Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 juli 2013, 18:42   #1
nickb
Schepen
 
nickb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2008
Berichten: 489
Standaard CD&V wil appartement huren duurder maken

Terwijl de mensen nauwelijks hun huur kunnen opbrengen, is CD&V hard bezig om het nog moeilijker te maken voor de gewone mens. Echt ongelofelijk asociaal dit!

Citaat:
Het optrekken van de huurwaarborg tot drie maanden maakt huren nog duurder, terwijl de prijzen nu al onbetaalbaar worden. Dat zegt Vlaams parlementslid en senator Mieke Vogels (Groen) in reactie op het voorstel van Raf Terwingen (CD&V).

CD&V wil de huurwaarborg opnieuw optrekken van twee naar drie maanden. "Het evenwicht tussen verhuurders en huurders moet worden hersteld', zegt Raf Terwingen, CD&V-fractieleider in de Kamer, maandag in Het Nieuwsblad en De Standaard.
"Lost wooncrisis niet op"

Groen vindt echter niet dat huren nog duurder mag worden. "Heel veel mensen, waaronder veel jongeren, zijn verplicht hun toevlucht te zoeken tot de huurmarkt. Zij merken dat een betaalbare en kwalitatieve huurwoning steeds moeilijker te vinden is.

"Het optrekken van de huurwaarborg naar drie maanden, is een voorbeeld van oude wijn in nieuwe zakken en biedt geen enkel perspectief voor het oplossen van de toenemende wooncrisis die zowel huurders als verhuurders treft", zegt Mieke Vogels.
Subsidies en gerantiefonds

Groen pleit daarentegen voor het veralgemenen van de huursubsidies en de uitbouw van een huurgarantiefonds om wonen betaalbaar te maken. De partij wil ook de sociale verhuurkantoren uitbreiden.
bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...g-duurder.aspx
__________________
Ik heb een hekel aan racisten en relschoppers.
nickb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2013, 22:25   #2
BitterSweet
Minister-President
 
BitterSweet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2004
Berichten: 4.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Terwijl de mensen nauwelijks hun huur kunnen opbrengen, is CD&V hard bezig om het nog moeilijker te maken voor de gewone mens. Echt ongelofelijk asociaal dit!


bron: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...g-duurder.aspx
T'ja hoe duurder men woningen maakt hoe duurder het huurgeld,of denk je dat mensen die kosten voor isoleren,nieuwe verwarmingsketels,zonnepanelen en dergelijke maken dat niet doorrekenen aan hun huurders?
__________________
We zijn vrij tot op het moment dat we kiezen, van dan af controleert de keuze de kiezer
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 06:50   #3
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Groen wilt dus blijkbaar nog meer afschuiven op de nek van de belastingbetaler. Kwestie van ons "sociaal" systeem nog wat verder onder druk te zetten...
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 07:10   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
T'ja hoe duurder men woningen maakt hoe duurder het huurgeld,of denk je dat mensen die kosten voor isoleren,nieuwe verwarmingsketels,zonnepanelen en dergelijke maken dat niet doorrekenen aan hun huurders?
De kosten voor zonnepanelen doorrekenen, is afzetterij. Alé, ze krijgen al certificaten, met wat geluk valt de kost voor stroom weg en dan zouden ze nog willen dat huurders daarvoor mee betalen?

't Is altijd leuk van met zo'n verhuurders te spreken die het een schande vinden dat ze aan de huurder geen kost mogen aanrekenen voor de elektriciteit die hun panelen opwekken. Degenen die dat toch doen, handelen illegaal. Zij zijn immers geen erkende leveranciers.

