Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 juli 2009, 09:43   #41
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waar ik werk, zijn er geen problemen. Franstaligen blijven onder Franstaligen en Vlamingen blijven onder Vlamingen. Contacten tussen de twee gemeenschappen zijn er enkel en alleen als het echt moet voor pure professionele redenen maar dat stopt daar.
ehm, dat is JUIST het probleem
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 09:43   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dat zal U dan toch moeten verwezelijken door wallonië achter te laten....

De verfransing gaat momenteel al tot in mechelen mijn beste, en kijk voor de goede orde eens waar mechelen op de landkaart ligt...
Wat bedoelt u met "verfransing"? Het feit dat Franstaligen in Mechelen zich vestigen? Wel, het is hun volle recht daar te gaan leven als ze dat willen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 09:46   #43
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wat bedoelt u met "verfransing"? Het feit dat Franstaligen in Mechelen zich vestigen? Wel, het is hun volle recht daar te gaan leven als ze dat willen.
Net zoals wij ons als vlamingen kunnen gaan vestigen in Wallonië.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 09:48   #44
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Hoe uit zich die verfransing dan? Ge wordt bij den bakker toch int vlaams aangesproken of moet ge daar al vragen om pain, boursain en paturain.
Stug Nederlands blijven klappen en oostindischdoof zijn als ze int frans beginne. Doe ik ook alsk op visite ben aan de zee en ze beginne in de winkel int frans.
Een handelaar aan de Kust zal niet slecht reageren als hun klanten in het Frans spreken. Zolang zijn winkel goed draait, zal hij tevreden zijn en ik denk niet echt dat hij klanten wil verliezen. Daarom is hij zowiezo verplicht andere talen in zijn winkel te accepteren.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 09:50   #45
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een handelaar aan de Kust zal niet slecht reageren als hun klanten in het Frans spreken. Zolang zijn winkel goed draait, zal hij tevreden zijn en ik denk niet echt dat hij klanten wil verliezen. Daarom is hij zowiezo verplicht andere talen in zijn winkel te accepteren.
Franstalige winkeliers in Brussel denken nochtans anders hierover.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 10:01   #46
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ehm, dat is JUIST het probleem
Nee omdat we die onverschilligheid accepteren. We weten perfect dat we in twee totale andere werelden leven en we accepteren dit, zonder geen enkel probleem. Er is nooit geweld in ons kantoor, dat zegt genoeg.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 10:12   #47
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Franstalige winkeliers in Brussel denken nochtans anders hierover.
Helemaal niet. Het is hetzelfde.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 10:13   #48
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Franstalige winkeliers in Brussel denken nochtans anders hierover.
Dan bent U als klant vrij om die winkel al dan niet te frequenteren.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 10:24   #49
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dan bent U als klant vrij om die winkel al dan niet te frequenteren.
Dat is inderdaad het geval. Deze winkeliers liepen derhalve mijn bestedingen mis.

'Frequenteren' (vaak bezoeken). Mooi woord!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 19 juli 2009 om 10:27.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 10:28   #50
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dat is een enthousiast verhaal. Als het zo is dan zou dat uitstekend zijn. Ik ken echter meerdere Nederlanders die een tijdje in Brussel gaan wonen/werken/studeren om hun Frans op hoger pijl te brengen. Is bij onze zuidelijke vrienden de Walen een dergelijk fenomeen omgekeerd aan te gang? Eerlijk is eerlijk, ik zie vooral extreme werkloosheidsstatistiekjes en geïnterviewden die geen jobke kunnen vinden omdat ze geen letter Nederlands spreken.
En hoe gaat de schoolverlater aan het werk gaan bij een Nederlandstalig/Meertalig bedrijf als hij GEEN ENKELE blootstelling heeft gehad aan onze taal, de taal van de meerderheid van zijn land, de taal van de buren, de taal van de Verlichting?
Juist men gaat naar BRUSSEL, want zelfs de Nederlanders die tegen de Nederlandse/Waalse grens wonen, worden tegenwoordig in Wallonië vaak in het Nederlands bediend in de Waalse winkel.

Je moet die werkloosheidsstatistieken trouwens eens grondiger bestuderen.

