Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2009, 22:31   #41
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nederlands
Brabants en Nederlands, of u moet ook ontkennen dat Limburgs, Zeeuws, Hollands, Gelders, Fries, Gronings en Drents bestaat... Maar wij hier in Brabant voelen ons (ook) Brabants...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 22:31   #42
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Brabants.
Vormingsfout door de geschiedenis van de ontvoogdingsstrijd. Nu nóg zijn er mensen die stug blijven vastklampen aan 19de eeuw romanticisme uit schrik dat het ouderwetse belgicisme een reveil zou krijgen indien men realist is en de diversiteit van het officiële Vlaamse Gewest erkent.

Hier is bijvoorbeeld de vlag van de Noord-Brabantse gemeente Deurne:


Vandaag de dag weten weinig Antwerpenaren van hun Brabantse identiteit af. Het is jammer dat België er a.h.w. een patent op heeft gekregen bij ons doordat het de Brabantse driekleur heeft overgenomen.
IMO heeft Noord-Brabant de troeven die wij hebben, maar speelt men het er véél beter uit omdat ze zich bewuster zijn en in de recente geschiedenis hen niets werd opgelegd.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 augustus 2009 om 22:37.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 22:34   #43
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Brabants en Nederlands, of u moet ook ontkennen dat Limburgs, Zeeuws, Hollands, Gelders, Fries, Gronings en Drents bestaat... Maar wij hier in Brabant voelen ons (ook) Brabants...
Welnee, dat ontken ik geenszins. De verzameling 'Nederlands' overlapt in mijn optiek de deelverzamelingen 'Brabants' Limburgs' 'Zeeuws' etc. vandaar.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 22:37   #44
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Cabaret & stand-up, coffeeshops, breezersletten, Burger King (strikt genomen niet Nederlands, maar telkens ik in Nederland ben, spring ik er toch even binnen), meren en waterlopen, beleefde politieagenten, zelfverzekerde mensen ...
Opvallend vond ik dat in de Nederlandse McDondalds een "Royal Cheese" op zijn Amerikaans een Quarter Pounder noemen (In Duitsland noemen ze hem een Hamburger Royal) wat wellicht voorkomt uit de Nederlandse obsessie om alles wat niet los of vast zit in het Engels/Amerikaans te noemen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 22:37   #45
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Vormingsfout door de geschiedenis van de ontvoogdingsstrijd. Nu nog zijn er mensen die stug blijven vastklampen aan 19de eeuw romanticisme uit schrik dat het ouderwetse belgicisme een reveil zou krijgen indien men realist is en de diversiteit van het officiële Vlaamse Gewest erkent.

Hier is bijvoorbeeld de vlag van de Noord-Brabantse gemeente Deurne:


Vandaag de dag weten weinig Antwerpenaren van hun Brabantse identiteit af. Het is jammer dat België er a.h.w. een patent op heeft gekregen bij ons doordat het de Brabantse driekleur heeft overgenomen.
Ik vind die Vlaamse eenheidsworst of het streven ernaar toch maar een lelijk iets om eerlijk te zijn.
Noord Brabander voelen zich Brabants, maar misschien helpt het ook wel onderscheidend net zoals de Friezen en Limburgers (in Nederland en België). In Antwerpen is naar mijn indruk het algemene Brabant gevoel (van het oude hertogdom) minder dan in Noord Brabant. Maar hoe zit dat in Vlaams Brabant, Waals Brabant en in Brussel?
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 22:38   #46
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Welnee, dat ontken ik geenszins. De verzameling 'Nederlands' overlapt in mijn optiek de deelverzamelingen 'Brabants' Limburgs' 'Zeeuws' etc. vandaar.
Brabant, maar niet Waals-Brabant. Vlaanderen, maar niet Frans Vlaanderen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 22:40   #47
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Brabant, maar niet Waals-Brabant. Vlaanderen, maar niet Frans Vlaanderen.
jazekerwel.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 22:46   #48
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Brabant, maar niet Waals-Brabant. Vlaanderen, maar niet Frans Vlaanderen.
Noord Brabants en Waals Brabants zijn allebei vormen van Brabants (in de meest algemene zin, beide gebieden zijn in zekere zin erfgenaam van hetzelfde hertogdom Brabant).
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 22:48   #49
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Noord Brabander voelen zich Brabants, maar misschien helpt het ook wel onderscheidend net zoals de Friezen en Limburgers (in Nederland en België). In Antwerpen is naar mijn indruk het algemene Brabant gevoel (van het oude hertogdom) minder dan in Noord Brabant. Maar hoe zit dat in Vlaams Brabant, Waals Brabant en in Brussel?
In Brussel geeft men graag Brabantse namen aan hun restaurants, ik heb zelfs straatnamen gezien in het Brusseleir zoals bijvoorbeeld "den amigostroet" (gevangisstraat). De Brabantse mentaliteit heeft zich trouwens uitgestrekt tot ver buiten de voegen van het oude Hertogdom. Een groot gedeelte van Oost-Vlaanderen is sterk verbrabants, en ik denk dat het het sterkst is in de kanten van Aalst.
In de Pajottenstreek (Vlaams-Brabant), heb ik gemerkt, spreken hooggeschoolden zelfs nog graag hun landelijk Brabants dialect. Over Waals-Brabant weet ik zo goed als niets.
Trouwens, op fok.nl hebben Nederlanders eens als negatieve eigenschappen van Noord-Brabanders hun grofheid en hun achterbaksheid opgesomd. Dat zijn nu toevállig eigenschappen die men (buitenlanders) ons óók toewijst.

