Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mogen homo's geweigerd worden bij dienstverlening?
Ja, maar enkel vanuit religieus-etisch standpunt. 10 32,26%
Nee, dat etisch standpunt speelt geen rol 21 67,74%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 oktober 2005, 20:01   #21
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Die notaris heeft zich te houden aan de wet en aan zijn beroep!

En euh mag een dokter ook hulp weigeren aan een homo als blijkt dat die bv. binnengebracht wordt na een levensgevaarlijk verkeersongeval? Nee toch, wel idem dito.

Oh ja nog iets, moest er een notaris hulp weigeren aan een vb-koppel omdat zijn geweten het niet toelaat er zou hier ook wel moord en brand geschreeuwd worden door de aanhangers van die partij maar ja hé...
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 22:14   #22
Apocalyps
Minister
 
Apocalyps's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2005
Berichten: 3.697
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Toch wel. In Nederland kan een ambtenaar zich hierop beroepen. De beëdiging heeft hiermee niets te maken trouwens.
In Nederland dus!
__________________
Het onbekende verklaren met het bekende is een logische procedure, het bekende verklaren met het onbekende is een vorm van theologische waanzin.
Apocalyps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 22:17   #23
Manuel*
Staatssecretaris
 
Manuel*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2004
Berichten: 2.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
In Nederland kan een ambtenaar zich hierop beroepen.
Ik betwijfel dat ten zeerste, maar zelfs als het zo is, zijn we hier gelukkig in België, waar dit soort van ontoelaatbare discriminatie bestraft wordt.
__________________

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 22:32   #24
Georgette
Banneling
 
 
Georgette's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 oktober 2005
Berichten: 17
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
Ik betwijfel dat ten zeerste, maar zelfs als het zo is, zijn we hier gelukkig in België, waar dit soort van ontoelaatbare discriminatie bestraft wordt.
voor hoelang nog ?
Georgette is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 22:45   #25
Manuel*
Staatssecretaris
 
Manuel*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2004
Berichten: 2.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgette
voor hoelang nog ?
Heeft u aanwijzingen dat er een wetswijziging op til is?
__________________

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 23:14   #26
longhorn
Minister-President
 
longhorn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 juli 2005
Berichten: 5.721
Standaard

Zo'n toestanden mag je wel verwachten als je teveel te vlug door de mensen hun strot duwt. Vooral dat er geen meerderheid voor was, tenzij iemand mij de uitslag van het referendum kan mailen.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 23:29   #27
Manuel*
Staatssecretaris
 
Manuel*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2004
Berichten: 2.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn
Zo'n toestanden mag je wel verwachten als je teveel te vlug door de mensen hun strot duwt. Vooral dat er geen meerderheid voor was, tenzij iemand mij de uitslag van het referendum kan mailen.
Referendum? Over wat?
__________________

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 02:12   #28
Fille van de Foor
Gouverneur
 
Fille van de Foor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.404
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgette
De notaris heeft gelijk, hij moet zich tenslotte ook verantwoorden aan God bij de Grote Dag Des Oordeels
Zal wel niet... God heeft immers zijn eigen notaris die alles opschrijft in het grote boek: Sinterklaas. En op 't eind mag Sinte Pieter de balans opmaken.
Fille van de Foor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 02:20   #29
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor
Zal wel niet... God heeft immers zijn eigen notaris die alles opschrijft in het grote boek: Sinterklaas. En op 't eind mag Sinte Pieter de balans opmaken.
God, is dat niet dienen gast de mens geschapen heeft naar zijn eigen evenbeeld (dus ook de holebi's?). Volgens een recent onderzoek zou homoseksualiteit voor een stuk genetisch bepaald zijn. Dat gen is een creatie van God, die er waarschijnlijk dan ook wel een bedoeling mee had. Volgens mij is die bedoeling om te testen of de katholieke kerk wel even verdraagzaam is als ze beweert te zijn.

Trouwens de Zweedse Kerk zal hoogst waarschijnlijk beslissen om holebi-relaties in te zegenen. Zou er in Zweden een andere god wonen dan in Rome?
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 02:23   #30
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Die notaris heeft zich te houden aan de wet en aan zijn beroep!

En euh mag een dokter ook hulp weigeren aan een homo als blijkt dat die bv. binnengebracht wordt na een levensgevaarlijk verkeersongeval? Nee toch, wel idem dito.

Oh ja nog iets, moest er een notaris hulp weigeren aan een vb-koppel omdat zijn geweten het niet toelaat er zou hier ook wel moord en brand geschreeuwd worden door de aanhangers van die partij maar ja hé...

Bartje, hoor ik je nu pleiten voor gelijke rechten voor Vlaams Blokkers? Bah, hoe vies, volgens mij is Blokisme tegennatuurlijk en God zal alle Blokkers straffen.

