Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 24 maart 2015, 23:35   #101
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
De leer van alle grote filosofen die de wetenschappelijke methode hanteren en niet afkomen met dogma's. Voorbeelden zijn Nietzsche, Shoppenhauer, Aristoteles, Descartes, ...
Ik kan mij toch ook niet laten om te vragen over welke 'wetenschappelijke methode' je het juist hebt.
mvd is offline  
Oud 25 maart 2015, 06:27   #102
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Welke maatschappij..?

Elke maatschappij. Er zijn waarden die universeel zijn, en die gaan het ontstaan van de abrahamitische godsdiensten al vooraf.
Dat die godsdiensten die mee opnamen in hun eigen leer en normen doet daar niets van af : ze kunnen niet iets claimen dat reeds voor hun eigen ontstaan bestond.

Citaat:
Toch wel, vermits hun invulling totaal verschillend kan zijn, naargelang de culturele ruimte waartoe ze behoren.


Dat een religie een andere invulling geeft aan een waarde valt idd niet te betwisten. Maar zaken zoals geluk, vrede en integriteit zijn toch waarlijk universeel ? Die zijn niet ontstaan door bv het christendom.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online  
Oud 25 maart 2015, 06:34   #103
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.247
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Euh.. er is een groot verschil tussen dezelfde normen en waarden delen en er ook effectief volledig naar leven.
Uiteraard.
Ik reageer enkel op je veel te absolute stelling dat mensen die dezelfde religie aanhangen dezelfde normen en waarden delen. Dat lijkt zo, als je vertrekt vanuit de tekst van de religie zelf maar in de praktijk blijkt het zeker niet altijd zo. Het is dus geen absoluut gegeven. Zowel joden, christenen als moslims hebben eerlijkheid als waarde in hun leer. Zijn alle joden, christenen of moslims eerlijk ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online  
Oud 25 maart 2015, 06:41   #104
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.247
Standaard

Ongetwijfeld een goed bedoelde suggestie, maar heeft het zin om hier wat met namen van filosofen te goochelen ?
Ik zie in elk geval niet goed in hoe een leraar aan minderjarige kinderen de gedachten van Nietzsche kan uitleggen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online  
Oud 25 maart 2015, 10:01   #105
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Maar enfin... je haalt hier vier filosofen aan wiens filosofie volledig verschillend is. Descartes verwierp zowat alles van Aristoteles, Descartes was een rationalist, Schopenhauer juist niet. In welke zin ga je daar nu een coherent normen en waardensysteem van maken, dat dan nota bene moet worden 'opgedrongen'?
Dat klopt, maar de bedoeling moet zijn dat ze zelf hun normen en waarden ontwikkelen, niet slaafs overnemen wat een of ander boek zegt.

Normen en waarden worden sowieso meer cultureel ontwikkeld dan door een religie. Mijn punt is dat we religie niet nodig hebben. Misschien zullen de normen en waarden iets minder coherent zijn zoals je zegt, maar ik zie daar geen graten in.

Opgedrongen is misschien een fout woord, ze moeten het leren en zelf kiezen.
Snerror is offline  
Oud 25 maart 2015, 10:02   #106
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ongetwijfeld een goed bedoelde suggestie, maar heeft het zin om hier wat met namen van filosofen te goochelen ?
Ik zie in elk geval niet goed in hoe een leraar aan minderjarige kinderen de gedachten van Nietzsche kan uitleggen.
Er zijn genoeg boeken in kindervorm uitgebracht, je hebt bijvoorbeeld ook de kinderbijbel.
Snerror is offline  
Oud 25 maart 2015, 10:05   #107
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ik kan mij toch ook niet laten om te vragen over welke 'wetenschappelijke methode' je het juist hebt.
Ik bedoelde hier mee dat alles empirisch te verifiëren moet zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verificatiebeginsel
Snerror is offline  
Oud 26 maart 2015, 15:24   #108
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Elke maatschappij. Er zijn waarden die universeel zijn, en die gaan het ontstaan van de abrahamitische godsdiensten al vooraf.
Dat die godsdiensten die mee opnamen in hun eigen leer en normen doet daar niets van af : ze kunnen niet iets claimen dat reeds voor hun eigen ontstaan bestond.


