Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 december 2002, 14:15   #61
rope
Burger
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Heverlee
Berichten: 174
Standaard

Piano,

Uw vergelijking slaat nergens op. Ditmaal gaat het NIET om België die in een vreemd land de bevolking wil onderdrukken. Het gaat hier om allochtone Belgen die al enkele generaties de kans hebben gekregen om te integreren en dit altijd geweigerd hebben omdat zij zich superieur voelen tegenover ons autochtone Belgen. Uw argumentatie houdt dan ook geen steek.
__________________
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 14:18   #62
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rope
Piano,

Uw vergelijking slaat nergens op. Ditmaal gaat het NIET om België die in een vreemd land de bevolking wil onderdrukken. Het gaat hier om allochtone Belgen die al enkele generaties de kans hebben gekregen om te integreren en dit altijd geweigerd hebben omdat zij zich superieur voelen tegenover ons Belgen. Uw argumentatie houdt dan ook geen steek.
Uw argumentatie bewijst net het omgekeerde: het superioriteitsgevoelen van de autochtone machthebber maakte dat die het niet nodig of nuttig vond dat migranten moesten integreren want.... ze zouden ook nog wel eens kunnen emanciperen en bovendien ook nog eens willen participeren!
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 14:22   #63
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rope
Piano,

Uw vergelijking slaat nergens op. Ditmaal gaat het NIET om België die in een vreemd land de bevolking wil onderdrukken. Het gaat hier om allochtone Belgen die al enkele generaties de kans hebben gekregen om te integreren en dit altijd geweigerd hebben omdat zij zich superieur voelen tegenover ons Belgen. Uw argumentatie houdt dan ook geen steek.
Uw argumentatie bewijst net het omgekeerde: het superioriteitsgevoelen van de autochtone machthebber maakte dat die het niet nodig of nuttig vond dat migranten moesten integreren want.... ze zouden ook nog wel eens kunnen emanciperen en bovendien ook nog eens willen participeren!
Hij is weer vertrokken met zijn favoriete spelletje.
De andere is heimelijk een racist die zich superieur voelt en er alles aan doet om migranten tegen te werken en te discrimineren...
Mag ik je eraan herinneren dat je nog steeds niet hebt geantwoord op de vraag of je jezelf nu als racist zou klasseren volgens je eigen definitie of niet?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 14:25   #64
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Mag ik je eraan herinneren dat je nog steeds niet hebt geantwoord op de vraag of je jezelf nu als racist zou klasseren volgens je eigen definitie of niet?
Ik wil daar graag op antwoorden Meneer Zorro: nee, ik beschouw mezelf niet als een racist wanneer ik gelijke kansen eis voor vrouwen en allochtonen.
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 14:40   #65
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Mag ik je eraan herinneren dat je nog steeds niet hebt geantwoord op de vraag of je jezelf nu als racist zou klasseren volgens je eigen definitie of niet?
Ik wil daar graag op antwoorden Meneer Zorro: nee, ik beschouw mezelf niet als een racist wanneer ik gelijke kansen eis voor vrouwen en allochtonen.
Je eist geen gelijke kansen, je vraagt méér kansen dan normaal op basis van geslacht en afkomst.
En volgens je eigen bescheiden definitie, die je kan opzoeken in "de nieuwe forum-racist", hebben alleen racisten er belang bij mensen op te delen volgens geslacht, afkomst, huidskleur, religie....
Je deelt de mensen dus op en eist voor enkele van die onderdelen meer kansen. De kwestie is niet of dat eerlijk is, de kwestie is dat je de mensen opdeelt in categorieën zoals alleen een racist zou doen volgens jou.
Juist toch?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 18:26   #66
rope
Burger
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Heverlee
Berichten: 174
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Uw argumentatie bewijst net het omgekeerde: het superioriteitsgevoelen van de autochtone machthebber maakte dat die het niet nodig of nuttig vond dat migranten moesten integreren want.... ze zouden ook nog wel eens kunnen emanciperen en bovendien ook nog eens willen participeren!
Excuseer, mijn argumentatie bewijst net dat het superioriteitsgevoel bij de allochtoon ligt. Dit wordt bevestigd door de uitspraak van Bernard Lewis die ik eerder gepost heb. Ik heb van u nog geen enkel argument gehoord dat door een wetenschappelijke studie of iets dergelijks gesteund wordt. U vindt dat allochtonen meer kansen moeten krijgen dan autochtonen en dat ze zich zelfs niet meer moeten bewijzen tegenover hun medebelgen. U beweert dat geen enkele autochtoon een allochtoon een kans wil geven (een veralgemening). Dit ruikt sterk naar omgekeerd racisme. Volgens mij wordt het eens tijd dat u uit uw ivoren toren komt en eens een kijkje neemt in het echte leven.
__________________
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 18:33   #67
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rope
U vindt dat allochtonen meer kansen moeten krijgen dan autochtonen en dat ze zich zelfs niet meer moeten bewijzen tegenover hun medebelgen.
Pfft... waar zou ik dat allemaal hebben geschreven zeg? Jij interpreteert er maar op los, zoveel is wel duidelijk.

