Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 augustus 2013, 16:26   #21
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
Ja, ze zijn op 18 mei 2013 door de partijraad nog goed gekeurd:
http://www.n-va.be/statuten
Thx.
Goed om weten, want er was de laatste tijd nogal wat onduidelijkheid over dat standpunt, en zelfs tweespalt binnen de partij zelf, meen ik.
Mijn vruchteloze zoektocht naar de precieze doelstelling dateert mogelijks van net voor de maand mei.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 16:28   #22
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De scheiding van Tsjechen en Slovaken gebeurde toch ook binnen het Tsjechoslovaaks juridisch kader?
Misschien was daar de splitsingswens bij beide zijden voldoende aanwezig.
Misschien waren er daar minder juridische 'splitsingsremmers' zoals alarmbellen, bijzondere meerderheden, veto-rechten etc. etc.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 16:31   #23
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je wil zeggen dat als het Vlaamse parlement de onafhankelijkheid uitroept - en al doende de Belgische grondwet afschaft en in de vuibalk smijt, die onafhankelijkheid teniet wordt gedaan door een Waals perscommuniqué?
Neen hoor.
Maar een meerderheid daarvoor in het Vlaamse parlement, lijkt me een quasi onmogelijkheid.
Je hebt echter gelijk: als die gevonden wordt om alle Belgische grendels, bellen en tutti quanti naast zich neer te leggen, dan speelt inderdaad het ultieme recht op afscheiding en secessie.
Maar je ziet zelf in dat met CD&V, Groen!, VLD, SP-a, en zelfs Belgicistisch klein links daar nog lang geen sprake van is, zeker niet zolang N-Va en VB niet aan één zeel trekken.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 16:52   #24
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Neen hoor.
Maar een meerderheid daarvoor in het Vlaamse parlement, lijkt me een quasi onmogelijkheid.
Je hebt echter gelijk: als die gevonden wordt om alle Belgische grendels, bellen en tutti quanti naast zich neer te leggen, dan speelt inderdaad het ultieme recht op afscheiding en secessie.
Maar je ziet zelf in dat met CD&V, Groen!, VLD, SP-a, en zelfs Belgicistisch klein links daar nog lang geen sprake van is, zeker niet zolang N-Va en VB niet aan één zeel trekken.
Het klopt inderdaad dat de anti-Vlaamse krachten, CD&V, Groen!, VLD, SP-a, die onafhankelijkheid nu nog kan tegenhouden. Niettemin is het mijn overtuiging dat die boog niet onbeperkt gespannen kan blijven, want het is net die houding die bijvoorbeeld bij de CD&V de grote kiezersbasis vernietigd heeft en nog steeds verder doet afkalven.

Er komt een punt waar men als CD&V gaat moeten kiezen, tussen meewerken aan Vlaamse autonomie of verweesd achterblijven. Je begrijpt toch zelf wel dat eens de sociale zekerheid/pensioenstelsel instort de zaken in een stroomversnelling gaan komen.

En wie denkt dat op dat punt gekomen, de N-VA in het Vlaamse parlement geen autonomie gaat voorstellen uit angst dat het VB mee gaat stemmen, die gaan bedrogen uitkomen. Ik meen dat er in de CD&V een paleisrevolutie zal plaats vinden, ze zullen eieren kiezen voor hun geld, al was het maar om in de Vlaamse staat ook te kunnen profiteren.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 16:55   #25
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het klopt inderdaad dat de anti-Vlaamse krachten, CD&V, Groen!, VLD, SP-a, die onafhankelijkheid nu nog kan tegenhouden. Niettemin is het mijn overtuiging dat die boog niet onbeperkt gespannen kan blijven, want het is net die houding die bijvoorbeeld bij de CD&V de grote kiezersbasis vernietigd heeft en nog steeds verder doet afkalven.
De CD&V kalft heel wat minder erg af dan ik het zelf voor mogelijk hield.


Citaat:
Er komt een punt waar men als CD&V gaat moeten kiezen, tussen meewerken aan Vlaamse autonomie of verweesd achterblijven. Je begrijpt toch zelf wel dat eens de sociale zekerheid/pensioenstelsel instort de zaken in een stroomversnelling gaan komen.

En wie denkt dat op dat punt gekomen, de N-VA in het Vlaamse parlement geen autonomie gaat voorstellen uit angst dat het VB mee gaat stemmen, die gaan bedrogen uitkomen. Ik meen dat er in de CD&V een paleisrevolutie zal plaats vinden, ze zullen eieren kiezen voor hun geld, al was het maar om in de Vlaamse staat ook te kunnen profiteren.
Het is geen onmogelijk scenario, maar het is niet voor de nabije toekomst.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 17:15   #26
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De CD&V kalft heel wat minder erg af dan ik het zelf voor mogelijk hield.
We zullen zien in 2014, ik denk dat ondertussen zelfs de grootste dromers onder de arco-participanten begrepen gaan hebben dat er geen geld terugkomt.



