Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud Gisteren, 10:23   #1
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.307
Standaard Scheiden "van tafel en bed".

Bestaat dat nog?
En wat houdt dat in?

Een vriend van me raadde me dat onlangs aan. Gezien onze situatie zou dat volgens hem voor ons een veel voordeligere optie zijn. Zonder al te veel nadelen.

Zo zou ik een hogere uitkering ontvangen omdat ik plots "alleenstaande" ben. Net zoals mijn echtgenote, om dezelfde reden, een hoger netto loon zou overhouden.
En dat allemaal terwijl we gewoon, samen, op hetzelfde adres blijven wonen.


Dingen zoals de gezamelijke lening voor het huis enzo vallen allemaal simpel op te lossen volgens hem...

Mij lijkt dat wel een heeeeel doorzichtig achterpoortje en ik kan dan ook niet geloven dat het zo simpel is maar volgens hem is dat echt gewoon mogelijk.

Nu, voor alle duidelijkheid, het is niet mijn bedoeling om zoiets te gaan doen. Als ik tegen vrouwlief begin over 'scheiden' denk ik dat ze euh... de scheiding aanvraagt...

Soit; het gaat mij maar om het volgende: Als dat echt zo simpel is zal daar, zoals mijn vriend ook aanhaalde, wel vaker gebruik van gemaakt worden. Terwijl het volgens mij minstens aanleunt bij fraude...

Wat is hier van aan?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:27   #2
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Bestaat dat nog?
En wat houdt dat in?

Een vriend van me raadde me dat onlangs aan. Gezien onze situatie zou dat volgens hem voor ons een veel voordeligere optie zijn. Zonder al te veel nadelen.

Zo zou ik een hogere uitkering ontvangen omdat ik plots "alleenstaande" ben. Net zoals mijn echtgenote, om dezelfde reden, een hoger netto loon zou overhouden.
En dat allemaal terwijl we gewoon, samen, op hetzelfde adres blijven wonen.


Dingen zoals de gezamelijke lening voor het huis enzo vallen allemaal simpel op te lossen volgens hem...

Mij lijkt dat wel een heeeeel doorzichtig achterpoortje en ik kan dan ook niet geloven dat het zo simpel is maar volgens hem is dat echt gewoon mogelijk.

Nu, voor alle duidelijkheid, het is niet mijn bedoeling om zoiets te gaan doen. Als ik tegen vrouwlief begin over 'scheiden' denk ik dat ze euh... de scheiding aanvraagt...

Soit; het gaat mij maar om het volgende: Als dat echt zo simpel is zal daar, zoals mijn vriend ook aanhaalde, wel vaker gebruik van gemaakt worden. Terwijl het volgens mij minstens aanleunt bij fraude...

Wat is hier van aan?
Ik veronderstel dat juristen dat noemen "feitelijk scheiding"
???
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:31   #3
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik veronderstel dat juristen dat noemen "feitelijk scheiding"
???
Geen idee. Die term kwam ik ook al eens tegen toen ik zocht op scheiden van tafel en bed maar het is me allemaal wat onduidelijk.

Wat ik al wel vond is dat scheiden van tafel en bed in feite gewoon scheiden is maar met een mogelijkheid tot verzoening. Als je later spijt zou krijgen van je scheiding kan dat gewoon ongedaan worden gemaakt.

Dat klinkt vrij absurd maar dat kan ik nog aannemen.

Maar dat je zo'n constructie kan gebruiken om, samen met je vrouw, plots beiden 'alleenstaande' te worden, terwijl je nog gewoon samenwoont, lijkt me wel heel straf.

