Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Op welke partij stem je bij de volgende federale verkiezingen?
SPA 14 10,07%
NVA 71 51,08%
CD&V 1 0,72%
VLD 2 1,44%
Groen! 4 2,88%
Vlaams Belang 29 20,86%
LDD 2 1,44%
andere 16 11,51%
Aantal stemmers: 139. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 april 2013, 08:08   #1
Modjo
Parlementslid
 
Modjo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2011
Locatie: Halle
Berichten: 1.494
Standaard Voor welke partij stem je bij de volgende federale verkiezingen en waarom?

Aangezien 2014 nu echt wel dicht bij komt vroeg ik me af of iedereen nog steeds dezelfde politieke voorkeur heeft en waarom? Aangezien BDW nu ook al heeft laten zien dat hij als burgemeester ook fouten maakt.

Ik was links en ga nog steeds links stemmen uit overtuiging. Blijven jullie ook bij je oorspronkelijke keuze of zou je deze verkeizing toch veranderen en waarom?
__________________
The world is like a book. Those who don't travel read only one page.

Laatst gewijzigd door Modjo : 17 april 2013 om 08:14.
Modjo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 21:29   #2
Pin en Puk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 1.783
Standaard

Ik stem voor SPA
Niet dat ik een echte SPA'r ben, maar wel omdat deze partij het opneemt voor de kleine en vooral de invaliden.
Zelf ben ik invalide en ik moet in alle eerlijkheid toegeven dat de SPA al veel voor mij heeft gedaan.
Het ene plezier is het andere waard, of niet ?
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 21:34   #3
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Als gematigd linkse en extreem progressieve burger ga ik mijn eerste federale stem tactisch aan de sp.a geven, omdat zij een onderdeel vormen van elke regering die ik mogelijk en wenselijk acht.

Met een kleine sp.a (want een regering met Groen en zonder sp.a zie ik niet gebeuren) zie ik een kans op een zeer rechtse regering zonder linkse partijen (met een N-VA die eerst nog een jaar zal zagen over het communautaire om uiteindelijk op wat symbolische dingen als dotaties en een maatregel tegen moslims een beetje te scoren en maar al te graag een economisch rechtse politiek voert).

Met een grote sp.a zie ik ook een grotere kans op een regering met Groen erbij dan wanneer ik Groen zou stemmen. Daarvoor lijkt het me belangrijk dat sp.a beter scoort dan Open VLD. De christendemocratische partijen kunnen immers niet volhouden dat ze centraal zijn als ze gaan samenwerken met de liberalen wanneer de sociaaldemocraten groter zijn.

Ook speelt mee dat ik in de provincie Antwerpen woon en dus niet moet vrezen dat Groen geen enkele zetel haalt, i.t.t. in sommige andere provincies waarbij 6-7 procent nodig is voor een eerste zetel. Als ik in West-Vlaanderen woonde, waar Groen niet veel overschot heeft op het hogere percentage dat je er moet halen, dan stemde ik zonder twijfel op Groen, ook tactisch.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 21:40   #4
Kameraad Mauser
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2013
Locatie: Tachanka
Berichten: 3.435
Standaard

Ik zie het People's Front of Judea nergens staan...
Kameraad Mauser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 21:41   #5
Pin en Puk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 1.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Als gematigd linkse en extreem progressieve burger ga ik mijn eerste federale stem tactisch aan de sp.a geven, omdat zij een onderdeel vormen van elke regering die ik mogelijk en wenselijk acht.

Met een kleine sp.a (want een regering met Groen en zonder sp.a zie ik niet gebeuren) zie ik een kans op een zeer rechtse regering zonder linkse partijen (met een N-VA die eerst nog een jaar zal zagen over het communautaire om uiteindelijk op wat symbolische dingen als dotaties en een maatregel tegen moslims een beetje te scoren en maar al te graag een economisch rechtse politiek voert).

Met een grote sp.a zie ik ook een grotere kans op een regering met Groen erbij dan wanneer ik Groen zou stemmen. Daarvoor lijkt het me belangrijk dat sp.a beter scoort dan Open VLD. De christendemocratische partijen kunnen immers niet volhouden dat ze centraal zijn als ze gaan samenwerken met de liberalen wanneer de sociaaldemocraten groter zijn.

Ook speelt mee dat ik in de provincie Antwerpen woon en dus niet moet vrezen dat Groen geen enkele zetel haalt, i.t.t. in sommige andere provincies waarbij 6-7 procent nodig is voor een eerste zetel. Als ik in West-Vlaanderen woonde, waar Groen niet veel overschot heeft op het hogere percentage dat je er moet halen, dan stemde ik zonder twijfel op Groen, ook tactisch.
Dan moet je wel boven naast spa het bolleke invujllen en stemmen
Volgens mij heb je dat nog niet gedaan
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 21:42   #6
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.001
Standaard

De blanco stem ontbreekt. Ik stem blanco.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 21:43   #7
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Er is niet echt een partij die in het oog springt.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 21:47   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.371
Standaard

nva
communautair
centrum-rechts
pro-europees

__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 21:53   #9
Pin en Puk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Berichten: 1.783
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
nva
communautair
centrum-rechts
pro-europees

Schoofzak
Bijeen vorige poll, was het nog VB waarop je stemde.
Ben jij een tafelspringerke ?
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 21:55   #10
Boyke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 oktober 2012
Locatie: Rotselaar
Berichten: 1.187
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Als gematigd linkse en extreem progressieve burger ga ik mijn eerste federale stem tactisch aan de sp.a geven, omdat zij een onderdeel vormen van elke regering die ik mogelijk en wenselijk acht.

