Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 september 2008, 00:14   #1
anarchy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 95
Standaard Kapitalisme is niet de oorzaak van dit falen - regerings-inmenging is de oorzaak

Dankzij het kapitalisme is amerika en europe een van de grootste geworden. Als je echt denkt dat een wereld zonder kapitalisme zou werken mag je mij eens komen uitleggen hoe dat in zijn gang zou gaan. Geen concurrentie meer = geen moeite om te verbeteren. Geen vrij markt = prijscontrole en tekorten. Tekorten = geforceerd opleveren. Geforceerd opleveren = Politiestaat. De enige, maar dan ook enige reden waarom het huidige systeem gefaalt heeft is omdat er steeds meer inmenging is gekomen in de vrije markt, regulatie en natuurlijk niet te vergeten - massainflatie, bijdrukken van geld. Wie heeft ons geld in bezit? Wie zegt hoeveel er bijgedruk moet worden? In amerika is dit de federal reserve. Is de federal reserve een overheidsinstantie? Neen, het is in bezit van bezitterige klootzakken. Wat is de oplossing? Terug gaan naar de goudstandaard en een vrije markt maken voor munten/geld. M.a.w. geld terug in het bezit geven van de bevolking, ipv een of andere regerding of erger nog, bedrijf dit te laten regelen. Ik kan zo nog even doorgaan, maar wees er maar zeker van dat de regering een van de grote oorzaken is die aan de basis ligt van het kapotgaan van het huidige systeem. Oplossing

- Munt gebaseerd op goud/zilver, en door een vrije markt gecreerd
- Regering beperkt tot zeer noodzakelijke taken, om op termijn overbodig te worden of op papier voor altijd strikt beperkt te blijven.
- Vrije markt, vraag/aanbod/concurrentie op alle niveaus, inclusief het opleveren van politie, wegen en andere zaken.
- Strikte wetten op fraude en immigratie.
- Zelfregulatie markt laten plaatsvinden zodat de consument zelfbewust wordt over wat hij doet, koopt, eet/drinkt en er instanties zoals test aankoop ontstaan om op kwaliteitslevering toe te zien.
- Etc...
anarchy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 01:06   #2
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anarchy Bekijk bericht
Wie heeft ons geld in bezit?
Uw geld hebt ge zelf. En ik heb mijn geld. Van "ons" geld is geen sprake want ik ken u niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anarchy Bekijk bericht
Wie zegt hoeveel er bijgedruk moet worden? In amerika is dit de federal reserve. Is de federal reserve een overheidsinstantie? Neen, het is in bezit van bezitterige klootzakken.
Bijdrukken, dat wordt beslist door The Department of the Treasury.

En ja de FED is een overheidsinstantie, eentje met private onderdelen. Dat is in het recente verleden hier op dit forum nog bediscussieerd geweest.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anarchy Bekijk bericht
Wat is de oplossing? Terug gaan naar de goudstandaard en een vrije markt maken voor munten/geld.
't is kiezen: ofwel een goudstandaard ofwel de vrije markt die het geld bepaalt.
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 30 september 2008 om 01:06.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 01:19   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
't is kiezen: ofwel een goudstandaard ofwel de vrije markt die het geld bepaalt.
Het wordt zoeken.
Er zijn alternatieven.
In Afrika functioneren GSM-tegoeden (kaarten) als betaalsysteem.
En eigenlijk, banken. Dat zijn nu al supercomputers.
De oplossing zit waarschijnlijk in de hightech-sfeer.
Ondertussen moet het systeem wel van de ondergang gered worden.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 30 september 2008 om 01:36.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 01:33   #4
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Het wordt zoeken.
Er zijn alternatieven.
In Afrika functioneren GSM-tegoeden (kaarten) als betaalsysteem.
En eigenlijk, banken. Dat zijn nu al supercomputers.
De oplossing zit waarschijnlijk in de hightech-sfeer.
Werkelijk anoniem bankieren met digitale cash: betalen met een digitaal bestand.
Dat vind ik wel interessant.

http://billstclair.com/grabbe/digital_index.htm

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Ondertussen moet het systeem wel van de ondergang gered worden.
Post-apocalypticisme is veel toffer dan apocalypticisme.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 02:44   #5
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Post-apocalypticisme is veel toffer dan apocalypticisme.
Kunt u dit toelichten?
Als het bancair systeem in elkaar klapt blijft er geen steen overeind van onze beschaving.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 05:28   #6
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Kunt u dit toelichten?
Als het bancair systeem in elkaar klapt blijft er geen steen overeind van onze beschaving.
Hier zit je fout.
Als het bancair-systeem in elkaar klapt, zullen veel mensen rake klappen krijgen, maar onze beschaving zal gewoon verder draaien.

