Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 januari 2003, 18:31   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ja, ik wist het toen ik het schreef: de Zeventien Provinciën bestonden ooit al! Maar ik bedoelde gewoon de huidige 17 provincies van Nederland en Vlaanderen bij een hereniging: Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Noord- en Zuid-Holland, Zeeland, Oost- en West-Vlaanderen, Noord- en Zuid-Brabant, Antwerpen, Brussel en Limburg. Toevallig precies 17!
Tiens, dat was me nog niet opgevallen

Citaat:
Oh, dus je hebt geen principiële bezwaren?
Ik ben geen mythomaan he... Maar ik zal nooit belgicist worden, omdat de constructie van België nu eenmaal fundamenteel fout zit, en dat zal geen enkele staatshervorming kunnen veranderen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 18:39   #22
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

[quote="zorroaster"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Eerste programmapunt van de BUB:

[size=6]"Neen aan het separatisme"[/size]
Echt een partij voor Nello en Tacitus: Geschiedenis is een creatief vak, waar weglaten en bijvoegen vrij staat.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 18:54   #23
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik ben geen mythomaan he... Maar ik zal nooit belgicist worden, omdat de constructie van België nu eenmaal fundamenteel fout zit, en dat zal geen enkele staatshervorming kunnen veranderen.
Mythomaan? Maar je kunt toch op voorhand al zien dat België geen natiestaat (= de ideaalvorm van een homogene groep mensen bestuurd in hun eigen staat) is?
België is juist een van de weinige overgebleven puur multinationale staten in Europa. Er is zelfs geen eigen Belgische 'natie' (= een groep mensen die dezelfde culturele elementen, zoals religie of taal, delen)!
Zei er ooit al niet iemand terecht "il n'y a pas de Belges"? Die had z'n les geopolitiek goed geleerd!

Ik zou dus al principiële bezwaren hebben tegen België, of het nu zou werken of niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 19:42   #24
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Mythomaan? Maar je kunt toch op voorhand al zien dat België geen natiestaat (= de ideaalvorm van een homogene groep mensen bestuurd in hun eigen staat) is?
België is juist een van de weinige overgebleven puur multinationale staten in Europa. Er is zelfs geen eigen Belgische 'natie' (= een groep mensen die dezelfde culturele elementen, zoals religie of taal, delen)!
Zei er ooit al niet iemand terecht "il n'y a pas de Belges"? Die had z'n les geopolitiek goed geleerd!
Exact... Maar een meervolkenstaat kan wél werken, kijk maar naar Zwitserland. Daar is wel degelijk sprake van een nationaal gevoel. Iets dat vooral door het Franstalig unitair beleid verhinderd is in den Belziek. En dat is nou exact wat de BUB wil...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2003, 21:03   #25
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Ze moeten hier allemaal niet veel hebben van de Nederlanders, maar eenmaal dat je doorvraagt waarom niet, vervallen ze allemaal in "euh... euh..." en de intelligenten beseffen dan dat ze een verkeerd idee hadden...

Wel, volgens de clichés zijn Hollanders gierig, arrogant en verder vinden sommigen hen te lawaaierig. Verder is het eten hier bij ons beter.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2003, 14:31   #26
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Exact... Maar een meervolkenstaat kan wél werken, kijk maar naar Zwitserland. Daar is wel degelijk sprake van een nationaal gevoel. Iets dat vooral door het Franstalig unitair beleid verhinderd is in den Belziek. En dat is nou exact wat de BUB wil...
Hm, in Zwitserland zie je ook wel steeds meer afstand ontstaan tussen de Duitse en Franse kantons. De Franstaligen stemmen ook heel anders. In Zürich is of wordt Frans als eerste vreemde taal op school ingeruild voor het Engels. Als Zwitserland geen confederatie was geweest, was het allang uit elkaar gevallen. Maar goed, feit blijft dat het redelijk goed werkt inderdaad, hoewel de speciale (neutrale) positie en de rijkdom daar ook wel aan bijdraagd.