Ik zeg dat allochtonen evenveel kansen moeten krijgen en hun rechten moeten kunnen laten gelden als de autochtone Belgen. Ik herhaal: evenveel! Het tegengestelde gebeurt nu. Ik begrijp best dat als er bijvoorbeeld maar 5 zitplaatsen zijn, en die al honderd jaar door blanke autochtone mannen worden ingenomen, en er plots vrouwen of allochtonen bijkomen, dat er een paar hun zitplaats zullen moeten opgeven. Als ze dat niet doen moeten we dat afdwingen.

Dat betekent dan niet dat we plots die autochtone mannen discrimineren, nee, dat we de koek gelijk evenredig gaan verdelen aan wie het hen rechtens en wettelijk toekomt. En... ze moeten er ook toe bekwaam zijn.

Allez, begin maar weer te lezen wat er niet staat
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 18:40   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ik kan mij best verzoenen met de feiten die Jan hier aanhaalt en die, hem kennende, allemaal wel correct zullen zijn.
Maar waar je toch aan voorbijgaat is dat er in Spanje bijna een compleet millenium drie grote godsdiensten naast elkaar bestaan hebben zonder dat er één werd uitgeroeid of verboden. Dat de repressie tegen andersgelovigen onmogelijk zo sterk kan zijn geweest als Rope wil doen geloven, wordt toch bewezen dat op achthonderd jaar tijd de Spanjaarden niet geïslamiseerd werden?
Daar u hier een onwaarheid debiteert, zie ik mij genoodzaakt nogmaals hierop in te pikken.

In die tijd was er nog geen sprake van "Spanjaarden". Toen het Iberische schiereiland door de Moren veroverd werd, woonden daar hoofdzakelijk Visigothen, Basken, Kelten (Asturië) en afstammelingen van Romeinen, Feniciërs en joden.

Het is dus niet correct dat te spreken over "de" "Spanjaarden" alsof die daar al waren en gewoon hun leventje verder hebben geleid onverschillig of ze nu door een Visigothische of Moorse heerser werden geregeerd. Er zijn gedurende de Moorse tijd heel wat sociologische en religieuze veranderingen gebeurd.

De behandeling van joden en christenen verschilde in Al-Andaloes niet zelden naargelang de heerser die op de troon zat. Sommige dynastieën. Zo ontketende Abd-ar-Rahmaan een grote vervolging tegen de christenen waarop velen zich tot de islam bekeerden. Dergelijke bekeringen van mensen die het louter doen om te ontvluchten aan bittere levensomstandigheden vinden we niet zelden in islamitische landen. Zo werd ook Egypte islamitisch. Onder de dynastie van de Ommajaden bijvoorbeeld gebeurde het dikwijls dat er jacht werd gemaakt op de christenen. Ik raad u aan de werken van Eulogius eens te lezen. Dan zult u zien dat er geen "vreedzaam samenleven" bestond.

