Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 oktober 2013, 21:23   #1
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard Discriminatie van nachtraven

Onze maatschappij is sterk bezig tegen de meeste vormen van discriminatie. Sommige van die strijden zijn nuttig, andere zijn sterk gehypertrofeerd.
Echter zijn er bepaalde groepen die gewoonweg geen bescherming krijgen.

Nachtraven bijvoorbeeld.

Nachtraven zijn mensen bij wie het natuurlijk slaapritme waarbij zij zich comfortabel voelen, verschoven is tegenover de fysische dagcyclus. Zij worden later wakker en gaan heel laat slapen. Doorgaans is een nachtraaf productiever in de late uurtjes, in de rust van de nacht.

Ondanks onderzoeken die aantonen dat nachtraven minstens even intelligent zijn als diegenen die conformeren aan het oneironormatief patroon, zijnde het vroeg opstaan en vroeg gaan slapen, worden wij blootgesteld aan discriminatie, ridiculisering en nodeloze stigmatisering.

Discriminatie: er wordt geen enkele rekening houden met nachtmensen in de meeste werkomgevingen. Examens en lessen bijvoorbeeld, beginnen zeer vroeg, dit terwijl een vroeg examen de kansen van een nachtpersoon sterk vermindert. Dit druist volgens mij tegen de regelgeving van Gelijke Onderwijskansen. Op de werkvloeren kan men, als men niet in ploegen werkt, een voldoende hoge functie bekleedt of zelfstandige is, zich niet volledig ontplooien als nachtpersoon. Dit vermindert de productiviteit van de meest intelligente deel van de bevolking, wat de economie en de vooruitgang niet ten goede komt.

Ridiculisering en stigmatisering: laat gaan slapen wordt gezien als onverantwoordelijk en decadent, laat opstaan als luiheid en ongeschiktheid. Mensen die laat wakker zijn, worden geacht geen werk te hebben, veel te drinken, hun tijd nutteloos te verdoen en niet capabel te zijn om te reageren op kritieke situaties.



Om toch mee te draaien met de oneironormatieve maatschappij moeten nachtraven hun natuurlijk dagritme aanpassen, wat tot oververmoeidheid, stress, onregelmatige slaappatronen en een verlaagde productiviteit leidt.


Waarom wordt er hier geen beleidskwestie van gemaakt?
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 21:27   #2
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Onze maatschappij is sterk bezig tegen de meeste vormen van discriminatie. Sommige van die strijden zijn nuttig, andere zijn sterk gehypertrofeerd.
Echter zijn er bepaalde groepen die gewoonweg geen bescherming krijgen.

Nachtraven bijvoorbeeld.

Nachtraven zijn mensen bij wie het natuurlijk slaapritme waarbij zij zich comfortabel voelen, verschoven is tegenover de fysische dagcyclus. Zij worden later wakker en gaan heel laat slapen. Doorgaans is een nachtraaf productiever in de late uurtjes, in de rust van de nacht.

Ondanks onderzoeken die aantonen dat nachtraven minstens even intelligent zijn als diegenen die conformeren aan het oneironormatief patroon, zijnde het vroeg opstaan en vroeg gaan slapen, worden wij blootgesteld aan discriminatie, ridiculisering en nodeloze stigmatisering.

Discriminatie: er wordt geen enkele rekening houden met nachtmensen in de meeste werkomgevingen. Examens en lessen bijvoorbeeld, beginnen zeer vroeg, dit terwijl een vroeg examen de kansen van een nachtpersoon sterk vermindert. Dit druist volgens mij tegen de regelgeving van Gelijke Onderwijskansen. Op de werkvloeren kan men, als men niet in ploegen werkt, een voldoende hoge functie bekleedt of zelfstandige is, zich niet volledig ontplooien als nachtpersoon. Dit vermindert de productiviteit van de meest intelligente deel van de bevolking, wat de economie en de vooruitgang niet ten goede komt.

