Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2013, 09:21   #1
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard En vervuilen maar!

Citaat:
Het verkeer heeft de industrie voorbijgestoken als zwaarste vervuiler in ons land. Dat besluit de Bond Beter Leefmilieu (BBL) uit het Vlaams Milieurapport (MIRA). Vooral de uitstoot van fijn stof door dieselwagens is problematisch. Het verhaal staat in De Morgen.
Het volledige artikel: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...415_BBLRapport

Het is een feit dat diesels een pak vervuilender zijn dan benzinewagens. MAAR, zonder daaraan afbreuk te willen doen, als je heel het land volzet met drempels, bloembakken, rode lichten, kruispunten met voorrang van rechts waar nooit iemand uitkomt, enzovoort, dan vraag je natuurlijk wel om een pak meer vervuiling. Maar dat past dan weer niet in de snelheidsreligie natuurlijk...

Hoog tijd dat het verkeer eens wat realistischer wordt aangepakt, lijkt mij.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 09:27   #2
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.462
Standaard

We kunnen ook allemaal gewoon thuis blijven, stempelen en ons moestuintje verzorgen...alsof er alternatieven zijn voor de auto om op uw werk te raken.(kom niet af met het openbaar vervoer hé)
BBL
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 09:32   #3
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Het volledige artikel: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...415_BBLRapport

Het is een feit dat diesels een pak vervuilender zijn dan benzinewagens. MAAR, zonder daaraan afbreuk te willen doen, als je heel het land volzet met drempels, bloembakken, rode lichten, kruispunten met voorrang van rechts waar nooit iemand uitkomt, enzovoort, dan vraag je natuurlijk wel om een pak meer vervuiling. Maar dat past dan weer niet in de snelheidsreligie natuurlijk...

Hoog tijd dat het verkeer eens wat realistischer wordt aangepakt, lijkt mij.
En overal eenrichtingsstraten, wegversmallingen en belachelijke snelheidsbeperkingen. De BBL weet dat maar al te goed hoor, maar het is bonton om alles op het autoverkeer te duwen.

Diesels zijn nog steeds niet zo "proper" als benzines, maar ze hebben al een lange weg afgelegd sinds de jaren '80. Trouwens, jarenlang moesten we allemaal met diesels rijden. De hysterie tegen bedrijfswagens zal pas stoppen als ze volledig zullen worden afgeschaft.

Laatst gewijzigd door Vrijheideerst : 15 april 2013 om 09:33.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 09:34   #4
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.097
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
We kunnen ook allemaal gewoon thuis blijven, stempelen en ons moestuintje verzorgen...alsof er alternatieven zijn voor de auto om op uw werk te raken.(kom niet af met het openbaar vervoer hé)
BBL
Klopt wat u schrijft. Maar, moet het dan voor eeuwig en altijd met die verrekte diesels zijn? Mijn volgend(e) auto(tje) wordt in elk geval een benzine-versie.

En verder mag er ook eens serieus nagedacht worden over de scheepvaart. Die hebben doorgaans kanjers van dieselmotoren die draaien op zware fuel. Dat spul is een dusdanig dik, kleverig ding dat het eerst moet voorverwarmd worden vooraleer het naar de motor kan worden gepompt. Wat finaal uit de schouw komt is er dan ook naar ...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 09:37   #5
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Klopt wat u schrijft. Maar, moet het dan voor eeuwig en altijd met die verrekte diesels zijn? Mijn volgend(e) auto(tje) wordt in elk geval een benzine-versie.

En verder mag er ook eens serieus nagedacht worden over de scheepvaart. Die hebben doorgaans kanjers van dieselmotoren die draaien op zware fuel. Dat spul is een dusdanig dik, kleverig ding dat het eerst moet voorverwarmd worden vooraleer het naar de motor kan worden gepompt. Wat finaal uit de schouw komt is er dan ook naar ...
Waarom hoort ge de milieuterroristen nooit over de scheepvaart denkt ge?

