mee, maar als zelfs de topjudassen van het Westen (VS+EU) collaboreren met SA en het IS-gebroed en die salafistische middeleeuwers zelfs van tonnen wapens voorzien, dan lijkt me die gestelde hoop wat voorbarig te zijn.
Zij hebben immers alle belang bij de huidige onderlinge verdeeldheid.
Zeker en vast. Iran verliest hierdoor ook nog eens bondgenoten (Syrië, Soedan), waardoor SA nog machtiger komt te staan.

Citaat:
Begrijpelijk, er lijkt vandaag wel geen andere visie (meer) mogelijk te zijn, mede geïnduceerd door de doorgeslagen dominantie van die Marxistische kritiek op de (eigen) cultuur in academische kringen, een intellectueel monopolie dat geen andere aanpak/visie meer toelaat, op straffe van uitsluiting en/of ‘slechte punten’.
Men leert hier mensen al die nieuwe "approaches" al vooraleer men de knepen van het vak onder de knie heeft, wat in bepaalde richtingen helemaal desastreus is.

Citaat:
Schoolgaande jeugd wordt dan ook steeds meer onderwezen, om als kritiekloze economische slaafjes af te studeren.
In die link over thuisonderwijs doet John Gatto daar alvast ’n kritisch boekje over open, ervaren als ie is als ex-leraar.
Die maakt dan ook brandhout over de leermethodiek van het klassieke onderwijs, niet zozeer over de kennis an sich, maar op de manier waarop die wordt onderwezen.
Mss is dat ook wel de/een reden waarom er zoveel studenten vroegtijdig afhaken.
Als misschien initiatieven als Khan Academy vertaald konden worden naar het Nederlands…

Ja, de methode is erg verkeerd. Ik heb eigenlijk zelf nog het meest gehad aan enkele strenge leerkrachten van de oude trant, omdat die nog een enigszins werkbare methode hebben. In tegenstelling tot hippere jonge leerkrachten die nog niet eens de klas konden beheersen, laat staan hun leerstof doorgeven. De klok terugdraaien is uiteraard ook niet goed, maar we lijken nu ook alleen maar achteruit te gaan.
__________________
Ik verwerp mijn vroegere denkbeelden.
Tóraí is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be