Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juli 2009, 23:57   #21
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat zal U dan toch moeten verwezelijken door wallonië achter te laten....

De verfransing gaat momenteel al tot in mechelen mijn beste, en kijk voor de goede orde eens waar mechelen op de landkaart ligt...
Kunt u mij expliceren hoe de verfransing van - in dit tragische voorbeeld - Mechelen in haar werk gaat? En valt daaruit op te maken dat er sprake is van een zeker patroon, vermits Mechelen helaas niet het enige voorbeeld is?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 00:00   #22
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat zal U dan toch moeten verwezelijken door wallonië achter te laten....

De verfransing gaat momenteel al tot in mechelen mijn beste, en kijk voor de goede orde eens waar mechelen op de landkaart ligt...
Nu overdrijft U toch wel, en niet zo'n klein beetje.

Het is niet dat in Mechelen een paar franstalige vreemdelingen wonen dat het daarom aan het verfransen is.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 19 juli 2009 om 00:01.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 06:23   #23
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
je denkt toch ni dat ze het Nederlands als tweede taal gaan invoeren in Wallonië zekers.
dat is een utopie.
Als er maar genoeg Hollanders (zoals Nederlanders genoemd worde) daar mee hunne caravan op vacantie gaan, of campinghouders zich daar installeren.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 06:33   #24
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Als het gaat om een verband met Nederland, wel, wij zullen niet zo toegeeflijk zijn als de Vlamingen.
Nee, da zou ik zeker niet doen. Poot stijf houden. Had WillemI dat ook maar gedaan in 1830, hadden we die ellende nie gehad.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 06:40   #25
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het lijkt mij - voor een goed begrip in deze discussie - dat de verfransingsdruk in België niet zozeer uitgaat van de Walen, maar van de francofone, Belgische elite. Vlaanderen en Wallonië zijn beide het slachtoffer geworden van een nietsontziende taalgenocide. Vlaanderen heeft ternauwernood het vege lijf kunnen redden door zich te richten op Nederland met de succesvolle Vlaamse Beweging. Wallonië is volkomen opgerold. Streektalen als het Picardisch en het Waals zijn nagenoeg verdwenen.
Duidelijke analyse. Ik heb me dan altijd gevraagd waaorm de Walen zich hebben laten oprollen, waarom niet dezelfde weerstand geboden als wij? Omdat waals miss uit dezelfde romaanse taalfam. komt als frans, stamtaal Latijn?
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 06:44   #26
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat zal U dan toch moeten verwezelijken door wallonië achter te laten....

De verfransing gaat momenteel al tot in mechelen mijn beste, en kijk voor de goede orde eens waar mechelen op de landkaart ligt...