Ik moet ook geen diesel meer hebben, maar het is een illusie te denken dat ge onze, aangemoedigde (wat iedereen al lang lijkt vergeten te zijn) verdieselde markt op 2 jaar kunt volledig omgooien. En als er, ik zeg maar wat, 80% benzines worden verkocht, dan zullen BBL en consoorten nog altijd komen melken tegen de auto.
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 09:53   #6
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.462
Standaard

'k heb nog nooit een diesel gehad en rij nu op LPG. Het minst vervuilend, uiteraard goedkoop (installatie niet meegerekend) maar men heft wel 250€ extra...voor wat? Och, op de duur gaan ze niet meer weten hoe ze u een schuldgevoel moeten aanpraten om verder geld uit uw zakken te halen, dat heeft NIETS met het milieu te maken.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 10:22   #7
Vrijheideerst
Secretaris-Generaal VN
 
Vrijheideerst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2011
Berichten: 32.448
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
'k heb nog nooit een diesel gehad en rij nu op LPG. Het minst vervuilend, uiteraard goedkoop (installatie niet meegerekend) maar men heft wel 250€ extra...voor wat? Och, op de duur gaan ze niet meer weten hoe ze u een schuldgevoel moeten aanpraten om verder geld uit uw zakken te halen, dat heeft NIETS met het milieu te maken.
Klopt.

Maar zelf ben ik een fervent aanhanger van aardgas
Vrijheideerst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 12:22   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Het volledige artikel: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...415_BBLRapport

Het is een feit dat diesels een pak vervuilender zijn dan benzinewagens.
In elk geval zijn diegenen die oog hebben een nieuwe of occasiedieselwagen aan te kopen alweer - of tot in den treure - verwittigd.

Binnen x-jaar moet hij/zij niet afkomen ik wist het niet, en autoverkopers die hun dieselstockwagens voor een prijsje willen kwijt geraken gaan ook niet alles vertellen. Het zou namelijk logisch kunnen zijn dat men dan zijn dieselbakje, na x-jaren gebruik, niet meer aan de straatstenen kwijtgeraakt en-of verder moet dieselen met veel hogere brandstofprijzen en taksen wegens het eindelijk-wakker-schieten, toch als men echt ultrafijnstof op grote schaal gaat monitoren en de WHO en dus ook de EU alarmgrenzen van PM 0,1 gaat opleggen.


Citaat:
MAAR, zonder daaraan afbreuk te willen doen, als je heel het land volzet met drempels, bloembakken, rode lichten, kruispunten met voorrang van rechts waar nooit iemand uitkomt, enzovoort, dan vraag je natuurlijk wel om een pak meer vervuiling. Maar dat past dan weer niet in de snelheidsreligie natuurlijk...

Hoog tijd dat het verkeer eens wat realistischer wordt aangepakt, lijkt mij.
Ze weten het maar al te goed en dat al meer als 10 jaar dat ze verkeerd zijn met hun verkeersremmende politiek, maar amper gemeentes hebben vooral de wil en sowieso geen geld daarin te willen investeren, de meeste zijn al blij als ze hun wegenputten kunnen dichtgooien en hier en daar een wegdek vernieuwen. In mijn kleine gemeente (16.000 inw.) zou het aanpassen of totaal wegwerken van een 50-tal "verhoogde inrichtingen" gemiddeld 57.000 € per inrichting kosten (en dat 10 jaar geleden al) reken dat maar eens uit... voor gans Vlaanderen bvb...

Het is zelfs bij wet # vastgelegd dat die onwettelijke drempels moeten aangepast worden en-of moeten verdwijnen tegen 2002... maar wat is nog een wet waard in Belgenland ?
# lees maar eens mee :
Citaat:
http://docs.vlaamsparlement.be/websi...rg/258815.html

Commissie voor Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Vervoer Vergadering van 27/01/1999

Interpellatie van de heer Michel Doomst tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Openbare Werken, Vervoer en Ruimtelijke Ordening, over het koninklijk besluit van 9 oktober 1998 betreffende de verkeersdrempels en -plateaus en de gevolgen hiervan voor Vlaanderen

In de praktijk is het niet efficiënt om voor elke afzonderlijke drempel te bepalen of het type en de aanleg veilig is. Een standaardisering van de verkeersdrempels en -plateaus was naar mijn mening absoluut noodzakelijk. Ik onderschrijf verder de volledige bepaling van het KB dat de verhoogde inrichtingen binnen een termijn van drie jaar dienen te worden aangepast aan de voorschriften van het KB. Dat compromis werd bereikt tussen de federale overheid en de drie gewesten. Uw opmerking in het begin van uw interpellatie is echter terecht : we zouden deze bevoegdheid liever in eigen handen hebben.

