Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juli 2009, 15:57   #1
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard Hoe kun je als Vlaming nog toekomst zien in Belgique?

Hoe meer ik me verdiep in de geschiedenis van België, hoe meer ik me begin te verbazen dat dit land nog steeds bestaat. Er valt wel wat voor te zeggen dat niet iedere Vlaming iets ziet in de Verenigde Nederlanden, maar dat Vlaanderen nog niet voor onafhankelijkheid heeft gekozen verbaast mij ontzettend.

Al sinds de oprichting van België wordt de Vlaming als tweederangsburger gezien. Neem bijvoorbeeld één van de medeoprichter van België: Charles Rogier. In 1832, twee jaar na de onafhankelijkheidsverklaring van Belgie, schreef de beste man het volgende:

Citaat:
"Les premiers principes d'une bonne administration sont basés sur l'emploi exclusif d'une langue, et il est évident que la seule langue des Belges doit être le français. Pour arriver �* ce résultat, il est nécessaire que toutes les fonctions civiles et militaires soient confiées �* des Wallons et �* des Luxembourgeois; de cette manière, les Flamands, privés temporairement des avantages attachés �* ces emplois, seront contraints d'apprendre le français, et l'on détruira ainsi peu �* peu l'élément germanique en Belgique."
Historische prachtvoorbeelden als Bruxelles en Enghien bevestigen dat dit niet alleen bij woorden bleef, maar ook bij daden. Het stuitende vind ik dat dit proces nog altijd gaande is, neem bijvoorbeeld 'Le très grand Bruxelles'. Bij de laatste Vlaamse (!) verkiezingen veroverde Union des Francophones een zetel in het Vlaamse parlement. Iedereen die naar de website gaat ziet welke bedoelingen de partij heeft.

Daarom mijn vraag, hoe kun je als Vlaming in godsnaam nog toekomst zien in België?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 16:03   #2
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

ik zie er al een tijdje geen toekomst meer in.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 16:05   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Charles Rogier. Ik heb de indruk dat er maar één Franstalige is die ze kennen. U vergeet trouwens dat de meeste Walen en zeker de Luxemburgers op dat moment allesbehalve "Frans" spraken en dat dit ook de heersende opvatting was bij de elite in Vlaanderen (zeker op het platteland)

UDF haalde de vorige verkiezingen ook al een zetel.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 6 juli 2009 om 16:06.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 16:07   #4
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Hoe meer ik me verdiep in de geschiedenis van België, hoe meer ik me begin te verbazen dat dit land nog steeds bestaat. Er valt wel wat voor te zeggen dat niet iedere Vlaming iets ziet in de Verenigde Nederlanden, maar dat Vlaanderen nog niet voor onafhankelijkheid heeft gekozen verbaast mij ontzettend.

Al sinds de oprichting van België wordt de Vlaming als tweederangsburger gezien. Neem bijvoorbeeld één van de medeoprichter van België: Charles Rogier. In 1832, twee jaar na de onafhankelijkheidsverklaring van Belgie, schreef de beste man het volgende:



Historische prachtvoorbeelden als Bruxelles en Enghien bevestigen dat dit niet alleen bij woorden bleef, maar ook bij daden. Het stuitende vind ik dat dit proces nog altijd gaande is, neem bijvoorbeeld 'Le très grand Bruxelles'. Bij de laatste Vlaamse (!) verkiezingen veroverde Union des Francophones een zetel in het Vlaamse parlement. Iedereen die naar de website gaat ziet welke bedoelingen de partij heeft.

