Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 juli 2008, 19:39   #41
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat ken ik van ergens.

Global Warming is voor mij een wetenschappelijk issue, geen politiek.





en de wetenschap stelt dat de aarde opwarmt door menselijk handelen
wil dit zeggen dat je dit onderschrijft ?
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 15:08   #42
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules Bekijk bericht



en de wetenschap stelt dat de aarde opwarmt door menselijk handelen
wil dit zeggen dat je dit onderschrijft ?

Wetenschap die zijn eigen regels niet meer volgt.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 15:33   #43
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Wetenschap die zijn eigen regels niet meer volgt.
Vertel eens welke regels er overtreden worden?
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 20:39   #44
lezer
Burgemeester
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 583
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Vertel eens welke regels er overtreden worden?

1) oorzaken aangeven met een waarschijnlijkheid van 90% (IPCC rapport)

2) scenario's en projecties (IPCC) die je niet als voorspellingen mag zien wanneer ze niet uitkomen, maar achteraf wel triomfantelijk worden aangehaald wanneer ze wel uitkomen.
Very convenient. Falsifieerbaarheid?

3) Individuele 'wetenschappers' zoals Hansen die meetgegevens retroactief manipuleren om ze beter in het plaatje te doen passen.


Maar jij kent wellicht meer voorbeelden van regels die overtreden worden dan ik.
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 20:50   #45
danielsjohan
Partijlid
 
danielsjohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Locatie: Mortsel / Leuven
Berichten: 203
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
1) oorzaken aangeven met een waarschijnlijkheid van 90% (IPCC rapport)
Voor zover ik weet is het de gewoonte om bij voorspellende modellen ook eens te kijken naar de waarschijnlijkheid... En die zal nooit 100 zijn, aangezien je nooit 100% zekere voorspellingen kan doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
2) scenario's en projecties (IPCC) die je niet als voorspellingen mag zien wanneer ze niet uitkomen, maar achteraf wel triomfantelijk worden aangehaald wanneer ze wel uitkomen.
Very convenient. Falsifieerbaarheid?
De modellen die waar voor worden geschoven zijn mogelijke scenario's voor de toekomst. Natuurlijk komen die nooit allemaal perfect uit (al was het maar omdat er meerdere scenario's worden voorgesteld ). Maar meestal geven ze wel een indicatie, en die is vaker juist dan fout.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
3) Individuele 'wetenschappers' zoals Hansen die meetgegevens retroactief manipuleren om ze beter in het plaatje te doen passen.


Maar jij kent wellicht meer voorbeelden van regels die overtreden worden dan ik.
Ik ken die Hansen niet, helaas. Maar ik ken wel een heleboel CC-tegenstanders die aan deze omschrijving voldoen
__________________
,,I don't want to make the wrong mistake"
--G. Bush Sr.

>>CSD-blog 2007 en CSD-blog 2008
danielsjohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 21:08   #46
Dope
Gouverneur
 
Dope's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 1.335
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danielsjohan Bekijk bericht
Voor zover ik weet is het de gewoonte om bij voorspellende modellen ook eens te kijken naar de waarschijnlijkheid... En die zal nooit 100 zijn, aangezien je nooit 100% zekere voorspellingen kan doen.
een voorspellend model is toch niet hetzelfde als een oorzakelijke verklaring?
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 13:29   #47
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Wetenschappers die beweren dat iets onbetwistbaar waar is zonder dat ze het ooit proefondervindelijk hebben kunnen bewijzen zijn gewoon subsidiegeile zelfpromotors.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 14:12   #48
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Wetenschappers die beweren dat iets onbetwistbaar waar is zonder dat ze het ooit proefondervindelijk hebben kunnen bewijzen zijn gewoon subsidiegeile zelfpromotors.
waw.

wat een zin

als slogan zou het niet misstaan

en dan nu inhoudelijk?
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 14:26   #49
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
waw.

wat een zin

als slogan zou het niet misstaan

en dan nu inhoudelijk?
Ik neem nota van uw gebrek aan tegenargumenten.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 14:32   #50
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ik neem nota van uw gebrek aan tegenargumenten.
oh, mijn excuses dat ik dat argument niet ben tegengekomen in uw slogan... misschien moet u het maar in het vet zetten want u hebt uw argument wel zeer goed verstopt moet ik zeggen...
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 17:38   #51
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Wetenschappers die beweren dat iets onbetwistbaar waar is zonder dat ze het ooit proefondervindelijk hebben kunnen bewijzen zijn gewoon subsidiegeile zelfpromotors.
gek genoeg doet IPCC dat niet, het IPCC rapport begint zelfs in hoofdstuk 1 met zelfreflectie over wetenschap. Kortom, je schiet met spek...

ik ben het met Pieke eens dat je blijft hangen op het niveau van de inhoudsloze slogantaal