Dat een religie een andere invulling geeft aan een waarde valt idd niet te betwisten. Maar zaken zoals geluk, vrede en integriteit zijn toch waarlijk universeel ? Die zijn niet ontstaan door bv het christendom.
Geluk is een emotie. Over wat 'geluk' precies inhoudt zijn eer ook verschillende opvattingen in de filosofie. En integriteit, hoe zie je dat precies? Integriteit is een karaktereigenschap, of iemand als integer of niet wordt beschouwd, hangt volledig samen met de gangbare waarden en normen in een maatschappij. Integriteit is geen waarde op zich.

Het gaat er ook niet om een lijstje op te sommen met trefwoorden, maar om de vraag op welke manier je tot een sociale cohesie (wat - op z'n minst voor een groot deel - gedeelde normen en waarden vereist) komt. Die zogezegde ''universele normen en waarden'', ik zie ze nergens hoor.
mvd is offline  
Oud 26 maart 2015, 15:31   #109
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Uiteraard.
Ik reageer enkel op je veel te absolute stelling dat mensen die dezelfde religie aanhangen dezelfde normen en waarden delen.
Die stelling weerleg je op geen enkele manier hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dat lijkt zo, als je vertrekt vanuit de tekst van de religie zelf maar in de praktijk blijkt het zeker niet altijd zo. Het is dus geen absoluut gegeven.
Het gaat niet over een 'tekst', maar om het beleven van een bepaalde traditie, die een solide basis heeft. Het is in de praktijk zo dat mensen die een bepaalde religie delen, ook een zelfde normen- en waardenpatroon delen. Probeer 'religie' in dit soort discussies ook eens wat ruimer te bekijken dan louter 'het christendom' waar je een hekel aan hebt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zowel joden, christenen als moslims hebben eerlijkheid als waarde in hun leer. Zijn alle joden, christenen of moslims eerlijk ?
Maar daar gaat het helemaal niet over.. Je begrijpt toch dat dezelfde normen en waarden delen, niet wil zeggen dat je 100% leeft naar die waarden..?

Laatst gewijzigd door mvd : 26 maart 2015 om 15:32.
mvd is offline  
Oud 26 maart 2015, 15:34   #110
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ongetwijfeld een goed bedoelde suggestie, maar heeft het zin om hier wat met namen van filosofen te goochelen ?
Ik zie in elk geval niet goed in hoe een leraar aan minderjarige kinderen de gedachten van Nietzsche kan uitleggen.
Dat is perfect doenbaar hoor. Of het wenselijk zou zijn daarentegen.....
mvd is offline  
Oud 26 maart 2015, 15:42   #111
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Dat klopt, maar de bedoeling moet zijn dat ze zelf hun normen en waarden ontwikkelen, niet slaafs overnemen wat een of ander boek zegt.
Ah, maar nu neem je weer een andere positie in. Als iedereen zelf zijn normen en waarden ontwikkelt, zijn er geen gedeelde normen en waarden, kortom is er eigenlijk geen project voor de samenleving. De gedachte dat iedereen zijn eigen normen en waarden kan ontwikkelen is volgens mij illusoir. En of het dan nog wenselijk zou zijn...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Normen en waarden worden sowieso meer cultureel ontwikkeld dan door een religie.
Cultuur en religie zijn volledig verweven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Mijn punt is dat we religie niet nodig hebben. Misschien zullen de normen en waarden iets minder coherent zijn zoals je zegt, maar ik zie daar geen graten in.

