Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 november 2004, 15:07   #61
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Ge hebt daar inderdaad een punt, en mijn voorstelling van zaken was nogal extreem. Mensen die al 20 jaar werken en op hun 40ste of 50ste hun werk verliezen moet men natuurlijk niet van de ene op de andere dag zonder inkomen zetten. Voor die mensen mag er natuurlijk gebruik gemaakt worden van de sociale zekerheid. Geef die mensen desnoods een jaar of twee de tijd om zich om te scholen en ander werk te vinden.
Ik heb het over de echte werkonwilligen, zoals de meeste onder de doppers volgens mij. En van mij mogen zelfs alle werklozen een uitkering krijgen maar dan moeten ze er ook maar iets voor doen. Bijvoorbeeld mijn trottoir proper houden.
___

Ik wil je gerust proper houden, want volgens mij ben je een aardig stukje reinigbaarder dan je trottoir vol hondepoep.

Maar niet tegen de PWA-vergoeding.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 15:10   #62
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
En als we nu de werklozen eens lieten werken voor hun uitkering. Mijn trottoir moet dringend geborsteld worden.
Luierik!!!

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 november 2004 om 15:21.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 15:20   #63
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote=Bobke]Inderdaad, voor iedereen zal er geen werk zijn. Het aantal werklozen is in werkelijkheid veel hoger dan men ons wijsmaakt.
Er lopen nogal wat tijdelijk werklozen rond, mensen die deeltijds werken, bruggepensioneerden enz.
Anderzijds raken veel vacatures niet ingevuld of wordt in het zwart of met buitenlandse werknemers gewerkt. Er kunnen dus nog wel wat werklozen aan de slag gaan.[/QUOT
__________

En er is een informeel circuit, véél overwerk, en vele overbelaste werknemers, kwa belastingen en kwa werkdruk.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 15:21   #64
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Zie het anders: onze maatschappij kan (wil???) geen volledige tewerkstelling verschaffen, kwestie van de lonen en inflatie laag te houden voor het patronaat.Dus zijn er 10 �* 14% jobs te kort en werklozen. Werkloosheid (en bijhorend laag inkomen) is psychologisch stresserend en vernederend voor wie het ondergaat(dat zal elke dokter je zeggen), dus lijkt het mij simpeler daar gewoon vrijwilligers voor te gebruiken: dan besparen we ons de kosten van de werklozenjacht van de VDAB. De beschikbare plaatsen worden bij voorrang toegekend aan jonge "starters in het leven", die een gezin willen stichten of een bestaan opbouwen en met verse kennis en frisse ideëen afgestudeerd zijn.

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 november 2004 om 15:24.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 15:23   #65
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
We zouden het huishoudwerk kunnen herverdelen met behoud van uitkering.
_________

Jampie doet alle soorten werk maar zijn trottoir vegen, dat niet, idem voor zijn vrouw-academica.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 15:25   #66
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
___

Ik wil je gerust proper houden, want volgens mij ben je een aardig stukje reinigbaarder dan je trottoir vol hondepoep.

Maar niet tegen de PWA-vergoeding.
met een hogedrukreiniger??
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 15:32   #67
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

[quote=eno2]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Inderdaad, voor iedereen zal er geen werk zijn. Het aantal werklozen is in werkelijkheid veel hoger dan men ons wijsmaakt.
Er lopen nogal wat tijdelijk werklozen rond, mensen die deeltijds werken, bruggepensioneerden enz.
Anderzijds raken veel vacatures niet ingevuld of wordt in het zwart of met buitenlandse werknemers gewerkt. Er kunnen dus nog wel wat werklozen aan de slag gaan.[/QUOT
__________

En er is een informeel circuit, véél overwerk, en vele overbelaste werknemers, kwa belastingen en kwa werkdruk.
Bobje,
Je vergeet het "informeel circuit" van de onbetaalde en nietrecupereerbare overuren: dat ontsnapt helemaal aan belastingen en SZ-bijdragen ik stel voor dat de werknemer die betrapt wordt op onbetaalde overuren hiervoor een plaatsvervangende straf met maatschappellijke arbeid moet verrichten, en uiteraard de onbetaalde belasting en SZ-bijdrage moet betalen, met een fikse boete bovenop, uiteraard! Wat denk je daar van???