Aan alle huurders hier die te maken hebben met een verhuurder die dat soort kosten wil doorrekenen: aanklagen!
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 07:11   #5
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Groen wilt dus blijkbaar nog meer afschuiven op de nek van de belastingbetaler. Kwestie van ons "sociaal" systeem nog wat verder onder druk te zetten...
Dat is inderdaad ook niet "de" oplossing. De boel is gewoon te duur. Daar moet iets aan gedaan worden. De rest is symptoombestrijding.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 08:05   #6
job
Minister-President
 
job's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2006
Berichten: 4.778
Standaard

Van mij mag het waarborgbedrag gerust nog hoger opgetrokken worden dan van twee naar drie maanden.
Met hen die het kunnen betalen, heb je, naar mijn eigen ervaring, geen last van huurachterstanden.
Zij die kankeren over het waarborgbedrag behoren meestal tot die groep huurders die bijna nooit op tijd betalen. En dan maar verwachten dat hun verhuurder springt voor hen als er al eens iets stuk gaat dat gerepareerd moet worden.
Die groep huurders ben ik meer dan kotsbeu.
__________________
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat)
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 12:08   #7
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Van mij mag het waarborgbedrag gerust nog hoger opgetrokken worden dan van twee naar drie maanden.
Met hen die het kunnen betalen, heb je, naar mijn eigen ervaring, geen last van huurachterstanden.
Zij die kankeren over het waarborgbedrag behoren meestal tot die groep huurders die bijna nooit op tijd betalen. En dan maar verwachten dat hun verhuurder springt voor hen als er al eens iets stuk gaat dat gerepareerd moet worden.
Die groep huurders ben ik meer dan kotsbeu.
²
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 12:25   #8
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Verhuurders en huurders zouden hier één front moeten vormen. Het belangt beide partijen aan dat het allemaal betaalbaar, duidelijk en correct verloopt. Mensen zijn het toch zo gewoon van tegenover elkaar te gaan staan... En dat lost dus niks op.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 12:26   #9
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Van mij mag het waarborgbedrag gerust nog hoger opgetrokken worden dan van twee naar drie maanden.
Met hen die het kunnen betalen, heb je, naar mijn eigen ervaring, geen last van huurachterstanden.
Zij die kankeren over het waarborgbedrag behoren meestal tot die groep huurders die bijna nooit op tijd betalen. En dan maar verwachten dat hun verhuurder springt voor hen als er al eens iets stuk gaat dat gerepareerd moet worden.
Die groep huurders ben ik meer dan kotsbeu.
Totaal asociaal veralgemenend gelul.

Mijn eigen ervaring zegt, dat ik nooit huurachterstand gehad heb, maar wel drie keer uitgezet ben zonder respect voor de wettelijke bepalingen. Dat heeft de vrederechter telkens gecorrigeerd. Ik heb al vijftien jaar drie maand huurwaarborg geblokkeerd staan, omdat diegene die het appartementsblok kocht voor afbraak, de waarborg niet wou vrijgeven.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 12:40   #10
NoTuma
Provinciaal Statenlid
 
NoTuma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 november 2009
Locatie: Haute-Savoie
Berichten: 700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Van mij mag het waarborgbedrag gerust nog hoger opgetrokken worden dan van twee naar drie maanden.
Met hen die het kunnen betalen, heb je, naar mijn eigen ervaring, geen last van huurachterstanden.
Zij die kankeren over het waarborgbedrag behoren meestal tot die groep huurders die bijna nooit op tijd betalen. En dan maar verwachten dat hun verhuurder springt voor hen als er al eens iets stuk gaat dat gerepareerd moet worden.
Die groep huurders ben ik meer dan kotsbeu.
Zodat de huurders nog meer gebonden zijn? Het 3-6-9 contract afschaffen met het eerste jaar bij opzeg 1 maand verlies en nadien enkel 1 maand opzeg. Het moet gedaan zijn met die belachelijke bescherming van de verhuurders, ze moeten maar maken dat de verhouding toestand huurhuis t.o.v. huurprijs in orde is zodat de mensen daar willen blijven wonen, en niet verplicht worden omdat ze anders teveel geld verliezen.

Standaardcontract in Frankrijk: 1 maand waarborg, 1 maand vooropzeg met het eerste jaar verlies van de waarborg, nadien enkel 1 maand vooropzeg...veel correcter.
__________________
In the night all cats are black...
NoTuma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 13:04   #11
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik had een contract van tien jaar. Maar de verhuurder heeft er zijn zoontje ingezet om mij weg te krijgen. Met een grappige onwettige vooropzeg van 1 maand. Omdat ik niet wegging nam hij een advocaat. Met die zijn advocaat kwam ik een vooropzeg van zes maand overeen.
En waarvoor? Om een ruzie over nieuwe gordijnen die ik geplaatst had en die de vrouw van de verhuurder niet bevielen...