De werkloosheid wegens gebrek aan taalkennis is het hoogste binnen de steden waar veel allochtonen wonen en de PS het stedelijke beleid in handen heeft en in de regio's waar de media de strijd tussen Vlamingen en Franstaligen opklopt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 10:35   #51
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Juist men gaat naar BRUSSEL, want zelfs de Nederlanders die tegen de Nederlandse/Waalse grens wonen, worden tegenwoordig in Wallonië vaak in het Nederlands bediend in de Waalse winkel.

Je moet die werkloosheidsstatistieken trouwens eens grondiger bestuderen.

De werkloosheid wegens gebrek aan taalkennis is het hoogste binnen de steden waar veel allochtonen wonen en de PS het stedelijke beleid in handen heeft en in de regio's waar de media de strijd tussen Vlamingen en Franstaligen opklopt.
Zouden de betrokken Waalse winkeliers beseffen dat zij met Nederlanders in plaats van Vlamingen te maken hebben en dat zij voor hen meer ontzag hebben?

De problemen in Wallonië concentreren zich op twee zaken:
1. De onaantastbare en onwankelbare positie van de PS;
2. De rabiate francofonie (FDF, Maingain) met anti-Vlaamse sentimenten.

Neem deze twee zaken weg van Wallonië en het krabbelt overeind. Wordt het misschien toch nog wat met de Benelux.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 10:52   #52
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Zouden de betrokken Waalse winkeliers beseffen dat zij met Nederlanders in plaats van Vlamingen te maken hebben en dat zij voor hen meer ontzag hebben?
Nee, hoor, eens buiten de PS en mediazone. spreken de winkeliers ook de Vlamingen in hun beste Nederlands aan.
Citaat:

De problemen in Wallonië concentreren zich op twee zaken:
1. De onaantastbare en onwankelbare positie van de PS;
2. De rabiate francofonie (FDF, Maingain) met anti-Vlaamse sentimenten.

Neem deze twee zaken weg van Wallonië en het krabbelt overeind. Wordt het misschien toch nog wat met de Benelux.
1) de PS is aan het wankelen en verliest stilletje aan steeds meer zijn grip op de Walen.
Dat ze deze verkiezingen winst hebben geboekt is trouwens volledig op Reynders zijn palmares te schrijven.

2) de FDF heeft enkel aanhang in Brussel en de rand,zonder het kartel MR/FDF zou het FDF reeds lang niet meer bestaan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 11:19   #53
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je moet die werkloosheidsstatistieken trouwens eens grondiger bestuderen.

De werkloosheid wegens gebrek aan taalkennis is het hoogste binnen de steden waar veel allochtonen wonen en de PS het stedelijke beleid in handen heeft en in de regio's waar de media de strijd tussen Vlamingen en Franstaligen opklopt.
Ik laat me graag met uw statistieken voorlichten...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 11:44   #54
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Zouden de betrokken Waalse winkeliers beseffen dat zij met Nederlanders in plaats van Vlamingen te maken hebben en dat zij voor hen meer ontzag hebben?

De problemen in Wallonië concentreren zich op twee zaken:
1. De onaantastbare en onwankelbare positie van de PS;
2. De rabiate francofonie (FDF, Maingain) met anti-Vlaamse sentimenten.

Neem deze twee zaken weg van Wallonië en het krabbelt overeind. Wordt het misschien toch nog wat met de Benelux.
Ik ben er zeker van dan de onwankelbare positie van de PS weinig of niets het gedrag van een doorsnee Waal bepaalt.

Een modaal "mens" ligt ook niet wakker van een forum als dit hier.
Er zijn ongeveer 24 Miljoen Nederlandssprekenden (vlaanderen + Nederland). ALs je dat vergelijkt met de actieve forumleden hier is dat een minderheid met 2 of 3 nullen achter de komma.

