Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 oktober 2009, 15:17   #1
<!-- / message -->
Parlementslid
 
<!-- / message -->'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 0
Standaard De waarheid komt meestal wel aan het licht.

Citaat:
De openingszin van de Bijbel, waarin staat dat God de hemel en aarde schiep, zou jarenlang verkeerd vertaald zijn.
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/..._de_aarde_niet

http://www.trouw.nl/religie-filosofi...__.html?part=1
__________________
<!-- / message --> is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2009, 01:09   #2
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

what else is new ?
Ik dacht dat zulke soort discussies niet de eerste in zijn soort waren.

Bertie en concoorten zullen niet gelukkig zijn.... nu kan hij niet eens meer stellen dat we het letterlijk dienen te nemen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 19:07   #3
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Bertie en concoorten zullen niet gelukkig zijn...


praha, ik ben hier juist enorm blij mee. Het is een bewijs dat Luther het toch bij het rechte einde had! Katholieken hadden én hebben nog altijd geen verstand van de bijbel.

Eeuwenlang hebben ze het lezen van de de woord van God strikt verboden, en nu plots duikt ene professor Ellen van Wolde op, een griet uit de paapse nest (haar twee 'werkgevers' Radboud & K.U.T. zijn niet toevallig de twee grote katholieke univs van Nederland) die zou de eerste zijn die in vele eeuwen (2000 jaar!) tekstuitleg de waarheid boven tafel krijgt? You cannot be serious zou McEnroe zeggen.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 19:19   #4
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Tuurlijk : scheppen uit het niets, da's toch absolute onzin. Je vraagt je af wat voor herseninhoud die lui die dat willen geloven hebben.

O juist, ja, vandaar...
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 19:28   #5
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Zoals ik hier al schreef vind ik de stelling toch maar vreemd.

Ik heb Genesis 1 gisteren eens herlezen, met de hypothese "bara=scheiden" voor ogen, en overtuigend leek het me niet.
Er zijn verzen waar het zou kunnen, anderen weer niet. En waar er duidelijk "scheiden" moet staan wordt een ander woord gebruikt.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 22:24   #6
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht


praha, ik ben hier juist enorm blij mee. Het is een bewijs dat Luther het toch bij het rechte einde had! Katholieken hadden én hebben nog altijd geen verstand van de bijbel.

Eeuwenlang hebben ze het lezen van de de woord van God strikt verboden, en nu plots duikt ene professor Ellen van Wolde op, een griet uit de paapse nest (haar twee 'werkgevers' Radboud & K.U.T. zijn niet toevallig de twee grote katholieke univs van Nederland) die zou de eerste zijn die in vele eeuwen (2000 jaar!) tekstuitleg de waarheid boven tafel krijgt? You cannot be serious zou McEnroe zeggen.
Iemand moet de eerste zijn ( btw dit is niet de eerste hoor die dat zegt )

Dus 't klopt niet ... omdat gij het zegt ?
En 't is allemaal onderdeel van één groot Katholiek complot ?.... wat zou bedoeling toch zijn ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2009, 22:38   #7
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Zoals ik hier al schreef vind ik de stelling toch maar vreemd.

Ik heb Genesis 1 gisteren eens herlezen, met de hypothese "bara=scheiden" voor ogen, en overtuigend leek het me niet.
Er zijn verzen waar het zou kunnen, anderen weer niet. En waar er duidelijk "scheiden" moet staan wordt een ander woord gebruikt.
Ik wil dat gerust voor waar aannemen wat je zegt... maar wat maakt jou meer bevoegd om daarover wat te vertellen ?
Bovendien, volgens dat stukje, komt ze tot die conclusie in context met andere fragmenten en andere ( oudere ) scheppingsverhalen.
Ik ben nu een totale leek wat betreft Hebreeuws maar dat ding is nogal interpretatiegevoelig dacht ik omwille van het oorspronkelijk ontbreken van klinkers en bovendien maakt het scheppingsverhaal dan nog deel uit van de thora die dan zowat in de oudste vorm van de taal is geschreven.
Anderzijds veranderde Hebreeuws blijkbaar niet zoveel doorheen de jaren.

