Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 2 april 2017, 18:02   #81
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Inderdaad, en dit lijkt wel een gemeenschappelijk kenmerk te zijn voor �*lle islamitische staten: ze willen slechts geregeerd worden door een sterke hand. Het is tientallen jaren geleden dat ik nog het boek "Il Principe" las van Niccoló Machiavelli, maar ik herinner me nog dat hij daarin zoiets schreef van:"Mohammedanen zijn moeilijk te veroveren, maar eens ge ze hebt zijn ze gemakkelijk te houden! Daarbij is het voldoende om de vorst (of legeraanvoerder) te verslaan of gevangen te nemen en dan hebt ge ze allemaal." Dat schreef hij al tussen 1513 en 1515. Het lijkt er dus sterk op dat ook Machiavelli al wist hoe één en ander in mekaar zat bij de moslims wat betreft de machtsvorming. Want als het voldoende is om de vorst gevangen te nemen om tegelijkertijd heel zijn leger op non-actief te zetten betekent dit dat die soldaten hun nederlaag erkennen als de machtigste onder hen gevallen is. Dan kan het natuurlijk niet anders of die vorst was 'n hele straffe kadee.

Klopt niet echt hé, de echte problemen voor de Amerikanen in Irak begonnen pas na de val van Saddam.
Wel is het zo dat islamitische landen een geschiedenis hebben van de macht geconcentreerd in de handen van een kleine elite of zelfs een man. Dat was ook zo in Rusland, China, Oost-Europa. Daar zie je dat regimes opnieuw de overhand nemen. In landen als België daarentegen had je al in de middeleeuwen stadsgilden met veel macht, en de vorsten moesten steeds met allerlei standen, feodale heren, de paus, etc. onderhandelen wilden ze iets bereiken. De Romeinse keizers moesten met de senaat rekening houden. En de Germaanse vorsten met de "thing". De Engelsen hadden "Magna Carta".
Daarentegen hadden de sultans, Chinese keizers en tsaren absolute macht over al hun onderdanen. (of hun directe omgeving). Ze konden elk moment over dood of leven beslissen van iedereen. Er werd niet onderhandeld, elke oppositie werd vermorzeld.
Uiteraard werkt dat ook nu nog door.

Laatst gewijzigd door tomm : 2 april 2017 om 18:06.
tomm is offline  
Oud 2 april 2017, 18:17   #82
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Al-Sisi krijgt ook steun uit verrassende hoek.

Sisi was the first leader from the Arab world to congratulate Trump after his election victory.

Trump told Sisi he appreciates the difficulties faced by Egypt in its "war on terror" and affirmed his administration's commitment to supporting the country.
Trump met with Sisi in New York last September at the United Nations, the first time a Republican presidential candidate had met a leader from the Muslim world.

Trump told Sisi that "under a Trump administration, the United States of America will be a loyal friend, not simply an ally, that Egypt can count on".