Zeker is dat je de uitslagen van polls op een forum als dit niet met een korrel zout moet nemen maar met een hele zoutmijn zout.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 19 juli 2009 om 11:45.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 12:26   #55
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Dén kénne ze beter Limburgs gaon kalle vinst dich neejt?
Ich waar al up zuuk nao det nieje wuurd "auwlie" in de Van Dale
dit is een absoluut onnozele woordenreeks...
ik herken daarin absoluut geen Limburgse uitspraak noch dialectvorm...
maar ja... als je liever hebt de onnozele uit te hangen... doe dat gerust...
het maakt alleen jou zelf belachelijk...

trouwens het ging hier niet over dialect maar een gesproken taal op een officiële radio door officiële correspondenten die niet de beleefdheid kunnen opbrengen van een voor de ganse Nederlandstalige gemeenschap verstaanbare niet vervormde uitspraak aan te kleven...
o moet niet auw zijn
g moet niet chgchch zijn
s moet niet schssssch zijn
etc...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 12:34   #56
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik begrijp uit uw kritiek dat u u stoort aan de slordige uitspraak van het Nederlands door Nederlanders. Daar hebt u een punt en het is mij als Nederlander ook een doorn in het oog dat Nederlanders zo volkomen onverschillig met hun taal omspringen, behalve waar het inburgering betreft.

Waarvoor ik oprecht wil waarschuwen, is om van deze slordigheid geen karikarutale uitval te maken naar wat u "Hollanders" noemt. De bewuste uitspraak is vooral randstedelijk en wordt (on)bewust door vooral hogeropgeleiden gecultiveerd. De variant is bekendgeworden onder de naam "Poldernederlands". Niet alle Nederlanders, onder wie ikzelf als beoefenaar van de linguïstiek, zijn gecharmeerd van het Poldernederlands, dus u hoeft hen niet over één kam te scheren.
die correspondenten voor een officiële radiozender behoeven geen Poldernederlands te spreken maar een duidelijk te verstaan Nederlands te gebruiken...
van nagenoeg al de senioren Vlamingen in mijn omgeving hoor ik zeggen dat ze dat taaltje van die correspondenten niet begrijpen...

trouwens het ging hier over Franstaligen, geen Walen die met hun aan hen eigen uitspraak fatsoenlijk verstaanbaar Nederlands spreken die hoger op in deze draad gediaboliseerd werden door Walen- en Franstaligen-haters die in hun bekrompenheid van extremisme handelen...
en als ik verkeerdelijk het woord Hollanders gebruikte wil ik me daarvoor oprecht excuseren... ik heb altijd gehoord dat Hollanders een bepaalde vorm van betiteling van de "over de Moerdijk" mensen was...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 12:49   #57
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

als zoon van een Franstalige vader en een Vlaamstalige moeder (toen sprak men nog niet over Nederlandstalig in Haspengouw) heb ik een deel van mijn studies in het Frans en in het Vlaams Nederlands gedaan...
van bij ons thuis was Tongeren, Sint-Truiden en Waremme even ver afgelegen...
het was ook zo dat reeds generaties lang onze voorvaderen "over de taalgrens sprongen om hun levenspartner te huwen: zo was mijn grootvader in Vlaams Brabant geboren en zijn vader in Waals Hesbaye (Haspengouw)...
toen waren er in Waremme nog klassen voor Vlamingen en klassen voor Walen om de overgang van het primair naar het secundair gemakkelijk te maken en waren er in de toenmalige humaniora (secundair) aparte lessen Nederlands voor de Vlamingen en voor de Franstaligen...
het merendeel van de leraren priesters kwam trouwens uit het Limburgse deel van het toen nog bestaand Bisdom Liège-Luik...
maar een zaak is me steeds bijgebleven... na de studies waren er heel, heel weinig Franstaligen die het Nederlands voldoende beheersten... dat lukte hen gewoonweg niet... en indien ze een goede grammatica en woordenschat bezaten, dan was hun uitspraak lamentabel...
jammer genoeg waren de studies nooit praktisch gericht op een afdreunen van grammatica regels en te weinig op schriftelijke en mondelinge communicatie...
en dat is grotendeels zo gebleven...
wij echte taalgrensbewoners weten dat...
de extremisten onder de Vlamingen maken er een punt van om hun gramschap op Waal- en Franstalige uit te spreken...
maar ja dat is politiek, geen zienswijze van het overgroot merendeel van de Vlamingen...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 12:54   #58
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
die correspondenten voor een officiële radiozender behoeven geen Poldernederlands te spreken maar een duidelijk te verstaan Nederlands te gebruiken...
van nagenoeg al de senioren Vlamingen in mijn omgeving hoor ik zeggen dat ze dat taaltje van die correspondenten niet begrijpen...