Edoch, men durft in ons braaf Belgenlandje praktisch nergens de remmen loslaten puur door de interne spanningen. De sfeer waarin men leeft dwingt ons jammer genoeg tot eeuwige braafheid. Vaak, té vaak, heb ik Walen weten zeggen dat ze 'geen Waal zijn, enkel Belg', maar tegelijk niets weten over wat er zich buiten Wallonië afspeelt. Zo merk ik ook dat men zich "enkel Vlaams" voelt in Vlaanderen. Er wordt een krampachtige strijd tussen "België" en "Vlaanderen" gevoerd en men negeert halsstarrig alles wat er buiten ligt. Dit is gewoon pure bangheid.
Daarom is het ook koffiedik kijken hoe Brabants men nog is hier (want onbewust leeft het nog wel uiteraard).
Het is erg jammer dat men hier nodeloos gefixeerd is op 'eenheid', en maar al te graag verscheidenheid negeert, hetzij in een Belgische, hetzij in een Vlaamse context. Dit is wat ons zo onzeker houdt IMO.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 augustus 2009 om 23:00.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 22:51   #50
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Brabants.
Inderdaad, foutje van mij.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 22:57   #51
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
In Brussel geeft men graag Brabantse namen aan hun restaurants, ik heb zelfs straatnamen gezien in het Brusseleir zoals bijvoorbeeld "den amigostroet" (gevangisstraat). De Brabantse mentaliteit heeft zich trouwens uitgestrekt tot ver buiten de voegen van het oude Hertogdom. Een groot gedeelte van Oost-Vlaanderen is sterk verbrabants, en ik denk dat het het sterkst is in de kanten van Aalst.
In de Pajottenstreek (Vlaams-Brabant), heb ik gemerkt, spreken hooggeschoolden zelfs nog graag hun landelijk Brabants dialect. Over Waal-Brabant weet ik zo goed als niets.
Trouwens, op fok.nl hebben Nederlanders eens als negatieve eigenschappen van Noord-Brabanders hun grofheid en hun achterbaksheid opgesomd. Dat zijn nu toevállig eigenschappen die men (buitenlanders) ons óók toewijst.

Edoch, men durft in ons braaf Belgenlandje praktisch nergens de remmen loslaten puur door de interne spanningen. De sfeer waarin men leeft dwingt ons jammer genoeg tot eeuwige braafheid. Vaak, té vaak, heb ik Walen weten zeggen dat ze 'geen Waal zijn, enkel Belg', maar tegelijk niets weten wat er zich butien Wallonië afspeelt. Dit is gewoon pure bangheid.
Daarom is het ook koffiedik kijken hoe Brabants men nog is hier (want onbewust leeft het nog wel uiteraard).
Achterbaksheid was me wel bekend, maar grofheid is nieuw voor me. Blijkbaar omdat bepaalde andere Nederlanders niet beleefdheid, maar eerlijkheid waarderen, maar die gaan dan weer zo ver dat ze té eerlijk zijn... Om terug te komen op het Verbrabantse Vlaanderen, valt zeker ongeveer gelijk met het oude Rijks Vlaanderen (ten Oosten van Schelde, vanoudsher deel van het Heilige Roomse Rijk en niet de Franse Kroon (dit zal voor Westelijk Vlaanderen pas veel later gelden))?
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2009, 23:19   #52
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik hoop dat ik mag melden dat ik dat een afschuwelijk dialect vind, maar dit is dan één van mijn favorieten:

http://www.youtube.com/watch?v=m-wnBJLOFdg
Geniaal liedje
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 00:52   #53
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Zeg iets aardigs over Nederland
Wel, met heineken heb ik geen problemen met ongedierte.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 01:27   #54
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Wel, met heineken heb ik geen problemen met ongedierte.
Ach in tegenstelling tot (het Amerikaanse!)Budweiser smaakt het nog ergens naar, of u het lekker vind is wat anders, maar in dat geval moet u wel de wereldwijde verkoopafdeling van Heineken wel bewonderen....
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 01:29   #55
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ach in tegenstelling tot (het Amerikaanse!)Budweiser smaakt het nog ergens naar, of u het lekker vind is wat anders, maar in dat geval moet u wel de wereldwijde verkoopafdeling van Heineken wel bewonderen....
Moet ik toegeven. Het bewijst dat vele mensen geen smaak hebben.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 01:31   #56
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Dag forumvrienden.

Hier wordt genoeg onaardigs gezegd tussen verschillende groepen hier.

Daarom: zeg iets aardigs over Nederland.

Heeft u iets positiefs te zeggen, meld het hier. Heeft u niets positiefs te zeggen, houd dan uw mond.


Ik was onlangs in Amsterdam en ik moet zeggen: Nederlandse meisjes hebben wel iets, al zijn ze niet echt mijn type. Verder hebben Nederlanders veel gevoel voor humor, en een leuke debatcultuur. Misschien moet ik wat meer in Nederland komen.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 01:36   #57
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Moet ik toegeven. Het bewijst dat vele mensen geen smaak hebben.
Of niet uw smaak?
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 01:37   #58
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Er zijn nog steeds, al is het aan't afsterven, paddo's (in truffelvorm) en kweeksetjes voor paddo's te koop in Nederland, alsook andere interessante hallucinogenen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 01:38   #59
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Of niet uw smaak?
Als rioolwater drinken gelijk staat aan smaak.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2009, 01:45   #60
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.820
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Als rioolwater drinken gelijk staat aan smaak.
Uw overdrijft Budweiser (USA) is minimaal nog slechter...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be