Hoe uit zich die verfransing dan? Ge wordt bij den bakker toch int vlaams aangesproken of moet ge daar al vragen om pain, boursain en paturain.
Stug Nederlands blijven klappen en oostindischdoof zijn als ze int frans beginne. Doe ik ook alsk op visite ben aan de zee en ze beginne in de winkel int frans.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 06:47   #27
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Hoe uit zich die verfransing dan? Ge wordt bij den bakker toch int vlaams aangesproken of moet ge daar al vragen om pain, boursain en paturain.
Stug Nederlands blijven klappen en oostindischdoof zijn als ze int frans beginne. Doe ik ook alsk op visite ben aan de zee en ze beginne in de winkel int frans.
Maar dan ben je 'raciste', 'extremiste' of 'vlaamse bloc' he, je kent ze onderhand wel...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 06:57   #28
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dan liegen ze.
het Engels is een verplicht vak, niet het Nederlands.
en dan trekt hun Engels nog op niets.
bedoel je hun uitspraak en tongval in het Engels?
die zijn zeker niet slechter dan dat wauweltaaltje dat ik op de VRT-journaals door Nederlandse correspondenten hoor uitkramen wanneer de leiding van die VRT meent zoveel Hollanders aan het woord te moeten laten...
de uitspraak in de Nederlandse taal van Franstaligen is meestal beter begrijpbaar voor mij dan dat "g�*scsch en auwlie" gewauwel, wanneer gas en olie bedoeld zijn, dat die zogenaamd "keurig sprekende" met hoge eigendunk behepte Nederlanders...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 07:34   #29
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
bedoel je hun uitspraak en tongval in het Engels?
die zijn zeker niet slechter dan dat wauweltaaltje dat ik op de VRT-journaals door Nederlandse correspondenten hoor uitkramen wanneer de leiding van die VRT meent zoveel Hollanders aan het woord te moeten laten...
de uitspraak in de Nederlandse taal van Franstaligen is meestal beter begrijpbaar voor mij dan dat "g�*scsch en auwlie" gewauwel, wanneer gas en olie bedoeld zijn, dat die zogenaamd "keurig sprekende" met hoge eigendunk behepte Nederlanders...
Franstaligen moeten geen Nedelands gaan spreken.
Ze leren het nooit en het is niet te volgen.
Turken en marokkanen spreken beter Nederlands.
Ze kunnen het beter bij hun Frans houden.
Het is overigens wetenschappelijk bewezen, dat Fransen een slecht gehoor hebben en geen Germaanse talen kunnen leren.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 19 juli 2009 om 08:00.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 07:56   #30
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
bedoel je hun uitspraak en tongval in het Engels?
die zijn zeker niet slechter dan dat wauweltaaltje dat ik op de VRT-journaals door Nederlandse correspondenten hoor uitkramen wanneer de leiding van die VRT meent zoveel Hollanders aan het woord te moeten laten...
de uitspraak in de Nederlandse taal van Franstaligen is meestal beter begrijpbaar voor mij dan dat "g�*scsch en auwlie" gewauwel, wanneer gas en olie bedoeld zijn, dat die zogenaamd "keurig sprekende" met hoge eigendunk behepte Nederlanders...
Dén kénne ze beter Limburgs gaon kalle vinst dich neejt?
Ich waar al up zuuk nao det nieje wuurd "auwlie" in de Van Dale
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 08:04   #31
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het is overigens wetenschappelijk bewezen, dat Fransen een slecht gehoor hebben en geen Germaaanse talen kunnen leren.
Serieus, maak dat de kat wijs zenne. Alléz , dan moete al de fransen naar de KNO arts
Tzal wel aan een verminderd taalgevoel liggen, minder feeling om andere talen te leren. Of oostindisch doof zijn voor Nederlands.
Reynders en Madame NON kunne toch wel nederlands, wel met franse tongval maar soit. Dus die hebben een goed gehoor dan? Zij doen tenminste de moeite en dat waardeer ik wel.
Vlgs mij heeft Reynders toch vlaamse voorouders, tis geen franse naam.
En Di Rupo spreekt ook nederlands op VRT.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 08:27   #32
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.879
Standaard

Alweer mis.

Ik heb ik de hele naaste familie een Franstalige die de moeite gedaan heeft om Nederlands te leren.
Je moet het ofwel weten, ofwel heel goed opletten om te merken dat het een Walin is.
Naast het Nederlands spreekt ze ook nog feilloos Engels, Duits en Spaans.

Conclusie : Walen die de wil en de aanleg hebben kunnen eender werke taal leren en beheersen.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 19 juli 2009 om 08:27.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 09:04   #33
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
bedoel je hun uitspraak en tongval in het Engels?
die zijn zeker niet slechter dan dat wauweltaaltje dat ik op de VRT-journaals door Nederlandse correspondenten hoor uitkramen wanneer de leiding van die VRT meent zoveel Hollanders aan het woord te moeten laten...
de uitspraak in de Nederlandse taal van Franstaligen is meestal beter begrijpbaar voor mij dan dat "g�*scsch en auwlie" gewauwel, wanneer gas en olie bedoeld zijn, dat die zogenaamd "keurig sprekende" met hoge eigendunk behepte Nederlanders...
Ik begrijp uit uw kritiek dat u u stoort aan de slordige uitspraak van het Nederlands door Nederlanders. Daar hebt u een punt en het is mij als Nederlander ook een doorn in het oog dat Nederlanders zo volkomen onverschillig met hun taal omspringen, behalve waar het inburgering betreft.