http://www.middleeasteye.net/news/si...ban-1753654088

Morgen bezoekt Al-Sisi Trump.
tomm is offline  
Oud 2 april 2017, 18:55   #83
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Inderdaad, en dit lijkt wel een gemeenschappelijk kenmerk te zijn voor �*lle islamitische staten: ze willen slechts geregeerd worden door een sterke hand. Het is tientallen jaren geleden dat ik nog het boek "Il Principe" las van Niccoló Machiavelli, maar ik herinner me nog dat hij daarin zoiets schreef van:"Mohammedanen zijn moeilijk te veroveren, maar eens ge ze hebt zijn ze gemakkelijk te houden! Daarbij is het voldoende om de vorst (of legeraanvoerder) te verslaan of gevangen te nemen en dan hebt ge ze allemaal." Dat schreef hij al tussen 1513 en 1515. Het lijkt er dus sterk op dat ook Machiavelli al wist hoe één en ander in mekaar zat bij de moslims wat betreft de machtsvorming. Want als het voldoende is om de vorst gevangen te nemen om tegelijkertijd heel zijn leger op non-actief te zetten betekent dit dat die soldaten hun nederlaag erkennen als de machtigste onder hen gevallen is. Dan kan het natuurlijk niet anders of die vorst was 'n hele straffe kadee.
Ze lijken dus te streven naar een soort van "slaafse onderwerping" aan één heerser. Dat heeft vanzelfsprekend het voordeel dat zij sterker staan tegenover vijanden buiten hun grondgebied. Omdat er tenminste eenheid is. Dat voordeel hadden de Europese rijken niet in de Middeleeuwen omdat een land meestal samengesteld was uit verscheidene vorstendommen. En wilde de vorst een oorlog voeren met een vijand dan moest hij daarvoor al eerst al die kleine vorsten (die soms machtiger waren dan hemzelf) op één lijn trachten te krijgen. Zulk systeem bestond onder de vroegere Turken namelijk niet. Het rijk was verdeeld in een soort provincies, die geregeerd werden door een gouverneur. En die gouverneur kon door de vorst afgezet worden naar willekeur. Die "zucht naar eenheid" is onder de moslims tegenwoordig nog heel goed te onderscheiden. Zelfs al behoren ze tot verschillende landen. Maar de vraag is bij de moslims altijd eerst: wie is de sterkste? En d�*�*r gaat het vaak mis in de tegenwoordige tijd! Zij kunnen geen eenheid vormen zolang niet bepaald is wie de sterkste is. Het is om dié reden dat de strijd, daar in en rond Syrië, zo versnipperd is geraakt en waarschijnlijk nog lang zal duren. En ik zie daarin de reden waarom Erdogan nu zo gesteld is op presidentiële almacht. Hij wil gewoon eerst eenheid scheppen en daarna het Ottomaanse Rijk heroveren. De oude droom. Ik zie de miserie in het Midden-Oosten voorlopig nog geen einde nemen.
Strandkruier is offline  
Oud 2 april 2017, 19:08   #84
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maar de huidige kliek steelt dat het geen naam heeft, Thaksin bracht meer welvaart voor de boeren. Daarom zullen ze hem blijven steunen.
Thailand is totalitair, net als Egypte en China, maar het verschil is dat het regime in Thailand weinig steun heeft van de bevolking, alleen een kleine elite steunt het nog. Enkel de boedistische ingesteldheid van de Thais verhindert een gewelddadige revolutie of burgeroorlog.
In Egypte kan Sisi op veel steun rekenen, volgens een Egyptische vriend is het 50/50.
Ik zou die boedistische ingesteldheid maar vergeten. Ik heb midden in het stadscentrum van Bangkok in de rellen gezeten van 2010. Ik had het gedaan voor de kick maar achteraf was het onverantwoord mijn toenmalige zoon van 17 jaar mee te nemen. De kogels floten letterlijk en s'avonds op straat zag je in het donker overal geweerlopen klaar om te schieten. De zo lieve thai's waren ineens zeer gevaarlijk.

Het leger gaat dit geen tweede keer laten gebeuren en vooral de rijken en de zakenmensen niet vooral nu als Bangkok uit zijn immobillien crash is geraakt.

