Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 april 2015, 10:48   #41
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Een buzzy pas voor een heel jaar kost 50 euro voor een kind van 6-11 en 195 euro voor 12-24. Allemaal goed en wel, maar als dat kind pakweg 360 ritten per jaar doet is dat 0.54 euro per rit. Nauwelijks rendabel dus. En ik heb er geen problemen mee dat men voordeeltarieven voor kinderen inbouwt. En ik wil als volwassene dan ook nog extra betalen om die voordeeltarieven voor kinderen in stand te houden. Maar voor volwassenen zijn er ook massas bijna-gratis abbonomenten. Een jaarabbonoment kost wat, pakweg 300 euro voor een volwassene en 50 euro voor een bejaarde ?

Ik vind er niks mis mee om buiten kinderen (schoolvervoer) de prijs van de bustickets gewoon naar minstens kostprijs te brengen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 10:55   #42
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Een jaarabbonoment zou dan naar 900-1000 euro per jaar moeten gaan. Als ge daar uw woon-werk mee doet, komt ge er volgens mij aan uit met woon-werk vergoedingen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 10:58   #43
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een buzzy pas voor een heel jaar kost 50 euro voor een kind van 6-11 en 195 euro voor 12-24. Allemaal goed en wel, maar als dat kind pakweg 360 ritten per jaar doet is dat 0.54 euro per rit. Nauwelijks rendabel dus. En ik heb er geen problemen mee dat men voordeeltarieven voor kinderen inbouwt. En ik wil als volwassene dan ook nog extra betalen om die voordeeltarieven voor kinderen in stand te houden. Maar voor volwassenen zijn er ook massas bijna-gratis abbonomenten. Een jaarabbonoment kost wat, pakweg 300 euro voor een volwassene en 50 euro voor een bejaarde ?

Ik vind er niks mis mee om buiten kinderen (schoolvervoer) de prijs van de bustickets gewoon naar minstens kostprijs te brengen.
Goh, aan 2,5€/rit en pakweg 170 dagen school per jaar, is dat 850€ per jaar. Je kan die prijzen gaan reduceren en verhalen op andere gebruikers, maar je kan die even goed door rekenen vind ik dan. Iemand zal ze uiteindelijk toch moeten betalen. Maar goed, da's dan weer kwestie van eigen overtuigingen.

Je kan als bedrijf er ook voor gaan kijken om te zien of je die typische school-lijnen niet kan gaan uitbesteden aan lagere tarieven ('t zijn nu éénmaal typische verbindingen die geconcentreerd zitten op twee pieken per dag), ipv je eigen capaciteiten daar op af te gaan stemmen en zo je eigen kosten omhoog te jagen.

Genoeg optimalisatie-mogelijkheden, maar die gaan ze nooit deftig gaan verkennen, als ze voor 85% van hun kosten aan het staatsinfuus hangen.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 12:03   #44
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Klojo eerste klas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 juni 2012
Berichten: 10.091
Standaard

'k Wil natuurlijk niet ambetant doen, maar als ik helemaal alleen op een bus zit of die bus zit vol....hoe bereken je dan de werkelijke 'kostprijs' voor mij en voor die anderen ?
Zouden ze niet beter eens de precieze berekening van wat een gemiddelde km kost openbaar maken ?
__________________
Proud to be a koljo, sorry, klojo.
Baai de wei : Het enige alternatief voor het beleid in belgië... Steun de P.O.K.. http://forum.politics.be/showthread....=1#post7447175
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 13:17   #45
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een buzzy pas voor een heel jaar kost 50 euro voor een kind van 6-11 en 195 euro voor 12-24. Allemaal goed en wel, maar als dat kind pakweg 360 ritten per jaar doet is dat 0.54 euro per rit. Nauwelijks rendabel dus. En ik heb er geen problemen mee dat men voordeeltarieven voor kinderen inbouwt. En ik wil als volwassene dan ook nog extra betalen om die voordeeltarieven voor kinderen in stand te houden. Maar voor volwassenen zijn er ook massas bijna-gratis abbonomenten. Een jaarabbonoment kost wat, pakweg 300 euro voor een volwassene en 50 euro voor een bejaarde ?