I know, das een zeer idiote stelling, maar toch wordt ze wel au serieux genomen als ze tegen holebi's wordt gebruikt...
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 02:41   #31
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois
De scheiding van kerk en staat verhindert de kerk niet in politieke kwesties haar mening te laten kennen, argumentatie te voeren en de mening van anderen proberen te beïnvloeden. Doet zowat elke organisatie die maatschappelijk actief is. Zolang de democratische besluitvorming intact blijft is er geen probleem.

Uw foutieve interpretatie van de UVRM heb ik elders al uitgelegd. De UVRM verbiedt staten niet het huwelijk voor te behouden aan mensen van verschillend geslacht. Mijn enige vraag is waarom u met uw argumentatie naar Luxemburg zou gaan.

Het is grappig dat u spreekt over het "verspreiden van haat" en u zich vervolgens in uw slotopmerking aan hetzelfde schuldig maakt. Particulieren moeten overigens het recht hebben om te discrimineren anders belanden we in een politiestaat.

Wat de notaris in kwestie betreft, ik zou het moeten opzoeken maar voorlopig ga ik akkoord.
1) Ik wil maar zeggen dat als de Kerk haar mening zegt over zaken waar ze niets mee te maken heeft (vb.: het burgerlijk huwelijk, wat een staatszaak is) dan vinden ze dat normaal. Ze gaan dan zelfs zo ver om te dreigen om alle politici die de rechten van holebi's verdedigen uit de kerk te verbannen (of toch tenminste de communie te weigeren). Met zo'n dreiging kan probeert met de katholieke politici te chanteren en is de democratisch besluitvorming niet meer zo intact.
Moest de staat zich echter op een gelijkaardige manier moeien in kerkelijke materie (Vb.: een wet stemmen waarin het symbool van de RKK geen kruis meer is, maar Mickey Mouse, op straffe dat ze anders geen subsidies meer krijgen) dan zou het nogal stuiven...
Voor mijn part mag de RKK haar gelovigen op zoeken om geen homo-huwelijk te sluiten, maar ze mag het niet proberen te verhinderen voor niet-katholieken.

2) Ik zou niet gaan naar het Europees Hof van de Rechten van de Mens, het was een reactie op de stelling dat als men de godsdienstvrijheid in roept je gelijk krijgt van het EHRM, wat ik dus sterk betwijfel, omdat er ook artiekels in het EVRM staan die de discriminatie (van o.a. holebi's) wel verbiedt.

3) Tis proper, als de katholieken mij als holebi mogen verwijten voor het vuil van de straat, dan moet ik daar vriendelijk "dank u" voor zeggen, of wa? Respect moet van 2 kanten komen. Als men beleefd is tegen mij (en andere holebi's), dan ben ik beleefd terug. Maar als men mij uit scheldt, kunnen ze een koekje van eigen deeg krijgen.

4) Waarmee ga je voorlopig accoord: dat hij een huwelijkscontract voor holebi's mag weigeren, of dat hij het niet mag weigeren?
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 08:02   #32
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Ze zouden die man uit zijn functie moeten zetten!!

hij discrimineert hier twee mensen die met elkaar door het leven willen gaan!!

Of da nu een twee mannen of twee vrouwen of een man en vrouw koppel is da blijft toch het zelfde?
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 08:05   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel*
Ik betwijfel dat ten zeerste, maar zelfs als het zo is, zijn we hier gelukkig in België, waar dit soort van ontoelaatbare discriminatie bestraft wordt.
Jammer voor u, maar in Nederland kent men een grotere tolerantie dan bij ons. Dit in beide richtingen. Bij ons is het "tolerantie" in één richting en o wee wie een andere opvatting heeft! Dat is trouwens geen tolerantie, maar ideologische terreur.

Hier de verwijzing:
http://oud.refdag.nl/bin/010615bin15.html
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 08:10   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
Ze zouden die man uit zijn functie moeten zetten!!

hij discrimineert hier twee mensen die met elkaar door het leven willen gaan!!

Of da nu een twee mannen of twee vrouwen of een man en vrouw koppel is da blijft toch het zelfde?
Hij discrimineert niemand. In een land met echte vrijheden mag hij immers zijn persoonlijke stellingen laten meespelen in het totstandkomen van beslissingen. In Nederland kan die ambtenaar zich vervolgens laten vervangen. Net zo zou die notaris naar een andere notaris kunnen doorverwijzen. Een dokter bijvoorbeeld hoeft ook niet in te gaan op een vraag tot euthanasie als hij meent dat dit tegen zijn geweten ingaat. Hij hoort dan wel te verwijzen naar een arts die daar geen problemen mee heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 08:13   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie
1) Ik wil maar zeggen dat als de Kerk haar mening zegt over zaken waar ze niets mee te maken heeft (vb.: het burgerlijk huwelijk, wat een staatszaak is) dan vinden ze dat normaal. Ze gaan dan zelfs zo ver om te dreigen om alle politici die de rechten van holebi's verdedigen uit de kerk te verbannen (of toch tenminste de communie te weigeren). Met zo'n dreiging kan probeert met de katholieke politici te chanteren en is de democratisch besluitvorming niet meer zo intact.
Moest de staat zich echter op een gelijkaardige manier moeien in kerkelijke materie (Vb.: een wet stemmen waarin het symbool van de RKK geen kruis meer is, maar Mickey Mouse, op straffe dat ze anders geen subsidies meer krijgen) dan zou het nogal stuiven...
Voor mijn part mag de RKK haar gelovigen op zoeken om geen homo-huwelijk te sluiten, maar ze mag het niet proberen te verhinderen voor niet-katholieken.
Ik vind het altijd merkwaardig hoe sommigen de Kerk willen verbieden om ook over maatschappelijke zaken en ontwikkelingen haar mening te uiten. Natuurlijk mag de Kerk een oordeel willen over bepaalde ontwikkelingen in de seculiere wereld, daar de Kerk niet alleen de hoedster is van Gods waarheid maar ook van de natuurlijke ordening.