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 november 2004 om 15:33.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 15:36   #68
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

@doornroosje


De vraag die jij stelt waarom blijkbaar de enen recht hebben op werk en de anderen niet, is pertinent.

Zelf heb ik vijftien jaar gewerkt in de automatiseringsbranche, als verkoper van automaten voor een multinational.

Daar heb ik in samenwerking met de bazen véél werkplaatsen van lager geschoolden weggeautomatiseerd.

Waarom zouden de bazen met de voordelen van de verhoogde rendementen en de verlaagde loonkosten (globaal gerekend) mogen gaan lopen en de werklozen alleen het gelag moeten betalen door in de armoede te verzinken?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 15:41   #69
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marco
Langdurige werkloosheid heeft veelal te maken met de persoon op zich en niet met de marktomstandigheden. De vraag is of we daar welvaart voor moeten vrijmaken of ze toch maar moeten motiveren door hun uitkering te minimaliseren en hun inspanningen te blijven controleren.

00 mensen kunnen nooit een uitzondering zijn.
______________

Langdurige werkloosheid heeft ook soms te maken met de persoon op zich maar toch in regel veel meer met de marktomstandigheden.

Aanwerving heeft altijd te maken met de persoon op zich.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 15:42   #70
Jampie
Minister
 
Geregistreerd: 25 oktober 2004
Berichten: 3.287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
________

Academici! En met eigen middelen.
Plus een discours dat doppen als oneervol moet bestempelen, wat het niet is.
Jong krijg je alle kansen, dat klopt. Tot op een zekere leeftijd.
Dan neemt dat gauw af.
Het is een groot verschil om het even wat aan te nemen met d...e zekerheid dat het maar voorlopig is, dan dat dat het is waar je zal moeten op verder leven-of verkommeren.
Het is ook zo dat je definitief in moeilijkheden kan komen door een willekeurige vliegenscheet op je curriculuum- pas maar op.
Ik wil doppen zeker niet als oneervol bestempelen. Maar iemand van 20-25 jaar met twee handen aan zijn lijf die niet werkt doet volgens mij niet zijn best om werk te vinden. Ikzelf heb inderdaad verschillende slecht betaalde jobs gedaan, in afwachting van iets beter. En ik had niet de zekerheid dat het maar voorlopig was, want ik heb alleen maar een technisch A-2 diplomaatje. Ik heb dan ook 7 (zeven !) jaar in dat soort jobs rondgezworven. Dus zo voorlopig was dat niet. Voor mijn vrouw-academica was het vuile werk inderdaad veel voorlopiger dankzij haar diploma. Maar wij beiden hebben dan ook véél respect voor de mensen die het werk doen dat wij liever niet meer doen, omdat we het zelf hebben gedaan.En dat mensen in de problemen kunnen raken door een vliegenscheet. Volledig mee akkoord, maar dat zijn uitzonderingen. Als ze mij morgen buitensmijten heb ik overmorgen ander werk. Ik moet nu eenmaal twee kinderen onderhouden.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 15:44   #71
Jampie
Minister
 
Geregistreerd: 25 oktober 2004
Berichten: 3.287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
_________

Jampie doet alle soorten werk maar zijn trottoir vegen, dat niet, idem voor zijn vrouw-academica.
Ik veeg inderdaad niet mijn trottoir. Ik betaal daar iemand voor. Het was dan ook bij wijze van spreken. Ik zou niet willen dat de juffrouw die hier helpt poetsen, haar werk verliest. Maar er is gemeenschapsdienst te over voor de werklozen.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 15:47   #72
Jampie
Minister
 
Geregistreerd: 25 oktober 2004
Berichten: 3.287
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
___

Ik wil j...e gerust proper houden, want volgens mij ben je een aardig stukje reinigbaarder dan je trottoir vol hondepoep.

