Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 februari 2011, 00:01   #1
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard Nederland: Afrikaanse stamleden uit vliegtuig gezet omdat ze stinken

Link:
http://www.clint.be/entertainment/ra...dat-ze-stinken



De Afrikaanse Zemba-stam was op bezoek in Nederland voor het TV-programma 'Groeten Terug', iets gelijkaardigs aan 'Toast Kannibaal' op VTM.

Toen de stamleden hun terugreis richting Zuid-Afrika wilden aanvatten, werden ze echter van het vliegtuig gezet ‘wegens overlast’. En die overlast bleek een ‘penetrante geur’ te zijn afkomstig van een ‘boter-olieachtig parfum’.

“Niet te harden”, volgens verschillende passagiers.
De stamleden werden ‘afgeleid’ naar een hotel vlakbij Schiphol.
Ze krijgen een herkansing op voorwaarde dat ze zich goed wassen en hun speciaal parfum niet gebruiken.

Mijn vragen:

-Is dit volgens u racisme?

-Moeten wij respect hebben voor dat culturele gebruik en enkele uren de geur verbijten, of zijn ze terecht van het vliegtuig gezet?

-Zo ja, gelieve dan ook aan te geven of u wel degelijk in dat vliegtuig zou willen zitten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 00:14   #2
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Om dat nu racisme te noemen vind ik nogal verregaand. Tegenwoordig plakt men dat etiketje nogal vlug op van alles en nog wat.
Anderzijds vind ik het niet juist dat die mensen van het vliegtuig worden gezet, volgens hun leefgewoonten is dit een normale geur. Onze parfums en eaux-de-toilette zijn misschien heel moeilijk te harden voor hen.
Maar dan wordt de gewetensvraag gesteld : zou u naast hen in het vliegtuig willen zitten? Da's een moeilijke! Het is gemakkelijk om hier in een frisse kamer te zitten vertellen dat ik heel ruimdenkend ben en vind dat iedereen op het vliegtuig moet kunnen. Maar als er iemand naast mij zit op de bus die naar knoflook stinkt, heb ik daar ernstige problemen mee en verhuis ik zo snel naar een vrije plaats. En heel eerlijk, nog deze week zat er een negerinnetje naast me op de bus die nogal sterk rook en ik was blij toen ze van de bus afstapte. Ik zou dat mens voor geen geld hebben willen beledigen maar het was een geur waar mijn westers neusje niet aan gewend was en die ik moeilijk verdroeg.
Dus zal iedereen die eerlijk durft zijn het wel met mij eens zijn dat dit niet zo'n simpel probleem is hoe onbelangrijk het ook schijnt.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 00:17   #3
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Als Clint er niet was, he...
Geen nood, dan zou het in P-magazine staan.

terloops, een vracht naar bier stinkende Ajax- of Feyenoordsupporters, dat stoort niet?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 00:20   #4
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Om dat nu racisme te noemen vind ik nogal verregaand. Tegenwoordig plakt men dat etiketje nogal vlug op van alles en nog wat.
Anderzijds vind ik het niet juist dat die mensen van het vliegtuig worden gezet, volgens hun leefgewoonten is dit een normale geur. Onze parfums en eaux-de-toilette zijn misschien heel moeilijk te harden voor hen.
Maar dan wordt de gewetensvraag gesteld : zou u naast hen in het vliegtuig willen zitten? Da's een moeilijke! Het is gemakkelijk om hier in een frisse kamer te zitten vertellen dat ik heel ruimdenkend ben en vind dat iedereen op het vliegtuig moet kunnen. Maar als er iemand naast mij zit op de bus die naar knoflook stinkt, heb ik daar ernstige problemen mee en verhuis ik zo snel naar een vrije plaats. En heel eerlijk, nog deze week zat er een negerinnetje naast me op de bus die nogal sterk rook en ik was blij toen ze van de bus afstapte. Ik zou dat mens voor geen geld hebben willen beledigen maar het was een geur waar mijn westers neusje niet aan gewend was en die ik moeilijk verdroeg.
Dus zal iedereen die eerlijk durft zijn het wel met mij eens zijn dat dit niet zo'n simpel probleem is hoe onbelangrijk het ook schijnt.
Dank u wel voor uw goed onderbouwd antwoord.
Daar kunnen veel mensen hier nog iets van leren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 00:22   #5
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Als Clint er niet was, he...
Geen nood, dan zou het in P-magazine staan.