Ridiculisering en stigmatisering: laat gaan slapen wordt gezien als onverantwoordelijk en decadent, laat opstaan als luiheid en ongeschiktheid. Mensen die laat wakker zijn, worden geacht geen werk te hebben, veel te drinken, hun tijd nutteloos te verdoen en niet capabel te zijn om te reageren op kritieke situaties.



Om toch mee te draaien met de oneironormatieve maatschappij moeten nachtraven hun natuurlijk dagritme aanpassen, wat tot oververmoeidheid, stress, onregelmatige slaappatronen en een verlaagde productiviteit leidt.


Waarom wordt er hier geen beleidskwestie van gemaakt?
Omdat men dit soort huilie huilie gedoe terecht negeert. Er bestaan inderdaad nacht en ochtendmensen. Alleen er bestaat ook nog zoiets als aanpassingsvermogen.

Zo ben ik ook een nachtmens. Maar met een beetje motivatie dwing ik mijzelf gewoon om relatief vroeg te gaan slapen en weer vroeg uit mijn bed te gaan (als ik dat moet). Mensen die beweren dat niet te kunnen moeten eens stoppen met hun zelfmedelijden en iets doen aan mentaliteit.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 21:28   #3
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

Het is zelfs zo dat de wetgeving mensen die s'nachts een zaak wensen te draaien, sterk in hun mogelijkheden beperkt: zij krijgen ofwel een expliciet verbod op hun activiteit, of moeten een meerkost betalen.

Arbeidsomstandigheden die voor een nachtraaf volledig natuurlijk zijn (ik schiet vaak pas in gang met programmeren na 10 uur en om 12 of 1 uur s'nachts zit ik op mijn productiepiek) worden gestigmatiseerd als ongezond en onmenselijk.

Het ontmenselijken van een natuurlijke leefgewoonte van een hele groep mensen is volgens mij strijdig met het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 21:31   #4
six
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 oktober 2013
Locatie: Groot-Zurenborg
Berichten: 5.341
Standaard

De tegenargumenten bestaan doorgaans uit dezelfde soort onmenselijke uitspraken zoals men poogt te doen voor homoseksuelen en gelovigen: pas je aan!

Zo moesten homoseksuelen vroeger gewoon ermee stoppen en een heteroseksuele verhouding aangaan, en worden moslims verwacht dat zij een integraal deel van hun identiteit laten vallen om in te passen in een twijfelachtige "norm" van de samenleving (toch kan niemand uitleggen waarom een hoofddoek concreet stoort aan een loket).

Dezelfde drogredenen worden gebruikt om nachtmensen te dwingen hun zijn te verdringen.
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 21:34   #5
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
De tegenargumenten bestaan doorgaans uit dezelfde soort onmenselijke uitspraken zoals men poogt te doen voor homoseksuelen en gelovigen: pas je aan!

Zo moesten homoseksuelen vroeger gewoon ermee stoppen en een heteroseksuele verhouding aangaan, en worden moslims verwacht dat zij een integraal deel van hun identiteit laten vallen om in te passen in een twijfelachtige "norm" van de samenleving (toch kan niemand uitleggen waarom een hoofddoek concreet stoort aan een loket).

Dezelfde drogredenen worden gebruikt om nachtmensen te dwingen hun zijn te verdringen.
Dat is geen drogredenring. Dat is gewoon zoals het werkt.

Het is allemaal heel leuk dat utopische gelul, maar je schiet daar helemaal niets mee op. Dit systeem is nu eenmaal het meest gunstig voor ochtendmensen, deal with it en pas je aan.

Of zorg er voor dat je een uitkering kan krijgen en wordt vriendjes met mensen van occupy.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 21:38   #6
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

En als je een beetje zelfrespect hebt probeer je ook gewoon niet elke dag laat naar bed te gaan.

