Politics.be Problemen met registreren? Of een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te verzenden naar maarten@politics.be met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord

Discussietools
Oud 4 June 2017, 00:28   #81
Athelas
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron kreike Bekijk bericht
Kan het zijn dat ook energie relatief is
(en dat e=mc2 dus gewoon onzin is?)
E = mc² (de E ven energie schrijft men met een hoofdletter om verwarring te voorkomen met e. Moest je effectief e = mc² bedoelen, ja dat is onzin).

Is energie relatief? Oh ja, absoluut. Dat zou je moeten weten uit mijn vraagstelling. Je hebt energie bevat via zijn rustmassa die gegeven wordt met E = mc². Daarbuiten heb je dus nog de kinetische energie gegeven door de snelheid van uw referentiekader waarin die rustmassa een rustmassa is. Eventuele andere vormen van energie.

Is E = mc² onzin? Laat me het zo stellen. Einstein was een genie. Zonder te weten wie jij bent of wat je iq is, weet ik dat de kans dat je niet 1% van zijn genialiteit op dit vlak bevat 100% moet zijn. Je kan zelf niet eens zijn werk snappen of bevatten. Ga jij vragen of stellen dat E = mc² onzin is? Daar lach ik eens hartelijk om. Afgaande op je kennis kan je al evengoed stellen ofdat de Malediven wel echt bestaan of gewoon onzin zijn. Op dit moment snap je duidelijk zelf niet 5% van de materie waar je vragen over stelt. Wees niet lui en verricht wat werk. Snap je het niet? Geen probleem. Genoeg mensen die het wel snappen zodat jij alleen ja moet knikken als de slimme mensen iets uitvinden.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 August 2017, 22:35   #82
ron kreike
Burgemeester

ron kreike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
... Ga jij vragen of stellen dat E = mc² onzin is?
...
Ja, dat is de vraag.
ron kreike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 August 2017, 12:32   #83
ron kreike
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Athelas Bekijk bericht
...
Is E = mc² onzin? Laat me het zo stellen. Einstein was een genie. Zonder te weten wie jij bent of wat je iq is...
Nou wil ik niet pretenderen om beter dan Einstein te concurreren met Newton, maar…

Als je verschillende planeten onder de loep neemt dan blijkt dat niet alleen tijd relatief is, maar ook zwaarte-kracht en atmosfeer en…
Op Aarde was en is de Principia de meest intelligente publicatie op het gebied van zwaartekracht, terwijl de Principia min of meer herschreven moet worden om het van toepassing te laten zijn op andere planeten.
Bijvoorbeeld het getal 9,81m/s2…

Of niet?
Oud 22 August 2017, 06:59   #84
parcifal
Perm. Vertegenwoordiger VN

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nou wil ik niet pretenderen om beter dan Einstein te concurreren met Newton, maar…

Als je verschillende planeten onder de loep neemt dan blijkt dat niet alleen tijd relatief is, maar ook zwaarte-kracht en atmosfeer en…
Op Aarde was en is de Principia de meest intelligente publicatie op het gebied van zwaartekracht, terwijl de Principia min of meer herschreven moet worden om het van toepassing te laten zijn op andere planeten.

Of niet?
Niet.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 August 2017, 07:08   #85
jogo
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Niet.
Als ge een bepaalde stelling poneert gevolgd door "of niet?". Hebt ge dan altijd gelijk?
of niet ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 August 2017, 14:20   #86
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat getal is dan ook een constante die aangeeft hoe sterk de zwaartekracht op (een bepaald punt op) aarde is. Dat is de functie van het getal. Nee, dat getal werkt dus niet op een willekeurige andere planeet, of op genoeg hoogte boven de aarde, of terwijl je met genoeg snelheid beweegt ten opzichtte van de aarde (technisch gezien werkt het nog wel, relativiteit niet meegerekend, maar in de praktijk heb je er niks aan.)

Citaat:
En constante lichtsnelheid klopt ook niet...
Dat klopt. De c in Einsteins formule staat dan ook specifiek voor de lichtsnelheid in een vacuüm. Het is namelijk geen eigenschap van het lokaal aanwezige licht of de lokale atmosfeer waar hij in die formule geïnteresseerd is, maar een eigenschap van het universum, de maximumsnelheid van ons heelal. Lichtdeeltjes hebben semi-toevallig de eigenschap dat ze deze snelheid in een vacuüm (en onder een aantal andere voorwaarden) halen.

Niet om heel bot te zijn, maar als je het werk van Einstein of zelfs Newton wilt weerleggen moet je je er eerst een stukje in verdiepen. Dit soort vragen zijn prima vragen om begrip te krijgen voor wat de theorieën eigenlijk inhouden, maar ze stellen en verwachten dat je daarmee iets ontkracht hebt, daar zijn ze wat minder geschikt voor.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 30 August 2017 om 14:25.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 August 2017, 00:32   #87
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Of niet?
...dan hebt ge de Principia Philosophiae Naturalis Principia toch niet goed doornomen hoor
Je zal daar niet de algemene gravitatie formule ( zoals we die nu kennen aantreffen ), laat staan de waarde van de constante maar het principe dat het omgekeerd evenredig verloopt met het kwadraat van de afstand wel ( en bevestiging van de wetten Keppler )
Hooke heeft hem daarvoor zelfs nog beschuldigd van plagiaat.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 September 2017, 03:53   #88
ron kreike
Burgemeester

Standaard

O, weet je dat allemaal zeker?
Ik dacht dat 9,81 een onderdeel was van Principia.
Maar dan rijst er de vraag waar en hoe dat getal
werd bepaald.

