Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juli 2009, 22:15   #41
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Komaan jongen, "het Nederlands is in België altijd al gedoogd geweest", alsof wij Vlamingen daarmee dan moesten tevreden en gelukkig zijn. Wanneer in een land de taal van de meerderheid slechts "gedoogd" wordt, dan is er met de democratie in dat land iets fundamenteel fout. En je schijnt te vergeten dat voor de vernederlandsing van het hoger onderwijs in Vlaanderen eerst letterlijk bloed is moeten vloeien. Het was zodanig schrijnend dat het uiteindelijk een vreemde bezettende mogendheid (Das Deutsche Kaiserreich) was die tijdens WO I er voor zorgde dat de Universiteit Gent vernederlandst werd. Wat in 1919 door la Belgique prompt weer ongedaan werd gemaakt. Slechts de straatgevechten door de Gentse studenten hebben uiteindelijk in 1932 de zaak kunnen doen keren. Zelfs het hoofd van de Belgicistische Katholieke Kerk ("Son éminence le cardinal Mercier") verklaarde publiek dat alleen het Frans geschikt was voor hoger onderwijs. Dat er reeds sinds de 16e eeuw in Leiden een (mede door Vlamingen gestichte) universiteit was met Nederlands als voertaal, was deze "prince de l'Eglise" blijkbaar ontgaan. Nog maar een paar weken geleden ben ik voorbij het standbeeld gestapt dat "Bruxelles" voor deze triestige figuur heeft opgericht (naast de Sint Goedele). Ik heb al mijn zelfbeheersing moeten oppompen om er niet naar te spuwen.
Beste Soldarnosc, la Belgique was een Franstalige creatie en heeft zijn levensloop nu stilletjesaan voltooid. Er komt een eind aan dat ondemocratische verhaal. En daar zal uw Belgicistische oproep http://www.reddesolidariteit.be/ niets meer aan wijzigen.

De voertaal in de universiteit van Leiden was het Latijn of a la Limite Frans. Misschien dat er hier en daar een vak in de volkstaal werd gegeven maar zeer lang was het Latijn of Frans de norm voor academici in heel Europa. Willem van Oranje sprak trouwens amper Nederlands en sprak meestal Frans. Zijn lijfspreuk "Je maintiendrai" is trouwens nog steeds de lijfspreuk van de Oranjes én op het officiële Nederlandse wapenschild.

Vlaanderen is een erfenis van die Franstalige creatie. Als België een Franstalgie creatie is dan is Vlaanderen dat evengoed. Als we consequent zijn splitsen we Vlaanderen beter en vormen we het om tot een confederatie van Vlaanderen, Brabant en Limburg ofte Nederlandstalig gedeelte van de Zuidelijke Nederlanden. We hebben daar niet eens de goedkeuring van de Franstaligen voor nodig.

Ik keur de achterstelling van het Nederlands nergens goed. Ik stel alleen maar vast dat qua taal de Vlamingen eind 19de eeuw jurdisch al verder stonden dan de Friestaligen in Nederland eind 20ste eeuw.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 6 juli 2009 om 22:31.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 22:29   #42
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
we zullen zien over enkele weken wie gelijk heeft.

en het is 'onbegrijpbaar voor jou' ipv 'onbegrijkbaar voor jij'
Te vlug getipt
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 00:08   #43
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
omdat hier ook weinig Belgiscisten zijn.
en ze alles ook doen om het te ontkennen.
Hie zitten idd meer zwarte rakkertjes dan de doorsneel Belg.

Daarom is een grotere poll aangewezen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 00:09   #44
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
holle retoriek wegens gebrek aan inhoud
Zoals gebruikelijk.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 00:09   #45
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Hij verdraait de geschiedenis om zijn geliefd België uit het zwarte daglicht te halen. Dat is hét kenmerk van de indoctrinado.
Gaan we weer over het verleden van Nederland beginnen misschien ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 00:39   #46
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De voertaal in de universiteit van Leiden was het Latijn of a la Limite Frans. Misschien dat er hier en daar een vak in de volkstaal werd gegeven maar zeer lang was het Latijn of Frans de norm voor academici in heel Europa. Willem van Oranje sprak trouwens amper Nederlands en sprak meestal Frans. Zijn lijfspreuk "Je maintiendrai" is trouwens nog steeds de lijfspreuk van de Oranjes én op het officiële Nederlandse wapenschild.