Maar niet tegen de PWA-vergoeding.
Zeker niet tegen PWA vergoeding. PWA is gelegaliseerd zwartwerk. Die krijgen een uitkering + nog eens 150 Bef/uur. Die mogen 40 uur per maand PWA-werk verrichten. Als je dat uitrekent per uur, verdienen die meer dan ik.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 15:47   #73
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Zie het anders: onze maatschappij kan (wil???) geen volledige tewerkstelling verschaffen, kwestie van de lonen en inflatie laag te houden voor het patronaat.Dus zijn er 10 �* 14% jobs te kort en werklozen. Werkloosheid (en bijhorend laag inkomen) is psychologisch stresserend en vernederend voor wie het ondergaat(dat zal elke dokter je zeggen), dus lijkt het mij simpeler daar gewoon vrijwilligers voor te gebruiken: dan besparen we ons de kosten van de werklozenjacht van de VDAB. De beschikbare plaatsen worden bij voorrang toegekend aan jonge "starters in het leven", die een gezin willen stichten of een bestaan opbouwen en met verse kennis en frisse ideëen afgestudeerd zijn.
___________

Bravo. Goed gesproken als een échte filosoof.
Stress geldt ook voor de werkers, dat zal elke doctor je bevestigen.
Daarom stel ik voor iedereen een leefbaar minimum te geven en het draaien van de wereld over te laten aan ambitieuze vrijwilligers.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 21:53   #74
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Hé, waar is Roland Duchatelet gebleven???? VLD geworden ???
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 21:59   #75
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
@doornroosje


De vraag die jij stelt waarom blijkbaar de enen recht hebben op werk en de anderen niet, is pertinent.

Zelf heb ik vijftien jaar gewerkt in de automatiseringsbranche, als verkoper van automaten voor een multinational.

Daar heb ik in samenwerking met de bazen véél werkplaatsen van lager geschoolden weggeautomatiseerd.

Waarom zouden de bazen met de voordelen van de verhoogde rendementen en de verlaagde loonkosten (globaal gerekend) mogen gaan lopen en de werklozen alleen het gelag moeten betalen door in de armoede te verzinken?
eno2,
Anders wordt het communisme, en dat gaat de baas nooit willen
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 22:27   #76
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
________

Werklozensteun plus werkloosheid
afschaffen.
Dat was je vergeten, zeker?

Met zulke 'argumenten' (dooddoeners) afkomen en dan nog willen argumenteren...
Eerst een kijken op wat die post sloeg en dan nog eens terugkomen.
Veel argumenten of weerleggen van argumenten heb ik hier nog niet gelezen van u.
Ze moeten maar zorgen voor werk is inderdaad een dooddoener. Vele vacatures raken niet ingevuld. Ge bedoelt natuurlijk ze moeten maar zorgen voor werk dat ik graag wil doen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 22:31   #77
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
En er is een informeel circuit, véél overwerk, en vele overbelaste werknemers, kwa belastingen en kwa werkdruk.
Inderdaad, en dan maar beweren dat er geen werk is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 22:41   #78
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Zie het anders: onze maatschappij kan (wil???) geen volledige tewerkstelling verschaffen, kwestie van de lonen en inflatie laag te houden voor het patronaat.Dus zijn er 10 �* 14% jobs te kort en werklozen. Werkloosheid (en bijhorend laag inkomen) is psychologisch stresserend en vernederend voor wie het ondergaat(dat zal elke dokter je zeggen), dus lijkt het mij simpeler daar gewoon vrijwilligers voor te gebruiken: dan besparen we ons de kosten van de werklozenjacht van de VDAB. De beschikbare plaatsen worden bij voorrang toegekend aan jonge "starters in het leven", die een gezin willen stichten of een bestaan opbouwen en met verse kennis en frisse ideëen afgestudeerd zijn.
Moet ik nu geloven dat ze werknemers weigeren zodat de vacatures niet ingevuld geraken ?
Waarom willen ze nieuwe arbeidskrachten invoeren, gewoon om de werkloosheid in stand te houden ?
Dat gelooft ge toch zelf niet ?
Niet actieven onderhouden + lage lonen uitbetalen is nog altijd duurder dan hoge lonen betalen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2004, 23:28   #79
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Bobke,
Die niet ingevulde vacatures begint meestal met schrik voor een tekort, buitensporige eisen van de werkgever, bezuinigingen door dezelfde werkgever en wordt dan in de krant opgeblazen tot een "tekort" aan arbeidskrachten... eventueel met het verhaaltje van nietwerkwilligen die liever gaan doppen dan werken: doet het altijd goed in de media...