Waarvoor ik oprecht wil waarschuwen, is om van deze slordigheid geen karikarutale uitval te maken naar wat u "Hollanders" noemt. De bewuste uitspraak is vooral randstedelijk en wordt (on)bewust door vooral hogeropgeleiden gecultiveerd. De variant is bekendgeworden onder de naam "Poldernederlands". Niet alle Nederlanders, onder wie ikzelf als beoefenaar van de linguïstiek, zijn gecharmeerd van het Poldernederlands, dus u hoeft hen niet over één kam te scheren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 09:09   #34
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
heel veel mensen zien Wallonië liever als de zoveelste Franse Regio ...ik dus niet !!!! de Elzas is compleet gedoemt door de onnozelen Europeanen ...Strasbourg is nu Frans ......laten we Wallonië die Geschiedenis vervalsing tegengaan !!! laten we met Respect tot het Frans ....de Walen redden en op nemen bij Nederland !!! ....die 3 Miljoen Walen .....das niks voor de 16 Miljoen Nederlanders !!! we zijn Economisch sterk genoeg om die Economische Rampgewest te zuiveren en te redden
Ondanks de vele tegenstanders die je hier op het forum hebt, kan ik je verzekeren dat je voorstel goed is en dat de Baarlegroep een grote fout heeft gemaakt om dit deel van de Lage Landen niet op te nemen in hun manifest.


Citaat:
hebben we de Ardennen er bij .....kunnen we gelijk een Pretpark daar bouwen (gelijk werk voor hun )
We hebben en behouden dan niet enkel de Ardennen, maar ook veel mogelijkheden voor natuurlijke energiewinning.
Daarnaast zijn de meeste huidige Walen uitgeweken Vlamingen en Nederlanders.

En wat politiek niet lukt, lukt wel met geld en werkgelegenheid, want zijn werknemers leren wel Nederlands praten.


En met je Pretpark kom je wel als TWEEDE, Gert Verhulst (studio 100) heeft reeds Coo op gekocht en maakt er een rendabel Pretpark van. Eén van de voorwaarden om er te kunnen werken is meertaligheid.

Er zijn trouwens nog veel meer Vlamingen en Nederlanders die Verhulst zijn voor gegaan.
De binnenhaven van Luik is voor 90% in handen van Nederlandstalige werkgevers, die van hun kader en balie-personeel de kennis van het Nederlands eisen, om de klanten en transporteurs te woord te kunnen staan.

En geloof het of niet, maar wat met goede wil vanwege de Vlaamse politici in Brussel niet lukte, gaat wel zonder enige tegenspraak of oproer eens er geld voor de Waalse burger zelf mee gemoeid is.

In alle stilte zijn de rijke Vlamingen en Nederlanders bezig de Franstalige Belgen te om singelen en te isoleren in hun geliefde Brussel. Dit met geld en werk direct voor de Waalse burger, zonder enige inspraak van de Franstalige politici.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 09:13   #35
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Maar dan ben je 'raciste', 'extremiste' of 'vlaamse bloc' he, je kent ze onderhand wel...
Onzin en je weet het.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 09:13   #36
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Alweer mis.

Ik heb ik de hele naaste familie een Franstalige die de moeite gedaan heeft om Nederlands te leren.
Je moet het ofwel weten, ofwel heel goed opletten om te merken dat het een Walin is.
Naast het Nederlands spreekt ze ook nog feilloos Engels, Duits en Spaans.

Conclusie : Walen die de wil en de aanleg hebben kunnen eender werke taal leren en beheersen.
Je hebt ooit 'ns geschreven dat je met een Walin getrouwd bent, dus ik neem aan dat je het over je vrouw hebt.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 09:16   #37
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Je hebt ooit 'ns geschreven dat je met een Walin getrouwd bent, dus ik neem aan dat je het over je vrouw hebt.
Neen, niet mijn vrouw.

