Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 september 2005, 00:40   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Kwaliteitsmedia teveel bezig met faits divers ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
Mag roken in bedrijfswagen?
EVERE - Mag je roken in je bedrijfswagen? Het lijkt een bizarre vraag, maar ze wordt pertinent wanneer op 1 januari het rookverbod op de werkplek ingaat.



Heeft het met de tabaksrook te maken? Alleszins heeft de wet die het rookverbod op de werkvloer oplegt, een nogal ruime grijze zone. Wat is immers de werkvloer? Hangars, liften, garages en voertuigen blijken daar onder te vallen. Dus ook bedrijfswagens.

De vraag werd gisteren opgeworpen op een studiedag over het rookverbod van de Stichting tegen Kanker. Het antwoord luidde: in dienstwagens waar verschillende collega's gebruik van maken, zal de sigaret taboe zijn, de bedrijfswagen die door een werknemer voor het woon-werkverkeer en ook privé gebruikt wordt, zal ontsnappen aan het verbod.

,,Het koninklijk besluit heeft als bedoeling het schadelijke passief meeroken tegen te gaan'', zei Karel Vandamme, adviseur van minister van Werk Freya Vanden Bossche (SP.A), ,,maar een grijze zone zal altijd bestaan. Werkgevers worden geacht daar met enig gezond verstand mee om te gaan''.

De Stichting tegen Kanker heeft een cd-rom uit die werkgevers op weg zet naar een fatsoenlijk rookbeleid. Op de cd staan ook enkele voorbeelden van bedrijven die het verbod al ingevoerd hebben. De Stichting hamert op goede communicatie, overleg, een aanpassing van het arbeidsreglement en hulp bij stoppen met roken.
Leuk weetje. Het antwoord op die vraag weet je al op voorhand. Waarom gaat deze toch wel kwaliteitskrant tegenwoordig meer en meer de weg op van dit soort artikels ? Bij gebrek aan politieke problemen ? Is er geen duiding nodig bij het feit dat de koning iemand ontvangt die net naar Monaco gaat verhuizen omdat België te duur is ? Dat soort zaken ?

De site van De Standaard wordt ook al weken geteisterd door het sappige nieuws over de stoffig snuivende Kate Moss. Is dat nu nieuws ? En het ligt niet aan de krant hoor... De Morgen heeft hetzelfde Mickey Mouse probleem en het nieuws op onze tv zenders lijkt tegenwoordig meer op de rubriek 'diversen' van regionale zenders.

Is er nog journalistiek ? Is er nog een Chris Destoop in de zaal ? Is er nog een journalist die vandaag de dag nog een Agusta kan ontdekken zelfs al steekt iemand het hele dossier onder de ruitewisser van zijn of haar wagen ? Is er nog duiding buiten geromatiseerde beelden die de redactie zelf wil zien ? Of juist erg shockerend wat de kijk- of leescijfers opdragen ?

Ik zie het somber in...
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2005, 14:09   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Kwaliteitsmedia teveel bezig met faits divers ?


Jazeker.

Het doornemen van de Vlaamse kranten kost me dan ook gemiddeld maar een paar minuten.

Tijd gewonnen voor andere kwaliteitsmedia.

En tussen haakjes: als ik me aan een satire waag over het onnozel gewoordspeel in onze kranten
met De Motte (waarom exclusief met de Motte en niet met andere ministers, zoals bv de voor de handliggende VandenBROUCKE), dan ben jij de eerste om me over te laten hevelen naar Kunst en Kultuur.

Waarvoor dank.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by eno2 on 28-09-2005 at 15:13
Reason:
--------------------------------

Kwaliteitsmedia teveel bezig met faits divers ?


Jazeker.

Het doornemen van de Vlaamse kranten kost me dan ook gemiddeld maar een paar minuten.

Tijd gewonnen voor andere kwaliteitsmedia.

En tussen haakjes: als ik me aan een satire waag over het onnozel gewoordspeel in onze kranten
met De Motte (waarom exclusief met de Motte en niet met andere ministers, zoals bv de voor de handliggende VandenBROUCKE), dan ben jij de eerste om me over te laten hevelen naar Kunst en Kultuur.

