Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 november 2017, 11:14   #661
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Dat is een wetenschappelijke wijsheid... Dat staat in alle boekjes geschreven...
Ken je ook jouw persoonlijke gevoelens en weet je waarom jij juist die gevoelens hebt en in welke mate en waarom geen andere???
Dit is een zinledige vraag. Weet jij waarom het niet regent vandaag?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 11:36   #662
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.838
Standaard

De rationalist die dweept met ratio, is dat niet dezelfde als de gelovige die dweept met zijn geloof..?

En elke keer weer die discussie over ratio.. zijn jullie dat nog niet beu..?
Want als je niet tot een hoger inzicht komt, wat is dan de waarde van die discussie..?
En als je niet gelooft in een hoger inzicht, denk je dan niet de waarheid reeds in pacht te hebben..?

Right.

Maar niets, behalve de waarheid zelf, is de waarheid. ’t Kan ook niet anders, omdat alles voortdurend verandert.. Dus niemand kan de waarheid in pacht hebben, dat is evident.. Maar alles groeit of evolueert uiteindelijk naar de ‘ultieme waarheid’, door patronen te doorbreken.. En daar gaan miljoenen jaren overheen. Kan je allemaal heel rationeel benaderen.. En elke zoektocht die de mens onderneemt.. of het nu in materie is, of geest of het universum.. uiteindelijk kom je tot je zelf. Komiek hoe het Westen zo dweept met Socrates, maar hoe weinig mensen beseffen hoe diep “ken u zelf” gaat.. Jij bent wat je zoekt. Jij bent dat. Oeroude kennis, maar de moderne mens walst er in zijn arrogantie gewoon overheen. En het resultaat daarvan kan je zien.. een hoop moeite, geld en middelen de ruimte inschieten op zoek naar leven, terwijl zoveel leven op aarde gewoon wegkwijnt.. Prachtig.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 1 november 2017 om 11:39.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 12:00   #663
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Natuurlijk niet, maar wij wel in dit belastingsysteem domoor.
Maar wij sterven, als totaal overbodig, toch gewoon uit...
Wie gaat daar zijn geld nog insteken???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 12:01   #664
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit is een zinledige vraag. Weet jij waarom het niet regent vandaag?
Zuiver wetenschappelijk gezien kun jij dat inderdaad weten...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 12:16   #665
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
De rationalist die dweept met ratio, is dat niet dezelfde als de gelovige die dweept met zijn geloof..?

En elke keer weer die discussie over ratio.. zijn jullie dat nog niet beu..?
Want als je niet tot een hoger inzicht komt, wat is dan de waarde van die discussie..?
En als je niet gelooft in een hoger inzicht, denk je dan niet de waarheid reeds in pacht te hebben..?

Right.

Maar niets, behalve de waarheid zelf, is de waarheid. ’t Kan ook niet anders, omdat alles voortdurend verandert.. Dus niemand kan de waarheid in pacht hebben, dat is evident.. Maar alles groeit of evolueert uiteindelijk naar de ‘ultieme waarheid’, door patronen te doorbreken.. En daar gaan miljoenen jaren overheen. Kan je allemaal heel rationeel benaderen.. En elke zoektocht die de mens onderneemt.. of het nu in materie is, of geest of het universum.. uiteindelijk kom je tot je zelf. Komiek hoe het Westen zo dweept met Socrates, maar hoe weinig mensen beseffen hoe diep “ken u zelf” gaat.. Jij bent wat je zoekt. Jij bent dat. Oeroude kennis, maar de moderne mens walst er in zijn arrogantie gewoon overheen. En het resultaat daarvan kan je zien.. een hoop moeite, geld en middelen de ruimte inschieten op zoek naar leven, terwijl zoveel leven op aarde gewoon wegkwijnt.. Prachtig.
Ik vind wel dat je het in de draad die je hier hebt opgestart over 'het subtiele element van ons bestaan' beter uitlegt.
Het bewust zijn... Op het eerste zicht was ik wat afkerig omdat voor mij het bewust zijn juist altijd als te persoonlijk werd gezien en ik het wou opentrekken naar het gehele zijn, ook buiten mijn persoon...
In die draad kwam dat zo over en kan ik mij er dan ook akkoord meer verklaren...
Het heeft mij inderdaad dieper inzicht gegeven en zelfs een paar knelpunten waar ik op vastzat of waar ik het nog niet genoeg doorhad opgelost...