Vlaanderen is een erfenis van die Franstalige creatie. Als België een Franstalgie creatie is dan is Vlaanderen dat evengoed. Als we consequent zijn splitsen we Vlaanderen beter en vormen we het om tot een confederatie van Vlaanderen, Brabant en Limburg ofte Nederlandstalig gedeelte van de Zuidelijke Nederlanden. We hebben daar niet eens de goedkeuring van de Franstaligen voor nodig.

Ik keur de achterstelling van het Nederlands nergens goed. Ik stel alleen maar vast dat qua taal de Vlamingen eind 19de eeuw jurdisch al verder stonden dan de Friestaligen in Nederland eind 20ste eeuw.
zoals al gezegd: het Fries wordt al langer gedoogd dan de 19e eeuw.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 00:40   #47
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hie zitten idd meer zwarte rakkertjes dan de doorsneel Belg.

Daarom is een grotere poll aangewezen.
een grote poll idd, maar enkel in Vlaanderen niet in je geliefde Wallonië.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 juli 2009 om 00:46.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 00:40   #48
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Gaan we weer over het verleden van Nederland beginnen misschien ?
de rollen weer niet omdraaien hé.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 juli 2009 om 00:46.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 07:14   #49
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Komaan jongen, "het Nederlands is in België altijd al gedoogd geweest", alsof wij Vlamingen daarmee dan moesten tevreden en gelukkig zijn. Wanneer in een land de taal van de meerderheid slechts "gedoogd" wordt, dan is er met de democratie in dat land iets fundamenteel fout. En je schijnt te vergeten dat voor de vernederlandsing van het hoger onderwijs in Vlaanderen eerst letterlijk bloed is moeten vloeien. Het was zodanig schrijnend dat het uiteindelijk een vreemde bezettende mogendheid (Das Deutsche Kaiserreich) was die tijdens WO I er voor zorgde dat de Universiteit Gent vernederlandst werd. Wat in 1919 door la Belgique prompt weer ongedaan werd gemaakt. Slechts de straatgevechten door de Gentse studenten hebben uiteindelijk in 1932 de zaak kunnen doen keren. Zelfs het hoofd van de Belgicistische Katholieke Kerk ("Son éminence le cardinal Mercier") verklaarde publiek dat alleen het Frans geschikt was voor hoger onderwijs. Dat er reeds sinds de 16e eeuw in Leiden een (mede door Vlamingen gestichte) universiteit was met Nederlands als voertaal, was deze "prince de l'Eglise" blijkbaar ontgaan. Nog maar een paar weken geleden ben ik voorbij het standbeeld gestapt dat "Bruxelles" voor deze triestige figuur heeft opgericht (naast de Sint Goedele). Ik heb al mijn zelfbeheersing moeten oppompen om er niet naar te spuwen.
Beste Soldarnosc, la Belgique was een Franstalige creatie en heeft zijn levensloop nu stilletjesaan voltooid. Er komt een eind aan dat ondemocratische verhaal. En daar zal uw Belgicistische oproep http://www.reddesolidariteit.be/ niets meer aan wijzigen.
Hier hoor je de Belgicisten niet over.
Blijkbaar hebben ze een slecht geheugen.
Zelfs bijdehante Verhofstadt is het vergeten.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 7 juli 2009 om 07:14.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 08:29   #50
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.194
Standaard

Hier sluimert de belgische griep.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 09:23   #51
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Hoe meer ik me verdiep in de geschiedenis van België, hoe meer ik me begin te verbazen dat dit land nog steeds bestaat. Er valt wel wat voor te zeggen dat niet iedere Vlaming iets ziet in de Verenigde Nederlanden, maar dat Vlaanderen nog niet voor onafhankelijkheid heeft gekozen verbaast mij ontzettend.