Die kleine elite waarvan u spreekt is wel zéér breed te nemen. Dat zijn alle handelaars, eigenaars en doorgaans de grote meerderheid althans in Bangkok. Het is decennia geleden dat ik nog buiten Bangkok ben geweest buiten enkele fabrieksbezoeken maar ik denk niet dat het veel anders zal zijn. Zelfs de moslimprovincies in het zuiden worden zeer kort gehouden.
Gipsy is offline  
Oud 2 april 2017, 19:44   #85
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Klopt niet echt hé, de echte problemen voor de Amerikanen in Irak begonnen pas na de val van Saddam.
Daar hebt ge gelijk in, maar toch was Saddam Hoessein een voorbeeld van een man, die het land kon leiden in een "geforceerde eenheid." Hij is een goed voorbeeld van hoe de Turkse sultans ooit regeerden. Hij kon het volk "bijeenhouden." Saddam heeft zelf ook nog gezegd dat zonder hem Irak zichzelf zou vernietigen. Hij kende zijn pappenheimers immers heel goed.
Wat hebben de Amerikanen dan misdaan? Ze hebben geprobeerd om in Irak democratie en mensenrechten in te voeren en daarbij dachten ze dat ze daarmee het volk een plezier zouden doen.. Maar dat werkt ginder niet, hé? Het volk zelf heeft daar geen vertrouwen in. Want vroegere pogingen om in de islamitische landen democratie in te voeren hebben in die wereld vaak geleid tot corruptie en een graaicultuur door een minderheid. Ook tot een voor hen onaanvaardbare achterstelling van de eigen geestelijkheid. Met democratie creëert ge ginder maar de tweedracht onder het volk. Voor hen is democratie gewoon de kortste weg naar de burgeroorlog, zeker als die democratie naar westers model gevormd is. Eén en ander laat zich al verstaan als ge het temperament van die mensen een beetje kent. Ge moet ze ginder maar tegenkomen op straat en er tien woorden in het Engels mee wisselen, als ze het al verstaan, en ge voelt al dat ze niet zijn gelijk ons. Maar maakt d�*t eens wijs aan 'n Amerikaan, hé?
Ik geloof nooit dat Al Sissi in Egypte zich veel zal moeten aantrekken van die radicale geestelijkheid. Zolang hij er maar voor zorgt dat hij de sterke man blijft zal hem niets overkomen.
Strandkruier is offline  
Oud 3 april 2017, 04:30   #86
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Daar hebt ge gelijk in, maar toch was Saddam Hoessein een voorbeeld van een man, die het land kon leiden in een "geforceerde eenheid." Hij is een goed voorbeeld van hoe de Turkse sultans ooit regeerden. Hij kon het volk "bijeenhouden." Saddam heeft zelf ook nog gezegd dat zonder hem Irak zichzelf zou vernietigen. Hij kende zijn pappenheimers immers heel goed.
Wat hebben de Amerikanen dan misdaan? Ze hebben geprobeerd om in Irak democratie en mensenrechten in te voeren en daarbij dachten ze dat ze daarmee het volk een plezier zouden doen.. Maar dat werkt ginder niet, hé? Het volk zelf heeft daar geen vertrouwen in. Want vroegere pogingen om in de islamitische landen democratie in te voeren hebben in die wereld vaak geleid tot corruptie en een graaicultuur door een minderheid. Ook tot een voor hen onaanvaardbare achterstelling van de eigen geestelijkheid. Met democratie creëert ge ginder maar de tweedracht onder het volk. Voor hen is democratie gewoon de kortste weg naar de burgeroorlog, zeker als die democratie naar westers model gevormd is. Eén en ander laat zich al verstaan als ge het temperament van die mensen een beetje kent. Ge moet ze ginder maar tegenkomen op straat en er tien woorden in het Engels mee wisselen, als ze het al verstaan, en ge voelt al dat ze niet zijn gelijk ons. Maar maakt d�*t eens wijs aan 'n Amerikaan, hé?
Ik geloof nooit dat Al Sissi in Egypte zich veel zal moeten aantrekken van die radicale geestelijkheid. Zolang hij er maar voor zorgt dat hij de sterke man blijft zal hem niets overkomen.
Het was nooit echt de bedoeling van de Amerikanen om vrijheid en democratie in te voeren, ze wilden gewoon een stabiel pro-Amerikaans regime, en dat is jammerlijk mislukt. Ik voerde net voor de invasie campagne tegen die oorlog, ik schreef toen al dat de meerderheid shiïet is en dat de kans groot is dat Irak dan een pro-Iraanse regering zou krijgen, en dat gebeurde ook. De Amerikanen probeerden dat tegen te gaan door allerlei soennitische extremisten te steunen, maar ook dat is in hun gezicht ontploft in de vorm van ISIS.
Deze cynische politiek is verantwoordelijk voor ontstellend veel lijden en bloedvergieten. Net als de Amerikaanse politiek in Azië, Latijns-Amerika, etc tot zelfs Oekraïne. .
Alleen al daarom ben ik blij met Trump, hij heeft beloofd het monster aan banden te leggen en zich te focussen op de Amerikaanse bevolking. Zelfs al is Trump zeker geen linkse rakker en heeft hij heel wat domme uitspraken gedaan, alleen al daarom ben ik blij dat hij het geworden is en niet het symbool bij uitstek van het Amerikaans imperialisme, onder het mum van "freedom and democracy" Clinton...

