Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juli 2009, 11:48   #121
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Maar goed want toen waren de Walen tegen de Coburgs, nu is het andersom.

Je ziet maar hoe meningen kunnen veranderen.

Nooit dingen impulsief of overhaast doen, dat is nergens goed voor.
en aangezien de Walen nu voor de Coburgs zijn, zal het koningshuis, ongeacht de uitslag in Vlaanderen aanblijven....
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 04:52   #122
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
laat een referendum beslissen of de oranjes weg moeten of niet.
dat is het meest democratische.
Het meest democratische is regelmatig (om de 5 of 6 jaar?) aan het volk vragen of ze het huidig staatshoofd nog willen, of als ze een andere willen, waarbij iedereen zich kandidaat kan stellen voor de functie.
Het zittend staatshoofd kan zich natuurlijk ook kandidaat stellen.

Tiens, dat systeem lijkt een beetje op een republiek...

Nu ja, voor de monarchisten wil ik nog wel het systeem van de planeet Naboo uit Star Wars in voeren:
Iedereen kan deel nemen aan een opleiding "staatshoofd". Wie slaagt voor de examens kan zich kandidaat stellen om tot koning(in) verkozen worden voor een jaar. Ze zijn wel niet herverkiesbaar, maar krijgen na dat jaar een andere diplomatieke functie (in de Galactische Senaat). Wel op passen voor Jedi-ridders die het wat hoog in hun bol krijgen

De titel "koning(in)" blijft (koningsgezinden blij), er zijn staatshoofdsverkiezingen (republikeinen blij) en alle kandidaten hebben min of meer bewezen dat ze capabel zijn om te regeren (heel het volk blij)
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 04:56   #123
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Trouwens, ik vind het een ware schande voor jullie dat jullie toekomstige Koningin (Princesse Amalia) een afstammelinge zal zijn van een misdadiger die de mensenrechten met de voeten treedde!! En dat einde de 20ste eeuw!
Tja, bij de voorgangers en dus ook in de familie van de huidige Belgisch "sprookjesfiguur" zit er ook wel een massamoordenaar.
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 05:08   #124
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht

3) Ja, een koning wordt niet gekozen, dat is correct. U kunt echter ook nergens stemmen voor rechters van de Hoge Raad, voor Ambassadeurs in het buitenland en in veel landen ook niet voor Burgemeesters. U kunt daar voor of tegen zijn, maar zoals gezegd is dat dan op emotionele gronden, niet op rationele.
Rechters, ambtenaren, diplomaten en ander overheidspersoneel moeten voldoen aan een heel wat relevante vereisten (diploma's, werkervaring, slagen voor vergelijkende staatsexamens, door de selectieproeven & -gesprekken raken, enz...) voldoen die moeten garanderen dat de persoon in kwestie geschikt is voor zijn taak.

Koningen moeten enkel uit de juiste kut vallen. Dat is geen enkele garantie dat hij / zij het kan.

Zou u liever bij een dokter gaan die gewoon zijn titel heeft gekregen van zijn pa, zonder enige medische vorming of diploma ; of bij een dokter die jarenlange medische vorming hebben genoten en daarna ook nog eens moest slagen voor een hele reeks examens voordat hij zichzelf "dokter" mocht noemen?
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 05:14   #125
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Laat eerst een een referendum beslissen of de Coburgs weg meoeten, of is dat te democratisch voor U ?

Laten we elke 4 jaar een referendum houden om te kijken of ze nog 4 jaar mogen blijven.
Indien ze niet mogen blijven, dan moeten we natuurlijk wel iemand anders kiezen om de komende 4 jaar staatshoofd te mogen zijn.
Misschien kunnen we beide verkiezingen in 1 keer doen en het volk gewoon vragen "wie van de alle kandidaten wil u de komende 4 jaar als staatshoofd"?

Lijkt mij zelfs nog iets democratischer en efficiënter...
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 07:59   #126
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Rechters, ambtenaren, diplomaten en ander overheidspersoneel moeten voldoen aan een heel wat relevante vereisten (diploma's, werkervaring, slagen voor vergelijkende staatsexamens, door de selectieproeven & -gesprekken raken, enz...) voldoen die moeten garanderen dat de persoon in kwestie geschikt is voor zijn taak.

Koningen moeten enkel uit de juiste kut vallen. Dat is geen enkele garantie dat hij / zij het kan.

Zou u liever bij een dokter gaan die gewoon zijn titel heeft gekregen van zijn pa, zonder enige medische vorming of diploma ; of bij een dokter die jarenlange medische vorming hebben genoten en daarna ook nog eens moest slagen voor een hele reeks examens voordat hij zichzelf "dokter" mocht noemen?
Nou nou, dat is wel enigszins uit zn verband getrokken. U heeft een punt als u zegt dat afkomst bepalend is, al zou ik het niet op uw plastische wijze willen formuleren. Ja, dat is niet democratisch.

