Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 mei 2003, 17:18   #1
Ali
Schepen
 
Ali's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 430
Standaard

Er gebeuren zoveel vreemde en duistere dingen, dat je je afvraagt: zit daar niet meer achter? Hoe verklaar je anders bijvoorbeeld al dat zinloze geweld op straat? En wat inspireert mensen om een sadistisch-masochistisch bordeel op te zetten?

Ik weet niet of je weet wat er zich in zo'n bordeel afspeelt, maar een paar jaar geleden deed Jolanda daar een boekje over open in verband met de Eper incestzaak. Je moet dat boek van haar maar eens lezen. En wat inspireert mensen om naar de meest gruwelijke video's te kijken en hoe halen ze het in hun hoofd om zulke video's te maken?

En wat dacht je van de video-spelletjes die nu in de winkels liggen waarin je zoveel mogelijk mensen aan flarden moet proberen te rijden of overhoop moet proberen te schieten? Hoe komen ze op het idee! Zou daar geen duistere macht achter zitten die de mensen probeert te inspireren tot moord en doodslag en ander geweld?

Och, zeg je misschien, het zal allemaal wel een overblijfsel zijn van het oerinstinct van de mens. Van nature is een mens gewelddadig en agressief omdat hij in pré-historische tijden geweld moest gebruiken om te kunnen overleven. Dat zit er nog steeds in, bij de één wat meer en bij de ander wat minder. Maar iedereen heeft daar nog wel wat van overgehouden. En in bepaalde situaties komt dat dan naar buiten.

Tja, dat klinkt best wel aannemelijk. Maar dan blijf ik toch met een vraag zitten. Als agressiviteit en gewelddadigheid nu allemaal zo menselijk is en zo natuurlijk, waarom ervaren we dat dan als zo slecht?! Elk wel-denkend mens is het er toch mee eens, dat het verkeerd is wanneer de sterken zich uitleven op de zwakken? Maar als geweld en agressiviteit van nature bij ons mens-zijn horen, waar halen we dan de gedachte vandaan dat dat slecht zou zijn en onmenselijk?

Maar wacht nu eens even, er is natuurlijk wel een verschil tussen geweld en geweld! Wanneer je geweld moet gebruiken om jezelf of anderen te verdedigen, dan is dat toch wel heel wat anders dan wanneer je geweld gebruikt uit wellust. Want daar hebben we het over omdat je zulk zinloze geweld overal om je heen ziet toenemen. Niet alleen om het zelf te doen, maar ook om er met plezier naar te kijken. Dat heeft niets te maken met oerinstinct of overlevingsdrang. Waar komt die behoefte nu vandaan?

Zinloos geweld is niet iets van deze tijd alleen. De behoefte om te pijnigen, te kwellen en te moorden kom je overal in de geschiedenis tegen. Alleen zijn er perioden geweest waarin dat zinloze gebruik van geweld de hele menselijke samenleving verziekte.

De zucht naar zinloos geweld, waar komt dat vandaan? Iedereen weet dat het volkomen verkeerd is, maar ondertussen worden er goede zaken gedaan met de verhuur en verkoop van gewelddadige films en computerspelletjes. Waar komt die belangstelling vandaan? Is dat normaal menselijk? Wat zit daar achter? En wat zijn het voor mensen die zulke dingen bedenken en produceren? Waar worden die door geïnspireerd? Ja, door geldzucht natuurlijk. Maar je hebt meer inspiratie nodig dan geldzucht om zulke gruwelijke dingen te kunnen bedenken. Waar komt dat allemaal vandaan? Waardoor of door wie wordt het denken van zoveel mensen verziekt en verloederd?

Je moet er maar eens op letten. Overal om je heen zie je de gekste dingen gebeuren, ook bij jezelf! En om eerlijk te zijn, bij mezelf zie ik het ook. Ik verpest al jaren lang m'n longen met nicotine en teer. Het is omdat ik gezegend ben met sterke longen, anders zat ik hier al lang niet meer. Ik ben nu op een leeftijd gekomen dat ik denk: nu maakt het ook niet zoveel meer uit. Maar eigenlijk is het toch ongeloofelijk dat meer dan drie kwart van de wereldbevolking verslaafd is aan iets dat zo tegennatuurlijk is en levensgevaarlijk! Daar zit meer achter dan we meestal denken.
__________________
Onwetendheid kan men maar beter verborgen houden.
Ali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2003, 00:55   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.028
Standaard

Ik rookte of dronk nooit.
Straks ga je daar nog iets achter zoeken omdat ik bij dat kwartje hoor dat niet verslaafd is.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2003, 16:17   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.212
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ali,je tekst, ik vind die gewoon schitterend, en er zit zo'n wijsheid in.