U hanteert trouwens nog altijd een verkeerde woordenschat. "Godsdiensten die naast elkaar bestaan." Dat was in Al-Andaloes duidelijk niet het geval. Islam was de enige godsdienst, daarnaast werden christenen en joden getoleerd. Ze waren minder dan tweederangsburgers; ze leefden in een voortdurend dhimmi-statuut.

Citaat:
Kan jij voorbeelden geven van diezelfde periode (tussen de 8e eeuw en de 15e eeuw) van een christelijk Europees land dat een groot aantal andersgelovigen duldde in zijn midden?
De moslimheerser zorgden er soms bewust voor dat bekeeringen tot de islam werden afgeremd. Het dhimmi-statuut hield immers onder meer een speciale "beschermbelasting" in. In feite ging het om een vernederende godsdienstbelasting die op niet-moslims werd geheven en in bepaalde tijdstippen bijzonder hoog was. Juist omdat moslimheerser soms sterk afhankelijk van deze inkomsten waren, zorgden ze er wel voor dat er een zekere stabiliteit in de christelijke gemeenschappen bleef. "Dulden" is dus niet het goede woord.

Citaat:
Pogroms zijn legio in elk Europees land, zelfs onze kruistochtenheld Godfried van Bouillon deed er lustig aan mee.
Pogroms waren niet legio zoals u beweert. Er zijn een aantal pogroms geweest op de joden aan vooravond van de kruistochten (tijdens de zogenaamde volkskruistocht).

Godfried van Bonen deed niet aan enige van dergelijke pogroms mee. Er was wel de gewelddadige inname van Jeruzalem, maar dat is een andere zaak.

Citaat:
Alleen in het kieskoninkrijk Polen vonden zij een zekere tolerantie, maar ook dat daalde fel na verloop van tijd.
Niet echt volledig. In de Middeleeuwen vaardigden de pausen verschillende besluiten af waar de veiligheid van de joden moest worden gewaarborgd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 18:49   #69
rope
Burger
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Heverlee
Berichten: 174
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Pfft... waar zou ik dat allemaal hebben geschreven zeg? Jij interpreteert er maar op los, zoveel is wel duidelijk.
Lees gewoon uw voorgaande postings eens opnieuw. Blijkbaar heeft u nu ook al last van geheugenverlies.

Als u niet wil dat ik dingen verkeerd interpreteer, zorg er dan in de toekomst voor dat uw uitspraken beter geformuleerd zijn.
__________________
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 19:46   #70
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ik kan mij best verzoenen met de feiten die Jan hier aanhaalt en die, hem kennende, allemaal wel correct zullen zijn.
Maar waar je toch aan voorbijgaat is dat er in Spanje bijna een compleet millenium drie grote godsdiensten naast elkaar bestaan hebben zonder dat er één werd uitgeroeid of verboden. Dat de repressie tegen andersgelovigen onmogelijk zo sterk kan zijn geweest als Rope wil doen geloven, wordt toch bewezen dat op achthonderd jaar tijd de Spanjaarden niet geïslamiseerd werden?
Daar u hier een onwaarheid debiteert, zie ik mij genoodzaakt nogmaals hierop in te pikken.

In die tijd was er nog geen sprake van "Spanjaarden". Toen het Iberische schiereiland door de Moren veroverd werd, woonden daar hoofdzakelijk Visigothen, Basken, Kelten (Asturië) en afstammelingen van Romeinen, Feniciërs en joden.

Het is dus niet correct dat te spreken over "de" "Spanjaarden" alsof die daar al waren en gewoon hun leventje verder hebben geleid onverschillig of ze nu door een Visigothische of Moorse heerser werden geregeerd. Er zijn gedurende de Moorse tijd heel wat sociologische en religieuze veranderingen gebeurd.