Daarbij heeft dat nationale gevoel wel eeuwenlang de kans gehad om te groeien. Al die tijd was Zwitserland al een confederale eedgenootschap. België is nog niet eens een confederatie, maar heeft al wel een geschiedenis van 173 jaar met problemen achter de rug. Bovendien is het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië natuurlijk velen malen groter dan tussen Franstalig en Duitstalig Zwitserland.

Zwitserland is als multinationale staat, hoewel i.t.t. België wel met duidelijk overwicht voor een groep, een geschiedkundig toeval en de uitzondering die de regel bevestigd.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2003, 14:52   #27
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Wel, volgens de clichés zijn Hollanders gierig, arrogant en verder vinden sommigen hen te lawaaierig. Verder is het eten hier bij ons beter.
Gierig? Nederlanders doen ongetwijfeld minstens evenveel aan liefdadigheid als Vlamingen, maar ik denk nog veel meer. Bijna elk gezin is wel lid van een ontwikkelingssamenwerkings- of milieuorganisatie, en haast iedereen geeft aan de collectes van de uiteenlopende medische fondsen tegen ziektes.
De natuur- en milieuorganisaties hebben bijv. samen 3 miljoen leden, waarvan bijna 1 miljoen van Natuurmonumenten, de grootste beheerder van natuurgebieden in Nederland. Als je rekening houdt met gezinnen die van meer dan één organisatie lid zijn, kom je uit op gemiddeld 1 op de 3 gezinnen.
Nederlanders zijn bepaald niet gierig, wel spaarzaam, altijd op zoek naar de beste prijs. Maar dat komt misschien door de handelsgeest, of omdat er al zoveel aan goede doelen wordt gegeven.

Arrogant en lawaaierig, tja, dat ligt er ook maar aan wie je spreekt of meemaakt. De opvoeding is misschien iets vrijer, assertiviteit wordt niet als iets slechts gezien. Maar ik denk dat dat heel erg per gebied verschilt. Een Limburger zal minder snel z'n grote mond opentrekken dan een Hagenees (iemand uit de volksbuurten van Den Haag). Bij de Hagenees krijg je dan nog de meest uiteenlopende ziektes naar je hoofd geslingerd. Rotterdammers doen dat overigens ook wel, maar zijn hierin iets minder creatief. Maar goed, feit is dat het heel erg afhankelijk is van de opvoeding hoe arrogant iemand overkomt. Ik erger mijzelf daar ook wel eens aan.
Nu we toch bezig zijn, veel Nederlanders vinden op hun beurt Duitsers trouwens heel lawaaierig. Ik weet niet of de Vlamingen dat beeld ook hebben?

Dat laatste punt begrijp ik niet helemaal. In welk opzicht is het eten beter in Vlaanderen? Ik vind friet nu niet bepaald veelzijdig voedsel, eerlijk gezegd. Waarschijnlijk bedoel je het meer 'Bourgondische' karakter van Vlaanderen, of niet? Dat vind je trouwens in Noord-Brabant en Limburg ook nog wel.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2003, 17:33   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.230
Standaard

Citaat:
Nu we toch bezig zijn, veel Nederlanders vinden op hun beurt Duitsers trouwens heel lawaaierig. Ik weet niet of de Vlamingen dat beeld ook hebben?
Klopt. Ik heb ze in Spanje bezig gehoord...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 18:05   #29
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Gierig? Nederlanders doen ongetwijfeld minstens evenveel aan liefdadigheid als Vlamingen, maar ik denk nog veel meer.
Ik ben daar zeker van...

Citaat:
Arrogant en lawaaierig, tja, dat ligt er ook maar aan wie je spreekt of meemaakt.
Ligt ook een beetje aan het gebrek aan assertiviteit van de Vlamingen. Ja, er zijn verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders. Of ze significant zijn zal de tijd wel uitwijzen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 18:12   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Nu we toch bezig zijn, veel Nederlanders vinden op hun beurt Duitsers trouwens heel lawaaierig. Ik weet niet of de Vlamingen dat beeld ook hebben?
Klopt. Ik heb ze in Spanje bezig gehoord...
Dat vind ik echt niet. Gaat het hier niet om een veralgemening alsof alle Duitsers nu plotseling brullende apen worden zodra ze in het buitenland zijn. Ik daarentegen heb bijzonder goede ervaringen met Duitsers. Is het niet eerder zo dat u met een bepaalde sociale laag in aanraking kwam, een sociale laag die in ieder land wel een beetje dezelfde trekken vertoont?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 18:23   #31
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Tja... de mensen zelf vallen wel mee in Duitsland, al vind ik ze even hautain als de Walen, maar dat zal wel een persoonlijke opinie zijn.