Maar, je verwijzingen dat zinloos geweld menselijk is, daar is een klein detail mee mis. Voorbeeld, een mooie kat(als voorbeeld 1 van onze katers)kan toch perfect met genoegen een muisje van een paar gram liggen pesten, en verwonden en dan met genoegen oppeuzelen.

Met sadistisch genoegen genieten van een goed voorbereide maaltijd.

Wat betreft wellust op sexueel vlak.Eenden. Als de populatie niet in goede balans is, en dat is heel makkelijk met onze vijvers in parkjes, goepsverkrachtingen tot de dood erop volgt door mannelijke eenden op zwakkeren, al dan niet vrouwelijke of kuikens.

Hoe noem je onze beschaving, die zwakkeren in leven houd, ten koste van overlevingskansen van de sterken?Ik zou het heel cynisch kunnen noemen: "de dominantie van verenigde zwakken"

Maar het belangrijkste argument.
"De mens is geschapen naar het evenbeeld van god."

Ik wil niet weten wat god allemaal heeft als hobby, maar die is best wel druk bezig ,desondanks zijn omnipotentie.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2003, 20:40   #4
Ali
Schepen
 
Ali's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik rookte of dronk nooit.
Straks ga je daar nog iets achter zoeken omdat ik bij dat kwartje hoor dat niet verslaafd is.
je gaat me toch niet wijsmaken dat jij helemaal niet verslaafd bent aan iets of iemand knuppeltje? denk er dan maar nog eens over na.
__________________
Onwetendheid kan men maar beter verborgen houden.
Ali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2003, 23:42   #5
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ali
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik rookte of dronk nooit.
Straks ga je daar nog iets achter zoeken omdat ik bij dat kwartje hoor dat niet verslaafd is.
je gaat me toch niet wijsmaken dat jij helemaal niet verslaafd bent aan iets of iemand knuppeltje? denk er dan maar nog eens over na.
En wat dan nog?
Ik ben een verslaafde.
Ik rook al 17 jaar marihuana. En ga jij mij daarvoor veroordelen?
Is dat jouw ideale samenleving? Neen bedankt.
U gaat er trouwens al op voorhand vanuit dat iemand die drugs gebruikt een "slechter" persoon is dan uzelf.
Jij, als amateur-filosoof en cultuurkenner, zou beter dan wie ook moeten weten wat voor een belangrijke rol roesmiddellen gespeeld hebben in de geschiedenis van samenlevingen en beschavingen.
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 16:03   #6
michr.oscoop
Parlementslid
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: rupelmonde
Berichten: 1.680
Standaard

michr.oscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2003, 18:42   #7
Ali
Schepen
 
Ali's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ali
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik rookte of dronk nooit.
Straks ga je daar nog iets achter zoeken omdat ik bij dat kwartje hoor dat niet verslaafd is.
je gaat me toch niet wijsmaken dat jij helemaal niet verslaafd bent aan iets of iemand knuppeltje? denk er dan maar nog eens over na.
En wat dan nog?
Ik ben een verslaafde.
Ik rook al 17 jaar marihuana. En ga jij mij daarvoor veroordelen?
Is dat jouw ideale samenleving? Neen bedankt.
U gaat er trouwens al op voorhand vanuit dat iemand die drugs gebruikt een "slechter" persoon is dan uzelf.
Jij, als amateur-filosoof en cultuurkenner, zou beter dan wie ook moeten weten wat voor een belangrijke rol roesmiddellen gespeeld hebben in de geschiedenis van samenlevingen en beschavingen.
maar steve toch jongen....rustig man , ik bedoelde met verslaafd wel niet drugs of zo hoewel het ook kan natuurlijk.
wat ik bedoelde is dat ieder mens wel iets doet dat eigenlijk niet nodig is voor zijn lichaam.
bij jou is het marihuana... wel dat weten we dan al en bij mij is het wijn én marihuana . maar knuppel beweerde dat ze aan niets is verslaafd en daarom dat ik haar vroeg om er nog eens over na te denken...

ik heb niemand veroordeelt je veroordeelt je zelf denk ik
__________________
Onwetendheid kan men maar beter verborgen houden.
Ali is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be