Laatst gewijzigd door tomm : 3 april 2017 om 04:34.
tomm is offline  
Oud 3 april 2017, 04:40   #87
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik zou die boedistische ingesteldheid maar vergeten. Ik heb midden in het stadscentrum van Bangkok in de rellen gezeten van 2010. Ik had het gedaan voor de kick maar achteraf was het onverantwoord mijn toenmalige zoon van 17 jaar mee te nemen. De kogels floten letterlijk en s'avonds op straat zag je in het donker overal geweerlopen klaar om te schieten. De zo lieve thai's waren ineens zeer gevaarlijk.

Het leger gaat dit geen tweede keer laten gebeuren en vooral de rijken en de zakenmensen niet vooral nu als Bangkok uit zijn immobillien crash is geraakt.

Die kleine elite waarvan u spreekt is wel zéér breed te nemen. Dat zijn alle handelaars, eigenaars en doorgaans de grote meerderheid althans in Bangkok. Het is decennia geleden dat ik nog buiten Bangkok ben geweest buiten enkele fabrieksbezoeken maar ik denk niet dat het veel anders zal zijn. Zelfs de moslimprovincies in het zuiden worden zeer kort gehouden.
Inderdaad, de betere kringen van Bangkok. In Isan zult U lang mogen zoeken naar iemand die generaal Prayuth een toffe pee vindt. En ook geen enkele taxi-chauffeur in Bangkok die ik sprak had er een positief woord over te zeggen.
Toen ik in Cairo was heb ik met heel veel mensen gesproken over de toenmalige situatie. Natuurlijk, degene die Engels spreken zijn niet representatief. Toch vond ik slechts een iemand die Morsi verdedigde. In Thailand heb ik slechts een iemand gesproken die voor Prayuth was, inderdaad een rijke ondernemer met banden met het koningshuis en het leger.
tomm is offline  
Oud 3 april 2017, 11:38   #88
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Inderdaad, de betere kringen van Bangkok. In Isan zult U lang mogen zoeken naar iemand die generaal Prayuth een toffe pee vindt. En ook geen enkele taxi-chauffeur in Bangkok die ik sprak had er een positief woord over te zeggen.
Toen ik in Cairo was heb ik met heel veel mensen gesproken over de toenmalige situatie. Natuurlijk, degene die Engels spreken zijn niet representatief. Toch vond ik slechts een iemand die Morsi verdedigde. In Thailand heb ik slechts een iemand gesproken die voor Prayuth was, inderdaad een rijke ondernemer met banden met het koningshuis en het leger.
Niet beperken alleen tot superrijken. Zelfs kleine winkeliers en handelaars kiezen de kant van hun portemonnee en ook werknemers die daar vast werken. Het valt me trouwens op dat gij nogal veel met de mensen over politiek praat en uw voorkeur kennende is het niet moeilijk iemand in een richting te duwen. Uw taxi chauffeurs gaan de eersten zijn om hun beklag te maken als de red shirts nog eens de stad inpalmen en ze zonder werk vallen.

