Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2002, 12:05   #1
Anonymous
Partijlid
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Berichten: 276
Standaard

Wat denken de forumgangers over het houden van huisdieren?
Over het verwaarlozen ervan?
Over het gesjacher door kwekers.
Over het snobistische stamboomgedoe i.v.m. sommige beestensoorten.
Over de oorbaarheid van het gevangenhouden van dieren voor eigen 'plezier'
Over de redenen die schuilgaan achter het bevoogden van dieren.

NB laat het ons enkel hebben over de niet-'nuttige' dieren: nl. enkel degene die niet voor consumptie geschikt zijn.

Mijn mening post ik direct hieronder.
Ik schreef ze in eerste instantie voor een telenet-forum, maar hetere hangijzers deden de topic snel zinken.
Anonymous is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2002, 12:08   #2
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Vergeten inloggen toen in de topic startte, maar geen nood, ik onderteken in het beloofde antwoord.

Wat mij verwondert inzake elk huisdierendebat, is dat er nooit eens gepeild wordt naar de reden waarom velen persé het 'voogdijschap' over een dier wensen te voeren.
Waarom wordt er een kapitaal gespendeerd aan voedsel en verzorging van een aantal willekeurig gekozen soorten mede-aardbewoners, terwijl (zelfs in ons land) verschillende exemplaren van onze eigen (mensen)soort op apegapen ligt.
Waarschijnlijk stamp ik velen tegen de schenen, wanneer ik stel, dat het houden van huisdieren vaak gebeurt om eigen gemis, frustraties en neurosen te compenseren, en te proberen remediëren. Ter illustratie enkele schetsen:

Wie kent er niet de eenzame wat gestoorde oudere dame, met een hopeloze drift tot het soigneren van een onmatig grote kattenbende? Wat ontbreekt die mensen? Worden in dergelijk geval beesten niet gebruikt om eenzaamheid, contactarmoede, sociale stoornissen of in sommige gevallen zelfs onvervulde kinderwensen te compenseren?

Wie begrijpt waarom mensen die onderaan de sociaal-economische ladder figureren, vaak de behoefte voelen om hun schamele inkomsten meer dan te decimeren ten koste van een vlees-, geld- en plaatsverslindende kolos van een hond? Moet dit dier dienen om 't baasje de gelegenheid te geven ook eens de autoriteit uit te oefenen, die hij in de mensenwereld totaal ontbeert?

Waarom geven mensen de 25° warmte en constante verlichting aan hun dure siervissen, terwijl ze voor zichzelf de woonkamer nauwelijks op een leefbare temperatuur kunnen houden? Moet hier de illusie, van op één of andere manier royaal te kunnen leven ondanks beperkte middelen, voor de buitenwereld in stand worden gehouden?

Zijn de flatbewoners die een beest (buiten het dagelijkse 'straatje om') van zijn vrijheid beroven, dan echt zo een grote dierenliefhebbers? Of zijn de behoeften van het dier hier ondergeschikt aan het willen toegeven aan de eigen of des kinderens grillen?

Wie zal het zeggen?
In mijn opinie is nagenoeg elke vorm van huisdieren houden (niet die ter consumptie of ter bewaking van eigendom, wat op zich ook een vorm van moderne slavernij is en een vorm besparen op loons- en personeelskosten) verwerpelijk, en een ver doorgedreven vorm van emotionele armoede, en egocentrisme. Laat aan de gijzeling van die arme creaturen die de huisdieren zijn, eindelijk een einde komen.

Groeten van Superstaaf®
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2002, 22:26   #3
Kotsmos
Minister-President
 
Geregistreerd: 7 mei 2002
Berichten: 4.137
Standaard

jaaaa
eindelijk!
kijk, hiervoor wil ik nog es inloggen zie (en zels mijn password zoeken)
Ik probeer andere mensen al zolang op het onnozele van dierenbezit te wijzen, maar zelfd dierenliefde blijkt blind te zijn. Het meest rotte is dat ze, eens aangevallen, zich dekken met het argument dat "dat het beste voor het dier is", want "dat zou niet kunnen overleven in de vrije natuur". Of hoe ze de ontwrichting, door henzelf veroorzaakt, nog es gaan misbruiken om toch maar te kunnen blijven voldoen aan hun eigen nood aan affectie.
huisdieren houden is een absurde bezigheid, dat benadrukt hoe zielig de mens als soort eigenlijk is.
Kotsmos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2002, 08:10   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Eens huisdieren 'ingeburgerd' zijn, is het natuurlijk het minste van twee kwalen om ze dan maar goed te verzorgen, maar voor het overige is het een gebruik dat rustig mag uitdoven, zodat kwekers geen grond meer hebben om nieuwe creaturen te doen verwekken, die enkel een toekomst wacht als substituut voor gemis en gevangene in een (soms vergulde) kooi.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 00:57   #5
Swakke
Burger
 
Swakke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2002
Locatie: Tisselt
Berichten: 150
Standaard

