Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Klinkt redelijk
tuurlijk 10 37,04%
niet echt, maar kom 2 7,41%
mmmmmmmmm nee 15 55,56%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 januari 2003, 21:30   #1
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Iedereen kan het opmaken uit de tekstjes die ik op het forum post: ik heb geen 'major grunges' tegenover België. Op democratisch en bestuurlijk vlak kan alhier nog veel bijgeschaafd worden, maar voor de rest vind ik persoonlijk dat dit land mij behoorlijk verzorgt, en ik hoop nog anderen te doen inzien dat dit voor hen ook opgaat.
Ik zie weinig heil in een splitsing. De meesten wensen dit om dat ze geloven er financieel beter van te worden, maar nergens bestaat een wetenschappelijke economische studie die aantoont wat de échte gevolgen gaan zijn van secessie. Het ware uiterst naïef te geloven dat de transferten (die er onbetwistbaar zullen bestaan) na splitsing als hemels manna over de vlaamse bevolking zal nederdalen onder de vorm van die fameuze 'N-VA-auto'of een gelijkaardig bedrag.
Wanneer het prijskaartje van de werklozen die nu aan België hun boterham verdienen verrekend wordt, en als surplus het over te nemen deel van de staatsschuld gefactureerd wordt, dan zou het er een stuk bleker kunnen uitzien dan onze flaminganten verhopen.
Eveneens bespeur ik bij de huidige 'vlamingen' die nu op bestuurlijk fluweel nestelen in allerlei regerinkjes en parlementjes, niet echt veel democratische tendenzen. Het confettistaatje Vlaanderen dat ze voor ogen hebben, zou op bestuurlijk gebied een doorslag van het huidige particratische België worden, en daar heb ik geen boodschap aan.
Liever zie ik een teruggrijpen naar een eenheidsstaat, mits de nodige correcties en echte 'taalhoffelijkheidsakkoorden' en doorzichtiger bestuur. Voeg daarbij nog een bindend referendum op volksinitiatief, en alles zou er al een stuk frisser en doorzichtiger uit gaan zien.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 21:35   #2
datri
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 mei 2002
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.039
Stuur een bericht via Instant Messenger naar datri
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Iedereen kan het opmaken uit de tekstjes die ik op het forum post: ik heb geen 'major grunges' tegenover België. Op democratisch en bestuurlijk vlak kan alhier nog veel bijgeschaafd worden, maar voor de rest vind ik persoonlijk dat dit land mij behoorlijk verzorgt, en ik hoop nog anderen te doen inzien dat dit voor hen ook opgaat.
Ik zie weinig heil in een splitsing. De meesten wensen dit om dat ze geloven er financieel beter van te worden, maar nergens bestaat een wetenschappelijke economische studie die aantoont wat de échte gevolgen gaan zijn van secessie. Het ware uiterst naïef te geloven dat de transferten (die er onbetwistbaar zullen bestaan) na splitsing als hemels manna over de vlaamse bevolking zal nederdalen onder de vorm van die fameuze 'N-VA-auto'of een gelijkaardig bedrag.
Wanneer het prijskaartje van de werklozen die nu aan België hun boterham verdienen verrekend wordt, en als surplus het over te nemen deel van de staatsschuld gefactureerd wordt, dan zou het er een stuk bleker kunnen uitzien dan onze flaminganten verhopen.
Eveneens bespeur ik bij de huidige 'vlamingen' die nu op bestuurlijk fluweel nestelen in allerlei regerinkjes en parlementjes, niet echt veel democratische tendenzen. Het confettistaatje Vlaanderen dat ze voor ogen hebben, zou op bestuurlijk gebied een doorslag van het huidige particratische België worden, en daar heb ik geen boodschap aan.
Liever zie ik een teruggrijpen naar een eenheidsstaat, mits de nodige correcties en echte 'taalhoffelijkheidsakkoorden' en doorzichtiger bestuur. Voeg daarbij nog een bindend referendum op volksinitiatief, en alles zou er al een stuk frisser en doorzichtiger uit gaan zien.
Tja superstaaf, spijtig genoeg komt er aan alle sprookjes een einde, en ook aan dat van ons belgiekske.........

Mij kan je echter niet overtuigen van wat België mij te bieden heeft, want dat is en blijft niets!
__________________
<marquee>vlaanderen doet belgië barsten en beven</marquee>
datri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 21:44   #3
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Zeg, krijgen we van de Vlaamsse overheid in geval van secessie allemaal om de twee jaar een auto cadeau (een VW) misschien?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 23:33   #4
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Ja, van Rex.
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 23:51   #5
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Zeg, krijgen we van de Vlaamsse overheid in geval van secessie allemaal om de twee jaar een auto cadeau (een VW) misschien?
't Is natuurlijk wel een mooi voorstel. Een ideetje voor BUB misschien?
-> If an idea is worth having once, it's worth having twice!
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2003, 08:08   #6
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Reeds drie stemmers willen dus géén doorzichtige goed bestuurde staat van onderop, waar het voor iedereen goed om leven is, wat haar naam of gebied ook moge zijn........
Lezen jullie wel alles, of reageren jullie enkel als een stier op een rood (geel-zwarte) lap, telkens België in het vizier verschijnt?
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2003, 11:29   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

Ik ben al blij dat je eindelijk toegeeft dat er 'ontegensprekelijk' transfers zijn. Het was ooit anders...