De Kerk mag haar leden weldegelijk waarschuwen voor handelingen die volledig indruisen tegen het geloof. Het goedkeuren van het homohuwelijk is zo'n handeling.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 08:33   #36
Manuel*
Staatssecretaris
 
Manuel*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2004
Berichten: 2.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Jammer voor u, maar in Nederland kent men een grotere tolerantie dan bij ons. Dit in beide richtingen. Bij ons is het "tolerantie" in één richting en o wee wie een andere opvatting heeft! Dat is trouwens geen tolerantie, maar ideologische terreur.
"Ideologische terreur"? Voor het discrimineren van andere mensen hoeft er geen "tolerantie" te zijn; daar moet snel en hard tegen opgetreden worden. U vindt het fijn dat men in Nederland een achterpoortje heeft gelaten voor homofoben, ik vind het dan weer fijn dat daar in België geen achterpoortje voor is. Discriminatie is onder geen enkel beding toelaatbaar. Een ambtenaar WEET dat hij in de uitoefening van zijn functie kan geconfronteerd worden met huwelijken tussen holebi's. Als hij die confrontatie wil vermijden, moet hij maar een andere job zoeken. Hetzelfde geldt voor die notaris.
__________________

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 09:55   #37
Dobbermann
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 september 2005
Berichten: 22
Standaard

Als u met een zaak naar een advokaat stapt heeft die het recht om te weigeren u te verdedigen en u door te sturen naar een collega. Ik vraag me af waarom dat dan ook niet zou kunnen opgaan voor een notaris?
Dobbermann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 10:00   #38
Gertj3
Minister
 
Gertj3's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 3.474
Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hij discrimineert niemand. In een land met echte vrijheden mag hij immers zijn persoonlijke stellingen laten meespelen in het totstandkomen van beslissingen. In Nederland kan die ambtenaar zich vervolgens laten vervangen. Net zo zou die notaris naar een andere notaris kunnen doorverwijzen. Een dokter bijvoorbeeld hoeft ook niet in te gaan op een vraag tot euthanasie als hij meent dat dit tegen zijn geweten ingaat. Hij hoort dan wel te verwijzen naar een arts die daar geen problemen mee heeft.
Zal nog ne notaris geweest zijn van de oude tempel zeker


Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 10:07   #39
Manuel*
Staatssecretaris
 
Manuel*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2004
Berichten: 2.809
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dobbermann
Als u met een zaak naar een advokaat stapt heeft die het recht om te weigeren u te verdedigen en u door te sturen naar een collega. Ik vraag me af waarom dat dan ook niet zou kunnen opgaan voor een notaris?
Hij heeft niet het recht u te weigeren met als enige reden uw homoseksualiteit.
__________________

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2005, 20:43   #40
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Duvelke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2005
Locatie: Earth
Berichten: 10.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgette
De notaris heeft gelijk, hij moet zich tenslotte ook verantwoorden aan God bij de Grote Dag Des Oordeels en heb ook liever dat eeuwig leven of dit korte bestaan welke meer op een hel begint te lijken. Zie je dat al achter je bureau zitten ?
wie zegt dat God bestaat? Hebt gij hem al gezien? ikke ni zenne[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Duvelke on 15-10-2005 at 21:44
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgette
De notaris heeft gelijk, hij moet zich tenslotte ook verantwoorden aan God bij de Grote Dag Des Oordeels en heb ook liever dat eeuwig leven of dit korte bestaan welke meer op een hel begint te lijken. Zie je dat al achter je bureau zitten ?
wie zegt dat God bestaat? Hebt gij hem al gezien? ikke ni zenne[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georgette
De notaris heeft gelijk, hij moet zich tenslotte ook verantwoorden aan God bij de Grote Dag Des Oordeels en heb ook liever dat eeuwig leven of dit korte bestaan welke meer op een hel begint te lijken. Zie je dat al achter je bureau zitten ?
wie zegt dat God bestaat?[/size]
[/edit]
__________________
Chaos is het woord dat we bedacht hebben voor een orde die we niet begrijpen.

Laatst gewijzigd door Duvelke : 15 oktober 2005 om 20:44.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be