Alles, maar dan ook ALLES wat iemand doet wordt gedaan in de overtuiging dat hij/zij er beter van wordt. Wie een (huis)dier in huis haalt doet dat omdat hij/zij denkt er beter van te worden en heel vaak om de redenen die Superstaaf opgeeft. Nu worden die dieren daar niet per definitie slechter van. Het is vaak andersom.
Ik zie ook niet veel bezwaren tegen het feit dat het vrouwtje uit het voorbeeld van SS een aantal katten in huis haalt ter compensatie van haar kinderloosheid en die katten dan goed verzorgt. Anders zou ze een aantal kinderen gehad hebben, evengoed in huis gehaald om er zelf beter van te worden net zoals met de katten. En die kinderen hebben daar ook niet om gevraagd of ook niet mogen kiezen, evenmin als de katten.
En, in de marge, ik heb persoonlijk liever een buurvrouw met een stuk of vijf katten dan met het zelfde aantal kinderen. Uitzonderingen daar gelaten.(zowel bij de kinderen als bij de katten)
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 10:37   #6
jan breydel
Partijlid
 
jan breydel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 218
Standaard

Ik sluit me aan bij de mening dat men dikwijls een huisdier aanschaft om het gemis van iets anders te compenseren.

Een tijdje geleden las ik op een bumper-sticker "a dog is for life, not just for Christmas!"Een mooie slogan, dat wel. Maar als we bedenken hoeveel dieren er nog worden mishandeld, achtergelaten omdat baasje op vakantie gaat, etc...

Als je besluit om een dier in huis te halen, neem dan toch de verantwoordelijkheid om het te verzorgen zoals het hoort. Mensen nemen soms een schattige pup van een Deense Dog in huis, maar ze bedenken niet dat dat een volwassen miniatuur-kalf wordt dat ze onmogelijk in hun appartementje kunnen houden.

Gelukkig zijn de meeste mensen nog gewoon goed voor hun huisdieren.
Ik ken een dame die momenteel zeven katten heeft, die beesten hebben daar een super-leven!
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 08:27   #7
snoetie
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 juni 2002
Locatie: Menen
Berichten: 8
Stuur een bericht via ICQ naar snoetie Stuur een bericht via Instant Messenger naar snoetie Stuur een bericht via MSN naar snoetie
Standaard

idd , een hond is om te leven ! en nie om op gesloten te worden van s'morgens vroeg tot s'avonds laat . ik heb vrienden die een hond gekocht hebben die verwaarloost is die was opgesloten in een badkamer van s'morgens vroeg tot s'avonds laat en als die hond zen behoefte gedaan had kreeg die mot erg ze zouden die beter ook eens opsluiten tot s'avonds laat hij zal dan ook eens voelen hoe het daar is in zo'n klein kamertje en die koopt dan altijd op nieuw hondjes en hij heeft al eens een hondje dood gemot is da geen schande ? djeezes mja enfin da hondje is nu gelukkig
snoetie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 09:10   #8
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Naar aloude Koreaanse traditie, zou ik het wel fijn vinden om alle honden die in julie en augustus aan een paal gebonden worden, een metalen spies in de aars te porren. Leg het op een warm vuurtje, en smullen maar.
Het schijnt dat de zoete smaak van hondenvlees een beetje doet denken aan heerlijk konijntje.

Mijn persoonlijke mening is dat honden teveel verpersoonlijkt worden. Men gaat algauw zijn huisdier zien als lid van het gezin. Dit terwijl het beesten zijn.
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 19:45   #9
Swakke
Burger
 
Swakke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2002
Locatie: Tisselt
Berichten: 150
Standaard

Pieter-Jan;
Waarin verschillen de dieren van de mensen, hun uiterlijk buiten beschouwing gelaten?
Ik ben zeer nieuwsgierig naar je antwoord.
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 19:52   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Swakke
Pieter-Jan;
Waarin verschillen de dieren van de mensen, hun uiterlijk buiten beschouwing gelaten?
Ik ben zeer nieuwsgierig naar je antwoord.
Ze moeten langer op de barbeque?
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 20:11   #11
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Swakke
Pieter-Jan;
Waarin verschillen de dieren van de mensen, hun uiterlijk buiten beschouwing gelaten?
Ik ben zeer nieuwsgierig naar je antwoord.

Door het zelfbewust zijn. Daarenboven onderscheiden binnen de dierenwereld de dieren met zenuwstelsel (dus pijnervaring) en dieren zonder zenuwstelsel (geen pijnervaring).

Ik ben 2 jaar harde vegetariër geweest. En nu heb ik er lak aan. Hoe mensen ook daarin kunnen overdrijven is ongeloofelijk. Nu kan ik genieten van een steak au poivre met een krokant frietje (gebakken in dierlijk vet).
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 21:16   #12
Swakke
Burger
 
Swakke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2002
Locatie: Tisselt
Berichten: 150
Standaard

In psychiatrische inrichtingen zitten veel mensen die ook geen zelfbewustzijn (meer) hebben.
Dus dan ook maar een ijzeren staaf in hun aars en boven een heet vuurtje......?
Trouwens, dat hogere dieren zoals honden of apen geen zelfbewustzijn zouden hebben is voor mij helemaal geen uitgemaakte zaak.

