Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 november 2017, 15:20   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
je ziet dat het enkel extra miserie oplevert in allerlei discussies
godsdienst staat in de grondwet dus mag ik dieren folteren en onverdoofd afmaken meent 1 of andere gelovige.
teveel regeltjes vd hobbyclub kerk gaan integraal in tegen de democratische rechtsstaat.
Juridisch schrijft u pure onzin. De wetgever bepaalt immers dat de vrijheden zich binnen bepaalde grenzen afspelen. Als de wetgever onverdoofd slachten verbiedt, dan kan de vrijheid van godsdienst niet zomaar ingeroepen worden. Daarom ook werd onverdoofd slachten in een aantal Europese landen al verboden, met alle respect voor de godsdienstvrijheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 15:22   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als de godsdienstleraar niet meer betaald wordt met mijn belastingsgeld, dan zal dat zeer vlug gevolgen hebben;
als voor godsdienstonderwijs in een overheidsgebouw of gelijkgesteld (ik bedoel: waar gesubsidieerd onderwijs gegeven wordt ... bla bla ...) huur betaald moet worden, dan zullen de ouders nogal rap kiezen.
Wel, de meerderheid van de ouders is nog steeds bereid flink wat meer neer te tellen voor de studiekeuze in het katholiek onderwijs. De prijs van boeken, kopies e.d. wordt in het katholieke net noodzakelijkerwijze doorgerekend aan de ouders, daar waar in het GO! de maandelijkse factuur beduidend lager ligt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 15:24   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zie niet in waarom een belastingsbetaler, via een korting die jij zou krijgen om te bidden, mee zou moeten betalen voor die mogelijkheid tot gebed.
Ik pas even toe:

Ik zie niet in waarom een belastingbetaler via een korting die jij zou krijgen om je kinderen naar een jeugdbeweging te sturen, mee zou moeten betalen voor die mogelijkheid tot ontspanning.

Ik zie niet in waarom een belastingbetaler via een korting die jij zou krijgen om je kinderen naar een muziekschool te sturen, mee zou moeten betalen voor die mogelijkheid tot opleiding.

Ik zie niet in waarom een belastingbetaler via een korting die jij zou krijgen om je kinderen op vakantiekamp te sturen, mee zou moeten betalen voor die mogelijkheid tot wereldvorming.

En zo kunnen we heel veel andere posten van belastingaftrek in vraag stellen vanuit hetzelfde principe.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 15:27   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een ceremonie houden op aanvraag van familieleden van een overledene, is een eerbare zaak.
Voorhouden echter dat door die ceremonie de overledene ergens in een bovennatuurlijk (maar onbestaand) iets daarvoor een betere behandeling zou krijgen, lijkt voor mij pure oplichting.

De kerk organiseert zo'n oplichting, in diverse domeinen, systematisch.
Dat lijkt mij de definitie te zijn van maffia en georganiseerde misdaad.
Niets houdt u tegen een rechtzaak tegen de Kerk aan te spannen. Voeg m.a.w. de daad bij het woord.

Als het volgens u echt om "georganiseerde misdaad" gaat, zou u toch een maatschappelijk engagement moeten vertonen. Anders zijn het volslagen holle woorden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 15:34   #145
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, de meerderheid van de ouders is nog steeds bereid flink wat meer neer te tellen voor de studiekeuze in het katholiek onderwijs.
Ja in mijn tijd betaalde mijn devote arme alleenstaande moeder dat (met behulp van een studiebeurs) voor een complete religieuze hersenspoeling en overkill, om pedofiel gedrag te ondergaan van eerwaarde heren, om als elfjarige door een leraar in klas opgesloten te worden en afgerammeld te worden, helaas niet het enige pak slaag trouwens. Om dan op latere leeftijd atheiste te worden zoals ik al was vanaf mijn vijftiende.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 15:39   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat is een algemeen grondrecht voor iedereen. Hij heeft het over jullie talrijke op maat afgedwongen extraatjes waarvan enkele het gevolg van theocratische principes.
Welke "talrijke op maat afgedwongen extraatjes"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 15:45   #147
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke "talrijke op maat afgedwongen extraatjes"?
De hele subsidiëring van de privé club.

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 november 2017 om 15:48.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 17:42   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De hele subsidiëring van de privé club.
Die "subsidiëring" is er gekomen als compensatie ten tijde van Napoleon. Niets afgedwongen.

En ik heb al meer dan eens aangegeven dat we de huidige Belgische regeling die teruggaat op de tijd van Napoleon gerust mogen afbouwen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 20:28   #149
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik pas even toe:

Ik zie niet in waarom een belastingbetaler via een korting
....
En zo kunnen we heel veel andere posten van belastingaftrek in vraag stellen vanuit hetzelfde principe.
Jij ziet wel in waarom dergelijke vormen van solidariteit wel degelijk kunnen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2017, 21:09   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Jij ziet wel in waarom dergelijke vormen van solidariteit wel degelijk kunnen.
Natuurlijk, maar u schijnt bepaalde vormen niet te lusten. Echte argumentatie komt er evenwel niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 12:19   #151
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De wetgever bepaalt immers dat de vrijheden zich binnen bepaalde grenzen afspelen.
yep

maar de motorclub zal eigen verzonnen regels minder snel gebruiken om dat wettelijk kader uit te hollen.

de motorclub accepteert dat ge niet overal onherkenbaar moogt rondlopen daar waar de hobbyclub islam meent dat ze dat wel zouden mogen, onder godsdienstvrijheid, omdat dit zelfverzonnen regeltje, onherkenbaar zijn, blijkbaar een zekere autoriteit geniet volgens hen

godsdienstvrijheid geeft hen een hendel om te blijven zeuren.
zet hobbyclub islam en hobbyclub harley davidson op hetzelfde niveau en die zever stopt

