Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 mei 2007, 10:49   #1
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard Katholicisme niet politiek, niet economisch, niet sociaal

"Katholicisme niet politiek, niet economisch, niet sociaal".

Dixit Benedict.

Tuurlijk.

Het is een persiflage van Xus via de opvoering van altijd dezelfde verklede scherstvertoning...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 11:00   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Xus?

Ièsous Christos Theos Huios Sootèr?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 18:18   #3
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

klopt maar ze leiden ons allemaal wel .....en nu moet ik als christenen dit als men naaste bekijken ...ni simpel.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2007, 19:06   #4
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
"Katholicisme niet politiek, niet economisch, niet sociaal".

Dixit Benedict.

Tuurlijk.

Het is een persiflage van Xus via de opvoering van altijd dezelfde verklede scherstvertoning...
Benedictus XVI: Het christendom is geen politieke ideologie.
Citaat:
Hilversum (ANP) 14 november 2007 - Het christendom is geen politieke ideologie en evenmin een sociale beweging of een economisch systeem. Dat zei paus Benedictus XVI gisteren tijdens een eucharistieviering voor tienduizenden gelovigen in het Braziliaanse Maria-bedevaartsoord Aparecida.

Bevrijdingstheologie
Benedictus' woorden zijn een waarschuwing voor de aanhangers van de in Latijns-Amerika nog altijd invloedrijke bevrijdingstheologie. Volgens de paus is het christendom een geloof in de God van de liefde en moet de kerk zich als leerling en missionaris van die liefde beschouwen. Dat betekent echter niet dat de godsdienst geen reden mag zijn om aan de historische werkelijkheid te ontsnappen. De kerk moet volgens Benedictus delen in "de vreugde en hoop, het lijden en de angst van de hedendaagse werkelijkheid, vooral die van de armste en lijdende mensen''.

Paus Benedictus XVI gaat voor in de eucharistieviering in Aparecida (foto: Michelino Roberto/visitadopapa.org.br)

Zieltjeswinnerij
De paus onderstreepte dat de kerk er niet op uit is op een agressieve manier leden te winnen. Vrijdag 11 mei bekritiseerde hij de "agressieve zieltjeswinnerij van de sekten'', die vooral in de sloppenwijken van de grote steden van Brazilië veel aanhang hebben.

Antichristelijk protest
De politie van de deelstaat Sao Paulo heeft een groep van vijftig 'antichristelijke' betogers aangehouden die voor de kerk waarin de paus de mis opdroeg, tegen de Rooms-Katholieke Kerk demonstreerden. Het zijn aanhangers van een antikatholieke groepering die in 1988 in de Amerikaanse stad Miami is opgericht en inmiddels ongeveer driehonderd plaatselijke kerken telt.
bron: http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2007.html
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 08:42   #5
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

De paus werd tijdens zijn reis in Brazilië duidelijker, strenger en harder.


do 17 mei '07 om 00:15u (Bron: Friesch Dagblad)
Citaat:
ROME (RKnieuws.net) - Gaandeweg zijn recente pastorale reis naar en in Brazilië werd paus Benedictus XVI duidelijker, strenger, harder. Duidelijk was hij, wat betreft de leer van Christus; strenger tegenover autoritaire regeringen in Latijns-Amerika die de kloof tussen rijk en arm willens en wetens groter laten worden en in hun kortstondige beloftes voor sociale welvaart geen boodschap hebben aan de enige ware Boodschap - van Christus.
Harder was de paus tegen christenen - en semichristelijke sekten - die individueel geluk boven het gemeenschappelijk belang stellen en die een politieke keuze maken om gerechtigheid te bereiken, zoals de aanhangers van de zogenaamde Bevrijdingstheologie.

De katholieke kerk, de kerk van Christus, is géén politieke beweging, heeft géén politieke ideologie, maar is onveranderlijk gegrondvest op geloof, hoop en liefde. Die boodschap moet met nóg meer kracht onder de mensen worden gebracht en dan vooral onder de armen, opdat ze niet weglopen uit een kerk die hen te veel teleurstelt. De boodschap die paus Benedictus achterliet bij de vijfde CELAM-conferentie - de bisschoppenconferentie van Latijns (Zuid-)Amerika was helder: stop die leegloop en draag het Woord Gods nog ijveriger uit, in woord en daad. Volgens Benedictus moeten de katholieken zich nadrukkelijker laten zien. In de gezondheidszorg, in de media en zelfs in de politiek zonder evenwel een politieke beweging te worden. Het is een discutabele stelling. Want door uitsluitend te appelleren aan hun christelijke geweten, kun je (christelijke) politici, medici en ook journalisten aan één oog blind maken waardoor ze het zicht op de noden van (niet-katholieke) medeburgers in de samenleving uit het oog verliezen.

Je hoeft geen theologisch geschoold analyticus te zijn om - na lezing van de toespraken en de hoeveelheid omringende interviews met talloze betrokkenen bij deze pausreis - tot de conclusie te komen dat paus Benedictus XVI de R.-K. Kerk in Zuid-Amerika op koers heeft gezet, voor zover die al daarvan was afgeweken. Met paus Ratzinger valt niet te schipperen. Hij verloochent zich niet: wat hij vele jaren als meest invloedrijke Curie-kardinaal heeft gepredikt zegt hij nu ook, maar nu met het gezag van paus.
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 17 mei 2007 om 08:42.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2007, 09:03   #6
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

@ Judokus:
Een mooie verkleedpartij, dat fotootje.
Ook de verklaring van Benedict, dat de inheemse indianen al verlangden naar de blijde boodschap van voor de inval van de conquistadores, en dat het opleggen van de leer te vuur en te zwaard en de daaropvolgende genocide niet het werk was van de katholieken, is een mooie verkleedpartij...

