Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 september 2017, 14:58   #1
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard Adviesraad EU: Stop met voorrangsregelingen voor homeopathie

De EASAC (mooie afkorting, lekker kort) heeft advies uitgebracht aan de EU: Stop met fabrikanten spullen die duidelijk geen medicijnen zijn te laten aanprijzen als medicijnen, stop met het toelaten van deze spullen op de markt zonder het soort onderzoek wat elk wel werkend medicijn ook moet kunnen laten zien, en stop met het legitimizeren van deze te dure placebo's door ze in de apotheek naast de echte middelen te verkopen. Bovendien moeten alle medicijnen die wel verkocht mogen worden gelabeled worden op de manier waarop echte medicijnen gelabeled worden, met bijvoorbeeld een fatsoenlijke ingredientenlijst.

Homeopathie, een bedrijfstak met een jaarlijkse omzet rond de miljard euro in Europa, moet hun wonderolietjes als geneesmiddelen gaan behandelen als ze ze als geneesmiddelen willen blijven verkopen, luidt het advies. Vanuit het homeopathische kamp klinkt kritiek: "De EASAC denkt vanuit een puur scheikundig model: een middel kan pas werken als er werkzame moleculen in zitten. Terwijl wij zeggen: veel belangrijker is dát het werkt, en dat doen onze spullen dus niet, lik mijn kloten EU!" (Licht geparaphraseerd, al is dat misschien wel geen woord in het Nederlands.)

Goed nieuws, of een te brute straf voor een bedrijfstak die er enkel maar voor zorgt dat tante Trudia haar zelfverzonnen kwaaltjes ook weer zelfverzonnen kan genezen? Ik denk zelf dat het hoe dan ook weleens een flinke impact kan gaan hebben als hier iets mee gedaan wordt.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2017, 16:00   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
De EASAC (mooie afkorting, lekker kort) heeft advies uitgebracht aan de EU: Stop met fabrikanten spullen die duidelijk geen medicijnen zijn te laten aanprijzen als medicijnen, stop met het toelaten van deze spullen op de markt zonder het soort onderzoek wat elk wel werkend medicijn ook moet kunnen laten zien, en stop met het legitimizeren van deze te dure placebo's door ze in de apotheek naast de echte middelen te verkopen. Bovendien moeten alle medicijnen die wel verkocht mogen worden gelabeled worden op de manier waarop echte medicijnen gelabeled worden, met bijvoorbeeld een fatsoenlijke ingredientenlijst.

Homeopathie, een bedrijfstak met een jaarlijkse omzet rond de miljard euro in Europa, moet hun wonderolietjes als geneesmiddelen gaan behandelen als ze ze als geneesmiddelen willen blijven verkopen, luidt het advies. Vanuit het homeopathische kamp klinkt kritiek: "De EASAC denkt vanuit een puur scheikundig model: een middel kan pas werken als er werkzame moleculen in zitten. Terwijl wij zeggen: veel belangrijker is dát het werkt, en dat doen onze spullen dus niet, lik mijn kloten EU!" (Licht geparaphraseerd, al is dat misschien wel geen woord in het Nederlands.)

Goed nieuws, of een te brute straf voor een bedrijfstak die er enkel maar voor zorgt dat tante Trudia haar zelfverzonnen kwaaltjes ook weer zelfverzonnen kan genezen? Ik denk zelf dat het hoe dan ook weleens een flinke impact kan gaan hebben als hier iets mee gedaan wordt.
Voor mijn part slikt iedereen wat-ie wil.
Al kan je natuurlijk vragen stellen bij iemand die naar homeopathie grijpt als-ie met een besmettelijke ziekte rondloopt. Hoewel zo iemand langs de andere kant natuurlijk ook gewoon niets kan gebruiken en dan ook besmettelijk rond blijft lopen...

In ieder geval: het gaat me wel te ver als mijn belastingsgeld wordt gebruikt om flesjes water terug te betalen aan mensen die geloven dat ze daar van gaan genezen. Draai en keer het hoe je wil: het blijft water. En dat terug laten betalen door de ziekenkas is al even van de pot gerukt als geloven dat de aarde nog maar 5000 jaar bestaat.

Overigens krijgt nu eindelijk mijn diploma chemie terug wat waarde want zolang homeopathie algemeen als werkend wordt beschouwd ging ik er van uit dat mijn diploma enkel nog kon dienen om aan de muur te hangen.
Een overheid die homeopathie terugbetaalt en tegelijkertijd diploma's chemie erkent weet niet goed waar ze mee bezig zijn. Het is het één of het ander.

Vandaar ook dat ik de reactie van de sector zo belachelijk vindt: 'De studie gaat enkel uit van een scheikundig model!' Wat verwachten die dan? Dat geneesmiddelen goedgekeurd moeten worden op basis van hun kleur, smaak of vlot bekkende naam?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2017, 16:31   #3
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
De EASAC (mooie afkorting, lekker kort) heeft advies uitgebracht aan de EU: Stop met fabrikanten spullen die duidelijk geen medicijnen zijn te laten aanprijzen als medicijnen, stop met het toelaten van deze spullen op de markt zonder het soort onderzoek wat elk wel werkend medicijn ook moet kunnen laten zien, en stop met het legitimizeren van deze te dure placebo's door ze in de apotheek naast de echte middelen te verkopen. Bovendien moeten alle medicijnen die wel verkocht mogen worden gelabeled worden op de manier waarop echte medicijnen gelabeled worden, met bijvoorbeeld een fatsoenlijke ingredientenlijst.

