Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 april 2015, 08:12   #41
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
slecht betaald.
9 to 5 job waarbij ik zelf kan bepalen wanneer ik kom werken ('s morgens, 's avonds of 's nachts), volgens het ploegenstelsel. Dat moet je ook in rekening brengen. Ik presteer thuis ook arbeid die ik als veel duurder apprecieer.

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 10 april 2015 om 08:12.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 08:13   #42
HOUZEE !
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 oktober 2008
Berichten: 4.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die opmerking was niet op u gericht maar op een trol die ondertussen alweer verdwenen is.

Mijn excuses indien het anders overkwam.
Ok, geeft niet, spons erover.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 08:14   #43
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
9 to 5 job waarbij ik zelf kan bepalen wanneer ik kom werken ('s morgens, 's avonds of 's nachts), volgens het ploegenstelsel. Dat moet je ook in rekening brengen. Ik presteer thuis ook arbeid die ik als veel duurder apprecieer.
kan best, maar toch nog slecht betaald. Nuja, iedereen moet zelf kiezen of hij het werk voor dat bepaald loon wil uitvoeren hé.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 08:16   #44
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
1500 netto uh, dan heb ik mijn eisen niet zo hoog gezet, immers ik heb dat al bruto waarna dat van het gepresteerde som afgaat..

Als je dat zo beziet...is het rekenkundig een straffe punt..

Dat ik 1500 bruto verdien maal 1.08 om de SZ te bepalen...dat gaat af van de 1500 plus nog eens de bedrijfsvoorheffing ? dan kom ik gauw uit onder het nettogemiddelde, geschoolde arbeider die niet in zijn vakgebied bezig is...

Neem van mij aan dat heel wat bedrijven liever willen dat beginners zich schikken naar de bepalingen van dat bedrijf zelf en dus geen verwachtingen kunnen koesteren, of zelfs daar geen uitspraak over kunnen doen bij de sollicitatie zelf..immers het is het bedrijf dat een beginner aanneemt en dan kan dat met de jaren het nettobedrag lichtjes omhoog gaan, in de meeste gevallen willen ze liever iemand met veel lef die er niet voor terugdeinst dat hij/zij de eerste jaren na het afstuderen goedkoper is dan iemand die al wat jaartjes werkt en intussen al een eigen woonst heeft en via dat werk die kosten dan ook financiert...

Een beginner is nog niet het huis uit en maakt weinig kosten behalve voor de wagen en wat huisgeld bij diens ouders...dan liggen de lastverhoudingen anders dan het feit dat je liever goed wil verdienen voor zo weinig mogelijk inspanningen !
Goedkoper ?
Ja, maar niet onder de wettelijke barema's.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 08:16   #45
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
9 to 5 job waarbij ik zelf kan bepalen wanneer ik kom werken ('s morgens, 's avonds of 's nachts), volgens het ploegenstelsel. Dat moet je ook in rekening brengen. Ik presteer thuis ook arbeid die ik als veel duurder apprecieer.
Het lijkt mij dat ge al binnen zijt door familiekapitaal en uw job eerder hobby is

Niet slecht. Het weze u gegund.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 08:27   #46
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja en nee.
Men spiegelt hun een andere toekomst toe.
En als ze dan op een werk komen is het van "ja maar...".
Ik zou ook niet tevreden zijn als master om te horen dat je pakweg 1400€ of zo krijgt.
De kuisvrouw heeft meer.
Kuisvrouwen verdienen in veel gevallen minder.

Het droombeeld die veel studenten hebben komt ook omdat er zo'n taboe rust op verloning in ons land. Bij velen is dat een groot geheim want ofwel verdienen ze veel en als anderen dat weten worden die anderen jaloers ofwel verdienen ze weinig en schaamt men zich daarvoor en/of wil men niet uitgelachen worden. Het is allemaal eigen aan de achterbakse mentaliteit van veel mensen in dit land.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 08:35   #47
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Goedkoper ?
Ja, maar niet onder de wettelijke barema's.
veel functies/diploma's hebben helemaal geen wettelijke barema's.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 08:38   #48
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
veel functies/diploma's hebben helemaal geen wettelijke barema's.
Inderdaad: de bank...rovers, de profiteurs die sommigen "managers" noemen, zelfstandigen die altijd klagen bv dat ze niet mogen frauderen, enz...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 08:42   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Uit verschillende media, in dit geval de tijd:
een gemiddelde verwachting van studenten bachelor en master van 1759 netto om te starten en 2783 na vijf jaar. Ik kan er ook niet aan doen maar mijn eerste reactie was
De goeie oplossing is in België studeren en dan uw valies pakken.
Die verwachtingen zijn niet ridicuul. Maar in België wordt iedereen die boven het gras uitkomt, en alles moet aangeven, afgemaaid. Ik ben daarom ook gaan lopen.