een voorbeeldje:

op de dienst waar ik werkte, in een KMO, hadden we een gespecializeerde bediende tekort (méér dan één in feite, maar daar gaat het nu niet over, dat was een kwestie van bezuinigen) Er wordt contact opgenomen met een bediende die van dienst veranderd was, of die niet wou terugkeren. Antwoord: "Ik werk nu 3/5 -of 4/5"?, en wordt pro rata betaald, maar als ik terug naar jullie dienst kom moet ik 5/5 werken voor hetzelfde 3/5 of 4/5 loon, nee, bedankt!!
Is dat werk weigeren? De vakbond moest er tussenkomen...
En ik ken méér van die zaken: uitbetalen van hoge lonen komt ten laste van de werkgever, vacatures niet invullen of invullen met "zwarte" of onbetaalde overuren, en lager gequalifiëerde mensen uit het buitenland invoeren "voor het geval we ze nodig mochten hebben " komt ten laste van de ganse gemeenschap, van jou en mij...

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 november 2004 om 23:37.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2004, 00:52   #80
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Bobke,
Die niet ingevulde vacatures begint meestal met schrik voor een tekort, buitensporige eisen van de werkgever, bezuinigingen door dezelfde werkgever en wordt dan in de krant opgeblazen tot een "tekort" aan arbeidskrachten... eventueel met het verhaaltje van nietwerkwilligen die liever gaan doppen dan werken: doet het altijd goed in de media...

een voorbeeldje:

op de dienst waar ik werkte, in een KMO, hadden we een gespecializeerde bediende tekort (méér dan één in feite, maar daar gaat het nu niet over, dat was een kwestie van bezuinigen) Er wordt contact opgenomen met een bediende die van dienst veranderd was, of die niet wou terugkeren. Antwoord: "Ik werk nu 3/5 -of 4/5"?, en wordt pro rata betaald, maar als ik terug naar jullie dienst kom moet ik 5/5 werken voor hetzelfde 3/5 of 4/5 loon, nee, bedankt!!
Is dat werk weigeren? De vakbond moest er tussenkomen...
En ik ken méér van die zaken: uitbetalen van hoge lonen komt ten laste van de werkgever, vacatures niet invullen of invullen met "zwarte" of onbetaalde overuren, en lager gequalifiëerde mensen uit het buitenland invoeren "voor het geval we ze nodig mochten hebben " komt ten laste van de ganse gemeenschap, van jou en mij...
Iedere werkgever wilt bezuinigen, indien niet is het een slechte ondernemer.
Ondernemers zijn geen OCMW.
De vraag is alleen of het menselijk is.
In uw voorbeeld vind ik het inderdaad werk weigeren.
Omdat de werkgever u tijdelijk een voordeel toekent omdat hij tijdelijk geen werk voor u heeft en u uit menselijkheid minder laat werken voor hetzelfde loon betekent niet dat dit een recht is.
Deze instelling heeft er voor gezorgd dat werknemers naar interim-arbeid overschakelen.
In zekere zin was het zelfs oneerlijk tegenover uw dienst, hij werd immers meer betaald dan u voor hetzelfde werk.
Met de vette tekst ben ik het min of meer eens.
Maar een verstandige (eerlijke) ondernemer zou dat niet mogen doen.
De kosten die ten laste van de gemeenschap komen zijn ook ten zijnen laste (of andere ondernemers) in de vorm van hogere belastingen en dus een hogere loonlast.

Laatst gewijzigd door Bobke : 28 november 2004 om 00:53.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be