En net die uitleg vind ik nergens. Waarschijnlijk omdat de mogelijkheid niet bestaat...
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:33   #4
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

Tot er een van de twee de geest geeft…

Wij gaan, na decennia ongetrouwd en ook niet wettelijk samenwonend, net het omgekeerde doen.
Als er 1 van de 2 dan de geest geeft scheelt dat al snel 40k€ aan erfeniskosten…

Nu ik ze al 40 jaar ken zal ik ze maar houden. Volgens haar vader is mijn garantie toch al vervallen.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : Gisteren om 10:35.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:36   #5
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.897
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Geen idee. Die term kwam ik ook al eens tegen toen ik zocht op scheiden van tafel en bed maar het is me allemaal wat onduidelijk.

Wat ik al wel vond is dat scheiden van tafel en bed in feite gewoon scheiden is maar met een mogelijkheid tot verzoening. Als je later spijt zou krijgen van je scheiding kan dat gewoon ongedaan worden gemaakt.

Dat klinkt vrij absurd maar dat kan ik nog aannemen.

Maar dat je zo'n constructie kan gebruiken om, samen met je vrouw, plots beiden 'alleenstaande' te worden, terwijl je nog gewoon samenwoont, lijkt me wel heel straf.

En net die uitleg vind ik nergens. Waarschijnlijk omdat de mogelijkheid niet bestaat...
Ik vermoed dat dit "feitelijke scheiding" is.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:36   #6
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Tot er een van de twee de geest geeft…

Wij gaan, na decennia ongetrouwd en ook niet wettelijk samenwonend, net het omgekeerde doen.
Als er 1 van de 2 dan de geest geeft scheelt dat al snel 40k€ aan erfeniskosten…

Nu ik ze al 40 jaar ken zal ik ze maar houden. Volgens haar vader is mijn garantie toch al vervallen.
Ja, kijk, dat zijn bv van die dingen waar mijn vriend volgens mij niet bij stilgestaan heeft.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:38   #7
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ja, kijk, dat zijn bv van die dingen waar mijn vriend volgens mij niet bij stilgestaan heeft.
Toch eerst maar goed informeren…
De notaris, uw vriend.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:39   #8
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik vermoed dat dit "feitelijke scheiding" is.
Nee, zou toch niet hetzelfde zijn.

Hier vond ik net nog wat info over het onderwerp.

Of toch wat uitleg over de verschillen tussen "scheiden", "feitelijke scheiding" en "scheiden van tafel en bed".
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 10:50   #9
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Nee, zou toch niet hetzelfde zijn.

Hier vond ik net nog wat info over het onderwerp.

Of toch wat uitleg over de verschillen tussen "scheiden", "feitelijke scheiding" en "scheiden van tafel en bed".

Als jij je domicilieert op een ander adres dan je vrouw ben je automatisch feitelijk gescheiden en wordt je aanzien als een alleenstaande. Je burgerlijke stand blijft onveranderd

Scheiding van tafel en bed gaat volgens mij via een vonnis. Of dat vermeld wordt als een Burgerlijke stand weet ik niet maar denk het wel gezien er een vonnis aan voorafgaat.

In beide gevallen blijf je je rechten houden inzake pensioen enz net als een gehuwde. Je blijft ook in de echt verbonden

Echtscheiden is zoals het woord het zegt...ben je niet meer gehuwd en verander je echt van Burgerlijke stand

Laatst gewijzigd door fred vanhove : Gisteren om 10:51.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 12:04   #10
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.307
Standaard

Net alweer wat bijgeleerd (dankzij een kennis die bij de vakbond werkt).

Je kan scheiden van tafel en bed en toch samen blijven wonen.
Voor de personenbelasting wordt je dan als 'alleenstaande' beschouwd.

MAAR:
Oa. de RVA hanteert andere definities. Die zeggen:

Citaat:
U woont samen met uw partner (en eventueel andere personen)?

...