Met een kleine sp.a (want een regering met Groen en zonder sp.a zie ik niet gebeuren) zie ik een kans op een zeer rechtse regering zonder linkse partijen (met een N-VA die eerst nog een jaar zal zagen over het communautaire om uiteindelijk op wat symbolische dingen als dotaties en een maatregel tegen moslims een beetje te scoren en maar al te graag een economisch rechtse politiek voert).

Met een grote sp.a zie ik ook een grotere kans op een regering met Groen erbij dan wanneer ik Groen zou stemmen. Daarvoor lijkt het me belangrijk dat sp.a beter scoort dan Open VLD. De christendemocratische partijen kunnen immers niet volhouden dat ze centraal zijn als ze gaan samenwerken met de liberalen wanneer de sociaaldemocraten groter zijn.

Ook speelt mee dat ik in de provincie Antwerpen woon en dus niet moet vrezen dat Groen geen enkele zetel haalt, i.t.t. in sommige andere provincies waarbij 6-7 procent nodig is voor een eerste zetel. Als ik in West-Vlaanderen woonde, waar Groen niet veel overschot heeft op het hogere percentage dat je er moet halen, dan stemde ik zonder twijfel op Groen, ook tactisch.
Stem jij - in feite - voor de xenofiele Groenen ? De vreemdelingenpartij ?
Boyke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 21:55   #11
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Groen omdat ze groen zijn. En links.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 21:56   #12
Boyke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 oktober 2012
Locatie: Rotselaar
Berichten: 1.187
Standaard

Ik stem Vlaams Belang, tegen de moslims en de vreemdelingen !
Boyke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 21:59   #13
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Nog steeds VB.
Geen enkele andere partij gaat voor een onafhankelijk Vlaanderen, dus...
Ook wat betreft problemen met allochtonen en de nog steeds voortgaande instroom van buitenlanders zijn zij de enige partij die de dingen vlakaf durft aan te kaarten.
Wel zou ik het leuk vinden moest het VB het milieu en het sociaal economisch beleid (voor Vlamingen) een belangrijkere plaats geven in de standpunten.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 22:00   #14
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
De blanco stem ontbreekt. Ik stem blanco.
Die stem ontbreekt niet. Aangezien die bij de verkiezingen ook niet meetellen, geeft dat een vertekend beeld.

(Al krijg je op dit forum natuurlijk sowieso een vertekend beeld, maar met die blanco stem krijg je een vertekend beeld van een vertekend beeld.)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Er is niet echt een partij die in het oog springt.
Je kan uiteindelijk stemmen voor het beste of voor het minst slechte. Het is maar iets in de communicatie. Het hangt ervan af of je liever positieve dingen ziet of liever zaagt over wat je niet bevalt. (Niet slecht bedoeld. Dingen aanklagen / zagen kan soms terecht zijn.)
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 22:02   #15
Boyke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 oktober 2012
Locatie: Rotselaar
Berichten: 1.187
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Groen omdat ze groen zijn. En links.
Goedkoop!
Flauw zeg !
Boyke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 22:04   #16
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Je kan uiteindelijk stemmen voor het beste of voor het minst slechte. Het is maar iets in de communicatie. Het hangt ervan af of je liever positieve dingen ziet of liever zaagt over wat je niet bevalt. (Niet slecht bedoeld. Dingen aanklagen / zagen kan soms terecht zijn.)
Ik zou op O-VLD stemmen maar ze doen er precies alles aan om mijn stem niet te willen krijgen.
Groen heb ik ook overwogen maar op sommige vlakken gaan die serieus de mist in.
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 22:05   #17
Munglik
Minister-President
 
Munglik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 april 2012
Berichten: 4.305
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boyke Bekijk bericht
Goedkoop!
Flauw zeg !
En stemmen op het VB om de moslims buiten te gooien is dit niet?
__________________
The range of choice open to the individual is not the decisive factor in determining the degree of human freedom, but what can be chosen and what is chosen by the individual.

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 22:06   #18
Robinus V
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 3 april 2010
Locatie: planeet aarde
Berichten: 7.276
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boyke Bekijk bericht
Stem jij - in feite - voor de xenofiele Groenen ? De vreemdelingenpartij ?
Los van mijn standpunt over vreemdelingen -dat je ook als xenofiel zou bestempelen- kan het thema vreemdelingen me puur op het vlak van begrotingen niets schelen. Het is een symbolische discussie. Een symbolische discussie waar ik zeker een standpunt in heb, maar desalniettemin een symbolische discussie, waarmee we geen begrotingen gezond maken. Partijen die daar hun belangrijkste punt van maken zijn dan ook symbolische partijen zonder echte relevantie.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 22:07   #19
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.294
Standaard

Sinds ik ben mogen gaan stemmen (nu al wel dik meer dan dertig jaar lang) breng ik altijd persoonlijke stemmen uit, nooit partijstemmen. Ik heb in die tijd dan ook al voor bijna elke partij gestemd. Bij meervoudige lijsten( kamer, senaat, europa bijv.) stem ik dan ook op kandidaten van verschillende partijen.

De beste koppen zitten nu voor mij bij de N-VA.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2013, 22:12   #20
Boyke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 3 oktober 2012
Locatie: Rotselaar
Berichten: 1.187
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Sinds ik ben mogen gaan stemmen (nu al wel dik meer dan dertig jaar lang) breng ik altijd persoonlijke stemmen uit, nooit partijstemmen. Ik heb in die tijd dan ook al voor bijna elke partij gestemd. Bij meervoudige lijsten( kamer, senaat, europa bijv.) stem ik dan ook op kandidaten van verschillende partijen.

De beste koppen zitten nu voor mij bij de N-VA.
Dat is vis noch vlees.
Weggeworpen stem!
Partijen tellen ! Niet de personen, die slecht ledepoppen zijn van hun partij!
Slecht bezig, sorry makker!
Boyke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be