Maar hier ga je wel opnieuw meer de persoonlijk toer op en bovendien kom je opnieuw af dat wij kunnen doen wat we willen; het lost allemaal niets op...
En gelijk heb je als je zegt dat de mensen met vallen en opstaan er op een bepaald moment wel zal komen, willend of niet... want dat is wat het bewustzijn voorschrijft...

Waar ik echter op hamer is op een bepaalde blokkage die op dit ogenblik in de evolutie voor mij baanbrekend is, nl. de werking van het verstand of beter gezegd de verkeerde werking van het verstand...

Oké heeft het zin of heeft het geen zin...? Voor mij persoonlijk, en hier ga ik dan de persoonlijke toer op terwijl ik het voor mijzelf hard maak dat ik die persoonlijke toer wil openbreken; heeft het wel zin...

In ieder geval is het voor mij een evolutie gegeven waar de hele mensheid doorheen moet...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 12:24   #666
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.850
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 13:09   #667
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.838
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik vind wel dat je het in de draad die je hier hebt opgestart over 'het subtiele element van ons bestaan' beter uitlegt.
Het bewust zijn... Op het eerste zicht was ik wat afkerig omdat voor mij het bewust zijn juist altijd als te persoonlijk werd gezien en ik het wou opentrekken naar het gehele zijn, ook buiten mijn persoon...
In die draad kwam dat zo over en kan ik mij er dan ook akkoord meer verklaren...
Het heeft mij inderdaad dieper inzicht gegeven en zelfs een paar knelpunten waar ik op vastzat of waar ik het nog niet genoeg doorhad opgelost..
Dank je.. dat was de bedoeling van mijn draad: de inzichten, die ik heb vergaard, doorgeven en in het beste geval komen zowel ik als anderen tot meer inzicht.. En in die draad heb ik getracht het zo breed mogelijk open te trekken.. en verbindingen te maken, opdat meer mogelijkheden ontstaan.. Grenzen bestaan uiteindelijk slechts in de geest van de mens.

Ieder individu komt in gedrags- en denkpatronen terecht.. en de mensheid ook. En als het resultaat van de redenering of het gedrag niet het welzijn van alles en iedereen dient, dan is -naar mijn mening- het patroon verkeerd.. En in alles herken je "hebben of niet hebben". Angst om controle te verliezen of de moed om te geven/delen.. en laat daar voldoende jaren overheen gaan en het resultaat is wat we nu kennen: velen hebben weinig en weinigen hebben veel. Maar dat werkt ook zo voor ieder individu.. de controle over uw partner, of de moed hem/haar vrij te laten.. En het resultaat van je relatie is afhankelijk van de keuze die gemaakt wordt; en van de keuze die in stand gehouden wordt, want zolang het patroon niet verandert.. enzovoort..

Citaat:
Maar hier ga je wel opnieuw meer de persoonlijk toer op en bovendien kom je opnieuw af dat wij kunnen doen wat we willen; het lost allemaal niets op...
Excuses.
Wij kunnen alleen maar doen wat in onze mogelijkheden ligt..
Maar zolang we onszelf niet kennen, kennen we die mogelijkheden niet.
En nogmaals: ik heb de waarheid niet in pacht, hoe mooi ik ook kan praten.. het is voor mij gewoon erg waar-achtig en ik ben op zoek naar iets dat nog waar-achtiger is.. want er komt geen einde. Maar kennis op zich mag geen doel zijn.. want kennis is niets waard als het niet toegepast wordt..

Citaat:
En gelijk heb je als je zegt dat de mensen met vallen en opstaan er op een bepaald moment wel zal komen, willend of niet... want dat is wat het bewustzijn voorschrijft...

Waar ik echter op hamer is op een bepaalde blokkage die op dit ogenblik in de evolutie voor mij baanbrekend is, nl. de werking van het verstand of beter gezegd de verkeerde werking van het verstand...

Oké heeft het zin of heeft het geen zin...? Voor mij persoonlijk, en hier ga ik dan de persoonlijke toer op terwijl ik het voor mijzelf hard maak dat ik die persoonlijke toer wil openbreken; heeft het wel zin...