Indien uw partner wel beroeps- of vervangingsinkomens heeft

=> beschouwt de RVA u als samenwonende werknemer (zonder gezinslast).
Als ik dus zou scheiden van tafel en bed en toch zou blijven samenwonen met mijn echtgenote (die dan voor de RVA mijn 'partner' wordt) zouden wij voortaan wel ieder een belastingsaangifte moeten doen (en nog een hoop andere dingen regelen oa gemeenschappelijk vermogen, erfenis na overlijden van één van de twee, leningen,...) maar voor de berekening van mijn inkomen (uitkering RVA) verandert er niks.
Ik blijf immers gewoon samenwonende zonder gezinslast.

Mysterie opgelost dus.

1) Scheiden van tafel en bed is nog steeds mogelijk.
2) Qua uitkering (RVA) levert het geen voordeel op.
3) Ook voor bv ziekte-uitekering geldt hetzelfde: je blijft 'samenwonende' en er verandert dus niks.
4) Qua personenbelasting verandert er blijkbaar wel wat maar daar ging mijn initiële vraag niet over en ga ik dus niet verder uitwijden.
5) Ik moet mijn 'goede-raad'-vriend de volgende keer eens flink aan zijn oren trekken.


Let wel: dit geldt voor de gevallen waarbij je scheidt van tafel en bed en toch blijft samenwonen. Indien één van de twee zou verhuizen verandert dat natuurlijk allemaal.
Maar dan ben (of leef) je ook echt gescheiden en daar ging deze draad niet over. Hier ging het over het al dan niet bestaan van een 'scheiden maar toch samen blijven wonen-voordelen'-achterpoortje.

En dat blijkt solide dichtgemetseld te zijn.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : Gisteren om 12:08.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 12:07   #11
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als jij je domicilieert op een ander adres dan je vrouw ben je automatisch feitelijk gescheiden en wordt je aanzien als een alleenstaande. Je burgerlijke stand blijft onveranderd
Ja, dat weet ik maar dan ben je echt aan't scheiden eh?

En de vraag was of je dat ook kon terwijl je gewoon blijft samenwonen.
En dat blijkt inderdaad te kunnen maar voor uitkeringen ed. gaat die vlieger niet op want daar ben je samenwonend van zodra je onder hetzelfde dak woont.
Voor de personenbelasting is dat een ander verhaal.
Ik veronderstel dat de verwarring daar vandaan kwam.
Citaat:
Scheiding van tafel en bed gaat volgens mij via een vonnis. Of dat vermeld wordt als een Burgerlijke stand weet ik niet maar denk het wel gezien er een vonnis aan voorafgaat.
Scheiden van tafel en bed is blijkbaar ongeveer hetzelfde als gewoon scheiden buiten het feit dat de scheiding makkelijk teruggedraaid kan worden.
Maar het kan idd ook pas na verschijnen voor de rechtbank ed, net als bij een gewone scheiding.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 13:13   #12
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.943
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ik veronderstel dat juristen dat noemen "feitelijk scheiding"
???
Toch niet: feitelijke scheiding is een gehuwd koppel dat gewoon niet meer onder hetzelfde dak woont. "Scheiding van tafel en bed" is wat ook wel eens smalend "de scheiding van de katholieken" werd genoemd: je blijft gehuwd maar wordt van uw echtelijke plichten ontslagen. Ik denk niet dat het nog bestaat.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 14:59   #13
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.307
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Toch niet: feitelijke scheiding is een gehuwd koppel dat gewoon niet meer onder hetzelfde dak woont. "Scheiding van tafel en bed" is wat ook wel eens smalend "de scheiding van de katholieken" werd genoemd: je blijft gehuwd maar wordt van uw echtelijke plichten ontslagen. Ik denk niet dat het nog bestaat.
Dat dacht ik ook.

Maar toch bestaat het nog.
Je kan nog steeds scheiden 'van tafel en bed'.
Het wordt nog slechts zelden toegepast maar het kan nog steeds.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 00:24   #14
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.581
Standaard

Eén of ander voorbeeld?

scheiden van tafel en bed gepensioneerde ouders

Juridisch Forum

Daar staan er nog veel 'leuke' bij...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be