De behandeling van joden en christenen verschilde in Al-Andaloes niet zelden naargelang de heerser die op de troon zat. Sommige dynastieën. Zo ontketende Abd-ar-Rahmaan een grote vervolging tegen de christenen waarop velen zich tot de islam bekeerden. Dergelijke bekeringen van mensen die het louter doen om te ontvluchten aan bittere levensomstandigheden vinden we niet zelden in islamitische landen. Zo werd ook Egypte islamitisch. Onder de dynastie van de Ommajaden bijvoorbeeld gebeurde het dikwijls dat er jacht werd gemaakt op de christenen. Ik raad u aan de werken van Eulogius eens te lezen. Dan zult u zien dat er geen "vreedzaam samenleven" bestond.

U hanteert trouwens nog altijd een verkeerde woordenschat. "Godsdiensten die naast elkaar bestaan." Dat was in Al-Andaloes duidelijk niet het geval. Islam was de enige godsdienst, daarnaast werden christenen en joden getoleerd. Ze waren minder dan tweederangsburgers; ze leefden in een voortdurend dhimmi-statuut.

Citaat:
Kan jij voorbeelden geven van diezelfde periode (tussen de 8e eeuw en de 15e eeuw) van een christelijk Europees land dat een groot aantal andersgelovigen duldde in zijn midden?
De moslimheerser zorgden er soms bewust voor dat bekeeringen tot de islam werden afgeremd. Het dhimmi-statuut hield immers onder meer een speciale "beschermbelasting" in. In feite ging het om een vernederende godsdienstbelasting die op niet-moslims werd geheven en in bepaalde tijdstippen bijzonder hoog was. Juist omdat moslimheerser soms sterk afhankelijk van deze inkomsten waren, zorgden ze er wel voor dat er een zekere stabiliteit in de christelijke gemeenschappen bleef. "Dulden" is dus niet het goede woord.

Citaat:
Pogroms zijn legio in elk Europees land, zelfs onze kruistochtenheld Godfried van Bouillon deed er lustig aan mee.
Pogroms waren niet legio zoals u beweert. Er zijn een aantal pogroms geweest op de joden aan vooravond van de kruistochten (tijdens de zogenaamde volkskruistocht).

Godfried van Bonen deed niet aan enige van dergelijke pogroms mee. Er was wel de gewelddadige inname van Jeruzalem, maar dat is een andere zaak.

Citaat:
Alleen in het kieskoninkrijk Polen vonden zij een zekere tolerantie, maar ook dat daalde fel na verloop van tijd.
Niet echt volledig. In de Middeleeuwen vaardigden de pausen verschillende besluiten af waar de veiligheid van de joden moest worden gewaarborgd.
Toch bekijk je het niet in een relatief kader: We spreken hier over de periode van 700 tot 1500, een periode waarin nergens in Europa verschillende godsdiensten naast elkaar leefden zoals in Spanje en de Ottomaanse gebieden.
In heel Europa werden voortdurend Joden afgeslacht, of het nu was omwille van de Pest, een misoogst, de nadering van de Mongolen, een onbekende kwaal... en dus zeker niet alleen als startschot voor een kruistocht zoals u zegt! Toen Casimir de Grote van Polen zijn land openstelde voor Joden, stroomde Polen-Litouwen zo snel vol met Joden die hun land verlieten uit vrees voor pogroms dat de Joden al snel een zevende van de gehele bevolking gingen uitmaken in het rijk van Casimir.
Godfried van Bouillon heeft zijn kruistocht gefinancieëerd door Joden te chanteren: Hij beloofde hen bescherming tegen door hemzelf aangestoken pogroms, maar nadat hij hun hele hebben en houden in ruil daarvoor ontvangen had, zette hij hen toch uit zijn burchten en liet hen afslachten.
De bloedige inname van Jeruzalem, waarin zowat de hele moslimbevolking van de stad werd afgeslacht, toont maar mooi hoezeer dit heerschap de intolerante en monoculturele Europeaan van de middeleeeuwen verpersoonlijkt.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 19:52   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
In heel Europa werden voortdurend Joden afgeslacht, of het nu was omwille van de Pest, een misoogst, de nadering van de Mongolen, een onbekende kwaal... en dus zeker niet alleen als startschot voor een kruistocht zoals u zegt!
Niet juist.