Citaat:
Het is geen onmogelijk scenario, maar het is niet voor de nabije toekomst.
Eerst moeten we nog Di Rupo II en de N-VA volledig in het cordon zien. Dus inderdaad, voor de eerste drie vier jaar gaat het inderdaad niet zijn.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 17:27   #27
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Eerst moeten we nog Di Rupo II en de N-VA volledig in het cordon zien. Dus inderdaad, voor de eerste drie vier jaar gaat het inderdaad niet zijn.
Ik vrees voor jou en je collega-separatisten dat je de zaak hier klaar en duidelijk voorziet.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 17:57   #28
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik vrees voor jou en je collega-separatisten dat je de zaak hier klaar en duidelijk voorziet.
Vrezen is overbodig, het is tenslotte goed nieuws.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 19:24   #29
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rollercoaster Bekijk bericht
De N-VA streeft naar een onafhankelijk Vlaanderen. Dat staat zo in de statuten.
Op eigen benen kunnen staan, heeft zeker voordelen.
Wat zijn echter de nadelen aan die Vlaamse onafhankelijkheid (als ze er ooit komt)?
Het zal wel niet allemaal peis en vree zijn, me dunkt...
Zie mijn reactie in een andere draad:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik ben geen minnaar van België: er is de Vlamingen teveel aangedaan en de Walen kunnen hun Franse imperialisme niet afleren.
Maar of een onafhankelijk Vlaanderen hét antwoord is?
1.Vlaanderen wordt geleid door boekhouders en managers: efficiënt maar ijskoud. Een warm Vlaanderen? Vergeet het.
2.Wat we zelf doen doen we beter? De staat van de Vlaamse wegen alleen al spreekt dat tegen.
3.Onderwijs geboetseerd op maat van de arbeidsmarkt waarbij, als toegift voor links, de zwakkere de maatstaf is. Zelfontplooiing? Brede interesses kweken? Niet belangrijk, zolang de scholen maar goedkope arbeidskrachten leveren.
4.Geloven jullie echt dat Vlaanderen de reële belastingdruk naar beneden gaat halen?

En in mijn persoonlijk leven: ik heb als ambtenaar ervaring binnen zowel de federale als de Vlaamse administratie. De 'federales' hebben mij altijd ernstig genomen en mij naar waarde geschat terwijl ik door de VO zonder reden als het vuil van de straat behandeld ben.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 19:44   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Nadelen? naar het schijnt mogen we dan niet meer naar de Ardennen, mogen we geen Franse boeken meer lezen en mogen we niet meer spreken met onze Franstalige vrienden. En wie weet gaan we niet meer friet mogen eten, want naar het schijnt is dat een puur Belgisch gerecht.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 22:09   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Misschien was daar de splitsingswens bij beide zijden voldoende aanwezig.
Misschien waren er daar minder juridische 'splitsingsremmers' zoals alarmbellen, bijzondere meerderheden, veto-rechten etc. etc.
Het was ook een complex gegeven. Niettemin is men erin geslaagd eruit te geraken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 22:11   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Nadelen? naar het schijnt mogen we dan niet meer naar de Ardennen, mogen we geen Franse boeken meer lezen en mogen we niet meer spreken met onze Franstalige vrienden. En wie weet gaan we niet meer friet mogen eten, want naar het schijnt is dat een puur Belgisch gerecht.
Als we de belgicisten mogen geloven, zullen de grenzen hermetisch afgesloten worden en zal er geen enkele gram Ardeense ham of worst nog over de grens mogen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 22:18   #33
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als we de belgicisten mogen geloven, zullen de grenzen hermetisch afgesloten worden en zal er geen enkele gram Ardeense ham of worst nog over de grens mogen.
Zelfs de Luikse wafels zouden niet meer aan Vlamingen mogen verkocht worden.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 22:38   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Zelfs de Luikse wafels zouden niet meer aan Vlamingen mogen verkocht worden.
Hoe zit het dan met de Brusselse wafels?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 22:45   #35
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe zit het dan met de Brusselse wafels?
Alleen maar halfjes hé.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2013, 22:45   #36
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als we de belgicisten mogen geloven, zullen de grenzen hermetisch afgesloten worden en zal er geen enkele gram Ardeense ham of worst nog over de grens mogen.
En dan natuurlijk de Waalse tanks die richting Vlaanderen zullen rollen om Brussel, hun rechtmatig eigendom, te annexeren.

Di Rupo zal de UN aanmanen van afzijdig te blijven ten einde een wereldconflict te vermijden.

Arme Vlaamse boerekens, ge zult nog weemoedig aan Belgische tijden terugdenken.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 00:50   #37
meneer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 december 2012
Berichten: 7.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En dan natuurlijk de Waalse tanks die richting Vlaanderen zullen rollen om Brussel, hun rechtmatig eigendom, te annexeren.

Di Rupo zal de UN aanmanen van afzijdig te blijven ten einde een wereldconflict te vermijden.

Arme Vlaamse boerekens, ge zult nog weemoedig aan Belgische tijden terugdenken.
Of Vlaanderen begint aan een bewapeningswedloop, teneinde Zeeuws en Frans Vlaanderen te annexeren, en roept terzelfdertijd de onafhankelijkheid uit van in Brussel, de ééntalig Nederlanse hoofdstad. Zij dreigen om deze stad te doen ontploffen met een atoombom zo zij niet als republiek erkend worden door de Europese Unie.
Langs de Waalse grens word een 6 meter hoge betonnen muur gebouwd, waarop kanonnen de wacht houden, de grenzen zijn hermetisch gesloten met dit land.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be