Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 maart 2018, 16:11   #1
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard Aanmeldsysteem Gentse scholen

Citaat:
https://m.hln.be/de-krant/gentse-oud...teem~a0ffad7e/

Gentse ouders stappen naar rechter tegen inschrijvingssysteem
In Gent stappen 40 ouders naar de rechter als de stad hun kind weigert in te schrijven in hun voorkeursschool. De inschrijvingen voor het middelbaar verliepen voor het eerst via een digitaal aanmeldingssysteem, maar volgens de ouders zijn daar ernstige problemen mee.
...

Aangezien schepen Decruynaere nu zelf naar het decreet wijst als excuus, neem ik aan dat ze haar collega's van Groen in het Vlaams Parlement ook het inschrijvingsdecreet fundamenteel wil laten bijsturen. Het niet kunnen ruilen van school tussen ouders die dit allebei willen omdat anders 'de sociale mix' in het gedrang komt, krijg je toch echt aan niemand uitgelegd." Als het van N-VA afhangt, moet er een eenvoudig en transparant systeem komen "waarbij met de keuze van de ouders maximaal rekening wordt gehouden en dus geen voorrang op basis van socio-economische criteria."
Wat in Antwerpen wel kan zou in Gent blijkbaar niet werken. Ook is het vreemd dat de N-Va in de ene stad voor dit aanmeldsysteem is en in de andere tegen. Ze richten zich naar de richting van de wind...?

Ik heb trouwens ook net die van ons met 5 scholen aangemeld. 3 katholieke (waaronder op 1 ikzelf en op 1 m'n broers hebben gezeten). Benieuwd of het mijn voorkeursschool gaat worden. In onze familie/vriendenkring heeft iedereen trouwens al z'n school nr1 toegewezen gekregen.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2018, 16:20   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De schoolkeuze is vrij (art. 24 grondwet).

Dus wtf is dit systeem ? Dat ze eens snel capaciteit bijzetten in de populaire scholen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2018, 16:32   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.879
Standaard

Nochtans zijn er,daar twijfel ik geen moment aan,VEEL meer ambtenaren en "ondersteunende diensten" betrokken bij het onderwijs dan in de jaren vijftig toen de waarlijk kolossale hoeveelheden babyboomers op de scholen opdoken en toch ook droog moesten zitten,enigszins verwarmd en een bank onder hun poep?

Super-ergerlijk is dat niks van die problematieken plotsklaps ontstaan.Als een gemeente nieuwe kavels aanlegt en daar komen jonge gezinnen op af,wat denk je dat er zal gebeuren bij de scholen in de grote omgeving...kom,denken we eens even na......

Het wegstoppen van inschrijvingen achter allerlei registers en socio-culturele overwegingen verbergt amper nog een FALEN.......

We gaan nog eindigen met het Britse systeem,privé-scholen die de klasse hebben die "staatsscholen" ooit hadden,en voor de rest wordt het wat morrelen......maar wel goed "omkaderd"
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 6 maart 2018 om 16:37.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2018, 17:16   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.455
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We gaan nog eindigen met het Britse systeem,privé-scholen die de klasse hebben die "staatsscholen" ooit hadden,en voor de rest wordt het wat morrelen......maar wel goed "omkaderd"
Daar zijn we toch al mee bezig. Of zijn er geen hoogwaardige religiescholen in de maak die alle problemen van deze aard gewoon gaan oplossen?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2018, 17:35   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De schoolkeuze is vrij (art. 24 grondwet).

Dus wtf is dit systeem ? Dat ze eens snel capaciteit bijzetten in de populaire scholen.
Eén van de redenen waarom dit tegengehouden wordt door sommige politieke partijen, is de schrik voor de populariteit van te witte scholen ...

Verder weet ik vanuit familiale ervaring dat er in andere West-Europese landen ook problemen of minstens eigenaardigheden zijn met de inschrijvingen in scholen.
Dat is geen excuus, maar enkel een vaststelling.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2018, 17:38   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Ik moest denken aan de mogelijkheid om (tijdelijk ! ?) een 'negatieve' paramater op te leggen aan populaire scholen.
Als de norm voor een klasje vb. 15 leerlingen is, dan zouden directies toch niet mogen weigeren om kinderen in te schrijven, tot aan 25 leerlingen per klasje.