De voorzitter : De heer Doomst heeft het woord.

De heer Michel Doomst : Mijnheer de minister, ik wil duidelijkheid voor de gemeenten. Moeten de drempels die niet conform dit KB zijn, binnen de drie jaar verdwijnen?

Minister Steve Stevaert : Ze moeten aangepast zijn.

De heer Michel Doomst : En als ze niet zijn aangepast, moeten ze dan weg?

Minister Steve Stevaert : Ja, elke gemeente moet de regels toepassen.

De heer Michel Doomst : We zullen er daarnaast voor pleiten om ook nog andere types mogelijk te maken met het oog op enige variatie, aangepast aan de lokale situatie.

Minister Steve Stevaert : Ik denk dat deze zaak onderhevig is aan evolutie. We zijn akkoord gegaan met het KB omwille van de vele problemen die nu bestaan. Ik denk dat op federaal niveau mogelijk nog verfijningen kunnen worden aangekaart.

De heer Michel Doomst : Zal de Vlaamse regering ze aankaarten?

Minister Steve Stevaert : Ik ben bereid met de leden van het Vlaams Parlement te bespreken of we hierover met het federale parlement van gedachten kunnen wisselen. Ik zou begrip willen vragen voor de wijze waarop dit is totstandgekomen. Het vonnis heeft een zware hypotheek gelegd. Ik beweer niet dat het vonnis onverantwoord is, maar het is ten opzichte van de gemeenten en hun burgemeesters onverantwoord om deze toestand nog langer te laten voortduren. Er kunnen natuurlijk nog suggesties worden gedaan. ...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2013 om 12:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 12:42   #9
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Tsja, bij de aankoop van mijn huidige wagen kreeg ik bijna 4 jaar geleden 15% korting (dankzij de overheid) op mijn dieselwagen. Ze moeten nu dus niet komen zagen.

Maar ik ben wel bereid in de toekomst over te schakelen naar benzine. Maar het zal hopelijk nog heel wat jaren duren eer ik opnieuw een wagen zal kopen.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 13:08   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Tsja, bij de aankoop van mijn huidige wagen kreeg ik bijna 4 jaar geleden 15% korting (dankzij de overheid) op mijn dieselwagen. Ze moeten nu dus niet komen zagen.

Maar ik ben wel bereid in de toekomst over te schakelen naar benzine. Maar het zal hopelijk nog heel wat jaren duren eer ik opnieuw een wagen zal kopen.
Ik ken er ook die toen een zo´n -15% vd overheid - "eco-diesel" gekocht hebben, ze hebben er eigenlijk al spijt van.

Ik heb trouwens in 2012 bijna -15 % korting gekregen op een 105 PK-benzine, zonder de recyclagepremie van 1500 € op de wel versleten diesel (35.000 km/jaar en 355.000 km), nu geraken we ongeveer aan 25.000 km/jaar met de zuinige benzine (gemiddeld 6,5 l verbruik van half sept tot nu, in de zomer zal dat zakken tot zowat 6 l /100 km)

Ik zou er toch eens wat vroeger over nadenken, nu dat je nog een redelijk goede prijs voor je dieselwagen krijgt, in x-jaren zou dat wel eens heel anders kunnen zijn. Vergeet ook niet dat een benzinewagen goedkoper is in onderhoud (zie ook #).

Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel km/jaar je doet, maar aan jouw post te lezen doe je er eerder weinig.

# VAB-link toen het omslagpunt nog 15000 km/jaar was (dankzij overheid in denial) http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...er.aspx?Id=330

Na amper 2 jaar zou het omslagpunt al 30.000 km/jaar zijn volgens VAB:
Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/927/Auto/ar...per-jaar.dhtml

Een dieselrijder moet tegenwoordig 30.000 kilometer per jaar afleggen om zijn brandstofkeuze rendabel te maken. Dat blijkt uit de jaarlijkse budgettest van automobielclub VAB, waar De Zondag over bericht. Vorig jaar lag de limiet nog op 25.000 kilometer, twee jaar geleden op 15.000.
Maar dat wist je al.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2013 om 13:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 13:17   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Klopt wat u schrijft. Maar, moet het dan voor eeuwig en altijd met die verrekte diesels zijn? Mijn volgend(e) auto(tje) wordt in elk geval een benzine-versie.