Daarom mijn vraag, hoe kun je als Vlaming in godsnaam nog toekomst zien in België?
Ik wist niet dat de Germanenhaat in die tijd zo diep zat bij Franstaligen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 16:07   #5
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Charles Rogier. Ik heb de indruk dat er maar één Franstalige is die ze kennen. U vergeet trouwens dat de meeste Walen en zeker de Luxemburgers op dat moment allesbehalve "Frans" spraken en dat dit ook de heersende opvatting was bij de elite in Vlaanderen (zeker op het platteland)

UDF haalde de vorige verkiezingen ook al een zetel.
Op dit moment spreken zowel de Luxemburgers als de Walen beiden Frans. We kunnen dus stellen dat de verfransing zeer succesvol is geweest.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 16:59   #6
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Op dit moment spreken zowel de Luxemburgers als de Walen beiden Frans. We kunnen dus stellen dat de verfransing zeer succesvol is geweest.
Ja, sterker zelfs: het is de rabiate Franstaligen gelukt om dialecten als het Picardisch en het Waals volledig uit te roeien. Alles ten faveure van het elitaire Frans, de taal van Voltaire en Racine. De Vlamingen hebben een woord ervoor gevonden: Fransdol. Het benadert in zijn eenvoud de wetenschappelijke omschrijving van taalgenocide vrij nauwkeurig.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 17:31   #7
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard Hoe kun je als Vlaming nog toekomst zien in Belgique?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  matrix04.jpg
Bekeken: 146
Grootte:  27,1 KB
ID: 52085
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 17:45   #8
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Hoe meer ik me verdiep in de geschiedenis van België, hoe meer ik me begin te verbazen dat dit land nog steeds bestaat. Er valt wel wat voor te zeggen dat niet iedere Vlaming iets ziet in de Verenigde Nederlanden, maar dat Vlaanderen nog niet voor onafhankelijkheid heeft gekozen verbaast mij ontzettend.

Al sinds de oprichting van België wordt de Vlaming als tweederangsburger gezien. Neem bijvoorbeeld één van de medeoprichter van België: Charles Rogier. In 1832, twee jaar na de onafhankelijkheidsverklaring van Belgie, schreef de beste man het volgende:



Historische prachtvoorbeelden als Bruxelles en Enghien bevestigen dat dit niet alleen bij woorden bleef, maar ook bij daden. Het stuitende vind ik dat dit proces nog altijd gaande is, neem bijvoorbeeld 'Le très grand Bruxelles'. Bij de laatste Vlaamse (!) verkiezingen veroverde Union des Francophones een zetel in het Vlaamse parlement. Iedereen die naar de website gaat ziet welke bedoelingen de partij heeft.

Daarom mijn vraag, hoe kun je als Vlaming in godsnaam nog toekomst zien in België?
Deze vraag, kunnen alleen Belgicisten beantwoorden.
Tot nu toe zie ik weinig.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 17:49   #9
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Deze vraag, kunnen alleen Belgicisten beantwoorden.
Tot nu toe zie ik weinig.
omdat hier ook weinig Belgiscisten zijn.
en ze alles ook doen om het te ontkennen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:02   #10
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ja, sterker zelfs: het is de rabiate Franstaligen gelukt om dialecten als het Picardisch en het Waals volledig uit te roeien. Alles ten faveure van het elitaire Frans, de taal van Voltaire en Racine. De Vlamingen hebben een woord ervoor gevonden: Fransdol. Het benadert in zijn eenvoud de wetenschappelijke omschrijving van taalgenocide vrij nauwkeurig.
De Vlamingen hebben in België al meer taalrechten midden 19de eeuw dan de Friezen op het einde van de 20st in Nederland.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 6 juli 2009 om 18:02.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:04   #11
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De Vlamingen hebben al meer taalrechten midden 19de eeuw dan de Friezen op het einde van de 20st.
neen solidarnosc.
de Vlamingen kregen pas rechten in de jaren 60 van de VORIGE eeuw.
130 jaar lang probeerde België aan cultuurgenocide te doen rechtstreeks de bevolking verplicht te verfransen.
nu dat niet lukte, gebruikt men een andere tactiek: zo veel mogelijk franstalige buitenlanders naar hier halen en te plaatsen in Brussel en andere gemeenten die men wilt verfransen. dat doet men nu nog altijd.