Afkomst is uiteraard niet de énige factor, het is niet zo dat iemand geboren wordt en prompt koning wordt terwijl hij/zij van toeten nog blazen weet. In ons systeem is de Kroonprins(es) ongeveer 30 jaar bezig met voorbereiding op zijn toekomstige taak. Leren hoe te gedragen, hoe het land representatief te vertegenwoordigen, wat wel/niet te zeggen etc. Affijn, een hele lijst zaken die voor ons staatshoofd normaal worden geacht, maar waar figuren als Sarkozy, Berlusconi en dergelijke maling aan hebben. Wat nou voorbereiding, je hoeft alleen maar gekozen te worden? (lekker staatshoofd)

Om in uw voorbeeld te blijven, gaat u liever naar een dokter die al 30 jaar onder kundige leiding zich kan voorbereiden op zijn werk (zijn vader was ook dokter, het zit kennelijk in de familie), of naar iemand die door de inhoud van een voetbalstadion is gekozen om u te onderzoeken (en wellicht te opereren?)

mijn persoonlijke mening: monarchie (hoewel niet democratisch) is een goed systeem wat een reële optie is voor een moderne samenleving. Het is niet zo'n anachronisme als u doet voorkomen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 15:38   #127
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nou nou, dat is wel enigszins uit zn verband getrokken. U heeft een punt als u zegt dat afkomst bepalend is, al zou ik het niet op uw plastische wijze willen formuleren. Ja, dat is niet democratisch.

Afkomst is uiteraard niet de énige factor, het is niet zo dat iemand geboren wordt en prompt koning wordt terwijl hij/zij van toeten nog blazen weet. In ons systeem is de Kroonprins(es) ongeveer 30 jaar bezig met voorbereiding op zijn toekomstige taak. Leren hoe te gedragen, hoe het land representatief te vertegenwoordigen, wat wel/niet te zeggen etc. Affijn, een hele lijst zaken die voor ons staatshoofd normaal worden geacht, maar waar figuren als Sarkozy, Berlusconi en dergelijke maling aan hebben. Wat nou voorbereiding, je hoeft alleen maar gekozen te worden? (lekker staatshoofd)

Om in uw voorbeeld te blijven, gaat u liever naar een dokter die al 30 jaar onder kundige leiding zich kan voorbereiden op zijn werk (zijn vader was ook dokter, het zit kennelijk in de familie), of naar iemand die door de inhoud van een voetbalstadion is gekozen om u te onderzoeken (en wellicht te opereren?)

mijn persoonlijke mening: monarchie (hoewel niet democratisch) is een goed systeem wat een reële optie is voor een moderne samenleving. Het is niet zo'n anachronisme als u doet voorkomen.
Hoe je het ook draait of keert, bij een erfelijke monarchie is de afkomst de enige bepalende factor.
Er is geen enkele garantie dat het toekomstig staatshoofd ook effectief geschikt is voor zijn functie. Geen enkele garantie dat de beste kandidaat voor die functie aangesteld wordt, omdat er maar 1 voorbereide "kandidaat" mag zijn (en een paar totaal onvoorbereide reservekandidaten van dezelfde familie). Er is geen vergelijkend examen, geen selectieproef, enkel een geheel vrijblijvende opleiding.
En aangezien de opleiding (en de niet bestaande examens) niet open staat voor iedereen, sluit je zelfs uit dat de beste persoon de functie van staatshoofd zal uit oefenen. Misschien kan u of ik het wel veel beter dat Filip of Willem-Alexander (in het eerste geval ben ik zelfs zeker dat ik het veel beter kan dan hij). Haat u uw land zo erg dat u zeker niet wil dat het het best mogelijke staatshoofd heeft?

Uw vergelijking gaat enkel op als de kroonprins ook effectief de troonsopvolger wordt en daar is helemaal geen garantie voor. Er zijn tal van voorbeelden waarbij degene die opgeleid werd om koning te worden het uiteindelijk niet werd (omdat hij stierf voordat de vorige koning stierf of troonsafstand moest doen wegens een niet-adellijk huwelijk) en waarbij een jongere totaal onvoorbereide broer/achterneef uiteindelijk koning werd.

Ik ga het liefst naar een dokter die het diploma van dokter heeft, en dus geslaagd is voor alle doktersexamens, en waarbij dus zijn kennis en vaardigheid dé enige bepalende factor is, niet eventuele familiebanden met eventuele andere dokters of profs (die hem er gewoon door lieten omwille van die banden, terwijl hij eigenlijk ongeschikt is).
Ik wil ook graag mijn dokter zelf kiezen. Als is geen vertrouwen heb in die dokter dan kan ik veranderen, als het volk geen vertrouwen heeft in haar president kan ze de volgende keer een andere verkiezen.