Mijn enige vraag aan iemand die ik goed ken was hoe de situatie nu is met de nieuwe koning. Die natuurlijk minder geliefd is dan zijn vader. Maar blijkbaar blijkt het leger alles goed in handen te hebben. Wat voor mij en vele Thais toch belangrijker is dan terreurgroepen die de stad komen afbranden, de economie lamleggen en het land in de afgrond storten.
Gipsy is offline  
Oud 3 april 2017, 12:30   #89
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Niet beperken alleen tot superrijken. Zelfs kleine winkeliers en handelaars kiezen de kant van hun portemonnee en ook werknemers die daar vast werken. Het valt me trouwens op dat gij nogal veel met de mensen over politiek praat en uw voorkeur kennende is het niet moeilijk iemand in een richting te duwen. Uw taxi chauffeurs gaan de eersten zijn om hun beklag te maken als de red shirts nog eens de stad inpalmen en ze zonder werk vallen.

Mijn enige vraag aan iemand die ik goed ken was hoe de situatie nu is met de nieuwe koning. Die natuurlijk minder geliefd is dan zijn vader. Maar blijkbaar blijkt het leger alles goed in handen te hebben. Wat voor mij en vele Thais toch belangrijker is dan terreurgroepen die de stad komen afbranden, de economie lamleggen en het land in de afgrond storten.
De meeste taxi-chauffeurs spreken slecht Engels, maar willen toch een praatje beginnen. Dit laat geen ruimte voor subtiliteit. Ik vraag dan "Prayuth good or bad?" En je merkt de weerzin voor die figuur al aan hun gezicht, ze verliezen onmiddellijk hun "eeuwige glimlach ". En het cliché antwoord is "Thaksim good, Prayuth vely bad".

Even herinneren dat het de "gelen" waren die met de terreur begonnen zijn, omdat ze de democratisch verkozen regering niet aanvaardden.
Het is algemeen bekend dat de meeste taxi-chauffeurs uit Isan komen, een dichtbevolkte arme streek van Thailand. Bangkok is een bubble, maar zelfs in Bangkok vind je wijken waar mensen genadeloos uitgebuit worden. De elite wil haar monopolie niet verliezen daar komt het op neer. En door Thaksin moesten ze hun werknemers meer betalen, dat vonden ze niet leuk. Plebs moet plebs blijven, geen kuren krijgen. Dat sluit natuurlijk naadloos aan bij uw visie op de menselijke samenleving.

Het conflict in Egypte kun je daarmee niet vergelijken. De grote held van de anti-Morsi demonstranten was Nasser. Nasser heeft alles gedaan voor de ontwikkeling van het gewone volk, en een deel van de elite onteigend. Jammer genoeg hebben z'n opvolgers dat beleid niet voortgezet.
De Egyptenaren die ik sprak waren niet alleen betogers en taxi-chauffeurs. Ook op café, in de basar, en je hebt overal waar je komt Egyptenaren die je uitnodigen om thee te drinken en een spelletje te spelen. Buiten de toeristische gebieden is dat zonder bijbedoelingen.

Laatst gewijzigd door tomm : 3 april 2017 om 12:36.
tomm is offline  
Oud 3 april 2017, 14:07   #90
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.770
Standaard

Het is wel jammer dat het hof van cassatie Morsi zijn doodsvonnis heeft verbroken in 2016. Nu moet heel dat proces nog eens worden overgedaan...

Ook Mohammed Badie is nog altijd niet tegen de paal gezet...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline  
Oud 3 april 2017, 15:50   #91
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
En door Thaksin moesten ze hun werknemers meer betalen, dat vonden ze niet leuk. Plebs moet plebs blijven, geen kuren krijgen. Dat sluit natuurlijk naadloos aan bij uw visie op de menselijke samenleving.
Ge zijt uit hetzelfde hout gesneden als uw boezemvriend JB. Steeds klaar met flagrant onjuiste morele oordelen. De middenklasse en lagere klasse koopt ook mijn producten dus heb ik er voordeel bij dat iedereen genoeg verdiend.