Onze beschaving draait immers niet enkel op de banken.
Economisch zal er wel een bloedbad plaats vinden, maar dat gebeurd ook als er een andere economische tak klappen krijgt of in overprijs gaat met zijn goederen.


Zo is de energie in overprijs gegaan en zijn veel mensen over de rand van hun betaalmogelijkheden geduwd geweest in de laatste 2 jaar.
Mensen die op of tegen de rand van hun leningsterugbetaalvermogen zaten en mensen die hun werk verloren door de hoge energieprijzen, konden plots hun leningen en hypotheken niet meer betalen.
Maar tegelijk hadden de ander mensen ook minder geld vrij om huizen te kopen, waardoor de immo en bouwmarkt als eerste klappen kreeg door de overprijs van de energie. Binnen deze arbeidsector verloren een pak mensen hun job en dus hun terugbetaalmogelijkheden. Tegelijk kreeg de toerisme sector rake klappen in de USA, waar ook veel jobs verloren gingen door de hoge energieprijzen. Met de bekende kettingreacties als gevolg.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 08:06   #7
anarchy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 95
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Uw geld hebt ge zelf. En ik heb mijn geld. Van "ons" geld is geen sprake want ik ken u niet.
Kheb het over de waardebepaling van uw geld, welke niet in uw handen ligt.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Bijdrukken, dat wordt beslist door The Department of the Treasury.
Neen, department of treasury drukt het geld, maar het is de FED die beslist om te drukken of niet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
En ja de FED is een overheidsinstantie, eentje met private onderdelen. Dat is in het recente verleden hier op dit forum nog bediscussieerd geweest.
Technisch is het een prive instantie, met inzegging van de overheid - niet andersom.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
't is kiezen: ofwel een goudstandaard ofwel de vrije markt die het geld bepaalt.
Het gaat er juist om dat we allebei hebben, het is geen kwestie van kiezen.
anarchy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 08:08   #8
anarchy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 95
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Het wordt zoeken.
Er zijn alternatieven.
In Afrika functioneren GSM-tegoeden (kaarten) als betaalsysteem.
En eigenlijk, banken. Dat zijn nu al supercomputers.
De oplossing zit waarschijnlijk in de hightech-sfeer.
Ondertussen moet het systeem wel van de ondergang gered worden.
Je hebt een waarde nodig die vasthangt aan geld, en bij voorkeur een vaste waarde zoals goud ipv fiat - omdat je anders stoten krijgt zoals in afrika of amerika waar ze blijven bijdrukken en het geld waardeloos wordt.

Laatst gewijzigd door anarchy : 30 september 2008 om 08:09.
anarchy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 09:23   #9
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

je bedoelt een vrije markt waarin banken constructies opzetten en massaal ongedekte obligaties en schuldbekentenissen doorverkopen?

en kan er eens iemand uitleggen aan deze leek wat het bijdrukken van geld te maken hebben met hedgefondsen en subprime leningen?
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 09:34   #10
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Strikte wetten op immigratie?
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 09:49   #11
Offshore
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 87
Standaard

Het probleem met de vrij markt is dat je een instantie nodig hebt om ze vrij te houden. Om de vrije markt af te dwingen met andere woorden. Lijkt me wat op een contradictio in terminis. Nu, dit terzijde ben ik er ook een voorstander van. Lijkt me nog steeds de beste wijze.

Maar, onze markt was vroeger heel wat vrijer. Net zoals de markt in de VS. De meeste mensen zijn van nature zo ingesteld om controle te verkrijgen ten koste van de vrije markt. De staat blinkt daarin uit. Maar onderschat de privé niet. Die realiteit kan niet genegeerd worden.

Een vrije markt is geen evidentie in een wereld vol controle-freaks!
Offshore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 09:51   #12
Offshore
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 24 september 2008
Berichten: 87
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Strikte wetten op immigratie?
Immigratie heeft bijzonder nadelige invloed voor onze economie gehad. Sociale stabiliteit en motivatie is zoek.
Offshore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 10:54   #13
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Offshore Bekijk bericht
Immigratie heeft bijzonder nadelige invloed voor onze economie gehad. Sociale stabiliteit en motivatie is zoek.
Wat voor en nadelen van immigratie ook mogen zijn, het verbaast me gewoon dat iemand met Anarchy als nicknaam voorstander zou zijn van STERKE wetten tegen immigratie.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 11:11   #14
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anarchy Bekijk bericht
Je hebt een waarde nodig die vasthangt aan geld, en bij voorkeur een vaste waarde zoals goud ipv fiat - omdat je anders stoten krijgt zoals in afrika of amerika waar ze blijven bijdrukken en het geld waardeloos wordt.

dat is toch een beetje beperkt. en wie bepaald de waarde van die grondstof?
Het Chicago plan en het voorstel Huber/Robertson werken allebei met 100% reserve maar zijn nie tgekoppeld aan een grondstof. Er is ook het voorstel om "geld" te koppelen aan energie. Er zijn dus heel wat voorstellen buiten het middeleeuws koppelen aan een grondstof.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 11:49   #15
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Kapitalisme is niet de oorzaak van dit falen - regerings-inmenging is de oorzaak
En zo spartelde de kapitalist nog wat na.