Je geeft ook toe dat er échte taalfoffelijheidsakkoorden moeten komen. Wel Staaf, die ZIJN er! Alleen trekken de franstalige kopstukken er zich geen zak van aan en treden ze die akkoorden vierkant met de voeten. Nochtans wordt er door Vlaanderen, voor eender wat het met veel moeite "verkrijgt" in dit land, steevast een hoge prijs betaald. Elke staatshervorming moet om één of andere reden zeer duur betaald worden. Er mogen dan nog honderd taalhoffelijkheids-of andere akkoorden bijkomen, ze zullen er hun ballen aan blijven vegen.

Het voornaamste is echter, zoals je zegt, een doorzichtiger bestuur.
Als dat mogelijk was geweest in een Vlaamsvijandig land zoals België, dan was er dat al 170 jaar lang. Niet dus.
Trek dus wat realistischer conclusies inplaats van terug te willen naar het unitaire België. Dit nog altijd door francofonen gedomineerde land heeft, juist daardoor, al een hele tijd geleden zijn kans verkeken op het behoud van zichzelf.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2003, 22:12   #8
VL
Gouverneur
 
VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2002
Locatie: Izegem, VLAANDEREN
Berichten: 1.338
Standaard

Het gaat ook om identiteit, Superstaaf.

Er bestaat een Vlaamse identiteit. En een Waalse. Maar geen Belgische. Omwille van de veel te grote diversiteit, de te omvangrijke verscheidenheid. Twee verschillende volkeren kun je niet als één beschouwen! En dat doet België wel. En dat zal België doen barsten. Wat je ook mag beweren...
__________________
Vlaanderen bevindt zich in een goede vorm, maar in een slechte staat!

VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2003, 23:10   #9
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

[code:1:e18a820e18]Er bestaat een Vlaamse identiteit. En een Waalse. Maar geen Belgische.[/code:1:e18a820e18]

Er bestaat een flamingantische mentaliteit die duidelijk niet compatibel is met de Belgischgezinde. Laat ons scheiden.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 00:15   #10
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Inderdaad, laat ons scheiden! VLAANDEREN ONAFHANKELIJK!
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 00:56   #11
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Welja, verhuis maar naar de Caraiben en bouw daar een Vlaamse gemeenschap op. Maar laat aub de Belgen in vrede leven.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 01:22   #12
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Er bestaat een Vlaamse identiteit. En een Waalse.
En een West-Vlaamse. En een Limburgse. En een Antwerpse. En nog een aantal anderen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Twee verschillende volkeren kun je niet als één beschouwen!
Inderdaad. West-Vlamingen zijn geen Antwerpenaars of Limburgers. Met mono-identitair denken doe je de werkelijkheid geweld aan.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 01:23   #13
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik ben al blij dat je eindelijk toegeeft dat er 'ontegensprekelijk' transfers zijn. Het was ooit anders...
Inderdaad! Stop de transfers van West-Vlaanderen naar Antwerpen! Splitsen die handel! Waarom zouden West-Vlamingen moeten blijven meebetalen aan de Antwerpse schuldenlast opdat men in Antwerpen de arrogante Grote Meneer zou kunnen blijven uithangen? Men voelt zich in Antwerpen toch zo verheven boven de West-Vlaamse "boerkes". Dat ze het dan ook maar zonder die West-Vlaamse "boerkes" doen. Waarom mogen West-Vlamingen niet genieten van de vruchten van hun noeste arbeid in plaats van altijd maar belastingen te moeten betalen voor de bodemloze putten van Antwerpen en Brussel en hun elites?
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 01:41   #14
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Nee, tacticus, ik verhuis niet naar de Caraiben. Ik blijf in Vlaanderen.
Dat die Belgen (walen) stoppen met de Vlamingen te onderdrukken!
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 02:04   #15
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
[code:1:2e572eeb2d]Er bestaat een Vlaamse identiteit. En een Waalse. Maar geen Belgische.[/code:1:2e572eeb2d]

Er bestaat een flamingantische mentaliteit die duidelijk niet compatibel is met de Belgischgezinde. Laat ons scheiden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Welja, verhuis maar naar de Caraiben en bouw daar een Vlaamse gemeenschap op. Maar laat aub de Belgen in vrede leven.
Ik blijf mijn vraag herhalen

Die Vlaamse slaat op afkomstig uit Vlaanderen,
de Waalse slaat op afkomstig uit Wallonië

En waar wonen die Belgen nu??? Toch een vierde gewest?????
__________________
Reality is merely an illusion, be it a very persistent one.
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 02:08   #16
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Dat vierde gewest, waar die Belgen wonen ligt in de Caraiben! Nu ben ik mee.
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 13:45   #17
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
En waar wonen die Belgen nu??? Toch een vierde gewest?????
Die Belgen wonen in één gewest: Belgie
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 14:27   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.088
Standaard

En ik spreek Belgisch!
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 15:58   #19
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

En ik spreek Leuvens zo u wil...autonomie voor stadsstaten dan maar?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2003, 16:11   #20
Fredje
Partijlid
 
Fredje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 201
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
En waar wonen die Belgen nu??? Toch een vierde gewest?????
Die Belgen wonen in één gewest: Belgie
Kan je dat GEWEST even aanduiden op de kaart van België aub ... .
Fredje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be