En verder mag er ook eens serieus nagedacht worden over de scheepvaart. Die hebben doorgaans kanjers van dieselmotoren die draaien op zware fuel. Dat spul is een dusdanig dik, kleverig ding dat het eerst moet voorverwarmd worden vooraleer het naar de motor kan worden gepompt. Wat finaal uit de schouw komt is er dan ook naar ...
Dat hebben ze:
http://www.schuttevaer.nl/nieuws/act...uit-markt.html

http://de.wikipedia.org/wiki/Cleanest_Ship zelfs met roetfilters...

Maar schepen op benzinemotoren gaat wel moeilijker als auto´s hé....
Schepen moeten tenslotte ook veel zuiniger worden en die zware scheepsdiesel heeft een navanant veel hoger rendement en enkel bruikbaar op traagdraaiende scheepsmotoren, hier een link:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Schiffsdieselmotor

Ein geringer Kraftstoffverbrauch ist wichtig, da die gestiegenen Rohölpreise auch die Preise für Schweröl deutlich haben steigen lassen. Heutige Schiffsdiesel erreichen spezifische Verbräuche von weniger als 180 g/kWh.
Om je een idee te geven wat (*energieefficientie) van minder als 180 g/kWh betekend:
* http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_s..._shaft_engines
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2013 om 13:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 13:32   #12
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Het milieu zal mijn tijd wel meegaan.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 13:56   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Het volledige artikel: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...415_BBLRapport
Het is een feit dat diesels een pak vervuilender zijn dan benzinewagens. MAAR, zonder daaraan afbreuk te willen doen, als je heel het land volzet met drempels, bloembakken, rode lichten, kruispunten met voorrang van rechts waar nooit iemand uitkomt, enzovoort, dan vraag je natuurlijk wel om een pak meer vervuiling. Maar dat past dan weer niet in de snelheidsreligie natuurlijk...
Hoog tijd dat het verkeer eens wat realistischer wordt aangepakt, lijkt mij.
Alle hypocrisie op een stokje natuurlijk. U kiest in de eerste plaats hoe U zich verplaatst. Als u inzit met vervuiling, wel rij dan gewoon niet of minder met de auto i.p.v. de auto te nemen voor de meest belachelijke verplaatsingen en achteraf te klagen dat er teveel drempels en bloembakken zijn die teveel vervuiling veroorzaken. Nee, u vervuilt u in de eerste plaats omdat u de auto neemt. Dat is de bottom line.

Het zijn de mensen zelf die kiezen voor een diesel, die kiezen om de auto te rijden vanuit gemakzucht, dommigheid en blind egoïsme en dan gespeeld verontwaardigd zijn dat ze in de file staan omdat de andere mensen krek hetzelfde doen als zijzelf.

Omdat ze via sluipwegen en woonwijken hun weg zoeken en daarbij drempels ed als hinderlijk ervaren, komen ze met de drogreden op de proppen dat dergelijke ingrepen meer vervuiling zouden veroorzaken.

Natuurlijk is dat geen vrijgeleide om overal drempels aan te leggen, want ze veroorzaken uiteraard wel meer vervuiling. Maar deze worden normaalgezien ingeplant op plaatsen waar men de snelheid naar beneden wil halen. Woonwijken, winkelstraten enz. Er is namelijk ook het veiligheidsaspect waarmee men dient rekening te houden.

Tot slot nog even situatieschets of reality check voor sommigen aan de hand van een aantal statistiekjes die mijn klerk Micele uit zijn hoed getoverd heeft;