Ik heb hier al eens gezegd dat mijn familie erg met de Walen verweven is.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 09:21   #38
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ondanks de vele tegenstanders die je hier op het forum hebt, kan ik je verzekeren dat je voorstel goed is en dat de Baarlegroep een grote fout heeft gemaakt om dit deel van de Lage Landen niet op te nemen in hun manifest.




We hebben en behouden dan niet enkel de Ardennen, maar ook veel mogelijkheden voor natuurlijke energiewinning.
Daarnaast zijn de meeste huidige Walen uitgeweken Vlamingen en Nederlanders.

En wat politiek niet lukt, lukt wel met geld en werkgelegenheid, want zijn werknemers leren wel Nederlands praten.


En met je Pretpark kom je wel als TWEEDE, Gert Verhulst (studio 100) heeft reeds Coo op gekocht en maakt er een rendabel Pretpark van. Eén van de voorwaarden om er te kunnen werken is meertaligheid.

Er zijn trouwens nog veel meer Vlamingen en Nederlanders die Verhulst zijn voor gegaan.
De binnenhaven van Luik is voor 90% in handen van Nederlandstalige werkgevers, die van hun kader en balie-personeel de kennis van het Nederlands eisen, om de klanten en transporteurs te woord te kunnen staan.

En geloof het of niet, maar wat met goede wil vanwege de Vlaamse politici in Brussel niet lukte, gaat wel zonder enige tegenspraak of oproer eens er geld voor de Waalse burger zelf mee gemoeid is.

In alle stilte zijn de rijke Vlamingen en Nederlanders bezig de Franstalige Belgen te om singelen en te isoleren in hun geliefde Brussel. Dit met geld en werk direct voor de Waalse burger, zonder enige inspraak van de Franstalige politici.
Als inderdaad mocht blijken dat er sprake is van een omslag in de houding tegenover de Nederlandstaligen en dat samenwerking omwille van werk en inkomen thans effectief van de grond komt, dan nodig ik hierbij de Walen en hun politici uit om nu enthousiast deel te nemen aan het overleg in de Benelux en zich niet langer afzijdig te houden met achterdocht jegens de Nederlands-Vlaamse aspiraties.

Hoe eerder hoe beter.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 09:36   #39
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En wat politiek niet lukt, lukt wel met geld en werkgelegenheid, want zijn werknemers leren wel Nederlands praten.
Dat is een enthousiast verhaal. Als het zo is dan zou dat uitstekend zijn. Ik ken echter meerdere Nederlanders die een tijdje in Brussel gaan wonen/werken/studeren om hun Frans op hoger pijl te brengen. Is bij onze zuidelijke vrienden de Walen een dergelijk fenomeen omgekeerd aan te gang? Eerlijk is eerlijk, ik zie vooral extreme werkloosheidsstatistiekjes en geïnterviewden die geen jobke kunnen vinden omdat ze geen letter Nederlands spreken.
En hoe gaat de schoolverlater aan het werk gaan bij een Nederlandstalig/Meertalig bedrijf als hij GEEN ENKELE blootstelling heeft gehad aan onze taal, de taal van de meerderheid van zijn land, de taal van de buren, de taal van de Verlichting?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 09:39   #40
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Mwa, ik kén hen, U niet....dat is het héle verschil.....

Ik werk dagelijks met franstalig personeel ,en ben bijgevolg vertrouwd van hun manifeste onwil om de taal die in het bedrijf op zuiver vlaamse bodem opgelegd wordt hoe dan ook te respecteren...
Waar ik werk, zijn er geen problemen. Franstaligen blijven onder Franstaligen en Vlamingen blijven onder Vlamingen. Contacten tussen de twee gemeenschappen zijn er enkel en alleen als het echt moet voor pure professionele redenen maar dat stopt daar.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be