Ik vind er niks mis mee om buiten kinderen (schoolvervoer) de prijs van de bustickets gewoon naar minstens kostprijs te brengen.
En de mensen die zich geen wagen kunnen permitteren die mogen rustig in hun flatje blijven zitten of wat ? Gaat u hun boodschappen en noodzakelijke verplaatsingen dan doen ? Kunnen ze aan u hun 'to do' lijstje meegeven ?

Het O.V. moet helemaal niet economisch rendabel zijn, net zoals bijvoorbeeld justititie of het onderwijs. In de eerste plaats moet het mensen helpen en bedienen. Niets belet u om af en toe uw stalen ros op stal te laten en ook gebruik te maken van het O.V.

Akkoord om de dienstverlening efficiënter te maken en de kostendekkingsgraad alzo te verhogen. Werkelijke kostprijs aanrekenen betekent een jaarabonnement van om en beide 1500 euro of meer of losse ritten van pakweg 10 euro. Hoeveel mensen gaan dan het O.V. nog nemen, denkt u ? Dan rijden er enkel nog lege bussen en trams.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 13:21   #46
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een jaarabbonoment zou dan naar 900-1000 euro per jaar moeten gaan. Als ge daar uw woon-werk mee doet, komt ge er volgens mij aan uit met woon-werk vergoedingen.
In feite zegt u hiermee dat u de werkgevers ermee wil belasten. Bij vele overheidsdiensten en sommige bedrijven krijg je bijvoorbeeld een jaarabonnement van De Lijn terugbetaald. Dit kost nu 249 euro, prijs stijgt nu naar 294 euro. Wilt ge daar 1000 euro voor vragen, betekent dit dus een toename van meer dan 700 euro per werknemer die er gebruik van maakt. Uw voorstel is dus enorm slecht voor de werkgevers.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 13:24   #47
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Want bussen die op diesel rondtuffen dragen daar niet toe bij? Diesel-treinen evenmin? Gas/Kolen-centrales die ook nodig zijn voor de elektriciteit voor de overige treinen dragen daar ook niet aan toe bij? De industrie in het algemeen, wiens diensten jij eveneens gebruikt, draagt daar ook niet aan toe bij?
Uiteraard, maar het zou al een heel eind helpen moest jij je stinkende dieselwagen op stal laten.

Net als voor personenwagens is men overigens volop bezig het O.V. milieuvriendelijker te maken en alternatieve energiebronnen te installeren.

Hou er ook rekening mee dat er op een dieselbus wel 50 personen meereizen, op een diesteltrein 500 en meer. Dit terwijl u waarschijnlijk alleen in uw auto uw verplaatsingen maakt. In verhouding bent u dus meer mileubelastend voor uw omgeving dan een gebruiker van het O.V.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 13:30   #48
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
'k Wil natuurlijk niet ambetant doen, maar als ik helemaal alleen op een bus zit of die bus zit vol....hoe bereken je dan de werkelijke 'kostprijs' voor mij en voor die anderen ?
Zouden ze niet beter eens de precieze berekening van wat een gemiddelde km kost openbaar maken ?
En dan nog even vergelijken ook met het buitenland.

Er zou snel duidelijk worden dat er hier weinig anders aan de orde is dan incompetentie, ondermaats presteren en profiteren.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 13:30   #49
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
En de mensen die zich geen wagen kunnen permitteren die mogen rustig in hun flatje blijven zitten of wat ? Gaat u hun boodschappen en noodzakelijke verplaatsingen dan doen ? Kunnen ze aan u hun 'to do' lijstje meegeven ?

Het O.V. moet helemaal niet economisch rendabel zijn, net zoals bijvoorbeeld justititie of het onderwijs. In de eerste plaats moet het mensen helpen en bedienen. Niets belet u om af en toe uw stalen ros op stal te laten en ook gebruik te maken van het O.V.