Politiek ben ik anti-Duits, maar pro-Brits
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 18:39   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Tja... de mensen zelf vallen wel mee in Duitsland, al vind ik ze even hautain als de Walen, maar dat zal wel een persoonlijke opinie zijn.
Ooit eens Engelsen "bezig" gezien in Ibiza? Wat een stel varkens! Maar moet ik hieruit dan concluderen dat "alle" Engelsen zo zijn? Neen toch, dat zou pas een storende en schandelijke veralgemening zijn.

Ook Duitsers vind ik niet hautain, maar wel een tikketjes zelfingenomen. Dat heb je wel meer bij grote(re) volkeren. Echter, het grote verschil met Fransen bijvoorbeeld is de hoffelijkheid en beleefdheid die menig Duitser heeft. Hij legt een heel speciale vriendelijkheid aan de dag tegenover buitenlanders die ik nog nooit in Frankrijk heb aangetroffen. Bij de Fransen het gaat eerder om gemaakte sier.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 18:41   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Politiek ben ik anti-Duits, maar pro-Brits
Waarom anti-Duits en pro-Brits?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2003, 21:54   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Politiek ben ik anti-Duits, maar pro-Brits
Waarom anti-Duits en pro-Brits?
Het blijft me toch wel intrigeren; alleen jammer dat u er blijkbaar niet op ingaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 00:28   #35
N-VA
Parlementsvoorzitter
 
N-VA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: Gent
Berichten: 2.137
Standaard

Duitsers kunnen zeker lawaaierig zijn, zo was het toch tijdens mijn vakantie diep in Duitsland. Toch viel er mij een groot verschil op tussen de koele, rijke en arrogante Duitsers in het westen en de warme, vriendelijke mensen in het Oosten die het meestal iets minder breed hebben. Vanaf Magdeburg zag ik de verandering heel duidelijk. Werd ik nog afgeblaft tussen Dortmund en Hannover, zo werd ik vriendelijk geholpen tussen Hannover en Magdeburg! In Franfurt aan de Oder (het uiterste Oosten-vlak bij Polen) kijken ze wel eerst eens raar op van die Westerse toeristen, maar ook daar bleef iedereen zeer vriendelijk.

Ik ben dus pro-Duits en ook pro-Brits.
__________________
De beste regering is GEEN regering.
N-VA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 16:58   #36
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Duitsers kunnen zeker lawaaierig zijn, zo was het toch tijdens mijn vakantie diep in Duitsland. Toch viel er mij een groot verschil op tussen de koele, rijke en arrogante Duitsers in het westen en de warme, vriendelijke mensen in het Oosten die het meestal iets minder breed hebben. Vanaf Magdeburg zag ik de verandering heel duidelijk. Werd ik nog afgeblaft tussen Dortmund en Hannover, zo werd ik vriendelijk geholpen tussen Hannover en Magdeburg! In Franfurt aan de Oder (het uiterste Oosten-vlak bij Polen) kijken ze wel eerst eens raar op van die Westerse toeristen, maar ook daar bleef iedereen zeer vriendelijk.

Ik ben dus pro-Duits en ook pro-Brits.
Zijn de verschillen in Duitsland zo groot (u vergeet nog het zuiden)?
Splitsen die boel!
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 20:49   #37
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Waarom anti-Duits en pro-Brits?
Ik ben eigenlijk ook nog wel benieuwd wat anti of pro een bepaald land inhoudt. Wat zou bijvoorbeeld pro-Nederlands zijn; dat je er zou willen wonen, dat je voorstander van de cultuur bent, dat je er in een land mee zou willen leven of alleen dat je kennissen hebt in Nederland die wel aardig zijn?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2003, 11:56   #38
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Waarom anti-Duits en pro-Brits?
Ik ben eigenlijk ook nog wel benieuwd wat anti of pro een bepaald land inhoudt. Wat zou bijvoorbeeld pro-Nederlands zijn; dat je er zou willen wonen, dat je voorstander van de cultuur bent, dat je er in een land mee zou willen leven of alleen dat je kennissen hebt in Nederland die wel aardig zijn?
Mnja, anti en pro zijn misschien wat te radicaal uitgedrukt. Ook ik ga graag eens naar Duitsland op vakantie, en leer daar vriendelijke mensen kennen.