trouwens het ging hier over Franstaligen, geen Walen die met hun aan hen eigen uitspraak fatsoenlijk verstaanbaar Nederlands spreken die hoger op in deze draad gediaboliseerd werden door Walen- en Franstaligen-haters die in hun bekrompenheid van extremisme handelen...
en als ik verkeerdelijk het woord Hollanders gebruikte wil ik me daarvoor oprecht excuseren... ik heb altijd gehoord dat Hollanders een bepaalde vorm van betiteling van de "over de Moerdijk" mensen was...
U hebt wederom een punt als u zegt dat, in dit geval, Franstaligen gediaboliseerd worden als zij trachten Nederlands te praten. Praten zij Nederlands, is het weer niet goed. Het overkomt hun niet alleen, maar veel buitenlanders die de taal der Lage Landen willen spreken. Sterker zelfs, hun enthousiaste pogingen worden bot genegeerd en de Nederlandstalige gesprekspartners schakelen dikwijls en moeiteloos over in de vreemde taal om hun zo duidelijke pretenties wat talenkennis betreft, maar onbewust ook hun arrogantie, te laten blijken. Zowel Nederlanders als Vlamingen hebben daarvan 'last'; de Nederlanders schakelen graag en moeiteloos over in het Engels en de Vlamingen schakelen over op het Frans.

Nee, ik ben niet boos op u. "Hollanders" zijn bewoners van Noord- en Zuid-Holland. Ikzelf ben een Nederlander. Ik woon in Gelderland en ben dus naast mijn nationaliteit Gelderlander.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 13:02   #59
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Serieus, maak dat de kat wijs zenne. Alléz , dan moete al de fransen naar de KNO arts
Tzal wel aan een verminderd taalgevoel liggen, minder feeling om andere talen te leren. Of oostindisch doof zijn voor Nederlands.
Reynders en Madame NON kunne toch wel nederlands, wel met franse tongval maar soit. Dus die hebben een goed gehoor dan? Zij doen tenminste de moeite en dat waardeer ik wel.
Vlgs mij heeft Reynders toch vlaamse voorouders, tis geen franse naam.
En Di Rupo spreekt ook nederlands op VRT.
Reynders spreekt tamelijk behoorlijk Nederlands...
Laurette Onkelinckx is de dochter van een in Seraing ingeweken Zuid-Limburger van Jeuk-Gingelom: in die tijd was het voor handarbeiders die in de staalindustrie gingen werken een sociale promotie van hun kinderen in het Frans te laten opvoeden in de Luikse scholen en omdat toen na de tweede wereldoorlog er nog geen aanstalten waren om in Limburg enige vorm van eigen industrie uit te bouwen, de mijnen waren gerund door de Franstalige industriebonzen geholpen door een eerder Fransminnende klerus, daardoor hebben die mensen die het beste voor hun kinderen wilden geen grijntje Vlaams gevoel gehad...
daardoor was de dochter van een Limburger absoluut Vlaams onkundig... zij volgde Engels als tweede taal, Duits als derde taal en een ietsie bitsie Nederlands zonder enige praktijkkennis... haar Limburgse grootouders kenden alleen Sint-Truidens dialect en konden enkel in dat dialect communiceren met hun kleinkinderen... ik ken heel veel Walen die redelijk Zuid-Limburgs dialect spreken doch geen Nederlands kunnen spreken...
voeg daarbij de absolute moeilijkheidsgraad van Franstaligen om behoorlijk Nederlands of Engels te leren uitspreken...
en je hebt een vruchtbare bodem om aan diabolisering te laten doen door de Vlaamse taalextremisten...
dit deelaspect van de problematiek heeft zijn belang in het begrijpen van de situatie...
KNO artsen kunnen hierbij van generlei nut zijn... het ontbreekt gewoonweg aan taalkunde gevoel voor Germaanse talen...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2009, 14:26   #60
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Wat kunnen of moeten Nederlanders en Vlamingen doen om de publieke argwaan in Wallonië te doen omslaan in een geestdriftige deelname aan de samenleving in de Benelux?

Als de Walen zo'n achterdocht koesteren jegens hun Nederlandstalige broeders en zusters, wat kunnen wij hun dan bieden om 'toch maar' mee te doen?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be