Erg goed voor je gezondheid is dat namelijk niet.

http://www.nu.nl/gezondheid/2507981/...-slechter.html
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2013, 21:41   #7
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Al moet ik ook wel nuance aan mijn post brengen. Want zo is er onderzocht dat ochtendmensen over het algemeen gelukkiger zijn. Maar dat komt omdat ochtendmensen veel minder snel in een sociale jetlag komen.

Omdat dit systeem wel past bij het dagritme van ochtendmensen en andersom (bij nachtmensen) geldt dat niet.

Zo is het dus ook dat nachtmensen meer depressies hebben. En dat is natuurlijk niet wenselijk.

Maaarrrrrrr, er is ook iets positiefs voor de nachtbeesten onder ons.

http://www.faqt.nl/recent/nachtmense...ends-creatief/

Laatst gewijzigd door Nietzsche : 22 oktober 2013 om 21:43.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 00:04   #8
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
De tegenargumenten bestaan doorgaans uit dezelfde soort onmenselijke uitspraken zoals men poogt te doen voor homoseksuelen en gelovigen: pas je aan!

Zo moesten homoseksuelen vroeger gewoon ermee stoppen en een heteroseksuele verhouding aangaan, en worden moslims verwacht dat zij een integraal deel van hun identiteit laten vallen om in te passen in een twijfelachtige "norm" van de samenleving (toch kan niemand uitleggen waarom een hoofddoek concreet stoort aan een loket).

Dezelfde drogredenen worden gebruikt om nachtmensen te dwingen hun zijn te verdringen.
Jij bent een homoseksuele moslim-nachtraaf ? Ze stelen als de raven in het holst van de nacht, en botvieren op dat moment ook hun door de religie verboden lusten !
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 00:08   #9
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Al moet ik ook wel nuance aan mijn post brengen. Want zo is er onderzocht dat ochtendmensen over het algemeen gelukkiger zijn. Maar dat komt omdat ochtendmensen veel minder snel in een sociale jetlag komen.

Omdat dit systeem wel past bij het dagritme van ochtendmensen en andersom (bij nachtmensen) geldt dat niet.

Zo is het dus ook dat nachtmensen meer depressies hebben. En dat is natuurlijk niet wenselijk.

Maaarrrrrrr, er is ook iets positiefs voor de nachtbeesten onder ons.

http://www.faqt.nl/recent/nachtmense...ends-creatief/
Als je een nachtmens bent zoek een nachtjob hé. Nachtcafé-baas of kelner, portier voor nachtclub of discoteek, nachtwaker, veiligheidsagent, politieagent, hoer, inbreker, er zijn zo veel nachtjobs...Zelfs in de fabrieken zijn er die de nacht doen. Er zijn ook zelfstandigen die thuis werken, op de computer, kan ook s'nacht gebeuren...
Waar is het probleem dus ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 00:35   #10
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Jij bent een homoseksuele moslim-nachtraaf ? Ze stelen als de raven in het holst van de nacht, en botvieren op dat moment ook hun door de religie verboden lusten !
MUAHAHAHAHA !!!!

Jij he.....
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 00:36   #11
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Als je een nachtmens bent zoek een nachtjob hé. Nachtcafé-baas of kelner, portier voor nachtclub of discoteek, nachtwaker, veiligheidsagent, politieagent, hoer, inbreker, er zijn zo veel nachtjobs...Zelfs in de fabrieken zijn er die de nacht doen. Er zijn ook zelfstandigen die thuis werken, op de computer, kan ook s'nacht gebeuren...
Waar is het probleem dus ?
Zeg ik soms dat er een probleem is?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 06:50   #12
ZION
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 november 2012
Locatie: Stad op Sporen
Berichten: 1.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
De tegenargumenten bestaan doorgaans uit dezelfde soort onmenselijke uitspraken zoals men poogt te doen voor homoseksuelen en gelovigen: pas je aan!

Zo moesten homoseksuelen vroeger gewoon ermee stoppen en een heteroseksuele verhouding aangaan, en worden moslims verwacht dat zij een integraal deel van hun identiteit laten vallen om in te passen in een twijfelachtige "norm" van de samenleving (toch kan niemand uitleggen waarom een hoofddoek concreet stoort aan een loket).