"Voortdurend" doet al vermoeden dat u uw eigen geschiedenis niet zo goed kent.

Graag had ik trouwens van u vernomen welke middeleeuwse pogrom gebeurde naar aanleiding van de Mongoolse dreiging.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 20:04   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
De bloedige inname van Jeruzalem, waarin zowat de hele moslimbevolking van de stad werd afgeslacht, toont maar mooi hoezeer dit heerschap de intolerante en monoculturele Europeaan van de middeleeeuwen verpersoonlijkt.
U vraagt aan mij het relatieve te zien van bepaalde gebeurtenissen, maar bent blijkbaar niet in staat dat voor andere gebeurtenissen te doen. De toenmalige wreedheid doet ons nu verbleken, maar behoorde in die tijd tot de normale zeden in Oost en West. Niet dat we dit moeten goedpraten, maar er golden in die tijd andere zeden.

Blijkbaar telt voor u de enige: het culpabiliseren van de westerse beschaving.

Neen, u weet er zeer weinig van af. Toen de Seldjoekse Turken het Arabisch schiereiland veroverden en later ook het Heilig Land ontpopten ze zich al vlug als harteloze dwingelanden die niet alleen het leven van de inheemse christenen, pelgrims uit het westen moeilijk maakten, maar ook de Arabische volkeren helemaal niet spaarden.

U kent trouwens zeer weinig af van de toenmalige Europeaan die zich trouwens volmaakt aan zijn nieuwe leefomgeving wist aan te passen en oosterling met de oosterlingen werd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 20:10   #73
rope
Burger
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Heverlee
Berichten: 174
Standaard

Geschiedenis is blijkbaar jouw ding. Ik tracht al een halve dag meer info te vinden op het internet en het is niet gelukt. Geen goeie tips/links voor mij?
__________________
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 20:10   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Toch bekijk je het niet in een relatief kader: We spreken hier over de periode van 700 tot 1500, een periode waarin nergens in Europa verschillende godsdiensten naast elkaar leefden zoals in Spanje en de Ottomaanse gebieden.
U blijft volharden in de boosheid.

In Al-Aldaloes of het Ottomaanse Rijk "leefden de godsdiensten" niet "naast elkaar".

Er was een strikte rangorde die voor de dhimmi's zware verplichtingen inhielden. Christendom en jodendom werden slechts geduld omdat zij, naar het woord van Mohammed, volkeren van het boek waren. Voor de aanhangers van andere godsdiensten gold dat niet en die werden te vuur en te zwaard vernietigd (zo de omstandigheden het toelieten).

Uiteindelijk is het dhimmi-statuut een zachte vorm van dwang tot bekering. Immers, als dhimmi heeft men geen rechtstatuut en kan men zich nauwelijks verdedigen tegen onrecht dat u door een moslim wordt aangedaan. Dit verklaart ook waarom de een zo bloeiende christelijke gebieden in Egypte, in Noord-Afrika (Tunesië, Algerije en delen van Marokko = eens een bloeiende Latijnse christenheid waar een man als Augustinus uit voortsproot), in delen van de Balkan verdwenen en de inwoners tot de islam overgingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 20:16   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rope
Geschiedenis is blijkbaar jouw ding. Ik tracht al een halve dag meer info te vinden op het internet en het is niet gelukt. Geen goeie tips/links voor mij?
Niet onmiddellijk.

Naast de eerder opgegeven boeken (vooral die van Bat Ye'or) raad ik ook het volgende werk aan:

N. Stillman, The Jews of Arab Lands, 1979

Daarin staat een aantal interessante hoofdstukken over de wrede behandeling die de joden ook te beurt vielen onder moslimbestuur. Een goede antidosis tegen diegenen die uit onwetendheid beweren dat tolerantie het leidend beginsel was van ieder moslimbestuur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 20:28   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Godfried van Bouillon heeft zijn kruistocht gefinancieëerd door Joden te chanteren: Hij beloofde hen bescherming tegen door hemzelf aangestoken pogroms, maar nadat hij hun hele hebben en houden in ruil daarvoor ontvangen had, zette hij hen toch uit zijn burchten en liet hen afslachten.
Uw verbeelding slaat op hol, zeker?