Laatst gewijzigd door jules : 23 juli 2008 om 17:46.
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 22:27   #52
lezer
Burgemeester
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 583
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danielsjohan Bekijk bericht
Voor zover ik weet is het de gewoonte om bij voorspellende modellen ook eens te kijken naar de waarschijnlijkheid... En die zal nooit 100 zijn, aangezien je nooit 100% zekere voorspellingen kan doen.
Hier ging het niet over voorspellende modellen, maar de inschatting van de waarschijnlijkheid van mogelijke oorzaken. (bv. bijdrage van antropogene CO2-uitstoot)
Dan werkt men in wetenschap en statistiek met 95% waarschijnlijkheid. Het IPCC-rapport is het enige 'wetenschappelijk' werk ooit dat een 90% inschatting geeft. Ik schrijf 'inschatting', omdat men werkt met zgn. 'expert judgement', wat weinig of niets met wetenschap te maken heeft. Met autoriteitsgeloof des te meer.

Citaat:
De modellen die waar voor worden geschoven zijn mogelijke scenario's voor de toekomst. Natuurlijk komen die nooit allemaal perfect uit (al was het maar omdat er meerdere scenario's worden voorgesteld ). Maar meestal geven ze wel een indicatie, en die is vaker juist dan fout.
Echt waar??
Lees toch nog maar eens wat ik schreef.

Citaat:
Ik ken die Hansen niet, helaas.
Tsja, indien u de zowat belangrijkste CC-protagonist niet kent, laat staan zijn misleidende methodes, kunt u toch moeilijk meepraten.

Citaat:
Maar ik ken wel een heleboel CC-tegenstanders die aan deze omschrijving voldoen
Ik zou nu namen kunnen vragen, want uw vorige bekentenis doet me wel ernstig twijfelen , moet ik bekennen.
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2008, 23:30   #53
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Zelfs al gingen we nog met paard en kar, dan nog zouden de ijskappen afsmelten, mss met enkele jaartjes vertraging, maar evengoed zouden we het globale klimaat (versneld) zien veranderen, met toenemend natuurgeweld.
Ook verschillende planeten in ons zonnestelsel, zijn reeds aan opwarming onderhevig.
Blijkbaar is de verhoogde zonneactiviteit een periodiek verschijnsel om de zoveel-duizend jaar, waarbij de magnetische velden die hierdoor vrijkomen, wel eens meer verantwoordelijk zouden kunnen zijn voor de opwarming van de aarde, dan men de homo-economo soms wil toedichten.

http://www.nwtonline.nl/00/nt/nl/47/...365/index.html
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 08:12   #54
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Hier ging het niet over voorspellende modellen, maar de inschatting van de waarschijnlijkheid van mogelijke oorzaken. (bv. bijdrage van antropogene CO2-uitstoot)
Dan werkt men in wetenschap en statistiek met 95% waarschijnlijkheid. Het IPCC-rapport is het enige 'wetenschappelijk' werk ooit dat een 90% inschatting geeft. Ik schrijf 'inschatting', omdat men werkt met zgn. 'expert judgement', wat weinig of niets met wetenschap te maken heeft. Met autoriteitsgeloof des te meer.
het 90% betrouwbaarheidsinterval is nochtans eveneens vaak gebruikt.

Daarenboven draai je oorzaak en gevolg om : er wordt gekeken wat de waarschijnlijkheid is (cfr. vorig AR een kans van > 66%), niet in welk waarschijnlijkheidsinterval de uitkomst valt.


Wat de voorspellende waarde van de scenario's betreft moet je je ervan bewust zijn dat die afhankelijk zijn van (o.a.) de evolutie van de CO2 in de atmosfeer, en dat hangt dan weer af van factoren als economische groei, technologische veranderingen, eventuele politieke maatregelen. Of met andere woorden : dit kan nooit spot-on voorspeld worden, vandaar dat er gewerkt wordt met scenario's in de IPCC-rapporten.

Om toch een 'objectief' einddoel te hebben, wordt er in de wetenschappelijke wereld ook vaak gewerkt met de fictieve eindtoestand CO2-doubling, oftewel een situatie waarin wij mensen het CO2 gehalte verdubbeld hebben tov de situatie voor de industriële revolutie.


Voorts graag mer uitleg over de manipulatie van Hansenwaar je het over hebt. Hoe is de man er volgens jou in geslaagd retroactief gepubliceerde data te manipuleren ? In ieder huis binnengeslopen om met tipp-ex de data die op papier staan uit te wissen ?
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 17:29   #55
danielsjohan
Partijlid
 
danielsjohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Locatie: Mortsel / Leuven
Berichten: 203
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Tsja, indien u de zowat belangrijkste CC-protagonist niet kent, laat staan zijn misleidende methodes, kunt u toch moeilijk meepraten.


Ik zou nu namen kunnen vragen, want uw vorige bekentenis doet me wel ernstig twijfelen , moet ik bekennen.
Sorry, ik had gewoon niet gedacht dat u Dr. James Hansen op zo'n onozele manier zou proberen beschuldigen. Vandaar dat ik vermoedde dat het over een andere Hansen moest gaan
__________________
,,I don't want to make the wrong mistake"
--G. Bush Sr.