In ieder geval is het voor mij een evolutie gegeven waar de hele mensheid doorheen moet...
Groeien lukt alleen als je blokkages doorbreekt. Als je blijft steken in cirkelredeneringen groei je niet.. en alles werkt in overeenstemming.. Als een plant in een te kleine pot staat, groeit die niet meer.. de pot is de blokkage.. Maar je moet de blokkage wel herkennen als je wil doorbreken.. En zoals ieder mens groeit, groeit ook de mensheid. Evolutie. Alles in het leven groeit.. alles in het leven wil groeien en leven.. dat is voor mij de zin van het leven, ook al zien anderen het leven als onzin. En het uiteindelijke doel is ongekend, maar als je groeit volgens de wetten die universeel zijn, groei je het best.

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 1 november 2017 om 13:11.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 16:03   #668
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.850
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
De rationalist die dweept met ratio, is dat niet dezelfde als de gelovige die dweept met zijn geloof..?
In velerlei opzichten gaat het geloof de ratio te boven.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 17:22   #669
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Maar wij sterven, als totaal overbodig, toch gewoon uit...
Wie gaat daar zijn geld nog insteken???
Alles nog O.K. ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 19:14   #670
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Alles nog O.K. ?
Denk je echt dat die steeds kleinere minderheid die meer en meer alle aardse rijkdom in handen heeft... denk je echt dat die de mensenmassa door de overbevolking gaan blijven betalen...?
Waarom zijn de Europeanen verplicht om de totaal ongecontroleerde immigratie te aanvaarden en wat zullen de gevolgen zijn denk je??? Een Europese bevolking totaal onmondig gemaakt door innerlijke tegenstellingen en burgeroorlogen en des te gemakkelijker aan zijn lot over te laten...
En de top die gaat lopen met het kapitaal en elders zijn geld gaat investeren waar ze meer kunnen verdienen dan in dit wespennest???

Hoe lang duurt het denk je eer we hier leven in een openbare gevangenis zoals in Palestina???

Nu mogen we nog praten, maar de houding van Europa in het Spaans conflict bekeken en het Spaans conflict op zichzelf (30 jaar gevangenis omdat iemand een volksreferendum heeft ingericht, wat de facistische leiders in Madrid niet zinde???

De houding van vele leden hier op het podium, steeds de mond vol van de Vlaamse onredelijkheid, nazisme verleden... en nu lopen ze verdomme met de ogen open recht het facistische kamp achterna...

Weet dat ik deze maatschappij geen lang leven meer beschoren laat... Extreem rechts zoals extreem links, een grote pot onaanvaarbaar nat...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 20:44   #671
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Denk je echt dat die steeds kleinere minderheid die meer en meer alle aardse rijkdom in handen heeft... denk je echt dat die de mensenmassa door de overbevolking gaan blijven betalen...?
Waarom zijn de Europeanen verplicht om de totaal ongecontroleerde immigratie te aanvaarden en wat zullen de gevolgen zijn denk je??? Een Europese bevolking totaal onmondig gemaakt door innerlijke tegenstellingen en burgeroorlogen en des te gemakkelijker aan zijn lot over te laten...
En de top die gaat lopen met het kapitaal en elders zijn geld gaat investeren waar ze meer kunnen verdienen dan in dit wespennest???

Hoe lang duurt het denk je eer we hier leven in een openbare gevangenis zoals in Palestina???

Nu mogen we nog praten, maar de houding van Europa in het Spaans conflict bekeken en het Spaans conflict op zichzelf (30 jaar gevangenis omdat iemand een volksreferendum heeft ingericht, wat de facistische leiders in Madrid niet zinde???

De houding van vele leden hier op het podium, steeds de mond vol van de Vlaamse onredelijkheid, nazisme verleden... en nu lopen ze verdomme met de ogen open recht het facistische kamp achterna...

Weet dat ik deze maatschappij geen lang leven meer beschoren laat... Extreem rechts zoals extreem links, een grote pot onaanvaarbaar nat...
Toch niet zo O.K. dus....
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 21:57   #672
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Toch niet zo O.K. dus....
Ben ik dan ook geen struisvogel de liever zijn kop in het zand steekt als wat hij ziet hem niet aanstaat...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2017, 23:53   #673
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ben ik dan ook geen struisvogel de liever zijn kop in het zand steekt als wat hij ziet hem niet aanstaat...
Ik zou eerder denken dat je een oen bent.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 07:43   #674
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zuiver wetenschappelijk gezien kun jij dat inderdaad weten...
Neen, men kan onmogelijk weten wat juist de oorzaak is die het verschil maakt tussen regen en geen regen in België op een bepaalde dag.