Als je vroeger zo streng vegetarisch was en nu totaal niet meer dan wil dat zeggen dat je toen strenge morele normen hanteerde die eigenlijk onzinnig waren. (ik zal de zaken maar niet omdraaien) Hoe zwaar weegt dan nu je oordeel?
Voor mij in elk geval niet zwaar.
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 21:39   #13
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Swakke
In psychiatrische inrichtingen zitten veel mensen die ook geen zelfbewustzijn (meer) hebben.
Dus dan ook maar een ijzeren staaf in hun aars en boven een heet vuurtje......?
Trouwens, dat hogere dieren zoals honden of apen geen zelfbewustzijn zouden hebben is voor mij helemaal geen uitgemaakte zaak.

Wel nee, wat ze ermee doen is nog veel erger. Ze laten afzien en pilletjes geven om ze verder 'makkelijk handelbaar' te maken.
Voor u is het misschien geen uitgemaakte zaak maar voor vele biologen wel. En daar stel ik toch nog meer vertrouwen in...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Swakke
Als je vroeger zo streng vegetarisch was en nu totaal niet meer dan wil dat zeggen dat je toen strenge morele normen hanteerde die eigenlijk onzinnig waren. (ik zal de zaken maar niet omdraaien) Hoe zwaar weegt dan nu je oordeel?
Voor mij in elk geval niet zwaar.

Wie kan het iets schelen dat ik vegetarisch was? Nu niemand en toen ook niemand! Wat maakt het uit? Voor de druppel de hete plaat raakt is hij reeds verdampt, zo heet is de plaat. Beesten worden steeds afgemaakt, als je ze opeet of niet, groenten zijn bespoten, in vis zitten grote gehaltes kwik, ...maar het maakt geen rekker uit. Gezonder wordt je er toch niet op, de beesten slachten ze toch, sectoren draaien op volle bak,.....en het is verdomd lekker!
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 21:44   #14
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Het enige grote verschil tussen mens en dier is de gesproken taal. Geen enkel dier kan dat.

Nu is de grens tussen mens en dier niet eenvoudig te trekken.

De mensapen bijvoorbeeld, staan zeer dicht bij de mens, schelen om te beginnen maar een paar percent qua genetisch materiaal. En als je in een dierentuin of mensapenpark de kans hebt gehad om hen van heel nabij te observeren of recht in hun ogen te kijken, dan is het nog onmogelijk om hen dieren te noemen. Het zijn wezens met een eigen persoonlijkheid, een individuele kijk op hun omgeving en je kan zo zien dat ze proberen om van je gelaat je gedachten te lezen.

Huisdieren zijn er in alle soorten, van de koe in de wei tot de hond in de zetel. En die hond in de zetel is inderdaad dikwijls een volwaardig gezinslid geworden.

Het blijft verder een onduidelijke zaak, als je er begint over na te denken, waarom je het ene wezen beschouwt als een "lekkere brok" en het andere als een "goede vriend".

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 22:29   #15
Swakke
Burger
 
Swakke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2002
Locatie: Tisselt
Berichten: 150
Standaard

Darwin schreef:
[[size=2]i]Het blijft verder een onduidelijke zaak, als je er begint over na te denken, waarom je het ene wezen beschouwt als een "lekkere brok" en het andere als een "goede vriend". [/i][/size]
Als je daar nu bent beginnen over na te denken dan ben ik heel blij dat ik die posting geplaatst heb.
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2002, 23:11   #16
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

En wat is het verhoopte resultaat? Een hond zien als lekkere brok of een blinde vink als goede vriend?

Ik zie daar het maatschappelijk nut echt niet van in. Probeer me eens in te lichten (lees niet: persoonlijk aanvallen)
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2002, 08:37   #17
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
En wat is het verhoopte resultaat? Een hond zien als lekkere brok of een blinde vink als goede vriend?

Ik zie daar het maatschappelijk nut echt niet van in. Probeer me eens in te lichten (lees niet: persoonlijk aanvallen)
Ik houd persoonlijk als huisdier een aantal zoetwatermossels
Ze heten Jean-Luc, Herman, Leo, Marc, Wilfried, en dan is er ook nog Stefaan en Pieter.
Je kan niet geloven hoeveel vriendschap ik van hen ondervind.
Maar als ze ooit volwassen worden, dan zal ik niet aarzelen hen als lekkere brokken te stoven in de witte wijn.
Ik wacht echter al heeeeeel lang.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2002, 08:45   #18
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Wel deze kun je inderdaad makkellijk stove in een groentesoepje met een ferme scheut Moeselwijn. Want deze dieren hebben namelijk geen zenuwstelsel. Elke pijnervaring is hen vreemd!
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2002, 21:35   #19
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Dat ding op je schoot op dat fotooke van u, is dat nu een "lekkere brok" of is dat voor u een "goede vriend", PJ ?

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2002, 21:43   #20
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Voor alle duidelijkheid, ik ben de lekkere brok met de blauwe trui en dat wollige gedaante is een goede vriend van me....
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be