Laatst gewijzigd door 1207 : 1 december 2017 om 12:20.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 12:24   #152
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
yep

maar de motorclub zal eigen verzonnen regels minder snel gebruiken om dat wettelijk kader uit te hollen.

de motorclub accepteert dat ge niet overal onherkenbaar moogt rondlopen daar waar de hobbyclub islam meent dat ze dat wel zouden mogen, onder godsdienstvrijheid, omdat dit zelfverzonnen regeltje, onherkenbaar zijn, blijkbaar een zekere autoriteit geniet volgens hen

godsdienstvrijheid geeft hen een hendel om te blijven zeuren.
zet hobbyclub islam en hobbyclub harley davidson op hetzelfde niveau en die zever stopt


m.a.w. de vrijheid van vereniging op dezelfde voet plaatsen met de vrijheid van godsdienst is een Janisme. Ik checkte even en Janisme is wel degelijk een nieuw woord.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 16:09   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
yep

maar de motorclub zal eigen verzonnen regels minder snel gebruiken om dat wettelijk kader uit te hollen.

de motorclub accepteert dat ge niet overal onherkenbaar moogt rondlopen daar waar de hobbyclub islam meent dat ze dat wel zouden mogen, onder godsdienstvrijheid, omdat dit zelfverzonnen regeltje, onherkenbaar zijn, blijkbaar een zekere autoriteit geniet volgens hen

godsdienstvrijheid geeft hen een hendel om te blijven zeuren.
zet hobbyclub islam en hobbyclub harley davidson op hetzelfde niveau en die zever stopt
Bij mijn weten mag je in België niet onherkenbaar rondlopen. Daarom ook is de boerka niet toegelaten.

Als ondertoon in uw hele bericht valt me op dat u eigenlijk moeilijk kunt omgaan met een stem die anders klinkt dan de uwe. In een democratie bestaat nochtans de speelruimte om andere meningen te uiten en die op een democratische wijze te verbreiden. U wil schijnbaar bepaalde stemmen niet laten weerklinken. Ik zie in uw bericht dan ook een autoritair trekje naar boven komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 23:05   #154
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten mag je in België niet onherkenbaar rondlopen. Daarom ook is de boerka niet toegelaten.
yep

toch merken we dat moslims de godsdienstvrijheid misbruiken om daaraan te rommelen, zij gebruiken de wetten rond godsdienst dus om bestaande wetgeving uit te hollen.

schaf die wetten af en dat misbruik verdwijnt

Citaat:
Als ondertoon in uw hele bericht valt me op dat u eigenlijk moeilijk kunt omgaan met een stem die anders klinkt dan de uwe.
dan let je niet goed op

Citaat:
U wil.
drogreden genaamd op de man spelen.


ik wil alle verenigen en clubs gelijk behandelen. het ontgaat mij waarom hobbyclubs rond geloof meer rechten hebben als de kaartersclub.
alle rechten die de gelovigen nodig hebben voor hun vereniging zijn dezelfde als de voetbal-, dam- of vissersclub.

vrouwelijke leden vd toneelclub begrijpen perfect waarom hun weekendse hoofddeksels vaak niet zijn toegelaten op school, werk,...
vrouwelijke leden vd islamclub willen dat verbod, enkel voor zichzelf, afschaffen, onder het mom van die godsdienstvrijheid.
zichzelf dus onnodig extra recht toe-eigenen
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 23:05   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
yep

toch merken we dat moslims de godsdienstvrijheid misbruiken om daaraan te rommelen, zij gebruiken de wetten rond godsdienst dus om bestaande wetgeving uit te hollen.

schaf die wetten af en dat misbruik verdwijnt
Ok, stel we schaffen godsdienstvrijheid af. Zullen moslims plotseling niet meer pleiten voor bepaalde veranderingen? Waar haalt u die zekerheid vandaan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 23:07   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ik wil alle verenigen en clubs gelijk behandelen. het ontgaat mij waarom hobbyclubs rond geloof meer rechten hebben als de kaartersclub.
alle rechten die de gelovigen nodig hebben voor hun vereniging zijn dezelfde als de voetbal-, dam- of vissersclub.

vrouwelijke leden vd toneelclub begrijpen perfect waarom hun weekendse hoofddeksels vaak niet zijn toegelaten op school, werk,...
vrouwelijke leden vd islamclub willen dat verbod, enkel voor zichzelf, afschaffen, onder het mom van die godsdienstvrijheid.
zichzelf dus onnodig extra recht toe-eigenen
Dat heet democratie en vrijheid, beste. Iedereen mag naar veranderingen. Ook een partij als het Vlaams Belang dat een heel ander migratiebeleid wil voeren en dus de bestaande wetten wil wijzigen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 23:12   #157
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ok, stel we schaffen godsdienstvrijheid af.
Kan niet, mag niet, zal niet.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 23:23   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Kan niet, mag niet, zal niet.
Dat was maar een denkoefening.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 23:41   #159
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Het verschil tussen club en religie is moeilijk te benaderen.

Een vermetele poging:

A church is an organisation and a place for worship. A club is for socializing.


Het verschil is belangrijk. Belangrijk genoeg voor een speciale vrijheid: The freedom of religion/worship. En voor verschillende behandeling.

Kwalificeren als club valt niet te vergelijken met kwalificeren als religie.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2017, 23:43   #160
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat was maar een denkoefening.
Denkoefening over een nucleaire optie. Maar goed. Dat leidt tot religieuze vervolgingen Die we door religieuze vrijheid wilden vermijden.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be