Graag titel en schrijver van het werk waarop u zich voor deze conclusie op baseert.

Toen bij de eerste kruistocht bepaalde vagebonden zich aan de joden vergrepen, kwamen de bisschoppen zelfs gewapend tussen en namen het voor de joden op. Sommige bisschoppen moesten zelfs vluchten voor hun optreden (die van Mainz liet er bijna het leven bij).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 20:31   #77
Sven_DP
Partijlid
 
Sven_DP's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 november 2002
Berichten: 219
Standaard

Jan , kan je lectuur aanraden van Oriana Fallaci's 'La rage et l'orgueil'? Ben de oorspronkelijke Italiaanse titel even vergeten.

Kan je geen lijstje maken van 'absolute aanraders'? Zou mij, en misschien anderen, kunnen helpen bij de laatste eindejaarsaankopen...

Huntington's Clash ben ik net mee begonnen, maar ja, tijd is iets schaars in deze tijd.
Sven_DP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 20:41   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sven_DP
Jan , kan je lectuur aanraden van Oriana Fallaci's 'La rage et l'orgueil'? Ben de oorspronkelijke Italiaanse titel even vergeten.
Jazeker. Is trouwens gratis op het internet te lezen.

La rabbia e l’orgoglio in het Italiaans.

Citaat:
Kan je geen lijstje maken van 'absolute aanraders'? Zou mij, en misschien anderen, kunnen helpen bij de laatste eindejaarsaankopen...
Zeer zeker de boeken van Guillaume Faye, een Frans socioloog en psycholoog. In "La colonisation de l'Europe" staan er zeer lezenswaardige stukken over de islam bijvoorbeeld. In Frankrijk is dat boek verboden, als ik me juist heb laten informeren.

Citaat:
Huntington's Clash ben ik net mee begonnen, maar ja, tijd is iets schaars in deze tijd.
Ja, dat werk moet ik ook dringend aankopen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 20:45   #79
rope
Burger
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Heverlee
Berichten: 174
Standaard

Bedankt in elk geval voor de tips allemaal, nu weet ik direct wat ik moet aanvangen met al de boekenbons die ik de komende dagen ga krijgen. Hiermee zal ik wel even zoet zijn denk ik. Hopelijk hou ik nog tijd over om te posten op politics.be
__________________
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2002, 23:56   #80
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rope
Piano,

Uw vergelijking slaat nergens op. Ditmaal gaat het NIET om België die in een vreemd land de bevolking wil onderdrukken. Het gaat hier om allochtone Belgen die al enkele generaties de kans hebben gekregen om te integreren en dit altijd geweigerd hebben omdat zij zich superieur voelen tegenover ons Belgen. Uw argumentatie houdt dan ook geen steek.
Uw argumentatie bewijst net het omgekeerde: het superioriteitsgevoelen van de autochtone machthebber maakte dat die het niet nodig of nuttig vond dat migranten moesten integreren want.... ze zouden ook nog wel eens kunnen emanciperen en bovendien ook nog eens willen participeren!

Dit bericht van jou speelde in mijn hoofd en plots herinnerde ik mij een interview met de voormalige president van Zuid-Afrika De Klerk. Dat was een paar jaar geleden op T.V. Hij zei: "In Zuid Afrika leefden verschillende bevolkingsgroepen met een verschillende culturen. Om die reden is apartheid onstaan." Met andere woorden: de blanke Zuid-Afrikanen wilden hun cultuur niet opleggen aan de zwarten en zo is de apartheid onstaan. We weten allemaal dat dat tot discriminatie van de zwarten leidde.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be