Uw verhaal klinkt veel als dat van de communisten in de Sovjet-Unie die zich ook hopeloos vastklampten aan het systeem, terwijl dat overal ineenstuikte.

Het kapitalisme is dood en komt nooit meer terug. Leg u daar maar bij neer.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 12:20   #16
Jedd
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2008
Berichten: 3.629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anarchy Bekijk bericht
Dankzij het kapitalisme is amerika en europe een van de grootste geworden. Als je echt denkt dat een wereld zonder kapitalisme zou werken mag je mij eens komen uitleggen hoe dat in zijn gang zou gaan. Geen concurrentie meer = geen moeite om te verbeteren. Geen vrij markt = prijscontrole en tekorten. Tekorten = geforceerd opleveren. Geforceerd opleveren = Politiestaat. De enige, maar dan ook enige reden waarom het huidige systeem gefaalt heeft is omdat er steeds meer inmenging is gekomen in de vrije markt, regulatie en natuurlijk niet te vergeten - massainflatie, bijdrukken van geld. Wie heeft ons geld in bezit? Wie zegt hoeveel er bijgedruk moet worden? In amerika is dit de federal reserve. Is de federal reserve een overheidsinstantie? Neen, het is in bezit van bezitterige klootzakken. Wat is de oplossing? Terug gaan naar de goudstandaard en een vrije markt maken voor munten/geld. M.a.w. geld terug in het bezit geven van de bevolking, ipv een of andere regerding of erger nog, bedrijf dit te laten regelen. Ik kan zo nog even doorgaan, maar wees er maar zeker van dat de regering een van de grote oorzaken is die aan de basis ligt van het kapotgaan van het huidige systeem. Oplossing

- Munt gebaseerd op goud/zilver, en door een vrije markt gecreerd
- Regering beperkt tot zeer noodzakelijke taken, om op termijn overbodig te worden of op papier voor altijd strikt beperkt te blijven.
- Vrije markt, vraag/aanbod/concurrentie op alle niveaus, inclusief het opleveren van politie, wegen en andere zaken.
- Strikte wetten op fraude en immigratie.
- Zelfregulatie markt laten plaatsvinden zodat de consument zelfbewust wordt over wat hij doet, koopt, eet/drinkt en er instanties zoals test aankoop ontstaan om op kwaliteitslevering toe te zien.
- Etc...
jij bent een agent provocateur hé ?
Jedd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 13:47   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht

't is kiezen: ofwel een goudstandaard ofwel de vrije markt die het geld bepaalt.
Daar ben ik echt niet van overtuigd. Ik ken de argumenten voor free-banking, maar ik heb daar toch mijn twijfels over.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 13:50   #18
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Daar ben ik echt niet van overtuigd. Ik ken de argumenten voor free-banking, maar ik heb daar toch mijn twijfels over.
Wat stelt u voor (ben wel benieuwd eigenlijk)?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 13:53   #19
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wat stelt u voor (ben wel benieuwd eigenlijk)?
Ik stel free banking voor, wat volgens mij zal leiden tot een (quasi-)zuivere commoditystandaard, maar dat kan ik niet zeker weten.

Als de overheid er perse met haar tengels aan wilt zitten: goudstandaard (of andere commoditystandaard). Of als ze dat niet wilt; een verbod op geldcreatie.

Maar dat is natuurlijk onzin; waarom zou de overheid macht opgeven?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 16:26   #20
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
dat is toch een beetje beperkt. en wie bepaald de waarde van die grondstof?
Het Chicago plan en het voorstel Huber/Robertson werken allebei met 100% reserve maar zijn nie tgekoppeld aan een grondstof. Er is ook het voorstel om "geld" te koppelen aan energie. Er zijn dus heel wat voorstellen buiten het middeleeuws koppelen aan een grondstof.

Paul
Ik denk dat wat anarchy zegt niet beperkt is tot slechts goud of een andere commodity, maar ruimer geintepreteerd kan worden naar andere dingen met waarde, zoals bvb: energie. Het belangrijkste verschil is dat geld gekoppeld is aan iets met waarde, en niet zoals in het huidige systeem geld op zich geen enkele waarde heeft.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be