terloops, een vracht naar bier stinkende Ajax- of Feyenoordsupporters, dat stoort niet?
Mensen die teveel bier gedronken hebben en dan nog dikwijls kotsen achteraf, ruik ik ook niet graag, hoor! Maar hoe zit het met u? Ruikt u alles even graag? Hebt u nergens moeite mee? Als iemand heel hard naar parfum riekt of naar zweet of naar knoflook, blijft u er dan naast zitten in een bus, tram, trein of vliegtuig (ja in 't vliegtuig kan men natuurlijk moeilijk weg).
Komaan, Filosoof, wees eens eerlijk en durf ook eens zeggen dat er dingen zijn die u storen. Eigenlijk geeft u het al aan : u zou dus niet graag met naar bier stinkende voetbal-supporters samenzitten. Trek de lijn door en dat is ook discriminatie.
Of bent u zo'n luxepaardje dat u nooit het openbaar vervoer moet gebruiken en altijd eerste klas kunt reizen zodat u van niets hinder ondervindt. Dan bent u natuurlijk geen ervaringsdeskundige en kunt u hier geen eerlijk commentaar geven.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 00:25   #6
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Als Clint er niet was, he...
Geen nood, dan zou het in P-magazine staan.
Welke schuld treft Clint?
Moet u niet eerder klagen over de vliegtuigmaatschappij?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 00:33   #7
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Link:
http://www.clint.be/entertainment/ra...dat-ze-stinken



De Afrikaanse Zemba-stam was op bezoek in Nederland voor het TV-programma 'Groeten Terug', iets gelijkaardigs aan 'Toast Kannibaal' op VTM.

Toen de stamleden hun terugreis richting Zuid-Afrika wilden aanvatten, werden ze echter van het vliegtuig gezet ‘wegens overlast’. En die overlast bleek een ‘penetrante geur’ te zijn afkomstig van een ‘boter-olieachtig parfum’.

“Niet te harden”, volgens verschillende passagiers.
De stamleden werden ‘afgeleid’ naar een hotel vlakbij Schiphol.
Ze krijgen een herkansing op voorwaarde dat ze zich goed wassen en hun speciaal parfum niet gebruiken.

Mijn vragen:

-Is dit volgens u racisme?

-Moeten wij respect hebben voor dat culturele gebruik en enkele uren de geur verbijten, of zijn ze terecht van het vliegtuig gezet?

-Zo ja, gelieve dan ook aan te geven of u wel degelijk in dat vliegtuig zou willen zitten.
Dat is geen racisme, als er een bende stinkende blanken de vlieger opstapt, zou ik evengoed mijn beklag doen.
Als je in een zo hermetisch afgesloten blikken doos stapt, mag je wel even rekening houden met de andere passagiers, en er voor zorgen geen doordringende geurtjes te verspreidden, of het nu vuile zweetvoeten, kots, kak of hardnekkig parfum is.
Ik zou wel op dat vliegtuig willen zitten, maar zij moeten er af.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 00:35   #8
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Als Clint er niet was, he...
Geen nood, dan zou het in P-magazine staan.

terloops, een vracht naar bier stinkende Ajax- of Feyenoordsupporters, dat stoort niet?
Zo een bende primaten mogen ze van mij ook de ingang tot het vliegtuig weigeren...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 12:54   #9
Nidstang
Lokaal Raadslid
 
Nidstang's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2011
Berichten: 355
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Link:
http://www.clint.be/entertainment/ra...dat-ze-stinken



De Afrikaanse Zemba-stam was op bezoek in Nederland voor het TV-programma 'Groeten Terug', iets gelijkaardigs aan 'Toast Kannibaal' op VTM.

Toen de stamleden hun terugreis richting Zuid-Afrika wilden aanvatten, werden ze echter van het vliegtuig gezet ‘wegens overlast’. En die overlast bleek een ‘penetrante geur’ te zijn afkomstig van een ‘boter-olieachtig parfum’.

“Niet te harden”, volgens verschillende passagiers.
De stamleden werden ‘afgeleid’ naar een hotel vlakbij Schiphol.
Ze krijgen een herkansing op voorwaarde dat ze zich goed wassen en hun speciaal parfum niet gebruiken.

Mijn vragen:

-Is dit volgens u racisme?