Mijn eerste job als Dr. Ir. Lic. in Belgie: 56 000 BEF netto, bij HP. Ondertussen 10 jaar studies achter de kiezen. Als onderzoeker aan de unief drie jaar later ging dat al een stuk beter: 73 000 netto BEF officieel, en 30 000 BEF in 't zwart onder tafel (jaja, universiteiten betalen in 't zwart). Dus een 2500 Euro netto. En door direct aan te kloppen, het jaar daarop, in een instituut in Frankrijk: 50% erbij om te beginnen.

Als je naar de tijd kijkt die je verloren hebt met uw studies, en de kosten die je gemaakt hebt, en het risico van falen dat je genomen hebt, moet je minstens bovenstaand loon bekomen om daar een positieve ROI op te krijgen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 10 april 2015 om 08:42.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 08:53   #50
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De goeie oplossing is in België studeren en dan uw valies pakken.
Die verwachtingen zijn niet ridicuul. Maar in België wordt iedereen die boven het gras uitkomt, en alles moet aangeven, afgemaaid. Ik ben daarom ook gaan lopen.

Mijn eerste job als Dr. Ir. Lic. in Belgie: 56 000 BEF netto, bij HP. Ondertussen 10 jaar studies achter de kiezen. Als onderzoeker aan de unief drie jaar later ging dat al een stuk beter: 73 000 netto BEF officieel, en 30 000 BEF in 't zwart onder tafel (jaja, universiteiten betalen in 't zwart). Dus een 2500 Euro netto. En door direct aan te kloppen, het jaar daarop, in een instituut in Frankrijk: 50% erbij om te beginnen.

Als je naar de tijd kijkt die je verloren hebt met uw studies, en de kosten die je gemaakt hebt, en het risico van falen dat je genomen hebt, moet je minstens bovenstaand loon bekomen om daar een positieve ROI op te krijgen.
Grenoble: Bull (of Atos) ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 08:56   #51
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Kuisvrouwen verdienen in veel gevallen minder.

Het droombeeld die veel studenten hebben komt ook omdat er zo'n taboe rust op verloning in ons land. Bij velen is dat een groot geheim want ofwel verdienen ze veel en als anderen dat weten worden die anderen jaloers ofwel verdienen ze weinig en schaamt men zich daarvoor en/of wil men niet uitgelachen worden. Het is allemaal eigen aan de achterbakse mentaliteit van veel mensen in dit land.
Veel studenten hebben jaren bijgewerkt.
Echter studenten vallen onder andere fiscale regels.
Mogelijk verwachten ze daar een verder vervolg in positieve klim op?

Er is maar 1 oplossing, studenten volle pot belasten.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 09:00   #52
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De goeie oplossing is in België studeren en dan uw valies pakken.
Die verwachtingen zijn niet ridicuul. Maar in België wordt iedereen die boven het gras uitkomt, en alles moet aangeven, afgemaaid. Ik ben daarom ook gaan lopen.

Mijn eerste job als Dr. Ir. Lic. in Belgie: 56 000 BEF netto, bij HP. Ondertussen 10 jaar studies achter de kiezen. Als onderzoeker aan de unief drie jaar later ging dat al een stuk beter: 73 000 netto BEF officieel, en 30 000 BEF in 't zwart onder tafel (jaja, universiteiten betalen in 't zwart). Dus een 2500 Euro netto. En door direct aan te kloppen, het jaar daarop, in een instituut in Frankrijk: 50% erbij om te beginnen.