Opgedrongen is misschien een fout woord, ze moeten het leren en zelf kiezen.
En mijn vraag aan jou was dan wat je alternatief is om tot sociale cohesie te komen.
mvd is offline  
Oud 26 maart 2015, 15:43   #112
Sukkelaar
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 18 april 2006
Berichten: 10.570
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Uiteraard.
Ik reageer enkel op je veel te absolute stelling dat mensen die dezelfde religie aanhangen dezelfde normen en waarden delen. Dat lijkt zo, als je vertrekt vanuit de tekst van de religie zelf maar in de praktijk blijkt het zeker niet altijd zo. Het is dus geen absoluut gegeven. Zowel joden, christenen als moslims hebben eerlijkheid als waarde in hun leer. Zijn alle joden, christenen of moslims eerlijk ?
Ben jij eerlijk?
Sukkelaar is offline  
Oud 26 maart 2015, 15:47   #113
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Ik bedoelde hier mee dat alles empirisch te verifiëren moet zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verificatiebeginsel
Dus de theorieën van Nietzsche en Schopenhauer zijn volgens u empirisch te verifiëren?? En wat heeft dat te maken met moraalfilosofie?
mvd is offline  
Oud 26 maart 2015, 15:55   #114
mvd
Minister-President
 
mvd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 februari 2012
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Dat klopt, maar de bedoeling moet zijn dat ze zelf hun normen en waarden ontwikkelen, niet slaafs overnemen wat een of ander boek zegt.

Normen en waarden worden sowieso meer cultureel ontwikkeld dan door een religie. Mijn punt is dat we religie niet nodig hebben. Misschien zullen de normen en waarden iets minder coherent zijn zoals je zegt, maar ik zie daar geen graten in.

Opgedrongen is misschien een fout woord, ze moeten het leren en zelf kiezen.
Ik denk het wel eerlijk gezegd. Voel je je niet beter rondom mensen die dezelfde opvattingen hebben over wat 'goed' en 'slecht' is bv?
mvd is offline  
Oud 26 maart 2015, 16:01   #115
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ah, maar nu neem je weer een andere positie in. Als iedereen zelf zijn normen en waarden ontwikkelt, zijn er geen gedeelde normen en waarden, kortom is er eigenlijk geen project voor de samenleving. De gedachte dat iedereen zijn eigen normen en waarden kan ontwikkelen is volgens mij illusoir. En of het dan nog wenselijk zou zijn...
Ik zal minder proberen flipfloppen.
Misschien, maar ik denk dat die normen en waarden wel op elkaar zullen afsgestemd worden, simpelweg door de interactie. Ook van bovenaf, de machthebbers, kunnen een zeer grote invloed hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Cultuur en religie zijn volledig verweven.
Zeker, maar ik denk dat vooral cultuur bepalend is, het moet kunnen zonder religie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
En mijn vraag aan jou was dan wat je alternatief is om tot sociale cohesie te komen.
Het manifest van de rechten van de mens als nieuwe bijbel, ethiek als nieuw vak, gestandariseerd over heel het land.

Laatst gewijzigd door Snerror : 26 maart 2015 om 16:01.
Snerror is offline  
Oud 8 april 2015, 12:06   #116
griezel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 7 april 2015
Berichten: 3.786
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MultiMAN Bekijk bericht
Western volunteers rally to Iraq Christian militia



Zouden onze christelijke internet cowboys die op het forum hier vertoeven, hun ticket al hebben geboekt? Of word er gewacht op Jezus?
Beter dan deze klus door particulieren te laten opknappen, zou men beter een internationale strijdmacht op poten zetten, en het schadelijk vaag menselijk ongedierte dat in het Midden Oosten iedereen kapotmaakt en historische steden afbreekt volledig en tot de laatste uitroeien.
Dat Europeanen, Amerikanen, Russen en Chinezen voor één keer eens samenwerken, inplaats van elkaar in de poten te schieten.
griezel is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be