>>CSD-blog 2007 en CSD-blog 2008
danielsjohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 17:47   #56
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lezer Bekijk bericht
Hier ging het niet over voorspellende modellen, maar de inschatting van de waarschijnlijkheid van mogelijke oorzaken. (bv. bijdrage van antropogene CO2-uitstoot)
Dan werkt men in wetenschap en statistiek met 95% waarschijnlijkheid. Het IPCC-rapport is het enige 'wetenschappelijk' werk ooit dat een 90% inschatting geeft. Ik schrijf 'inschatting', omdat men werkt met zgn. 'expert judgement', wat weinig of niets met wetenschap te maken heeft. Met autoriteitsgeloof des te meer.


Echt waar??
Lees toch nog maar eens wat ik schreef.


Tsja, indien u de zowat belangrijkste CC-protagonist niet kent, laat staan zijn misleidende methodes, kunt u toch moeilijk meepraten.


Ik zou nu namen kunnen vragen, want uw vorige bekentenis doet me wel ernstig twijfelen , moet ik bekennen.
Raar dat zodra je de antopogene oorzaken in twijfel trekt, je direct beschuldigd wordt de gehele GW te ontkennen. Je wordt beschuldigd van "Non-believer", "denial", obscurantisme, idiotie en erger, met een fanatisme dat zijns gelijke alleen maar vindt in religies.
Ik vraag me dus af of die hele GW discussie niet thuishoort in het godsdienstforum.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2008, 17:52   #57
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Zelfs al gingen we nog met paard en kar, dan nog zouden de ijskappen afsmelten, mss met enkele jaartjes vertraging, maar evengoed zouden we het globale klimaat (versneld) zien veranderen, met toenemend natuurgeweld.
Ook verschillende planeten in ons zonnestelsel, zijn reeds aan opwarming onderhevig.
Blijkbaar is de verhoogde zonneactiviteit een periodiek verschijnsel om de zoveel-duizend jaar, waarbij de magnetische velden die hierdoor vrijkomen, wel eens meer verantwoordelijk zouden kunnen zijn voor de opwarming van de aarde, dan men de homo-economo soms wil toedichten.

http://www.nwtonline.nl/00/nt/nl/47/...365/index.html
Het is inderdaad bewezen dat opwarming en afkoeling een periodiek verschijnsel is. Over de oorzaken kan ik me niet uitspreken, maar het gebeurde al lang voor de mens leerde met vuur te spelen.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 00:16   #58
lezer
Burgemeester
 
Geregistreerd: 9 augustus 2006
Berichten: 583
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danielsjohan Bekijk bericht
Sorry, ik had gewoon niet gedacht dat u Dr. James Hansen op zo'n onozele manier zou proberen beschuldigen. Vandaar dat ik vermoedde dat het over een andere Hansen moest gaan
Sorry, ik had gewoon niet gedacht dat u Dr. James Hansens' systematische aanpassing van de temperatuurrecords niet zou kennen. Vandaar dat ik vermoedde dat u wel wist dat het over dé Hansen moest gaan:
http://www.climateaudit.org/?p=2964
http://www.theregister.co.uk/2008/05..._thermometers/

Eén voorbeeldje van de aanpassingen tussen 1999 en 2007:





Bekijk zeker eens het filmpje in de 2de link waarin je ziet dat de data van voor 1970 systematisch naar beneden en die na 1970 naar boven worden aangepast, wat natuurlijk een sprekend beeld van opwarming geeft.

En dit is ook zeer veelzeggend:

Laatst gewijzigd door lezer : 29 juli 2008 om 00:28.
lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 15:19   #59
koewachtenaar
Provinciaal Gedeputeerde
 
koewachtenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2006
Locatie: vlaanderen
Berichten: 816
Standaard

ah oké http://argusoog.punt.nl/?id=414252&r=1&tbl_archief=&
koewachtenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 21:14   #60
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Het is inderdaad bewezen dat opwarming en afkoeling een periodiek verschijnsel is. Over de oorzaken kan ik me niet uitspreken, maar het gebeurde al lang voor de mens leerde met vuur te spelen.
Ik denk toch ook eerder aan natuurlijke oorzaken, dan dat dit fenomeen uitsluitend door de CO2-uitstoot van de mens zou zijn veroorzaakt.
Vraag is dus, of de kyotonormen er iets zullen toe doen aan de opwarming, in 't geval als die normen zouden bereikt worden op de gestelde deadline.
Het periodieke point of no return, is imo al een tijdje overschreden en daar zullen geen duizend Mieke Vogels of Al Gore's nog iets aan kunnen veranderen, alle al dan niet oprechte bedoelingen ten spijt.

Gelukkig maar, zou ik zeggen, want als het van de groene extremisten zou afhangen, dan zouden ons vriendinnen zelfs geen lekkere appeltaarten meer mogen bakken, en dat zou er pas over zijn.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be