Akkoord om de dienstverlening efficiënter te maken en de kostendekkingsgraad alzo te verhogen. Werkelijke kostprijs aanrekenen betekent een jaarabonnement van om en beide 1500 euro of meer of losse ritten van pakweg 10 euro. Hoeveel mensen gaan dan het O.V. nog nemen, denkt u ? Dan rijden er enkel nog lege bussen en trams.
Overdrijven is ook een kunst. Met pakweg 2-2.5 euro per rit is de lijn zelfvoorzienend. Zie cijfers Drosamadaris.

En 2.5 euro voor een rit noem ik niet echt veel. Een koffie, of een pint...om het zo maar uit te drukken. Als iemand dagelijks de bus neemt voor woon-werk kost hem dat 100 euro per maand. Sociale abbonomenten en onkostenvergoedingen of woon-werk zullen dat in de meeste gevallen wel dekken. Als je heel dicht bij je werk woont niet natuurlijk, maar kan je dan niet beter de fiets nemen ?

Je kan nog steeds differentieren in lange/korte ritten, spitsuur ritten, etc etc....maar ik ben akkoord met de stelling dat het openbaar vervoer zelfvoorzienend moet worden. Die kostendekkingsgraad moet omhoog, en fors.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 13:32   #50
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
In feite zegt u hiermee dat u de werkgevers ermee wil belasten. Bij vele overheidsdiensten en sommige bedrijven krijg je bijvoorbeeld een jaarabonnement van De Lijn terugbetaald. Dit kost nu 249 euro, prijs stijgt nu naar 294 euro. Wilt ge daar 1000 euro voor vragen, betekent dit dus een toename van meer dan 700 euro per werknemer die er gebruik van maakt. Uw voorstel is dus enorm slecht voor de werkgevers.
Werknemers krijgen een km vergoeding of een sociaal abbonoment (forfait) bedrag gewoon op hun loonbrief. Dat is een netto vergoeding. Nu steken ze die vaak in hun zak. Dan kunnen ze hun busticketten ermee betalen. Als je met de auto komt is het vaak bijleggen

Dus ik zie niet in hoe de kost voor de werkgever wordt verhoogd. Woon-werk is in princiepe een prive kost he. En het is vooral de overheid die die abbonementen betaalt voor haar personeel. Tiens, betaalt de overheid niet ook 85 % van het budget van de lijn. Dat wordt dus een budgetneutrale operatie voor haar.

Laatst gewijzigd door Tavek : 7 april 2015 om 13:33.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 13:35   #51
Bartjeuh
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 juni 2010
Locatie: Aan de kust
Berichten: 1.916
Standaard

Zelfrijdende elektrische bussen in eigen busbanen. Geen chauffeurs meer nodig => minder loonkosten => minder €/km.
Misschien ineens een expressnet voorzien door high-speed bussen (uitbesteden aan Tesla?) op city-to-city busbanen in te zetten daar waar nu nog treinsporen liggen. Enkel nog de sporen voor internationale TGV-treinen behouden. Misschien wordt de ex-NMBS dan iets stipter.
Bartjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 13:35   #52
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Ik rij gratis met de bus, metro en tram door het hele land...

Laatst gewijzigd door Another Jack : 7 april 2015 om 13:36.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 13:41   #53
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik rij gratis met de bus, metro en tram door het hele land...
In dit geval zou er een transfer zijn van kosten van de lijn (een overheidsbedrijf) naar departement onderwijs. Ik vermoed dat indien men de werkelijke kost aanrekent van het OV u er niets van zou merken. Uw grote werkgever, de vlaamse overheid, betaalt het. Dit is een van uw extralegale voordelen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 13:48   #54
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Overdrijven is ook een kunst. Met pakweg 2-2.5 euro per rit is de lijn zelfvoorzienend. Zie cijfers Drosamadaris.