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De gemiddelde woon-werkafstand bedraagt bijna 20 km. Bijna de helft van de beroepsactieven woont op maximum 10 km van de werkplaats, 27 % woont zelfs op minder dan 10 minuten van zijn of haar werk. 7% zijn pure pendelaars, die op meer dan een uur van hun werkplaats wonen.
26,5% van wie werkt woont maximum op 5 km van het werk. Een derde van hen kiest voor de fiets en nog eens 14% gaat te voet. Opvallend is dat meer dan de helft (51,72 %) toch nog de auto gebruikt voor deze korte afstanden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Met de auto heeft de Vlaming op jaarbasis 16.315 km afgelegd tegenover 15.666 in het vorig onderzoek. Nochtans is een bijna 20% van de ritten korter dan 1 kilometer, is iets meer dan de helft binnen een fietsbare afstand van 5 kilometer en is slechts 12% van de verplaatsingen langer dan 25 kilometer.
Het is onmogelijk om in overbevolkte regio als Vlaanderen het verkeer vlot te krijgen. Als iedereen enkel naar zijn eigen gemakzucht voordeeltje kijkt, dan krijg je nu eenmaal overal files en opstoppingen en dat is wat we nu dagelijks meemaken.

Nee, als je het mij vraagt, heeft de Vlaming vooral nood aan een realistischer verplaatsingsgedrag i.p.v. het thans heersende en met de paplepel ingegeven ”ik moet mij verplaatsen dus ik neem de auto” idée fixe. Weg met het auto-matisch denken dus.

Daarnaast moet de overheid durven keuzes maken en een duidelijke scheiding maken tussen woonwijken, doorgaande wegen en wegen vrij van gemotoriseerd verkeer.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 15 april 2013 om 13:57.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 15:06   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Alle hypocrisie op een stokje natuurlijk. U kiest in de eerste plaats hoe U zich verplaatst. Als u inzit met vervuiling, wel rij dan gewoon niet of minder met de auto i.p.v. de auto te nemen voor de meest belachelijke verplaatsingen en achteraf te klagen dat er teveel drempels en bloembakken zijn die teveel vervuiling veroorzaken. Nee, u vervuilt u in de eerste plaats omdat u de auto neemt. Dat is de bottom line.
Jij spant de kar voor het paard, ieder voertuig van die extra-milieubewuste autorijder die zoveel mogelijk de fiets neemt naast zijn benzinewagen (ikke...) tot de diesellijnbus en alle (diesel)vrachtwagens moeten over die ondingen, ook de fietser moet er dikwijls over dus zelfs ietwat fietsontradend op die wegen... . Denk eens wat verder na.

Citaat:
Het zijn de mensen zelf die kiezen voor een diesel, die kiezen om de auto te rijden vanuit gemakzucht, dommigheid en blind egoïsme en dan gespeeld verontwaardigd zijn dat ze in de file staan omdat de andere mensen krek hetzelfde doen als zijzelf.
Je vergeet weer dat de meeste pendelaars geen andere keus hebben, het gaat hier ook niet over file maar over extra vervuilende weginfrastructuur.

Citaat:
Omdat ze via sluipwegen en woonwijken hun weg zoeken en daarbij drempels ed als hinderlijk ervaren, komen ze met de drogreden op de proppen dat dergelijke ingrepen meer vervuiling zouden veroorzaken.
Is ook niet meer als logisch als de overheid niet voor alternatieve hoofdoorstroomwegen zorgt naast de snelweg, de Vlaamse ruit heeft maar 1/3 �* 1/4 daarvan tov Randstad en het Roergebied.

Drempels liggen ook op absolute voorrangswegen hoor, hoeveel links wil je van Googleview ? Woonwijken ? je moet toch eens wat verder rijden hé.
En ook de meeste bewoners van die woonwijken vinden die dingen hinderlijk, als ze dat geweten hadden zeggen ze...

Citaat:
Natuurlijk is dat geen vrijgeleide om overal drempels aan te leggen, want ze veroorzaken uiteraard wel meer vervuiling. Maar deze worden normaalgezien ingeplant op plaatsen waar men de snelheid naar beneden wil halen. Woonwijken, winkelstraten enz. Er is namelijk ook het veiligheidsaspect waarmee men dient rekening te houden.
Hoe naief. Die ondingen liggen overal. En mom veiligheid jaja dat zien we aan de evolutiecijfers tov landen die die ondingen niet massaal of helemaal niet legden (wil je een paar landen uit de top 5 van de EU ?)

Dat hebben we dus gezien en gelezen dat "normaalgezien" volgens een onderzoek van Touring zouden er nog 70 % onwettige drempels liggen (ze verzakken steeds dieper wegens bus en camion die erover rijdt) dus die nog meer vervuiling veroorzaken als de wettige. De wildgroei van te hoge drempels van de 80´s en 90´s is ongezien in Europa. Wetgeving dikke NUL, ook hun uitvoering en nu nog altijd.