Als je naar de tijd kijkt die je verloren hebt met uw studies, en de kosten die je gemaakt hebt, en het risico van falen dat je genomen hebt, moet je minstens bovenstaand loon bekomen om daar een positieve ROI op te krijgen.
Als ge naar zo van die internationale instituten trekt kunt ge geld scheppen, dat is waar. De fiscus laat ook meer netto vergoedingen toe voor expats, en/of ze hebben andere regelingen omtrent inkomensbelastingen (zie de EU instellingen).

Echter ik ben helaas nog geen enkel internationaal instituut tegenkomen dat mij de combinatie biedt van uitdagend/interessant werk in mijn vakgebied. Ik kan ook patenten gaan onderzoeken voor 4k netto startsalaris, echter dan mogen ze mij snel in het zothuis duwen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 09:03   #53
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Frankrijk is overigens een best slechte betaler voor haar ingenieurs, ook aan hogescholen/universiteit. Lees: nog slechter als Belgie. Dus ge hebt wel de jackpot gevonden daar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 09:05   #54
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sloeber Bekijk bericht
Het startersloon voor een bachelor in de financiële wereld is bijvoorbeeld €2150. Plus natuurlijk een gratis trein abonnement, groepsverzekering en maaltijdcheques(Tegen een lagere rentevoet een hypothecaire lening krijgen. Soms voordelig aandelen kunnen kopen van de financiële instelling, korting bij sommige winkels en tickets voor evenementen etc.). Dat komt toch al in de buurt van €1759. Bij andere sectoren zal dat hetzelfde zijn.

Waarom ze onderzoek doen naar het te verwachte nettoloon is me wel een raadsel. Zeer misleidend.
Nogal vreemd dat mensen dingen als groepsverzekeringen en zelfs pensioenpijlers bij een bruto/netto verloning gaan optellen, maar goed.

Dat doorsnee bachelors/masters die dingen niet weten, zegt vooral veel over henzelf. Dat ze zichzelf schromelijk overschatten, heeft veel te maken met het feit dat er een hoopje richtingen zijn, waar je botweg niet veel mee kan aanvangen.

En inderdaad, als je jezelf begint te vergelijken met je loonbrief als jobstudent, dan kom je bedrogen uit en dan wordt het al snel duidelijk hoe groot de honger van de staat is.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 09:07   #55
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Hebben die jongeren geen ouders die hun wegwijs maken in de wereld?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 09:08   #56
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vergeet wel niet dat sommigen behoorlijk wat netto vergoedingen, maaltijdcheques en km vergoedingen krijgen waardoor een relatief normaal netto loon (ir. met wat ervaring ervaring, 2300 euro) wordt aangevuld tot 2600-2700 euro netto. Ik spreek niet over managementposities.
300 tot 400€ aan extra netto vergoedingen? Die zijn toch ook zo breed niet gezaaid dan, toch? Meeste ir's rijden met bedrijfswagen rond, dus die hebben geen km-vergoedingen eh. KM-vergoeding an sich zou ik nu ook niet als netto-loon beschouwen, aangezien je er wel je eigen vervoer mee moet financieren.


Enfin, als ir ooit begonnen in 2004 aan zowat 1500€ netto denk ik dat dat toen was, zonder wagen. Dat is intussen al meer dan het dubbele geworden.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 09:09   #57
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hebben die jongeren geen ouders die hun wegwijs maken in de wereld?
Heel wat ouders geraken er ook niet wijs uit !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 09:12   #58
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Heel wat ouders geraken er ook niet wijs uit !
Waarschijnlijk is dat de oorzaak. Als ik op dit forum soms lees wat sommigen (ouders) over lonen, belastingen, enz neerschrijven verwondert het mij niks dat jongeren onrealistische looneisen hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 09:16   #59
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Enfin, als ir ooit begonnen in 2004 aan zowat 1500€ netto denk ik dat dat toen was, zonder wagen.
Het gemiddelde loon voor die periode/opleiding.

Meer dan het dubbele netto? Bij niet gewijzigde omstandigheden zou dat neerkomen op bruto 6.000 euro per maand. Dat lijkt me toch een meer dan gemiddeld loon.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2015, 09:28   #60
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Tja , een gevolg van ons onderwijs . Iedereen word leidinggevend .
Maar wie gaat het werk doen ?
Sinds de leraars al overbezet zijn als ze 22 uur werken .
Citaat:
Wie gaat dan de oprit van de leraar aanleggen ?
DE Oostblokkers iedereen weet dat toch ....
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be