En 2.5 euro voor een rit noem ik niet echt veel. Een koffie, of een pint...om het zo maar uit te drukken. Als iemand dagelijks de bus neemt voor woon-werk kost hem dat 100 euro per maand. Sociale abbonomenten en onkostenvergoedingen of woon-werk zullen dat in de meeste gevallen wel dekken. Als je heel dicht bij je werk woont niet natuurlijk, maar kan je dan niet beter de fiets nemen ?

Je kan nog steeds differentieren in lange/korte ritten, spitsuur ritten, etc etc....maar ik ben akkoord met de stelling dat het openbaar vervoer zelfvoorzienend moet worden. Die kostendekkingsgraad moet omhoog, en fors.
Voor mensen die moeten rondkomen met een gezinsweekbudget van 50 euro is zelfs 1 euro per dag opslag van hun O.V. veel geld ! Het kan het verschil maken tussen drie maaltijden per dag op tafel kunnen zetten of niet.

Bittercynisch is het gegeven dat net die armste mensen geen werk hebben en dus de gestegen kosten niet kunnen verhalen op hun werkgever.

Eventueel ben ik er wel mee akkoord de prijs van een abonnement voor een deel inkomensafhankelijk te maken, nog meer dus dan nu met dat Omnio-statuut. Voor iemand die 1500 euro netto in de maand heeft weegt een persoonlijke opleg van pakweg 50 euro per maand meer door dan iemand die er 5.000 in de maand vangt.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 13:51   #55
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Voor mensen die moeten rondkomen met een gezinsweekbudget van 50 euro is zelfs 1 euro per dag opslag van hun O.V. veel geld ! Het kan het verschil maken tussen drie maaltijden per dag op tafel kunnen zetten of niet.

Bittercynisch is het gegeven dat net die armste mensen geen werk hebben en dus de gestegen kosten niet kunnen verhalen op hun werkgever.

Eventueel ben ik er wel mee akkoord de prijs van een abonnement voor een deel inkomensafhankelijk te maken, nog meer dus dan nu met dat Omnio-statuut. Voor iemand die 1500 euro netto in de maand heeft weegt een persoonlijke opleg van pakweg 50 euro per maand meer door dan iemand die er 5.000 in de maand vangt.
De meeste mensen begrijpen dit niet, in de eerste plaats omdat ze nog nooit met honger gaan slapen zijn.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 13:57   #56
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Voor mensen die moeten rondkomen met een gezinsweekbudget van 50 euro is zelfs 1 euro per dag opslag van hun O.V. veel geld ! Het kan het verschil maken tussen drie maaltijden per dag op tafel kunnen zetten of niet.

Bittercynisch is het gegeven dat net die armste mensen geen werk hebben en dus de gestegen kosten niet kunnen verhalen op hun werkgever.

Eventueel ben ik er wel mee akkoord de prijs van een abonnement voor een deel inkomensafhankelijk te maken, nog meer dus dan nu met dat Omnio-statuut. Voor iemand die 1500 euro netto in de maand heeft weegt een persoonlijke opleg van pakweg 50 euro per maand meer door dan iemand die er 5.000 in de maand vangt.
Met alle respect, maar als je 50 euro weekbudget hebt (leefloners ?) dan zit dat probleem niet bij het OV maar bij de hoogte van de uitkeringen.

En prijzen van abbos moeten niet inkomensafhankelijk worden. Ze moeten goedkoop kostendekkend worden. 2.5 euro is een bedrag dat voor mij daar onder valt. We herverdelen al fors via de inkomensbelastingen (en terecht).
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 13:57   #57
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De meeste mensen begrijpen dit niet, in de eerste plaats omdat ze nog nooit met honger gaan slapen zijn.
Daar moet ik je nu eens gelijk in geven !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 14:04   #58
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Met alle respect, maar als je 50 euro weekbudget hebt (leefloners ?) dan zit dat probleem niet bij het OV maar bij de hoogte van de uitkeringen.