Thaksin heeft de rijstboeren een vast inkomen beloofd (electorale opportuniteit) op hun rijst. Dat was op termijn niet haalbaar want andere landen produceren ook rijst. Thailand bleef met dure rijst zitten in de loodsen en betaalde anderzijds een (te) hoge prijs aan de boeren. Ondertussen was hij waarschijnlijk de grootste zakkenvuller van Thailand.
Gipsy is offline  
Oud 3 april 2017, 18:18   #92
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ge zijt uit hetzelfde hout gesneden als uw boezemvriend JB. Steeds klaar met flagrant onjuiste morele oordelen. De middenklasse en lagere klasse koopt ook mijn producten dus heb ik er voordeel bij dat iedereen genoeg verdiend.

Thaksin heeft de rijstboeren een vast inkomen beloofd (electorale opportuniteit) op hun rijst. Dat was op termijn niet haalbaar want andere landen produceren ook rijst. Thailand bleef met dure rijst zitten in de loodsen en betaalde anderzijds een (te) hoge prijs aan de boeren. Ondertussen was hij waarschijnlijk de grootste zakkenvuller van Thailand.
Thaksin woont al niet meer in Thailand sinds de staatsgreep tegen hem in 2006. De boeren steunen hem, en blijven hem steunen, en daar hebben ze goede redenen voor. Het is ook degene die bvb. algemene gezondheidszorg invoerde.
tomm is offline  
Oud 6 april 2017, 10:58   #93
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het is wel jammer dat het hof van cassatie Morsi zijn doodsvonnis heeft verbroken in 2016. Nu moet heel dat proces nog eens worden overgedaan...

Ook Mohammed Badie is nog altijd niet tegen de paal gezet...
Ik denk dat de straf omgezet zal worden. Egypte heeft geen nood aan nog meer polarisatie.
Egypte heeft ook Al-Jazeera verboden, die propagandazender voor de moslimbroeders richt ook hier veel schade aan onder moslims.
tomm is offline  
Oud 6 april 2017, 19:39   #94
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Thaksin woont al niet meer in Thailand sinds de staatsgreep tegen hem in 2006. De boeren steunen hem, en blijven hem steunen, en daar hebben ze goede redenen voor. Het is ook degene die bvb. algemene gezondheidszorg invoerde.
Dat weet ik ook dat hij toen afgezet is. Mij voor geen debiel pakken. Ik heb van niets gebaart als ge hier bij uw eerste tussenkomst zijn naam al verkeerd spelt. Ge hebt dat wel op zijn stoemelings recht gezet na mijn bijdrage. Ondertussen is wel zijn zuster Yingluck Shinawatra ook aan de macht geweest terwijl ze haar orders kreeg vanuit de verschillende landen waar hij in exile leefde. Nu in Dubai als ik het goed voorheb om de honderden miljoenen te parkeren die hij heeft scheefgeslagen. Zoals iedereen die het kan in Thailand trouwens maar kom hem hier geen heilig kroontje opzetten.

De boeren een gewaarborgde prijs op hun rijst betalen is een catastrophe geweest voor Thailand. Van grootste rijst exporteur ter wereld zijn ze naar de derde of vierde plaats getuimeld. Ze hebben moeten een massa pakhuizen bouwen waar ze hun te dure rijst hebben moeten in opstapelen. Dat ge als communist zulke suicidaire economische interventies toejuicht ligt helaas in de lijn van de verwachtingen.
Gipsy is offline  
Oud 6 april 2017, 21:01   #95
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat weet ik ook dat hij toen afgezet is. Mij voor geen debiel pakken. Ik heb van niets gebaart als ge hier bij uw eerste tussenkomst zijn naam al verkeerd spelt. Ge hebt dat wel op zijn stoemelings recht gezet na mijn bijdrage. Ondertussen is wel zijn zuster Yingluck Shinawatra ook aan de macht geweest terwijl ze haar orders kreeg vanuit de verschillende landen waar hij in exile leefde. Nu in Dubai als ik het goed voorheb om de honderden miljoenen te parkeren die hij heeft scheefgeslagen. Zoals iedereen die het kan in Thailand trouwens maar kom hem hier geen heilig kroontje opzetten.