"Ik wil hier geen Marokkaanse toestanden", zei ze, wijzend op de nieuwe gordijnen. Een racistische belediging op de koop toe. Zij was nota bene Franstalige import...

Dat is het soort wilekeur die sommige verhuurders hanteren...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 13:33   #12
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Verhuurders en huurders zouden hier één front moeten vormen. Het belangt beide partijen aan dat het allemaal betaalbaar, duidelijk en correct verloopt. Mensen zijn het toch zo gewoon van tegenover elkaar te gaan staan... En dat lost dus niks op.
U bekijkt de investering van de verhuurder niet, of dacht je dat aannemers gratis werken ?
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 13:34   #13
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik had een contract van tien jaar. Maar de verhuurder heeft er zijn zoontje ingezet om mij weg te krijgen. Met een grappige onwettige vooropzeg van 1 maand. Omdat ik niet wegging nam hij een advocaat. Met die zijn advocaat kwam ik een vooropzeg van zes maand overeen.
En waarvoor? Om een ruzie over nieuwe gordijnen die ik geplaatst had en die de vrouw van de verhuurder niet bevielen...

"Ik wil hier geen Marokkaanse toestanden", zei ze, wijzend op de nieuwe gordijnen. Een racistische belediging op de koop toe. Zij was nota bene Franstalige import...

Dat is het soort wilekeur die sommige verhuurders hanteren...
Was de woonst verhuurd met gordijnen? En stond er in het contract dat je wijzigingen mag aanbrengen?
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 17:21   #14
nickb
Schepen
 
nickb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2008
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Was de woonst verhuurd met gordijnen? En stond er in het contract dat je wijzigingen mag aanbrengen?
Kom, kom...gordijnen...Je moet toch wel een klootzak van een verhuurder zijn om daarvoor je huurders lastig te vallen. Je betaalt je blauw en dan mag je je woning niet zelf inrichten.
__________________
Ik heb een hekel aan racisten en relschoppers.
nickb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 17:28   #15
nickb
Schepen
 
nickb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2008
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
T'ja hoe duurder men woningen maakt hoe duurder het huurgeld,of denk je dat mensen die kosten voor isoleren,nieuwe verwarmingsketels,zonnepanelen en dergelijke maken dat niet doorrekenen aan hun huurders?
Dat zijn allemaal regels die de zwaksten treffen. Een huurwoning moet in orde zijn, dat begrijp ik. Maar perfect en duur is geen oplossing.

Maar de staat krijgt natuurlijk een stuk van de huurgelden en de opbrengsten uit de aanpassingen/verbouwingen, en vandaar dat ze die markt graag zo houden.

De eerste partij die hier iets tegen wil doen en ook doet mag de premier leveren. Huren kost je toch bijna 2/3 van je nettoloon!
__________________
Ik heb een hekel aan racisten en relschoppers.
nickb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 17:40   #16
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Was de woonst verhuurd met gordijnen? En stond er in het contract dat je wijzigingen mag aanbrengen?
Er waren geen gordijnen. Ik mag toch gordijnen hangen, of niet soms?

De extreme bemoeizucht van de verhuurder was de enige reden.

By the way, ik doe hem langs hier de groetjes, hij zit ook op forum, want hij is er in geslaagd mij banpunten te bezorgen.


Het is dank zij zijn onwettige opzeg dat ik ben kunnen expatriëren zonder (drie maanden) contractbreuk te betalen.

Dank je, bemoeizuchtig baasje!

Toen ik de laatste avond de laatste verhuisdozen aan het inpakken was, heeft hij nog de politie op me afgestuurd voor nachtlawaai...

Sommige verhuurders...