-Moeten wij respect hebben voor dat culturele gebruik en enkele uren de geur verbijten, of zijn ze terecht van het vliegtuig gezet?

-Zo ja, gelieve dan ook aan te geven of u wel degelijk in dat vliegtuig zou willen zitten.
Natuurlijk is dit geen racisme maar gewoon reageren op overlast. Ik mag bv ook niet roken in het vliegtuig omdat dat oa stankoverlast veroorzaakt. Je hoeft van mij ook geen respect voor zo'n culturele gebruiken te hebben. Dwz, niet hier en niet in vliegtuigen van Europese maatschappijen. Als je met "Zemba Air" zou vliegen is het anders. Want dan zie ik dat als een verlengstuk van die Zemba-stam. Net zoals de KLM een verlengstuk van Nederland is. 's Lands wijs 's lands eer zeg maar. Dus vlieg ik met de KLM dan accepteer ik die stank niet, maar vlieg ik met Zemba Air dan wel. Een vlucht naar Kaapstad duurt al gauw 15 uur dus boek ik voor de zekerheid maar bij de KLM.
__________________
This nidstang is erected against the enemies of civilized humanity.
Nidstang is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 13:07   #10
COCHINILLO
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 januari 2011
Locatie: bij mama
Berichten: 2.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nidstang Bekijk bericht
Natuurlijk is dit geen racisme maar gewoon reageren op overlast. Ik mag bv ook niet roken in het vliegtuig omdat dat oa stankoverlast veroorzaakt. Je hoeft van mij ook geen respect voor zo'n culturele gebruiken te hebben. Dwz, niet hier en niet in vliegtuigen van Europese maatschappijen. Als je met "Zemba Air" zou vliegen is het anders. Want dan zie ik dat als een verlengstuk van die Zemba-stam. Net zoals de KLM een verlengstuk van Nederland is. 's Lands wijs 's lands eer zeg maar. Dus vlieg ik met de KLM dan accepteer ik die stank niet, maar vlieg ik met Zemba Air dan wel. Een vlucht naar Kaapstad duurt al gauw 15 uur dus boek ik voor de zekerheid maar bij de KLM.
²

Het voorbeeld van de stinkende roker maakt hier alles duidelijk.

Wat is het volgende: een stinkende rokende neger mag wèl roken omdat hij zwart ziet en het anders racisme is?
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 15:29   #11
elsina
Provinciaal Gedeputeerde
 
elsina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2010
Locatie: vlaanderen
Berichten: 942
Standaard

Of als er in vliegtuig zo een papzak van 150 kg naast jou komt zitten dat je haast geen kant meer uit kunt, die stinken dan nog meestal naar het zweet
Dan zou ik ook wel liever hebben dat ie ergens anders gaat zitten
elsina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 15:32   #12
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Maar wat heeft dit eigenlijk te maken met integratie of immigratie? Was het de bedoeling dat de stamleden in kwestie hier kwamen wonen of zo?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 15:36   #13
COCHINILLO
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 januari 2011
Locatie: bij mama
Berichten: 2.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Maar wat heeft dit eigenlijk te maken met integratie of immigratie? Was het de bedoeling dat de stamleden in kwestie hier kwamen wonen of zo?
als het een witte roker was die zichzelf met dat stinkend goedje had ingewreven had men er niet bij stilgestaan en de mens onmiddellijk uit het vliegtuig laten verwijderen!
Nu de stinkerds een bruin velleke hebben moeten de rest van de passagiers dit maar ondergaan (zie ook de eerste commentaren die dit normaal vinden, zolang de stinkerds maar zwart zien). Laat echter één witte een sigaret opsteken en het ganse vliegtuig gaat reclameren voor overlast!

Racisme is toch deel van integratie en immigratie?
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 15:37   #14
COCHINILLO
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 januari 2011
Locatie: bij mama
Berichten: 2.117
Standaard

Vraagje: mogen zwarte passagiers wèl roken in het vliegtuig? Kwestie van cultuur en zo, ezn indianen met hun vredespijp kan je toch ook niet verhinderen om hun vredespijpke te roken? Eigen koeltoer toch?
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 15:40   #15
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
als het een witte roker was die zichzelf met dat stinkend goedje had ingewreven had men er niet bij stilgestaan en de mens onmiddellijk uit het vliegtuig laten verwijderen!
Nu de stinkerds een bruin velleke hebben moeten de rest van de passagiers dit maar ondergaan (zie ook de eerste commentaren die dit normaal vinden, zolang de stinkerds maar zwart zien). Laat echter één witte een sigaret opsteken en het ganse vliegtuig gaat reclameren voor overlast!

