Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juli 2009, 16:24   #261
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De enige keer dat ik echt geen woord begreep van een Vlaming was toen iemand in onvervalst West-Vlaams begon te praten. Maar verder heb ik nog nooit enige moeite gehad om Vlamingen te begrijpen. Afgezien mischien van enkele woordjes die we niet kennen in Nederland. Maar zelfs dan maakt de context al veel duidelijk. Het woord tooghanger kende ik bijvoorbeeld niet. Maar ik wist wel wat een toog is. Dan kost het verder niet veel moeite om te snappen wat een tooghanger is.
elke streek heeft wel woordjes die men elders niet kent. Ik had ooit een hele (vriendschappelijke) discussie met iemand die beweerde dat "heujen" normaal bekend Nederlands is. We hebben uiteindelijk iedereen die in ons kantoor langskwam gevraagd of ze het woord kenden en vervolgens hun herkomst op de kaart getekend. Blijkt dat men het zo'n beetje op de Betuwe en Veluwe wel kent, maar westelijk van Utrecht nagenoeg niet. Het barst van zulke woordjes, maar dat belet ons niet elkaar te kunnen begrijpen. Ik zie niet in waarom dat voor Vlamingen anders zou zijn.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 16:33   #262
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
elke streek heeft wel woordjes die men elders niet kent. Ik had ooit een hele (vriendschappelijke) discussie met iemand die beweerde dat "heujen" normaal bekend Nederlands is. We hebben uiteindelijk iedereen die in ons kantoor langskwam gevraagd of ze het woord kenden en vervolgens hun herkomst op de kaart getekend. Blijkt dat men het zo'n beetje op de Betuwe en Veluwe wel kent, maar westelijk van Utrecht nagenoeg niet. Het barst van zulke woordjes, maar dat belet ons niet elkaar te kunnen begrijpen. Ik zie niet in waarom dat voor Vlamingen anders zou zijn.
Ik ben zo toevallig deze middag, toen ik wat oude tijdschriften aan het klasseren was in dozen, toevallig in een Nederlands tijdschrift het woord 'gajes' tegengekomen. Uit de inhoud van het artikel kon ik afleiden dat dit iets als 'geboefte, bedriegers, oplichters' betekent. Hier in Vlaanderen ben ik dat woord in ieder geval nog nooit tegengekomen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 16:47   #263
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik ben zo toevallig deze middag, toen ik wat oude tijdschriften aan het klasseren was in dozen, toevallig in een Nederlands tijdschrift het woord 'gajes' tegengekomen. Uit de inhoud van het artikel kon ik afleiden dat dit iets als 'geboefte, bedriegers, oplichters' betekent. Hier in Vlaanderen ben ik dat woord in ieder geval nog nooit tegengekomen.


Misschien is er in Belgie geen gajes?

Gajes, dat zijn eigenlijk "asoos" zoals we het nu noemen.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 16:58   #264
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik ben zo toevallig deze middag, toen ik wat oude tijdschriften aan het klasseren was in dozen, toevallig in een Nederlands tijdschrift het woord 'gajes' tegengekomen. Uit de inhoud van het artikel kon ik afleiden dat dit iets als 'geboefte, bedriegers, oplichters' betekent. Hier in Vlaanderen ben ik dat woord in ieder geval nog nooit tegengekomen.
Ik zou willen gokken dat gajes Amsterdams is. Ik denk met een Jiddische achtergrond. Kan best zijn dat men het in Vlaanderen niet gebruikt, maar dat zal in meer streken het geval zijn.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2009, 17:00   #265
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Ik kan u

http://uitgefoeterd.in1woord.nl/

van harte aanbevelen
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be