Waarvoor dank.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by eno2 on 28-09-2005 at 15:12
Reason:
--------------------------------

Kwaliteitsmedia teveel bezig met faits divers ?


Jazeker.

Het doornemen van de Vlaamse kranten kost me dan ook gemiddeld maar een paar minuten.

Tijd gewonnen voor andere kwaliteitsmedia.

En tussen haakjes: als ik me aan een satire waag over het onnozel gewoordspeel in onze kranten
met De Motte (waarom exclusief met de Motte en niet met andere ministers, zoals bv de voor de handliggende VandenBROUCKE), dan ben jij de eerste om me over te laten hevelen naar Kunst en Cultuur.

Waarvoor dank.[/size]


[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Kwaliteitsmedia teveel bezig met faits divers ?


Jazeker.

Het doornemen van de Vlaamse kranten kost me dan ook gemiddeld maar een paar minuten.

Tijd gewonnen voor andere kwaliteitsmedia.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 september 2005 om 14:13.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2005, 14:21   #3
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Idd. en in een krant blader je gewoon verder. Maar als je ziet over wat het nieuws van de VRT (of VTM) gaat, een deel is gewoon kleuternieuws. Wat kan het mij schelen wat er op flikkendag gebeurt, of als koning Albert Tom Boonen ontvangt. Zo'n dingen horen niet thuis in het nieuws.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2005, 14:44   #4
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Idd. en in een krant blader je gewoon verder. Maar als je ziet over wat het nieuws van de VRT (of VTM) gaat, een deel is gewoon kleuternieuws. Wat kan het mij schelen wat er op flikkendag gebeurt, of als koning Albert Tom Boonen ontvangt. Zo'n dingen horen niet thuis in het nieuws.
_______

TV heb ik de laatste decennia gemist, maar ik sta verbaasd over de kwaliteit van een aantal buitenlandse radiozenders en ook wel kranten, en over het grote verschil met de onze daarin . De Spaanse kranten (om maar één voorbeeld te nemen) blinken uit door een journalistiek van bijna (of helemaal) literaire kwaliteit. Zulk een peil kan je alleen maar bereiken als je over een boomende schrijversgeneratie beschikt die voor de kranten wil werken en daar dan ook navenant voor betaald wordt. Spanje is natuurlijk een véél groter taalgebied, en daar zal dan ook de kat wel gebonden liggen - hoge kwaliteit krijg je niet voor niets en ze komt niet uit de lucht vallen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2005, 16:08   #5
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

de idee van 'kwaliteitskrant', daar zakken we al tot aan de knieën in de wolligheid.
wat is dat, een kwaliteitskrant?
een krant waar alleen instaat wat IK interessant vindt?
de meeste mensen lezen een krant als volgt: ze werpen een oppervlakkige blik op de pagina's en zoomen in op voor hen interessante artikels.
vanuit die optiek maakt het niet zoveel uit welke krant je ter hand neemt, vermits op de pagina's binnenland, buitenland, politiek etc. toch voor 90% hetzelfde staat.

kies gewoon een krant die bij je past.
zie je graag prentjes, hou je van sport, economie, of op basis van politieke kleur...

die kwaliteitskranterij zweemt uiteindelijk een beetje naar snobisme vind ik.

btw, ik lees tegenwoordig De Morgen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2005, 16:40   #6
Enid.
Banneling
 
 
Enid.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 september 2005
Locatie: hier en nergens anders
Berichten: 259
Standaard

Hoe saaier, hoe hoger de kwaliteit.
Enid. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2005, 18:51   #7
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
de idee van 'kwaliteitskrant', daar zakken we al tot aan de knieën in de wolligheid.
wat is dat, een kwaliteitskrant?
een krant waar alleen instaat wat IK interessant vindt?
Wat zijn we weer vriendelijk.

een kwaliteitskrant noem ik een krant die nog doet aan analyse en waar tekst het wint op grote kleurenfoto's met 1 lijntje onder.

Trouwens, De Morgen verkoopt zichzelf als 'kwaliteitskrant'.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2005, 18:51   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Enid.
Hoe saaier, hoe hoger de kwaliteit.
Leve de saaiheid. Al dat flitsende gedoe is vermoeiend.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be