En prijzen van abbos moeten niet inkomensafhankelijk worden. Ze moeten goedkoop kostendekkend worden. 2.5 euro is een bedrag dat voor mij daar onder valt. We herverdelen al fors via de inkomensbelastingen (en terecht).
Na aftrek van huurgeld, vaste kosten (elek., water, telecom, ... zelfs met sociale tarieven), ... houden sommige mensen inderdaad maar 200 euro per maand over om van te leven. Daar moeten ze dan alles van doen: voeding kopen, kleren, vervoer (waarschijnlijk wel met Omnio-statuut), verzekeringen betalen, medische kosten, ... In zulke gevallen is elke euro extra er eentje te veel en moet je 'opofferingen' maken.

Als je daar zelf niet mee geconfronteerd wordt, dan besef je dat ook niet. Zulke mensen komen niet graag met hun problemen naar buiten, maar neem van me aan dat er achter de Vlaamse gordijntjes in de woonkamers soms bittere armoede en ellende heerst.

Ik ben op dat gebied gelukkig geen ervaringsdeskundige, maar heb me wel al ingelaten met vrijwilligerswerk om mensen van die onderste geledingen in onze samenleving te helpen. Ben blij dat ik dit gedaan heb, temeer omdat ik het anders ook niet zou beseffen.

Terug on topic: voor die mensen is elke prijsstijging van het O.V. sowieso te duur, in feite zou een Omnio-abonnement volledig gratis moeten zijn, want zelfs 50 euro voor een jaarabonnement weegt bijzonder zwaar door.

2,50 euro per rit is voor die mensen totaal onhaalbaar, zelfs voor mensen met een bescheiden of middeninkomen die voor hun werk afhangen van het O.V. en hun kosten niet volledig terugbetaald krijgen is zo'n bedrag moeilijk om dragen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 14:08   #59
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.403
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Met alle respect, maar als je 50 euro weekbudget hebt (leefloners ?) dan zit dat probleem niet bij het OV maar bij de hoogte van de uitkeringen.

En prijzen van abbos moeten niet inkomensafhankelijk worden. Ze moeten goedkoop kostendekkend worden. 2.5 euro is een bedrag dat voor mij daar onder valt. We herverdelen al fors via de inkomensbelastingen (en terecht).
Het is eender onder welke noemer je het plaatst, het probleem blijft bestaan.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2015, 14:16   #60
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
En de mensen die zich geen wagen kunnen permitteren die mogen rustig in hun flatje blijven zitten of wat ? Gaat u hun boodschappen en noodzakelijke verplaatsingen dan doen ? Kunnen ze aan u hun 'to do' lijstje meegeven ?
Die mogen gerust de bus nemen. Aan 2,5€/rit. Niets wereldschokkend.

Citaat:
Het O.V. moet helemaal niet economisch rendabel zijn, net zoals bijvoorbeeld justititie of het onderwijs. In de eerste plaats moet het mensen helpen en bedienen. Niets belet u om af en toe uw stalen ros op stal te laten en ook gebruik te maken van het O.V.

Akkoord om de dienstverlening efficiënter te maken en de kostendekkingsgraad alzo te verhogen. Werkelijke kostprijs aanrekenen betekent een jaarabonnement van om en beide 1500 euro of meer of losse ritten van pakweg 10 euro. Hoeveel mensen gaan dan het O.V. nog nemen, denkt u ? Dan rijden er enkel nog lege bussen en trams.
Lees wat er staat; 2,5€/rit is geen 10€. Goed, wellicht kan je de afstand mee in rekening brengen, en kunnen er lange busritten komen waar dat wel 10€ wordt, maar waarom zou dat een breekpunt zijn? Wil je je ver verplaatsen, dan betaal je ook de prijs voor die verplaatsing. Easy.

Als mensen de werkelijke kost voor ene rit niet willen betalen, en het gevolg daarvan zijn lege bussen/trams, dan is dat enkel een indicatie dat de service die je daar biedt, niet nodig is, niet gevraagd is en bijgevolg economische nonsens en dus een verspilling van resources is.

Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 7 april 2015 om 14:22.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be