De boeren een gewaarborgde prijs op hun rijst betalen is een catastrophe geweest voor Thailand. Van grootste rijst exporteur ter wereld zijn ze naar de derde of vierde plaats getuimeld. Ze hebben moeten een massa pakhuizen bouwen waar ze hun te dure rijst hebben moeten in opstapelen. Dat ge als communist zulke suicidaire economische interventies toejuicht ligt helaas in de lijn van de verwachtingen.
Laatst een discussie gehad over rijstexport van Suriname en de concurrentie die dit land moet aangaan met gesubsidieerd rijst uit Azië - door o.a. gesubsidieerde inputs als kunstmest en pesticiden -. Alsook dat India pakhuizen overtelvol heeft met rijst. Dit terwijl er op steenworp afstand kinderen verhongeren en - ander onderwerp - boeren massaal zelfmoord plegen omdat ze hun leningen niet kunnen afbetalen..

Wat ik niet begrijp is hoe het Idiaase systeem van agrarische vooruitgang; subsidie bij hetzij opkoop of export; vullen van de magen der armen en massa werkt.

Wat ik wel begrijp is dat dit systeem niet naar behoren werkt.

Enig connectie met Thais model ? Aan de andere kant heb ik begrepen dat de rijstproductie in de Filipijnen na Marcos is verkloot. Marcos subsidieerde de boeren, zijn opvolgers niet. Gevolglijk wordt verkaveling voor bouw doeleinden lucratiever en gebeurt dus ook op grote schaal. Voorgoed worden op deze manier vruchtbare gronden vernietigd, die eigenlijk bestemd horen te zijn voor agrarische doeleinden om eigen bevolking te voeden..

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 6 april 2017 om 21:22.
Frankenstein is offline  
Oud 6 april 2017, 23:50   #96
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat weet ik ook dat hij toen afgezet is. Mij voor geen debiel pakken. Ik heb van niets gebaart als ge hier bij uw eerste tussenkomst zijn naam al verkeerd spelt. Ge hebt dat wel op zijn stoemelings recht gezet na mijn bijdrage. Ondertussen is wel zijn zuster Yingluck Shinawatra ook aan de macht geweest terwijl ze haar orders kreeg vanuit de verschillende landen waar hij in exile leefde. Nu in Dubai als ik het goed voorheb om de honderden miljoenen te parkeren die hij heeft scheefgeslagen. Zoals iedereen die het kan in Thailand trouwens maar kom hem hier geen heilig kroontje opzetten.