Er is geen enkel argument voor een monarchie, buiten goedkope (nu ja "goedkoop"...) koekjesdozensentimentaliteit.

U geeft zelf toe dat een monarchie democratisch is, maar u bent er wel voor. Bent u dus tegen de democratie? Want uw argumenten pro monarchie kunnen ook perfect gebruikt worden om de absolute monarchie in te voeren en de parlementen af te schaffen (want de volksvertegenwoordigers zijn ook maar verkozen door dat voetbatstadion, ipv er voor opgeleid door hun edel geboren papa of mama).
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 17 juli 2009 om 15:45.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 15:53   #128
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Er is geen enkel argument voor een monarchie, buiten goedkope (nu ja "goedkoop"...) koekjesdozensentimentaliteit.
Sentiment is inderdaad een belangrijk argument. Maar u wilt vast niet dat ik aan een rijtje onzaligmakende presidenten en andere verkozenen ga beginnen om mijn punt te maken. Vergeet u niet dat een koningshuis als bij ons een uniek en stabiel bindmiddel is. Een gekozen staatshoofd geeft net zo min garantie op succes (sterker nog, die moet in 4 jaar zn pensioen veiligstellen). Ik houd mijn mening overeind dat uw argumentatie gebaseerd is op jaloezie, omdat u die baan niet kunt krijgen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
U geeft zelf toe dat een monarchie democratisch is, maar u bent er wel voor. Bent u dus tegen de democratie? Want uw argumenten pro monarchie kunnen ook perfect gebruikt worden om de absolute monarchie in te voeren en de parlementen af te schaffen (want de volksvertegenwoordigers zijn ook maar verkozen door dat voetbatstadion, ipv er voor opgeleid door hun edel geboren papa of mama).
bent u niet voor ons, dan bent u tegen ons. Fijne argumentatie, waar hebben we die eerder gehoord? Oh, ja, het republikeinse kamp.
Ik vind het beledigend als u suggereert dat ik niet pro-democratie ben. Mijn argumenten pro-monarchie kunnen en moeten géénszins gebruikt worden om parlementen af te schaffen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2009, 17:03   #129
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Sentiment is inderdaad een belangrijk argument. Maar u wilt vast niet dat ik aan een rijtje onzaligmakende presidenten en andere verkozenen ga beginnen om mijn punt te maken. Vergeet u niet dat een koningshuis als bij ons een uniek en stabiel bindmiddel is. Een gekozen staatshoofd geeft net zo min garantie op succes (sterker nog, die moet in 4 jaar zn pensioen veiligstellen). Ik houd mijn mening overeind dat uw argumentatie gebaseerd is op jaloezie, omdat u die baan niet kunt krijgen.

bent u niet voor ons, dan bent u tegen ons. Fijne argumentatie, waar hebben we die eerder gehoord? Oh, ja, het republikeinse kamp.
Ik vind het beledigend als u suggereert dat ik niet pro-democratie ben. Mijn argumenten pro-monarchie kunnen en moeten géénszins gebruikt worden om parlementen af te schaffen.
U wil vast niet dat ik aan een rijtje onzaligmakende gekroonde hoofden ga beginnen om mijn punt te maken. Voordeel bij onzaligmakende presidenten is dat ze kunnen weggestemd worden.

Tis geen kwestie van jaloezie, maar het willen van de beste persoon voor die functie. Afkomst is geen enkele garantie dat de persoon geschikt is. Vergelijkende staatsexamens (aangevuld door diploma's en ervaring) wel.

U bent hevig voorstander van een ondemocratisch systeem en toch durft u zichzelf "democratisch" te noemen? De monarchie is an sich een belediging van de democratie.
U geeft de voorkeur aan bestuurders die bestuurder zijn geworden door hun afkomst ipv doordat ze verkozen werden door het volk. Dat argument kan wel degelijk gebruikt worden om de absolute monarchie in te voeren.

Maar ik geef u het voordeel van de twijfel en ga er van uit dat u eigenlijk voorstander bent van een constitutionele monarchie (met enkel een ondemocratisch staatshoofd en een parlement dat verkozen is). Gedeeltelijk democratisch dus.

Het eenvoudigst is gewoon geen formeel staatshoofd en het doen zoals in Zwitserland. Dat spaart heel wat geld en discussie uit.
Ik snap al helemaal niet waarom we eigenlijk een "staatshoofd" nodig hebben. Een verkozen parlement met regering die gecontroleerd wordt door dat parlement is toch ruim voldoende?
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be