ps. Ik begeef me naar het desbetreffende lopende topic erover

Laatst gewijzigd door praha : 11 oktober 2009 om 22:39.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 09:09   #8
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ik wil dat gerust voor waar aannemen wat je zegt... maar wat maakt jou meer bevoegd om daarover wat te vertellen ?
Niets, ik beweerde dan ook nergens dat ik meer bevoegd was, of zelfs maar bevoegd.

Ik heb de tekst als Hebreeuws-sprekende leek herlezen, en dat werpt in eerste instantie een aantal (in mijn ogen ernstige) vragen op.
Zoals ik in de andere thread schreef zou ik graag de wetenschappelijke tekst van Ellen van Wolde lezen.
Misschien gaat ze wel in op de opmerkingen die ik maakte en heeft ze overtuigende antwoorden. Zolang ik die niet ken blijf ik bij mijn scepticisme.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ik ben nu een totale leek wat betreft Hebreeuws maar dat ding is nogal interpretatiegevoelig dacht ik omwille van het oorspronkelijk ontbreken van klinkers en bovendien maakt het scheppingsverhaal dan nog deel uit van de thora die dan zowat in de oudste vorm van de taal is geschreven.
Het klopt dat het Hebreeuwse schrift geen klinkers bevat (heb daar nog vrolijke momenten op dit forum aan te danken! ). Voor het herkennen van stammen als "bara" speelt dat echter niet echt mee.
De taal van de thora is voor Hebreeuws-sprekende mensen van vandaag best te begrijpen, hoor.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 11:26   #9
<!-- / message -->
Parlementslid
 
<!-- / message -->'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 0
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Zoals ik in de andere thread schreef zou ik graag de wetenschappelijke tekst van Ellen van Wolde lezen.
Althans de oratie staat online op http://www.ru.nl/aspx/download.aspx?...ctuur=homepage
__________________
<!-- / message --> is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 11:36   #10
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Bedankt, dat zal ik eens grondig lezen.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 11:40   #11
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Niets, ik beweerde dan ook nergens dat ik meer bevoegd was, of zelfs maar bevoegd.

Ik heb de tekst als Hebreeuws-sprekende leek herlezen, en dat werpt in eerste instantie een aantal (in mijn ogen ernstige) vragen op.
Zoals ik in de andere thread schreef zou ik graag de wetenschappelijke tekst van Ellen van Wolde lezen.
Misschien gaat ze wel in op de opmerkingen die ik maakte en heeft ze overtuigende antwoorden. Zolang ik die niet ken blijf ik bij mijn scepticisme.
Mijn leerkracht godsdienst van het middelbaar, die vlot is in zowel Bijbelvertalingen als Hebreeuws, bevestigt jouw bewering.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 12:02   #12
Visjnu
Minister
 
Visjnu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 3.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door <!-- / message --> Bekijk bericht
Bedankt, was een heel interessante tekst. Ik vind haar hypthese best wel goed onderbouwd.

Dat "Bara" nu (in het modern hebreeuws?) vertaald wordt als "scheppen" is een kip-ei verhaal. De huidige betekenis van het woord zou beinvloed geweest kunnen zijn door door de interpretatie van Genesis.
__________________
sin otra luz y guía
sino la que en el corazón ardía.
Visjnu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 20:37   #13
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Iemand moet de eerste zijn (btw dit is niet de eerste hoor die dat zegt )
Natuurlijk is zij niet de eerste. Sterker nog ik heb een hebreeuws woordenboek en daarop staat scheiden als een van de betekenissen van de stam of iets dergelijks.