Laatst gewijzigd door eno2 : 9 juli 2013 om 18:00.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 17:41   #17
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Kom, kom...gordijnen...Je moet toch wel een klootzak van een verhuurder zijn om daarvoor je huurders lastig te vallen. Je betaalt je blauw en dan mag je je woning niet zelf inrichten.
Dat is echt om de mensen de gordijnen in te jagen...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 17:50   #18
BitterSweet
Minister-President
 
BitterSweet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2004
Berichten: 4.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
De kosten voor zonnepanelen doorrekenen, is afzetterij. Alé, ze krijgen al certificaten, met wat geluk valt de kost voor stroom weg en dan zouden ze nog willen dat huurders daarvoor mee betalen?

't Is altijd leuk van met zo'n verhuurders te spreken die het een schande vinden dat ze aan de huurder geen kost mogen aanrekenen voor de elektriciteit die hun panelen opwekken. Degenen die dat toch doen, handelen illegaal. Zij zijn immers geen erkende leveranciers.

Aan alle huurders hier die te maken hebben met een verhuurder die dat soort kosten wil doorrekenen: aanklagen!
Ik spreek van kosten gemaakt door de verhuurder,ik spreek niet van de som van elektriciteit!
Weet zou gij dat een 2e verblijf zonder dat ge het verhuurd minstens 1000 EUR scheelt op uw belastingbrief(bv.als uw kind erin woont zonder huurgeld te moeten betalen),zonder het kadastraal inkomen gerekend he
Ge vergeet de moeite die mensen moeten doen om een eigendom te verkrijgen,en al de belasting die er moet op betaald worden,omdat huurgelden als inkomen gerekend worden.
Reken dan nog maar is de kost van vernieuwing of van verwaarlozing, in sommige gevallen bij en slechte betalers,en ge zou het voor minder verkopen!
Die regel huurwaarborg was vroeger 6 maanden,en teruggebracht naar 2 maanden en dus nu terug naar 3,net omdat er zoveel niet betaald of vernield word!
__________________
We zijn vrij tot op het moment dat we kiezen, van dan af controleert de keuze de kiezer
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 17:53   #19
BitterSweet
Minister-President
 
BitterSweet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2004
Berichten: 4.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Dat zijn allemaal regels die de zwaksten treffen. Een huurwoning moet in orde zijn, dat begrijp ik. Maar perfect en duur is geen oplossing.

Maar de staat krijgt natuurlijk een stuk van de huurgelden en de opbrengsten uit de aanpassingen/verbouwingen, en vandaar dat ze die markt graag zo houden.

De eerste partij die hier iets tegen wil doen en ook doet mag de premier leveren. Huren kost je toch bijna 2/3 van je nettoloon!
waarom kopen ze dan niet?
__________________
We zijn vrij tot op het moment dat we kiezen, van dan af controleert de keuze de kiezer
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2013, 19:43   #20
nickb
Schepen
 
nickb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2008
Berichten: 489
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
waarom kopen ze dan niet?
Wie huurt kan niet sparen. Je mag blij zijn als je 200 euro over hebt aan het eind van de maand.

Het probleem op de woningmarkt is dat er geen echte regels zijn. Als iemand morgen 10 miljoen euro vraagt voor een rijtjeshuis, dan gaat de rest volgen omdat het mag. En wat doet de regering? Beloven dat ze sociale woningen gaan bijbouwen in...2020. De nietsnutten...
Zo worden huurders zelfs beoordeelt op basis van de eerste indruk. Zijn ze wanhopig dan krijgen ze een hogere huurprijs, enzovoort.

Er moeten gewoon duidelijke regels komen. Er moet onderzoek gedaan worden naar hoe het komt de prijzen zo snel stijgen. En desnoods wetten aanpassen.
Zo weet ik ook dat mensen uit bepaalde Europese landen zich hier komen vestigen om financiële redenen, en dat een van de voorwaarden een vaste adres in Belgie is. Zij betalen dan ook 700-800 euro voor een krotje, omdat ze het de poging wel waard vinden.
Deze mensen jagen onbewust de prijzen omhoog, omdat er verhuurders zijn die hiervan profiteren. Andere verhuurders horen van die prijs en laten die van hen ook stijgen.
__________________
Ik heb een hekel aan racisten en relschoppers.

Laatst gewijzigd door nickb : 9 juli 2013 om 19:43.
nickb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be