Citaat:
Tot slot nog even situatieschets of reality check voor sommigen aan de hand van een aantal statistiekjes die mijn klerk Micele uit zijn hoed getoverd heeft;


Het is onmogelijk om in overbevolkte regio als Vlaanderen het verkeer vlot te krijgen. Als iedereen enkel naar zijn eigen gemakzucht voordeeltje kijkt, dan krijg je nu eenmaal overal files en opstoppingen en dat is wat we nu dagelijks meemaken.
Randstad en Roergebied zijn dichter bevolkt als Vlaanderen en daar gaat het wel files tot een absoluut minimum te beperken, uw argument houdt weinig steek. En het zogezegde zuigeffect is ook meestal totaal te verwaarlozen moest je erover beginnen, als het verkeer beter verdeeld wordt en niet gedwongen gekanaliseerd wordt naar de snelwegen gaan de files duidelijk verminderen. Niemand zoekt vrijwillig de file op hé.

Citaat:
Nee, als je het mij vraagt, heeft de Vlaming vooral nood aan een realistischer verplaatsingsgedrag i.p.v. het thans heersende en met de paplepel ingegeven ”ik moet mij verplaatsen dus ik neem de auto” idée fixe. Weg met het auto-matisch denken dus.
Er kunnen idd wel enkele # duizenden kms/jaar ervanaf bij de modale Belg vergeleken met Nederland en Nordrhein-Westfalen en andere EU-landen# , alles kan wat beter en het moet ook van twee richtingen komen, maar van de overheid zie ik amper iets (ook geen stimulatie, zelfs integendeel ze gaven x-jarenlang korting op kleine dieselvoertuigen er mocht nog wat meer fijnstof bij in de stad ).

# oude link, nu nog iets meer:
Citaat:
Nederland
In Nederland geeft het Centraal Bureau voor de Statistiek volgende cijfers voor
personenwagens in 20109
:
Alle brandstofsoorten: 13 317 km/jaar
Diesel: 23 806 km/jaar
Benzine: 10 776 km/jaar
De Nederlandse personenwagens reden in 2010 dus gemiddeld 15% minder dan de
Belgische
. Toch ligt het gemiddelde voor zowel dieselwagens als voor benzinewagens in Nederland hoger. In Nederland is het aandeel dieselwagens in het wagenpark echter veel kleiner (17%) dan in België (60%).
10


Afgelegde kilometers als bestuurder

De Belgische personenwagens rijden gemiddeld dus meer dan deze van onze buurlanden.
Om te weten of dit een probleem is, moeten we ook kijken naar het wagenbezit. We komen
dan tot een interessante indicator voor mobiliteitsmanagement: de jaarlijks afgelegde
kilometers als bestuurder.
(km/jaar als bestuurder) = (km/jaar per wagen) x (aantal wagens per inwoner)
In 2010 hadden de Belgen 487 personenwagens per 1000 inwoners. In Frankrijk was dit 497
personenwagens per 1000 inwoners, in Nederland 460. Het gemiddelde voor West-Europa
was 473 personenwagens per 1000 inwoners in 2009.9
Door hiermee rekening te houden, kunnen we het gemiddeld aantal afgelegde kilometers als bestuurder berekenen:
België: 7 616 km/jaar
Europa: 6 622 km/jaar
Frankrijk: 6 362 km/jaar
Nederland: 6 126 km/jaar


Onderzoek naar de oorzaken hiervan valt buiten het opzet van deze publicatie, maar wellicht zijn de subsidie van de mobiliteit (woon-werkverkeer en firmawagens met tankkaart), de specifieke ruimtelijke ordening in ons land en de remmende factoren om van woonplaats te veranderen (registratierechten, gebrek aan stimulansen, …) hier niet vreemd aan.
Wanneer we de cijfers opsplitsen per gewest krijgen we onderstaande resultaten. Het hoge aantal km/jaar (en ook wagenbezit) voor het Brussels Gewest is te wijten aan het verhoudingsgewijs groter aandeel firmawagens (33%), maar ook in Vlaanderen (16% firmawagens) speelt dit effect sterker mee dan in Wallonië (7% firmawagens). Voertuigen zijn in de DIV databank immers gekoppeld aan de locatie van hun eigenaar, dus firmawagens
aan de locatie van de firma (of de leasingmaatschappij)

http://www.mobilit.belgium.be/nl/bin...466-216448.pdf
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2013 om 15:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 15:52   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

blijkbaar lezen ze op politics.be ook mee...