Ellen van Wolde heeft dan ook niets nieuws ontdekt. Wat zij heeft gedaan is gewoon één enkele betekenis er uitpikken en vervolgens de betreffende Bijbelse term (naar eigen heidense agenda) manipuleren. Wat wel opvalt is niet zozeer haar werk maar de opvallende aandacht die er nu plots is ontstaan (media-hype is altijd een overduidelijke aanwijzing van een goed gecoördineerde en vet gesponsorde agenda)
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 20:56   #14
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ik wil dat gerust voor waar aannemen wat je zegt... maar wat maakt jou meer bevoegd om daarover wat te vertellen ?
Beste Dzjoegasjvili praha, wie heeft jou bevoegd om een bevoegdheid op te eisen?

Laatst gewijzigd door Bertie : 12 oktober 2009 om 20:58.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 20:59   #15
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
... of iets dergelijks.
Geen commentaar.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 22:23   #16
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Niets, ik beweerde dan ook nergens dat ik meer bevoegd was, of zelfs maar bevoegd.
sorry
bevoegd was wat te sterk uitgedrukt... ik vond het juiste woord niet

Citaat:
Ik heb de tekst als Hebreeuws-sprekende leek herlezen, en dat werpt in eerste instantie een aantal (in mijn ogen ernstige) vragen op.
Zoals ik in de andere thread schreef zou ik graag de wetenschappelijke tekst van Ellen van Wolde lezen.
Misschien gaat ze wel in op de opmerkingen die ik maakte en heeft ze overtuigende antwoorden. Zolang ik die niet ken blijf ik bij mijn scepticisme.
Welke draad moge dat weze, firestone ... er lopen er al verscheidene

[quote]Het klopt dat het Hebreeuwse schrift geen klinkers bevat (heb daar nog vrolijke momenten op dit forum aan te danken! ). Voor het herkennen van stammen als "bara" speelt dat echter niet echt mee.[/qute]
zou kunne

Citaat:
De taal van de thora is voor Hebreeuws-sprekende mensen van vandaag best te begrijpen, hoor.
begrijpbaar en bergrijpend is misschien het onderscheid net.
Zolas ik al zei is Hebreeuws bij uitstek een taal die in de loop der tijd niet veel varanderd is .. doch ook niet volledig gelij gebleven is.
Als ik het _al leek_ zou mogen vergelijken mey het lezen van een oud-nederlands boekje ... dan maak ik daar ook wel iets van doch kunnen bepaalde woorden netjes een ietwat andere betekenis verkregen hebben.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 22:28   #17
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Natuurlijk is zij niet de eerste. Sterker nog ik heb een hebreeuws woordenboek en daarop staat scheiden als een van de betekenissen van de stam of iets dergelijks.
Okay .. dat staat dan al vast

Citaat:
Ellen van Wolde heeft dan ook niets nieuws ontdekt. Wat zij heeft gedaan is gewoon één enkele betekenis er uitpikken en vervolgens de betreffende Bijbelse term (naar eigen heidense agenda) manipuleren. Wat wel opvalt is niet zozeer haar werk maar de opvallende aandacht die er nu plots is ontstaan (media-hype is altijd een overduidelijke aanwijzing van een goed gecoördineerde en vet gesponsorde agenda)
Eigen agenda of niet... 't blijft dat zij lange niet de eerste is die het zo ziet _ in fact wat hardleerse creationisten ziet iedereen dat als scheiden _ en misschien is ze wel de eerste die daar betere argumenten voor heeft
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 22:29   #18
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Beste Dzjoegasjvili praha, wie heeft jou bevoegd om een bevoegdheid op te eisen?
Beste Bertie... in je ijdele poging weer op de man te spelen ipv de bal... citeer eens waar ik dat claim
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 00:45   #19
Johnny Blaze
Minister
 
Johnny Blaze's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2008
Berichten: 3.181
Standaard

Werd god ook niet steeds in het meervoud geschreven in het OT? Weet iemand iets meer hierover?
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 00:47   #20
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
Werd god ook niet steeds in het meervoud geschreven in het OT? Weet iemand iets meer hierover?
http://en.wikipedia.org/wiki/Elohim
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be