Vanwege belangstelling maakte ik een afspeellijstje
met 9,81m/s2. Dat moet ik dan maar wat beter bekijken.
Dat lijstje begint met:
Is Gravity Constant Everywhere?
https://www.youtube.com/watch?v=GOOp...9&index=1&t=4s
Oud 10 September 2017, 20:45   #89
ron kreike
Burgemeester

Standaard

Citaat:
...
Als je verschillende planeten onder de loep neemt dan blijkt dat niet alleen tijd relatief is, maar ook zwaartekracht en atmosfeer en…

Of niet?
Dank u voor de discussie,
en intussen ging ik me afvragen
hoe het is met relatieve rotatiesnelheid.
Veel verschillende planeten hebben een
verschillende rotatiesnelheid, toch?

Kan dat evt ook interessant zijn?
Oud 10 September 2017, 21:16   #90
ron kreike
Burgemeester

Standaard

Laatst gewijzigd door ron kreike : 10 September 2017 om 21:25.
Oud 11 September 2017, 13:53   #91
Tavek
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O, weet je dat allemaal zeker?
Ik dacht dat 9,81 een onderdeel was van Principia.
Maar dan rijst er de vraag waar en hoe dat getal
werd bepaald.

Vanwege belangstelling maakte ik een afspeellijstje
met 9,81m/s2. Dat moet ik dan maar wat beter bekijken.
Dat lijstje begint met:
Is Gravity Constant Everywhere?
https://www.youtube.com/watch?v=GOOp...9&index=1&t=4s
Ge hangt een gewicht m (= gekende massa) aan een veer en ge meet de uitrekking x. Op basis van de veerconstante k hebt ge dan de kracht.

F=m*a, a=g=F/m=k*x/m ergo g = k*x/m
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 September 2017, 13:55   #92
Tavek
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een andere methode is via de algemene zwaartekrachtswet van newton.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 September 2017, 15:00   #93
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank u voor de discussie,
en intussen ging ik me afvragen
hoe het is met relatieve rotatiesnelheid.
Veel verschillende planeten hebben een
verschillende rotatiesnelheid, toch?

Kan dat evt ook interessant zijn?
De rotatie van de aarde heeft invloed op de hoogte van de zwaartekracht, vooral doordat het land op de evenaar ietsjes verder van de kern "afgezwaaid" is dan het land op de polen. Het verschil is dat tussen een g van 9.780 m/s^2 (evenaar) en 9.832 m/s^2 (polen) (van wikipedia). Dat is de orde van grootte waarin je moet denken.

Erg makkelijk om te googelen ook dit soort vragen, wanneer je weet te bedenken wat de implicaties van wat je je afvraagt zouden zijn. En dat is het interessante gedeelte.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 11 September 2017 om 15:00.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 September 2017, 01:07   #94
kojak
Partijlid

kojak's schermafbeelding

Standaard

Een tof boek, maar soms leest het wel wat moeilijk, is 'Sneller dan het licht' van ' João Magueijo '.

'Samenvatting
= E mc2 ?
João Magueijo is de belangrijkste woordvoerder van een kleine groep jonge invloedrijke wetenschappers die Einstein in twijfel durft te trekken: is de beroemde constante snelheid van het licht wel constant?
Met die vraagstelling gooit hij de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok en ondergraaft hij alle wetenschappelijke heiligheden. Gevestigde bladen als Science en Nature weigeren zijn onderzoek te publiceren en hij wordt weggehoond door de wetenschappelijke wereld.
Waarom zou iemand met een schitterende loopbaan voor zich, zijn reputatie en status te grabbel gooien voor een idee dat hij kreeg toen hij een kater had? Een idee dat het gezag van Albert Einstein aanvecht? Wie denkt João Magueijo wel dat hij is? Maar stel dat hij gelijk heeft?
João Magueijo is iemand die van scherp gekruide discussies houdt en Sneller dan de snelheid van het licht is een provocatieve populair wetenschappelijke verhandeling over variabele lichtsnelheid.
Het geeft een waardevolle inleiding in de laatste stand van zaken van de kosmologie. In een vlotte, toegankelijke en zeer brutale stijl schetst Magueijo zijn eigen denkprocessen, de paniekreactie en woede van collega's en wat de wetenschappelijke gevolgen zouden kunnen zijn van de variabele snelheid van het licht.

Recensie(s)
De algemene relativiteitstheorie bevat als wezenlijk onderdeel een altijd en overal constante lichtsnelheid c. Toepassing op de ontstaanswijze van het heelal (oerknal) leidt echter tot grote en fundamentele problemen. De auteur biedt als oplossing zijn hypothese dat c in de fase direct na de oerknal een (zeer veel) grotere waarde heeft. Levendig beschrijft hij de wezenlijke aspecten van de kosmologische problemen en de oplossing die 'Variabele Licht Snelheid' (VSL) kan bieden. Een eerste experimentele bevestiging van de VSL hypothese lijkt zich reeds aan te dienen. Ook voor andere astronomische problemen kan VSL wellicht een oplossing bieden. Gaandeweg wordt VSL van een controversiele theorie uit 1995 tot geaccepteerd onderdeel van het front van de wetenschap. In een vlotte, goed toegankelijke stijl schetst de auteur zijn denkprocessen en de zeer uiteenlopende reacties van collega's. Een vwo-opleiding is wel een voorwaarde om te kunnen genieten van deze ontdekkingsreis in de natuurkunde. '

-bron van deze samenvatting-

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2016, Politics.be