Dit komt omdat een oneindig klein verschil een groot gevolg kan hebben.

Het weer op een bepaalde dag is een combinatie van het seizoen, het klimaat en chaos.

Zeer vergelijkbaar met emoties dus. Vandaar ik het zinloos van me af te vragen waar ze vandaan komen. Wat zinvoller is hoe ik ze kan beïnvloeden en hoe ik emoties kan weren die me het leven moeilijker maken. Dit doe ik door te rationaliseren.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:55   #675
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik zou eerder denken dat je een oen bent.
Ieder zijn gedacht en de toekomst zal uitwijzen wie de oenen zijn en wie de struisvogels en wie gaat afkomen met 'wir haben dass nicht gewusst' terwijl het klaar en duidelijk onder hun ogen werd gepland en uitgevoerd.

Maar één ding staat al vast als een pijl boven water... zijzelf zullen zichzelf onschuldig verklaren...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 11:57   #676
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Neen, men kan onmogelijk weten wat juist de oorzaak is die het verschil maakt tussen regen en geen regen in België op een bepaalde dag.

Dit komt omdat een oneindig klein verschil een groot gevolg kan hebben.

Het weer op een bepaalde dag is een combinatie van het seizoen, het klimaat en chaos.

Zeer vergelijkbaar met emoties dus. Vandaar ik het zinloos van me af te vragen waar ze vandaan komen. Wat zinvoller is hoe ik ze kan beïnvloeden en hoe ik emoties kan weren die me het leven moeilijker maken. Dit doe ik door te rationaliseren.
Men kan onmogelijk weten of men is intellectueel te beknot om te weten???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 12:32   #677
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Neen, men kan onmogelijk weten wat juist de oorzaak is die het verschil maakt tussen regen en geen regen in België op een bepaalde dag.

Dit komt omdat een oneindig klein verschil een groot gevolg kan hebben.

Het weer op een bepaalde dag is een combinatie van het seizoen, het klimaat en chaos.

Zeer vergelijkbaar met emoties dus. Vandaar ik het zinloos van me af te vragen waar ze vandaan komen. Wat zinvoller is hoe ik ze kan beïnvloeden en hoe ik emoties kan weren die me het leven moeilijker maken. Dit doe ik door te rationaliseren.
Door bullshit te verkopen dus. Je gelooft in de ratio dus je gelooft in je eigen waanzin. Volg je eigen gedachtegang en kijk naar de woorden. Het zijn woorden van een gek, een malloot. De ratio is je houvast en dan is de redelijkheid ver zoek. Vergeef de mensen voor hun domheid en gekheid want ze weten niet wat ze doen...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 12:34   #678
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.120
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Neen, men kan onmogelijk weten wat juist de oorzaak is die het verschil maakt tussen regen en geen regen in België op een bepaalde dag.

Dit komt omdat een oneindig klein verschil een groot gevolg kan hebben.

Het weer op een bepaalde dag is een combinatie van het seizoen, het klimaat en chaos.

Zeer vergelijkbaar met emoties dus. Vandaar ik het zinloos van me af te vragen waar ze vandaan komen. Wat zinvoller is hoe ik ze kan beïnvloeden en hoe ik emoties kan weren die me het leven moeilijker maken. Dit doe ik door te rationaliseren.
Door bullshit te verkopen dus. Je gelooft in de ratio dus je gelooft in je eigen waanzin. Volg je eigen gedachtegang en kijk naar de woorden. Het zijn woorden van een gek, een malloot. De ratio is je houvast en dan is de redelijkheid ver zoek. Vergeef de mensen voor hun domheid en gekheid want ze weten niet wat ze doen...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 13:59   #679
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Door bullshit te verkopen dus. Je gelooft in de ratio dus je gelooft in je eigen waanzin. Volg je eigen gedachtegang en kijk naar de woorden. Het zijn woorden van een gek, een malloot. De ratio is je houvast en dan is de redelijkheid ver zoek. Vergeef de mensen voor hun domheid en gekheid want ze weten niet wat ze doen...
Dank u voor deze mooie woorden. Hun bijdrage aan deze discussie is van onschatbare waarde.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2017, 14:01   #680
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Men kan onmogelijk weten of men is intellectueel te beknot om te weten???
Eigenlijk dat eerste, dat laatste is het ultiem argument van hen die tegen de ratio niets zinnig kunnen inbrengen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be