De boeren een gewaarborgde prijs op hun rijst betalen is een catastrophe geweest voor Thailand. Van grootste rijst exporteur ter wereld zijn ze naar de derde of vierde plaats getuimeld. Ze hebben moeten een massa pakhuizen bouwen waar ze hun te dure rijst hebben moeten in opstapelen. Dat ge als communist zulke suicidaire economische interventies toejuicht ligt helaas in de lijn van de verwachtingen.
Propaganda door het nieuwe regime. "Fake news". De waarheid is een stuk complexer. Ik volg dit al lang en kan enkel constateren dat de "gelen" het gewoon niet kunnen aanvaarden dat Thaksin (of Thaksim, ik maak die fout al 10 jaar doet me denken aan m'n favoriete plaats in Istanbul, vooral ook omdat in het Thais het verschil tussen beide letters onhoorbaar is, zelfs CNN hebben zich al vergist) de boeren meer rechten gaf, en trouwens ook de oude koning is niet zo heilig als men hem tracht voor te stellen.
Thailand is een enorme klassenmaatschappij, Thaksin behoort niet tot de traditionele elite en heeft geprobeerd de boeren rechten te geven. Dat werd hem niet in dank afgenomen door de stedelijke elite.
Iedere verkiezing heeft hij gewonnen, en telkens werd hij of z'n bondgenoten afgezet door het leger, of door andere constructies die het woord "democratie" belachelijk doen klinken.
Het grote verschil met Egypte is dat Thaksin geen vreselijk gevaar is zoals de moslim broeders, hij wilde gewoon de boeren meer welvaart en rechten geven. En voor de Thaise elite is dat inderdaad een groot gevaar.
Maar goed de meeste mensen die naar Thailand vertrekken op reis hebben daar niet de minste notie van. Het past niet in het kraam van het Westen om veel ruchtbaarheid te geven aan wat er gaande is in Thailand (hoewel de meeste westerse landen het regime wel veroordelen en weigeren Prayuth officieel te ontmoeten), "freedom and democracy" komt enkel van pas als het als wapen gebruikt kan worden tegen mensen die de westerse elite tegenwerken, zoals Putin.
tomm is offline  
Oud 7 april 2017, 11:49   #97
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Propaganda door het nieuwe regime. "Fake news". De waarheid is een stuk complexer. Ik volg dit al lang en kan enkel constateren dat de "gelen" het gewoon niet kunnen aanvaarden dat Thaksin (of Thaksim, ik maak die fout al 10 jaar doet me denken aan m'n favoriete plaats in Istanbul, vooral ook omdat in het Thais het verschil tussen beide letters onhoorbaar is, zelfs CNN hebben zich al vergist) de boeren meer rechten gaf, en trouwens ook de oude koning is niet zo heilig als men hem tracht voor te stellen.
Thailand is een enorme klassenmaatschappij, Thaksin behoort niet tot de traditionele elite en heeft geprobeerd de boeren rechten te geven. Dat werd hem niet in dank afgenomen door de stedelijke elite.
Iedere verkiezing heeft hij gewonnen, en telkens werd hij of z'n bondgenoten afgezet door het leger, of door andere constructies die het woord "democratie" belachelijk doen klinken.
Het grote verschil met Egypte is dat Thaksin geen vreselijk gevaar is zoals de moslim broeders, hij wilde gewoon de boeren meer welvaart en rechten geven. En voor de Thaise elite is dat inderdaad een groot gevaar.
Maar goed de meeste mensen die naar Thailand vertrekken op reis hebben daar niet de minste notie van. Het past niet in het kraam van het Westen om veel ruchtbaarheid te geven aan wat er gaande is in Thailand (hoewel de meeste westerse landen het regime wel veroordelen en weigeren Prayuth officieel te ontmoeten), "freedom and democracy" komt enkel van pas als het als wapen gebruikt kan worden tegen mensen die de westerse elite tegenwerken, zoals Putin.
Eigenaardig dat ge een grote voorstander van Thaksin zijt. De man die op zijn minst 2.500 drughandelaars en fabrikanten heeft laten likwideren. Wat ik dan weer een goede zaak vind.
Gipsy is offline  
Oud 14 april 2017, 11:20   #98
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat Kadyrov in tsjetsjenië heeft gedaan, is indrukwekkend.
Een brutale maffioso die alles en iedereen brutaal het zwijgen oplegt.En u vindt dat indrukwekkend?
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline  
Oud 14 april 2017, 13:19   #99
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.770
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Een brutale maffioso die alles en iedereen brutaal het zwijgen oplegt.En u vindt dat indrukwekkend?
Dat land was door de salafisten in minder dan 10 jaar een hel op aarde geworden. Met een burgeroorlog als resultaat. Kadyrov roeide de salafisten uit. Herstelde de werking van de staat, en het land kan terug functioneren. Anders was het daar nu even erg als in afghanistan.
Ik zou niet weten wat het alternatief was.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline  
Oud 14 april 2017, 14:55   #100
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa Bekijk bericht
Een brutale maffioso die alles en iedereen brutaal het zwijgen oplegt.En u vindt dat indrukwekkend?
Als aanhanger van Cyriel Verschaeve zou je toch fantastisch moeten vinden?

Een harde streek heeft een harde leider nodig.
tomm is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be