Al sinds de oprichting van België wordt de Vlaming als tweederangsburger gezien. Neem bijvoorbeeld één van de medeoprichter van België: Charles Rogier. In 1832, twee jaar na de onafhankelijkheidsverklaring van Belgie, schreef de beste man het volgende:



Historische prachtvoorbeelden als Bruxelles en Enghien bevestigen dat dit niet alleen bij woorden bleef, maar ook bij daden. Het stuitende vind ik dat dit proces nog altijd gaande is, neem bijvoorbeeld 'Le très grand Bruxelles'. Bij de laatste Vlaamse (!) verkiezingen veroverde Union des Francophones een zetel in het Vlaamse parlement. Iedereen die naar de website gaat ziet welke bedoelingen de partij heeft.

Daarom mijn vraag, hoe kun je als Vlaming in godsnaam nog toekomst zien in België?
Ik ben eerlijk gezegd ook verbaasd dat België nog bestaat maar meer vanwege culturele redenen. Vlamingen en Franstaligen leven helemaal niet in dezelfde wereld en de onverschilligheid tussen die twee grote gemeenschappen is toch zeer groot. Voorbeeld : Behalve een piepkleine artikel in de "Télé-Moustique" van vorige week, heeft niemand in de Franstalig Belgische pers over de dood van Yasmine gesproken......................maar geen paniek daarentegen voor de dood van Michael Jackson, die was wel heel goed uitgelegd. Maar ja, het verschil is al daar : in Franstalig België weet iedereen wie Michael Jackson is. Yasmine is er daarentegen totaal onbekend. Dat zegt al genoeg over de kloof tussen onze twee gemeenschappen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 09:30   #52
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
we zullen zien over enkele weken wie gelijk heeft.

en het is 'onbegrijpbaar voor jou' ipv 'onbegrijkbaar voor jij'
Wat gebeurt er binnen enkele weken ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 09:30   #53
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de oostkantons kwamen pas bij België in 1918 idd.

nochtans hebben de Duitstaligen binnen Wallonië niet veel te zeggen want in het Duitstalige gebied hebben de Franstaligen faciliteiten.
dus op termijn zal het Duits daar toch verdwijnen net zoals het Nederlands in Vlaanderen.
het duurt alleen lang omdat het Nederlands en het Duits geen kleine talen zijn zoals het Waals en het Picardisch.
Ik zie niet echt die talen verdwijnen, hoor.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 09:31   #54
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
een grote poll idd, maar enkel in Vlaanderen niet in je geliefde Wallonië.
Nope, vooraleer je dat kan doen moet vlaanderen eerst onafhankelijk zijn.

Eerst roeien met de riemen die je nu hebt.

Of wil je een coup plegen misschien ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 09:39   #55
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.685
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Solidarnosc
De voertaal in de universiteit van Leiden was het Latijn of a la Limite Frans. Misschien dat er hier en daar een vak in de volkstaal werd gegeven maar zeer lang was het Latijn of Frans de norm voor academici in heel Europa. Willem van Oranje sprak trouwens amper Nederlands en sprak meestal Frans. Zijn lijfspreuk "Je maintiendrai" is trouwens nog steeds de lijfspreuk van de Oranjes én op het officiële Nederlandse wapenschild.

Vlaanderen is een erfenis van die Franstalige creatie. Als België een Franstalgie creatie is dan is Vlaanderen dat evengoed. Als we consequent zijn splitsen we Vlaanderen beter en vormen we het om tot een confederatie van Vlaanderen, Brabant en Limburg ofte Nederlandstalig gedeelte van de Zuidelijke Nederlanden. We hebben daar niet eens de goedkeuring van de Franstaligen voor nodig.