Homeopathie, een bedrijfstak met een jaarlijkse omzet rond de miljard euro in Europa, moet hun wonderolietjes als geneesmiddelen gaan behandelen als ze ze als geneesmiddelen willen blijven verkopen, luidt het advies. Vanuit het homeopathische kamp klinkt kritiek: "De EASAC denkt vanuit een puur scheikundig model: een middel kan pas werken als er werkzame moleculen in zitten. Terwijl wij zeggen: veel belangrijker is dát het werkt, en dat doen onze spullen dus niet, lik mijn kloten EU!" (Licht geparaphraseerd, al is dat misschien wel geen woord in het Nederlands.)

Goed nieuws, of een te brute straf voor een bedrijfstak die er enkel maar voor zorgt dat tante Trudia haar zelfverzonnen kwaaltjes ook weer zelfverzonnen kan genezen? Ik denk zelf dat het hoe dan ook weleens een flinke impact kan gaan hebben als hier iets mee gedaan wordt.
Dit wist ik niet. Blijkbaar zijn er meer privileges voor de 'gelovers' in het bovennatuurlijke (of het onwetenschappelijke).
Net zoals terugbetaling van religieuze besnijdenis moet afgeschaft worden, moet ook hier een onrechtvaardig privilege afgeschaft worden.

Er is nog veel werk voor de boeg.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2017, 16:40   #4
Yog Sothoth
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 december 2013
Locatie: Dieper in de aarde, dieper in je gat
Berichten: 1.260
Standaard

Verbieden zal weinig uithalen, het bloed kruipt toch waar het niet gaat. Zwaar belasten (ik zou het "kwaktax" noemen) en de opbrengst doorstorten aan de ziekenfondsen. Uiteraard geen terugbetaling meer!
Verder doet iedereen vanaf zijn 18de wat hij wil, maar als kleuters sterven aan een infectie omdat hun ouders zo nodig kwakzalverij willen gebruiken in plaats van echte medicijnen mogen die gerust vervolg worden voor doodslag.
Yog Sothoth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2017, 02:53   #5
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.601
Standaard M.a.w.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Voor mijn part slikt iedereen wat-ie wil.
Al kan je natuurlijk vragen stellen bij iemand die naar homeopathie grijpt als-ie met een besmettelijke ziekte rondloopt. Hoewel zo iemand langs de andere kant natuurlijk ook gewoon niets kan gebruiken en dan ook besmettelijk rond blijft lopen...

In ieder geval: het gaat me wel te ver als mijn belastingsgeld wordt gebruikt om flesjes water terug te betalen aan mensen die geloven dat ze daar van gaan genezen. Draai en keer het hoe je wil: het blijft water. En dat terug laten betalen door de ziekenkas is al even van de pot gerukt als geloven dat de aarde nog maar 5000 jaar bestaat.

Overigens krijgt nu eindelijk mijn diploma chemie terug wat waarde want zolang homeopathie algemeen als werkend wordt beschouwd ging ik er van uit dat mijn diploma enkel nog kon dienen om aan de muur te hangen.
Een overheid die homeopathie terugbetaalt en tegelijkertijd diploma's chemie erkent weet niet goed waar ze mee bezig zijn. Het is het één of het ander.

Vandaar ook dat ik de reactie van de sector zo belachelijk vindt: 'De studie gaat enkel uit van een scheikundig model!' Wat verwachten die dan? Dat geneesmiddelen goedgekeurd moeten worden op basis van hun kleur, smaak of vlot bekkende naam?
Goed zo, er is nog toekomst voor wijwater! (Een ietwat kortere samenvatting van het bovenstaande.)
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2017, 12:07   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.826
Standaard

Het is een argument te meer om,ten eerste,Homeopathische middelen NIET als geneesmiddel te erkennen en bijgevolg ook hun terugbetaling door (aan de burger verplichte!-) ziekenfondsen verder te blokkeren.

Verder zit de terugbetaling van homeopathie blijkbaar in sommige extra-paketten bij sommige ziekenfondsen en verzekeraars.Zolang daar geen gelden uit de VERPLICHTE ziekteverzekering bij gemoeid zijn...welaan dan...maar men zou dat toch beter heroverwegen...


Die eindeloze verhalen van mensen die met "Homeopathie" geholpen zijn komen neer op een beperkt aantal zaken:

1) Er is hen door de zgn "klassieke" geneeskunde een verkeerde diagnose en therapie voorgeschoteld

2) De meeste "aandoeningen" waar we in ons vetgemeste Westen over menen te moeten klagen genezen eigenlijk vanzelf,ongeacht de "therapie"...

Als men verder "Homeopathische middelen" wenst te verkopen,kompleet met eventueel het verhaaltje van een "verzorger" erbij...welaan dan,maar laat het de officiele,verplichte,ziekteverzekring geen cent kosten en de terminologie "dokter","geneeskunde" en "geneesmiddel" mag onder geen beding gebruikt worden.!
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be