Citaat:
"De brave pendelaar is geen zondaar"

Ook mobiliteitsvereniging Touring houdt de overheid verantwoordelijk voor de toegenomen vervuiling. "De luchtvervuiling door auto's en verkeer is niet de schuld van de mensen maar wel van de overheden die er niet in slagen om de congestie weg te werken en de files te doen verminderen", zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Nu plots de brave pendelaar en burger van dit land met alle zonden van de wereld beladen is een verkeerde boodschap."

Volgens Touring doet de overheid te weinig inspanningen om dieselwagens uit het verkeer te weren. Ook investeringen in synchronisatie van verkeerslichten, het oplossen van knelpunten en een performant en gelijkwaardig openbaar vervoer zouden ondermaats zijn. "Ten slotte is het inplanten van grote winkelcomplexen langs drukke verkeersaders gewoon om bijkomende files en opstoppingen vragen", klinkt het.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 april 2013 om 15:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 15:53   #16
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Wie gelooft er nu dat soort rapporten op hun objectiviteit en waarachtigheid...
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 17:07   #17
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.868
Standaard

Als de maakindustrie nog verder afkalft dan zal,zelfs bij dalend verkeer,het verkeer de grootste boosdoener zijn(uitgezonderd in de winter als we allemaal aan het stoken zijn)....

Altijd weer van enige afstand kijken naar de gegevens

Laatst gewijzigd door kelt : 15 april 2013 om 17:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 18:57   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.238
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Als de maakindustrie nog verder afkalft dan zal,zelfs bij dalend verkeer,het verkeer de grootste boosdoener zijn(uitgezonderd in de winter als we allemaal aan het stoken zijn)....

Altijd weer van enige afstand kijken naar de gegevens
In elk geval gaan ze het UFP toch al plaatselijk meten... ze zijn al blij in het nieuws te komen...

Citaat:
http://www.dgmr.nl/nl/nieuws/nieuwsartikel/artikel/446/

Geluidsnet en DGMR in het nieuws met fijnstofmetingen

dinsdag, 05 juli 2011

demo: http://project.geluidsnet.nl/ufp/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 18:59   #19
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
We kunnen ook allemaal gewoon thuis blijven, stempelen en ons moestuintje verzorgen...alsof er alternatieven zijn voor de auto om op uw werk te raken.(kom niet af met het openbaar vervoer hé)
BBL
Wat is er mis met het OV ? Dit moet inderdaad veel beter worden uitgebouwd (vooral in de landelijke gebieden en naar diverse industriezones en bedrijventerreinen). De Vlaamse Regering is niet goed bezig door De Lijn te laten bezuinigen, want dan krijgt men de mensen zeker niet uit hun auto.

Ik pleit voor:
- burgers te motiveren om te schakelen van een diesel- naar een benzinewagen
- de politieke moed te hebben het rekeningrijden in te voeren
- carpoolers extra fiscaal te belonen
- bedrijfswagen voor louter privégebruik (dus buiten woon-werkverkeer en dienstverplaatsingen) financieel te ontmoedigen
- gratis openbaar vervoer voor alle werknemers, ongeacht de sector waartoe ze behoren. Dit geregeld op gewestelijk niveau.

Uiteraard pleit ik niet voor een criminalisering van de automobilisten, waar enkele groene lieden duidelijk wel voorstander van zijn. Pestmaatregelen voor chauffeurs zijn even schadelijk als totaal geen restricties op te leggen. Een goed en veilig verkeer baseert zich op het principe van het wederzijdse respect en de hoffelijkheid, waar alle weggebruikers (ook de zwakke) elkaars veiligheid respecteren en zich aan de regels houden.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2013, 19:08   #20
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Wat is er mis met het OV ?
'k heb geen tijd om minstens 5 uur per dag te verliezen door het ov te gebruiken (voor 40km enkel)
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be