het Fries wordt al langer erkend als taal in Nederland.
maar het staat nog niet zo lang in een wet, ervoor werd het gedoogd.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 juli 2009 om 18:09.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:10   #12
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
neen solidarnosc.
de Vlamingen kregen pas rechten in de jaren 60 van de VORIGE eeuw.
130 jaar lang werd het nederlands behandeld als een 'boerentaal'.

het Fries wordt al langer erkend als taal in Nederland.
maar het staat nog niet zo lang in een wet, ervoor werd het gedoogd.
De eerste taalwetten in België dateren al van eind de 19de eeuw en het Nederlands is in België altijd al gedoogd geweest. Het lager ondewijs in Vlaanderen is altijd Nederlandstalig geweest/gebleven. Hadden de Franstaligen ooit de intentie gehad om Vlaanderen te verfransen dan hadden ze gewoon het Nederlandstalig onderwijs moeten afschaffen. Dat hebben ze nooit gedaan.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:14   #13
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De e eeeerste taalwetten in België dateren al van eind de 19de eeuw en het Nederlands is in België altijd al gedoogd geweest. Het lager ondewijs in Vlaanderen is altijd Nederlandstalig geweest/gebleven. Hadden de Franstaligen ooit de intentie gehad om Vlaanderen te verfransen dan hadden ze gewoon het Nederlandstalig onderwijs moeten afschaffen. Dat hebben ze nooit gedaan.
maar voor een hoger jobke moest je wel frans kennen.

kzal maar zeggen: dat was om het volk zoet te houden met het gedacht dat men op termijn toch allemaal Frans sprak..
maar de intenties waren gewoon niet veranderd.

het Fries wordt al gedoogd begin 19e eeuw.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:14   #14
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De e eeeerste taalwetten in België dateren al van eind de 19de eeuw en het Nederlands is in België altijd al gedoogd geweest. Het lager ondewijs in Vlaanderen is altijd Nederlandstalig geweest/gebleven. Hadden de Franstaligen ooit de intentie gehad om Vlaanderen te verfransen dan hadden ze gewoon het Nederlandstalig onderwijs moeten afschaffen. Dat hebben ze nooit gedaan.
maar voor een hoger jobke moest je wel frans kennen.

kzal maar zeggen: dat was om het volk zoet te houden met het gedacht dat ze op termijn toch allemaal Frans spraken.
de intenties zijn hetzelfde gebleven.

het Fries wordt al veel langer gedoogd.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 juli 2009 om 18:15.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:16   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De eerste taalwetten in België dateren al van eind de 19de eeuw en het Nederlands is in België altijd al gedoogd geweest. Het lager ondewijs in Vlaanderen is altijd Nederlandstalig geweest/gebleven. Hadden de Franstaligen ooit de intentie gehad om Vlaanderen te verfransen dan hadden ze gewoon het Nederlandstalig onderwijs moeten afschaffen. Dat hebben ze nooit gedaan.
Hebt u wel eens last van nachtmerries door uw rigide Belgicistische opvoeding?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:17   #16
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Hebt u wel eens last van nachtmerries door uw rigide Belgicistische opvoeding?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:47   #17
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Hebt u wel eens last van nachtmerries door uw rigide Belgicistische opvoeding?
holle retoriek wegens gebrek aan inhoud
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:49   #18
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
holle retoriek wegens gebrek aan inhoud
toch heeft hij ergens een punt
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:51   #19
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
holle retoriek wegens gebrek aan inhoud
Hij verdraait de geschiedenis om zijn geliefd België uit het zwarte daglicht te halen. Dat is hét kenmerk van de indoctrinado.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 18:54   #20
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Hij verdraait de geschiedenis om zijn geliefd België uit het zwarte daglicht te halen. Dat is hét kenmerk van de indoctrinado.
en is ook een vorm van negationisme.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be