Racisme is toch deel van integratie en immigratie?
Vreemd, gisteren niet toen iemand een draad startte over een racistisch concert in Gouda. Toen vonden een aantal mensen dat dat to-taal niet thuishoorde in dit forum. Grappig genoeg zijn een aantal van die mensen hier wel prominent aanwezig in deze draad. Overigens moest niemand wat dan ook ondergaan, want de stinkerds zijn uit het vliegtuig gezet. Waar zie jij die "commentaren die dit normaal vinden, zolang de stinkerds maar zwart zien", want vreemd genoeg verschijnen die precies niet op mijn scherm.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 15:46   #16
COCHINILLO
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 januari 2011
Locatie: bij mama
Berichten: 2.117
Standaard

Citaat:
Waar zie jij die "commentaren die dit normaal vinden, zolang de stinkerds maar zwart zien", want vreemd genoeg verschijnen die precies niet op mijn scherm.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Anderzijds vind ik het niet juist dat die mensen van het vliegtuig worden gezet, volgens hun leefgewoonten is dit een normale geur. Onze parfums en eaux-de-toilette zijn misschien heel moeilijk te harden voor hen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nidstang Bekijk bericht
. Je hoeft van mij ook geen respect voor zo'n culturele gebruiken te hebben. Dwz, niet hier en niet in vliegtuigen van Europese maatschappijen. Als je met "Zemba Air" zou vliegen is het anders. Want dan zie ik dat als een verlengstuk van die Zemba-stam. Net zoals de KLM een verlengstuk van Nederland is. 's Lands wijs 's lands eer zeg maar. Dus vlieg ik met de KLM dan accepteer ik die stank niet, maar vlieg ik met Zemba Air dan wel. Een vlucht naar Kaapstad duurt al gauw 15 uur dus boek ik voor de zekerheid maar bij de KLM.

Laatst gewijzigd door COCHINILLO : 6 februari 2011 om 15:48.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 17:17   #17
Serenity
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 januari 2011
Locatie: heist hoog op den berg
Berichten: 348
Standaard

De vraag is eigenlijk of mensen die op bezoek komen zich onmiddelijk moeten integreren? Is het racisme als westerlingen boos worden hierom? Moeilijke vraag. Op beide vragen is mijn antwoord neen.
Serenity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 17:21   #18
COCHINILLO
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 januari 2011
Locatie: bij mama
Berichten: 2.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Serenity Bekijk bericht
De vraag is eigenlijk of mensen die op bezoek komen zich onmiddelijk moeten integreren? Is het racisme als westerlingen boos worden hierom? Moeilijke vraag. Op beide vragen is mijn antwoord neen.
als ik gewoon ben om me met koeienmest in te smeren, noem jij het dan "integreren" als men me vraagt om niet ingesmeerd in het westerse vliegtuig te zitten????
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 17:26   #19
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard



Alleen Marie Van de Koster dus, want die andere poster stelt gewoon dat er niet "geïntegreerd" (een onzinnig woord trouwens in dit verband) hoeft te worden als het zou gaan om een vliegtuig van een maatschappij die het verlengstuk is van de desbetreffende stam. Overigens schreef ook Marie niet dat ze dit "normaal vindt, zolang de stinkerds maar zwart zien". De commentaren waarnaar je verwijst, bestaan dus alleen maar in je hoofd.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2011, 17:28   #20
COCHINILLO
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 januari 2011
Locatie: bij mama
Berichten: 2.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Alleen Marie Van de Koster dus, want die andere poster stelt gewoon dat er niet "geïntegreerd" (een onzinnig woord trouwens in dit verband) hoeft te worden als het zou gaan om een vliegtuig van een maatschappij die het verlengstuk is van de desbetreffende stam. Overigens schreef ook Marie niet dat ze dit "normaal vindt, zolang de stinkerds maar zwart zien". De commentaren waarnaar je verwijst, bestaan dus alleen maar in je hoofd.
wie had er dan een probleem mee dat ze uit het vliegtuig werden verwijderd? Niemand?
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be