Edit: ik trek mijn voorstel al in. Sommige populaire elitescholen 'sturen' nu al hun relatieve aantrekkingskracht door de kostprijs te verhogen.
Uniform, fietsenstalling, ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 6 maart 2018 om 17:40.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2018, 18:47   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Eén van de redenen waarom dit tegengehouden wordt door sommige politieke partijen, is de schrik voor de populariteit van te witte scholen ...

Verder weet ik vanuit familiale ervaring dat er in andere West-Europese landen ook problemen of minstens eigenaardigheden zijn met de inschrijvingen in scholen.
Dat is geen excuus, maar enkel een vaststelling.
Ouders willen de beste opvoeding voor hun kinderen. "Sociale mix" kan hun een worst wezen.

Wat is er mis met witte scholen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2018, 19:01   #8
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Gewoon hilarisch wat de sossen daar aan het klooien zijn in Gent. Er zijn dus mensen die verplicht naar een andere school moeten dan die waar ze naartoe zouden willen, maar onderling ruilen, dat mag niet.
Ze verplichten dus méér leeringen naar een niet gewenste school te gaan dan dat feitelijk nodig is, want er is wel degelijk plaats.

Typisch weer linksen "Gij moet uw bakkes houden, wij weten beter dan gij waar jij naar school zou moeten gaan "
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2018, 19:30   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Eind dit jaar worden ze electoraal gedecimeerd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2018, 19:41   #10
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Eind dit jaar worden ze electoraal gedecimeerd.
es ist zeit fur rache!
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2018, 22:01   #11
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Gewoon hilarisch wat de sossen daar aan het klooien zijn in Gent. Er zijn dus mensen die verplicht naar een andere school moeten dan die waar ze naartoe zouden willen, maar onderling ruilen, dat mag niet.
Ze verplichten dus méér leeringen naar een niet gewenste school te gaan dan dat feitelijk nodig is, want er is wel degelijk plaats.

Typisch weer linksen "Gij moet uw bakkes houden, wij weten beter dan gij waar jij naar school zou moeten gaan "
De rode en groene sossen en behandelen de bevolking heel graag als volkomen onmondige en onwetende creaturen. Dat gelul over de "betere sociale mix in de scholen" die ze mordicus de ouders door de strot willen rammen eindigt op een totale cacafonie. Ik hoop dat het in Gent uiteindelijk zal uitlopen op een ware opstand tegen die verrekte vingertjes-zwaaiers.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2018, 23:25   #12
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ouders willen de beste opvoeding voor hun kinderen. "Sociale mix" kan hun een worst wezen.

Wat is er mis met witte scholen ?
Er is niks mis mee als dat op een niet discriminerende wijze bekomen wordt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2018, 23:51   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ouders willen de beste opvoeding voor hun kinderen. "Sociale mix" kan hun een worst wezen.

Wat is er mis met witte scholen ?
Dat weet ik niet, dat moet ge vragen aan de groensels en de sossen.

Ik heb wel iets tegen 'slechte' scholen. Dat zijn scholen waar niet alle kinderen maximale ontplooiingskansen krijgen.
Bijvoorbeeld waar klasjes zijn met meer dan drie kindjes die thuis geen Nederlands spreken.
En om dat opgelost te krijgen, moet er iets gebeuren aan de immigratie. Gelukkig zijn er al heel wat beperkingen gekomen, dank zij de nva. Stel je voor dat we nu onder Di Ropo II gezeten hadden ...
Het kan nog beter, maar dan zal de kiezer goed moeten kiezen ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2018, 00:54   #14
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Wat in Antwerpen wel kan zou in Gent blijkbaar niet werken. Ook is het vreemd dat de N-Va in de ene stad voor dit aanmeldsysteem is en in de andere tegen. Ze richten zich naar de richting van de wind...?

Ik heb trouwens ook net die van ons met 5 scholen aangemeld. 3 katholieke (waaronder op 1 ikzelf en op 1 m'n broers hebben gezeten). Benieuwd of het mijn voorkeursschool gaat worden. In onze familie/vriendenkring heeft iedereen trouwens al z'n school nr1 toegewezen gekregen.
Ach i see, ja ik had er wel weet van, maar besefte amper wat voor een gedoe/last dat in de praktijk wel is voor blijkbaar nogal wat ouders. Maar ja, ik ben dan ook kinderloos.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2018, 04:30   #15
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Waar is dat kamperen eigenlijk voor nodig. Ik denk dat het met vreemdelingen te maken heeft.

