Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2013, 10:20   #1
Links in Democratie
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 5 juli 2013
Berichten: 378
Standaard F... split.

Willockx stuurt zijn SP.a & groen voorzitter in het veld om te zeggen dat het Cordon Sanitair in sint-niklaas gebroken is. Politiek hygiënisch zijn is dus niet eisen van de oppositie dat ze bij hun extra bijeen geroepen gemeenteraad de desbetreffende zitpenningen verwerpen. Maar als hij oorlog, genocides binnen de klassieke politieke partijen wil, kan hij die krijgen.
Minstens 1/3 raadsleden steun nodig om één extra gemeenteraad te hebben over een zodoende aangeboden vraag betekent logisch gezien ook 2/3 aanwezige raadsleden om bij gelijk welke gemeenteraad, geldig te kunnen stemmen & zitpenningen uit te delen. Desnoods kan deze regel, dankzij subsidiariteit, overal door één extra gemeenteraad afgedwongen worden.
Als (nieuwe) regel kan laatstgezegde ervoor zorgen dat bij een algemeen slecht meerderheidsbeleid de dienaangaande(meestal voorakkoordelijke)bestuurcoalitie word wandelen gestuurd. Indien blijkt dat bijvoorbeeld volgens de voltallige (meer dan 1/3 van alle raadsleden) oppositie het beleid van het college van burgemeester & schepenen meer kwaad dan goed levert(bvb niet bezuinigd of te slecht) dan kunnen laatst genoemden afgezet worden door als opposite voltallig afwezig te zijn bij de eerst volgende gemeenteraad(-en).
Aldoende kunnen vooral voorakkoordelijke plaatselijke besturen afgezet worden ten voordelen van meer algemeen menselijk gerichtte, gedeeltelijk nieuwe coalitie-college van burgemeester & schepenen(en soms zelfs volledig nieuwe oppositie met al of niet gedoog partij(-&) voor de meerderheid).
Links in Democratie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2013, 10:25   #2
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

linkje

ik heb verdedigers van het cordon alvast nooit begrepen

Laatst gewijzigd door plakker : 8 augustus 2013 om 10:26.
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2013, 12:39   #3
Links in Democratie
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 5 juli 2013
Berichten: 378
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
linkje

ik heb verdedigers van het cordon alvast nooit begrepen
Het is ook naar aanleiding van uw linkje, dat ik mijn artikel geplaatst heb. Artikel is nu na uw posting hier zelfs via @mail doorgestuurd geworden naar alle partijen, kranten, overheden enz...
Groen nationaal blokkeert waarschijnlijk , al één tijd, mijn @mail artikels.
Daardoor zal wellicht ook groen zoals spa tenonder gaan in sint-niklaas bij 't komende referendum over de huisvuilophaling door de stadsdienst.
Links in Democratie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be