Veel heeft te maken met de attitude van zowel de mensen als de staat.

De mensen zelf in Duitsland zijn zeer vriendelijk, maar soms lopen ze over van superioriteitsgevoelens en van valse grundlichkeit (vals, want soms lopen de zaken ginds chaotischer als hier, al geeft men de schijn dat het het tegenovergestelde is). De mensen ginds geven overigens geen moer om ons onafhankelijkheidsstreven.

De Duitste staat heeft Vlaanderen overigens altijd als pion beschouwd. Dat was het geval in 1914, dat was het geval in 1940. Met de nadelige gevolgen van de Belzieke recuperatie tot gevolg. Duitsland heeft altijd een zekere mate van Pruissisch militarisme over zich gehad, iets wat in het pacifistische Vlaanderen niet echt thuishoort, en eerder een overeenkomst is met "erfvijand" Frankrijk. Frankrijk en Duitsland hebben overigens als het ware Europa onder elkaar verdeeld. Bij een Vlaamse onafhankelijkheid zal Duitsland (die in feite neutraal is) zijn stem laten bepalen door de houding van Frankrijk. En die zal tegen zijn.

Het VK daarentegen voelt zich tegenwoordig een beetje buiten spel gezet. Geopolitiek gezien heeft Engeland altijd al interesse gehad in Vlaanderen (cfr. Antwerpen, pistool op het hart van Engeland), en de feitelijke isolatie van de Eilanden (ondanks het demografisch gewicht van Engeland) én de kleine landen binnen de EU kan een gezamelijk bondgenootschap afdwingen van allerlei modeste culturen binnen de EU. Hierbij denk ik aan Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Ierland, VK, Nederland en Vlaanderen. Ook de meer civiele dan militaire mentaliteit past beter bij Vlaanderen.
Ook historisch hebben Vlaanderen en Engeland banden. Niet alleen via de Nederlandse onafhankelijkheidsstrijd, maar ook de halve Engelse en Schotse adel stamt af van de Vlamingen. Zo zou hét symbool van Vlaanderen, de Vlaamse Leeuw, afkomstig zijn uit Engeland...

De mensen zelf zijn algemeen zeer Vlaamsgezind. Niet alleen omdat ze weten dat een onafhankelijk Vlaanderen ook in hun voordeel is, maar ook om de wederzijdse sympathie tussen Engelsen en Vlamingen. Velen hebben familie die gevochten heeft op Flander's Fields, waar er sympathie was voor de gezamelijke strijders (en dat waren meer Vlamingen als Walen, die laatsten werden minder in de vuurlinie gestuurd).
Maar ook omdat de Engelsen in dezelfde situatie zitten als de Vlamingen: ook zij zijn een meerderheidsvolk die te kampen hebben met een oververtegenwoordige en verwende minderheid: de Schotten. De Vlamingen zelf zijn uit onwetendheid nog wel eens geneigd de kant van de Schotten te kiezen, omdat de Engelsen zouden profiteren van de massale olievoorraden die onder de Schotse kusten liggen. In de praktijk lopen de transfers naar Schotland. Bovendien is het -net zoals bij ons- not-done om Engels te zijn. De Schotten mogen hun vlag uithangen, de Welshmen eveneens, maar de Engelsen moeten vooral "Brits" zijn, ondanks hun gesplitte voetbalploeg.

Pas op he, ik heb geen blinde adoratie voor de Engelsen en een afkeer van de Duitsers. Alleen denk ik dat samenwerking met Engeland veel productiever zal zijn omwille van de gemeenschappelijke belangen, zeker nu de Coburg-kliek niet meer het VK regeert.

Ik hoop dat ik een beetje mijn reservaties tov Duitsland en mijn sympathie voor Engeland wat duidelijker gemaakt heb...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be