Laatst gewijzigd door eno2 : 17 mei 2007 om 09:04.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2007, 20:35   #7
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

*ter toevoeging :

Katholieken en hun geheime loge's en aanverwante geestelijkheden/spiritisten... het is niet enkel in Amerika dat men the knight templar heeft of de orde van de roos of .........of .......& ...........enzovoort & verder .

Genocide wij neej dat kennen we niet wij zijn er om elkaar te ondersteunen en ELKE geloofs vorm te waarderen/ begrijpen ...dus niet uitsluiten .

Laatst gewijzigd door duncan : 21 mei 2007 om 20:35.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 10:25   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Katholicisme niet politiek, niet economisch, niet sociaal
Louter literair en virtueel....
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 12:54   #9
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Louter literair en virtueel....
Indien het puur literair en virtueel zou zijn gebleven, dan moet u ook de handelingen ontkennen van Moeder Teresa, Pater Damiaan, Charles de Foulcault, Soeur Emmanuelle, Jeanne Devos en miljoenen anderen die vanuit Jezus Christus werkten én reëel en werkelijk iets betekent hebben voor de wereld. Zo 'virtueel' is het christendom niet, maar een concrete levenswijze van liefde tot God en de naaste, met de minste der minsten.
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2007, 12:55   #10
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Het geloof overstijgt elke politiek, sociaal of economisch systeem. Het is ingebed in een héél leven van één concrete mens die ervoor kiest om christen te zijn.
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2007, 13:40   #11
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Indien het puur literair en virtueel zou zijn gebleven, dan moet u ook de handelingen ontkennen van Moeder Teresa, Pater Damiaan, Charles de Foulcault, Soeur Emmanuelle, Jeanne Devos en miljoenen anderen die vanuit Jezus Christus werkten én reëel en werkelijk iets betekent hebben voor de wereld. Zo 'virtueel' is het christendom niet, maar een concrete levenswijze van liefde tot God en de naaste, met de minste der minsten.
Geef toe dat ze ook de meeste der meesten nooit vergeten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2007, 15:25   #12
duncan
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2005
Locatie: tijdenlijke plaats - weeral -
Berichten: 4.065
Standaard

Als ik opgroeide leerde ik over werelden en geesten en andere dingen maar het christelijke lag me altijd diep ...hoe ik tgo GOD doe & ben dus ook .

In naam van de heer dank ik julie mooie houding tgo het christelijke iets wat ik ENORM waardeer - thnx !
Moge god AL julie wensen vervullen

Laatst gewijzigd door duncan : 27 mei 2007 om 15:25.
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 10:05   #13
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Indien het puur literair en virtueel zou zijn gebleven, dan moet u ook de handelingen ontkennen van Moeder Teresa, Pater Damiaan, Charles de Foulcault, Soeur Emmanuelle, Jeanne Devos en miljoenen anderen die vanuit Jezus Christus werkten én reëel en werkelijk iets betekent hebben voor de wereld. Zo 'virtueel' is het christendom niet, maar een concrete levenswijze van liefde tot God en de naaste, met de minste der minsten.
Verre van mijj om dat te beweren.
Mijn posting was puur sardonisch.

Ik heb nog de tijden meegemaakt van de totale verzuiling, waar het katholicisme in een aarstgelovige streek zoals Vlaanderen alles beheerste,waar het als een zware domper over het sociale, politieke, economische leven drukte.

Ook nu nog beheersen ze de cruciale momenten in het leven met hun doop, communie, begrafenisrituelen, tot en met de heiligen feestdagen.
De dominantie van het publieke culturele leven hebben ze echter moeten laten schieten.
Tenzij het CD&V voor een geslaagde comeback zorgt????
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2007, 17:36   #14
godisanidiot
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 615
Standaard

Het christendom is het geloof in een slecht sprookjesverhaal, zo'n 1900 jaar geleden geschreven.
Lijkt me vrij logisch om daar je huidige economische of sociale visie niet op te baseren.

Laatst gewijzigd door godisanidiot : 29 mei 2007 om 17:40.
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 11:31   #15
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door godisanidiot Bekijk bericht
Het christendom is het geloof in een slecht sprookjesverhaal, zo'n 1900 jaar geleden geschreven.
Lijkt me vrij logisch om daar je huidige economische of sociale visie niet op te baseren.
De naastenliefde is wel een bepalende factor in het uitroeien van de armoede
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 11:56   #16
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Xus?

Ièsous Christos Theos Huios Sootèr?
Εν αρχη ην ο λογος, και ο λογος ην προς τον θεον, και θεος ην ο λογος.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 11:57   #17
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
@ Judokus:
Een mooie verkleedpartij, dat fotootje.
Ook de verklaring van Benedict, dat de inheemse indianen al verlangden naar de blijde boodschap van voor de inval van de conquistadores, en dat het opleggen van de leer te vuur en te zwaard en de daaropvolgende genocide niet het werk was van de katholieken, is een mooie verkleedpartij...
bron?
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 10:15   #18
Inno
Minister-President
 
Inno's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 december 2009
Berichten: 5.746
Standaard

Benedictus brengt veel christelijke groeperingen samen
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 10:20   #19
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Εν αρχη ην ο λογος, και ο λογος ην προς τον θεον, και θεος ην ο λογος.
ven ksero ti simainie afto
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 10:21   #20
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

en archie ien ego
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be