Ik keur de achterstelling van het Nederlands nergens goed. Ik stel alleen maar vast dat qua taal de Vlamingen eind 19de eeuw jurdisch al verder stonden dan de Friestaligen in Nederland eind 20ste eeuw.
In de 16e eeuw werd het latijn in alle Europese universiteiten gebruikt. Maar in de 19e eeuw was dit zeker al niet meer het geval (behalve dan wellicht in de faculteit Theologie en ook nog wel wat in Geneeskunde en Rechten). Hoe dan ook, u kunt in deze discussie daarmee niet komen aandraven om de stompzinnige bewering van "Son Éminence le Cardinal Joseph Mercier" (namelijk dat enkel het Frans geschikt was voor hogere studies) goed te praten. En dat de Europese adel graag een mondje Frans gebruikte weet ik ook wel. De nationale spreuk op het Britse wapenschild is trouwens ook in het Frans ("Dieu et mon Droit"), net zoals het Frans de voertaal bleef aan het Engelse hof nog gedurende een paar eeuwen na de verovering door William the Conqueror. Het is dan ook niet mijn bedoeling om de Franse invloed te ontkennen. Maar het valt ook niet te ontkennen dat die invloed ten koste van de Nederlandstalige eigenheid van Vlaanderen is gebeurd. En dat het wel degelijk de bedoeling was van de Francofone herrieschoppers van 1830 om het Nederlands hier uit te roeien staat vast. Het ontstaan van het huidige Vlaanderen is niet een erfenis, maar een reactie tegen het Belgisch-Francofoon expansionisme geweest. En u kunt moeilijk ontkennen dat Franstalig België de consequenties hiervan nog steeds niet heeft aanvaard. Uw ideetje om het huidige Vlaanderen weeral eens op te splitsen is typisch Belgicistisch. In BUB-kringen wordt dat ballonnetje ook regelmatig opgelaten: pogen het streven naar een confederale staat te verzuipen in een veelheid van (min of meer) autonome provincietjes. Goed geprobeerd, maar dat zal niet lukken. Het wordt ófwel een doorgedreven confederaal België met maximale Vlaamse autonomie, ófwel een onafhankelijk Vlaanderen dat in een later stadium tot een samenwerking (in welke vorm dan ook) komt met Nederland. Tot nu toe worden beide opties door de Belgische Francofonie afgewezen en systematisch bestempeld als "séparatisme". Ze hebben niet zo gek veel tijd meer om van mening te veranderen, want we zullen van langsom minder hun mening vragen.

Laatst gewijzigd door quercus : 7 juli 2009 om 09:40.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 10:49   #56
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat gebeurt er binnen enkele weken ?
ga terug naar de post die ik gequote heb.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 12:03   #57
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht

Daarom mijn vraag, hoe kun je als Vlaming in godsnaam nog toekomst zien in België?
Ow da's makkelijk om te antwoorden, het draait hem puur om naïviteit. Ik zeg dat niet zomaar, kijk eens naar al die ouderen die nog fan zijn van het koningshuis
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 12:29   #58
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
In de 16e eeuw werd het latijn in alle Europese universiteiten gebruikt. Maar in de 19e eeuw was dit zeker al niet meer het geval (behalve dan wellicht in de faculteit Theologie en ook nog wel wat in Geneeskunde en Rechten). Hoe dan ook, u kunt in deze discussie daarmee niet komen aandraven om de stompzinnige bewering van "Son Éminence le Cardinal Joseph Mercier" (namelijk dat enkel het Frans geschikt was voor hogere studies) goed te praten. En dat de Europese adel graag een mondje Frans gebruikte weet ik ook wel. De nationale spreuk op het Britse wapenschild is trouwens ook in het Frans ("Dieu et mon Droit"), net zoals het Frans de voertaal bleef aan het Engelse hof nog gedurende een paar eeuwen na de verovering door William the Conqueror. Het is dan ook niet mijn bedoeling om de Franse invloed te ontkennen. Maar het valt ook niet te ontkennen dat die invloed ten koste van de Nederlandstalige eigenheid van Vlaanderen is gebeurd. En dat het wel degelijk de bedoeling was van de Francofone herrieschoppers van 1830 om het Nederlands hier uit te roeien staat vast. Het ontstaan van het huidige Vlaanderen is niet een erfenis, maar een reactie tegen het Belgisch-Francofoon expansionisme geweest. En u kunt moeilijk ontkennen dat Franstalig België de consequenties hiervan nog steeds niet heeft aanvaard. Uw ideetje om het huidige Vlaanderen weeral eens op te splitsen is typisch Belgicistisch. In BUB-kringen wordt dat ballonnetje ook regelmatig opgelaten: pogen het streven naar een confederale staat te verzuipen in een veelheid van (min of meer) autonome provincietjes. Goed geprobeerd, maar dat zal niet lukken. Het wordt ófwel een doorgedreven confederaal België met maximale Vlaamse autonomie, ófwel een onafhankelijk Vlaanderen dat in een later stadium tot een samenwerking (in welke vorm dan ook) komt met Nederland. Tot nu toe worden beide opties door de Belgische Francofonie afgewezen en systematisch bestempeld als "séparatisme". Ze hebben niet zo gek veel tijd meer om van mening te veranderen, want we zullen van langsom minder hun mening vragen.