Dezelfde drogredenen worden gebruikt om nachtmensen te dwingen hun zijn te verdringen.
Lieverd, ik deed 30 jaar continue-shift. En mijn "zijn" is nooit verdrongen.

De Rechten van de Mens.....is het "kontpapier" zacht genoeg ?

U kan klacht indienen wegens "een niet menswaardige wijze van kakken".
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 07:27   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik weet al jaren wat mijn "natuurlijk ritme" is. Van 11's morgens tot 3-4 's nachts.
Ik heb een tijd permanente late shift gedaan. Ideaal voor het ritme, maar rotslecht voor sociaal leven en de tijd benodigd om het dagelijkse leven in te vullen.
Mijn ouders noch de buren waren blij met mijn 23-3u knutselpartijen in de garage.

Nu werk ik permanente nachten. Valt iets minder goed mee, maar verklaart wel waarom ik bijna 24u op 24u kan posten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2013, 16:33   #14
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Onze maatschappij is sterk bezig tegen de meeste vormen van discriminatie. Sommige van die strijden zijn nuttig, andere zijn sterk gehypertrofeerd.
Echter zijn er bepaalde groepen die gewoonweg geen bescherming krijgen.

Nachtraven bijvoorbeeld.

Nachtraven zijn mensen bij wie het natuurlijk slaapritme waarbij zij zich comfortabel voelen, verschoven is tegenover de fysische dagcyclus. Zij worden later wakker en gaan heel laat slapen. Doorgaans is een nachtraaf productiever in de late uurtjes, in de rust van de nacht.

Ondanks onderzoeken die aantonen dat nachtraven minstens even intelligent zijn als diegenen die conformeren aan het oneironormatief patroon, zijnde het vroeg opstaan en vroeg gaan slapen, worden wij blootgesteld aan discriminatie, ridiculisering en nodeloze stigmatisering.

Discriminatie: er wordt geen enkele rekening houden met nachtmensen in de meeste werkomgevingen. Examens en lessen bijvoorbeeld, beginnen zeer vroeg, dit terwijl een vroeg examen de kansen van een nachtpersoon sterk vermindert. Dit druist volgens mij tegen de regelgeving van Gelijke Onderwijskansen. Op de werkvloeren kan men, als men niet in ploegen werkt, een voldoende hoge functie bekleedt of zelfstandige is, zich niet volledig ontplooien als nachtpersoon. Dit vermindert de productiviteit van de meest intelligente deel van de bevolking, wat de economie en de vooruitgang niet ten goede komt.

Ridiculisering en stigmatisering: laat gaan slapen wordt gezien als onverantwoordelijk en decadent, laat opstaan als luiheid en ongeschiktheid. Mensen die laat wakker zijn, worden geacht geen werk te hebben, veel te drinken, hun tijd nutteloos te verdoen en niet capabel te zijn om te reageren op kritieke situaties.



Om toch mee te draaien met de oneironormatieve maatschappij moeten nachtraven hun natuurlijk dagritme aanpassen, wat tot oververmoeidheid, stress, onregelmatige slaappatronen en een verlaagde productiviteit leidt.


Waarom wordt er hier geen beleidskwestie van gemaakt?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
De tegenargumenten bestaan doorgaans uit dezelfde soort onmenselijke uitspraken zoals men poogt te doen voor homoseksuelen en gelovigen: pas je aan!

Zo moesten homoseksuelen vroeger gewoon ermee stoppen en een heteroseksuele verhouding aangaan, en worden moslims verwacht dat zij een integraal deel van hun identiteit laten vallen om in te passen in een twijfelachtige "norm" van de samenleving (toch kan niemand uitleggen waarom een hoofddoek concreet stoort aan een loket).

Dezelfde drogredenen worden gebruikt om nachtmensen te dwingen hun zijn te verdringen.
²
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be