Snel inschrijven in een school zonder makakken zolang het nog kan. Zoiets.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2018, 09:32   #16
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat weet ik niet, dat moet ge vragen aan de groensels en de sossen.

Ik heb wel iets tegen 'slechte' scholen. Dat zijn scholen waar niet alle kinderen maximale ontplooiingskansen krijgen.
Bijvoorbeeld waar klasjes zijn met meer dan drie kindjes die thuis geen Nederlands spreken.
En om dat opgelost te krijgen, moet er iets gebeuren aan de immigratie. Gelukkig zijn er al heel wat beperkingen gekomen, dank zij de nva. Stel je voor dat we nu onder Di Ropo II gezeten hadden ...
Het kan nog beter, maar dan zal de kiezer goed moeten kiezen ...
Het probleem is dat die witte scholen (godsdienstige scholen uiteraard) alle trukken uit de kast halen om de zwartjes buiten te houden. Zo komen die zwartjes allemaal terecht in scholen die ze niet kunnen weigeren (overheidsscholen dus).

Ze eten allemaal uit dezelfde ruif, dus allemaal dezelfde plichten.

En de dubbele contigentering aanvaarden. Trouwens de NVA was ook akkoord met de dubbele contingentering en nu precies niet meer.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2018, 11:28   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat weet ik niet, dat moet ge vragen aan de groensels en de sossen.

Ik heb wel iets tegen 'slechte' scholen. Dat zijn scholen waar niet alle kinderen maximale ontplooiingskansen krijgen.
Bijvoorbeeld waar klasjes zijn met meer dan drie kindjes die thuis geen Nederlands spreken.
En om dat opgelost te krijgen, moet er iets gebeuren aan de immigratie. Gelukkig zijn er al heel wat beperkingen gekomen, dank zij de nva. Stel je voor dat we nu onder Di Ropo II gezeten hadden ...
Het kan nog beter, maar dan zal de kiezer goed moeten kiezen ...
ik denk niet dat er in Vlaanderen nog andere klasjes zijn Schoof
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2018, 12:16   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik denk niet dat er in Vlaanderen nog andere klasjes zijn Schoof
Ik heb vier kleinkinderen die in Vlaanderen schoolgaand zijn, verspreid over twee scholen.
Maar je kan gelijk hebben.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2018, 12:19   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb vier kleinkinderen die in Vlaanderen schoolgaand zijn, verspreid over twee scholen.
Maar je kan gelijk hebben.
vraag het maar eens, ik geloof er niks van...zeker al niet in steden!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2018, 14:34   #20
No Apologies
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 mei 2017
Berichten: 4.513
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ouders willen de beste opvoeding voor hun kinderen. "Sociale mix" kan hun een worst wezen.

Wat is er mis met witte scholen ?
Ouders willen inderdaad altijd het beste voor hun kinderen en dus ook de beste school. Het is politiek niet correct om te zeggen, maar ik heb al van meerdere lesgevers (en absoluut geen Vlaams Belangers) gehoord dat het peil van de school waar ze werken gestaag omlaag is gegaan naarmate hun school jaar na jaar gekleurder werd en dat de lat om het diploma te behalen lager moest worden gelegd omdat er anders veel te veel leerlingen niet meer over geraakten. Vanwege de minister van Onderwijs, de koepels, de directies en de inrichtende machten zul je dit niet te weten komen, maar dit is natuurlijk wel al lang doorgedrongen bij heel veel ouders. Daar ligt ook (voor een stuk) het probleem van het kamperen door ouders voor erg gewilde scholen. Dergelijke toestanden neigen naar een systeem van apartheid, waar weinig mensen in se willen mee vereenzelvigd worden. De oplossing die steevast naar voor wordt geschoven is er proberen voor te zorgen dat alle scholen een verantwoorde leerlingenmix krijgen in de mening dat het peil van alle scholen dan omhoog gaat. Tegenstanders zullen dan weer de vrees uiten dat het peil van alle scholen dan integendeel omlaag zal gaan.
__________________
Vertrouw niemand die zijn god liever ziet dan zijn kinderen
No Apologies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be