Had de Belgische bourgeoisie de intentie gehad om het Nederlands in België uit te roeien dan hadden ze het lager onderwijs in Vlaanderen moeten verfransen. Dat hebben ze echter nooit gedaan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Engelsen in Ierland, Schotland en Wales en de Fransen in Frankrijk. Als ik me niet vergis heeft Franco in Spanje dat ook geprobeerd. Ik weet niet hoe dat zat in Friesland maar het zou me niet verbazen moest het lager onderwijs in Friesland lange tijd een uitsluitend Nederlandse aangelegenheid was geweest. De Franstalige bourgeoisie had uiteraard wel de intentie om het Frans te installeren/behouden als taal van de elite. Wellicht vonden ze het idee dat die Vlaamse "boerkes" ook Frans zouden gaan spreken niets eens een aangename gedachte.

Ik pleit helemaal niet om Vlaanderen op te delen. Integendeel. Ik erger me dood aan dat Vlaams provincialisme. Van mij mogen ze de provincies opdoeken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 12:33   #59
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Had de Belgische bourgeoisie de intentie gehad om het Nederlands in België uit te roeien dan hadden ze het lager onderwijs in Vlaanderen moeten verfransen. Dat hebben ze echter nooit gedaan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Engelsen in Ierland, Schotland en Wales en de Fransen in Frankrijk. Als ik me niet vergis heeft Franco in Spanje dat ook geprobeerd. Ik weet niet hoe dat zat in Friesland maar het zou me niet verbazen moest het lager onderwijs in Friesland lange tijd een uitsluitend Nederlandse aangelegenheid was geweest. De Franstalige bourgeoisie had uiteraard wel de intentie om het Frans te installeren/behouden als taal van de elite. Wellicht vonden ze het idee dat die Vlaamse "boerkes" ook Frans zouden gaan spreken niets eens een aangename gedachte.

Ik pleit helemaal niet om Vlaanderen op te delen. Integendeel. Ik erger me dood aan dat Vlaams provincialisme. Van mij mogen ze de provincies opdoeken.
het provincialisme is nu éénmaal eigen aan de Germanen: Duitsland en Oostenrijk (Länder), België en Nederland (provincies).
het behoort tot onze cultuur.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 juli 2009 om 12:35.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 12:37   #60
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik ben eerlijk gezegd ook verbaasd dat België nog bestaat maar meer vanwege culturele redenen. Vlamingen en Franstaligen leven helemaal niet in dezelfde wereld en de onverschilligheid tussen die twee grote gemeenschappen is toch zeer groot. Voorbeeld : Behalve een piepkleine artikel in de "Télé-Moustique" van vorige week, heeft niemand in de Franstalig Belgische pers over de dood van Yasmine gesproken......................maar geen paniek daarentegen voor de dood van Michael Jackson, die was wel heel goed uitgelegd. Maar ja, het verschil is al daar : in Franstalig België weet iedereen wie Michael Jackson is. Yasmine is er daarentegen totaal onbekend. Dat zegt al genoeg over de kloof tussen onze twee gemeenschappen.
Vraag aan 99% van de bomma's in Vlaanderen wie of wat "Regi" is en ze weten ook niet waar u over praat. Het toont ook aan hoe groot de kloof is tussen de generaties. Welke conclusie moeten we daar uit trekken. Bomma's laat ons scheiden?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be